research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Grammatical Instructions in the Quranie Readings by Al-Johari in Al-Sihah Book (The Crown of language and Sihah of Arabic)
التوجيه النحوي للقراءات القرآنية الواردة في الصحاح في اللغة للجوهري

Author: Nadia Mohamad Jasem نادية محمد جاسم الهيتي
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2013 Issue: 64 Pages: 126-150
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This research work is on the ammatical instructions provided by the Quranic Readings as cited in Johari’s Sihah. First , a brief biography of Al-Johari is presented. Then , his sources of identifying a Quranic reading as well as his introduction concerning each reading are referred to. The most important conclusion arrived at by the research worker is that Al-Johari has calculated 123 (one hundred and twenty-three) readings. He refers to both very familiar as well as the rare readings. He cites a number of Al-Akhfash’s readings and one of Ibn Sikeet. As far as the number of readings related to grammatical instruction approaches 11 only .

يتناول البحث دراسة التوجيه النحوي للقراءات القرآنية الواردة في معجم الصحاح في اللغة للجوهري ويبدأ بتعريف الجوهري باختصار ويبين محاور استقاء القراءات عند الجوهري والعبارات التي قدّم بها تلك القراءات وقُسم البحث الى اربعة مباحث هي : المبحث الاول في الاسماء ويتناول المرفوعات وتضمن النصب على المفعول به والرفع على الفاعلية, والرفع بعد (لات) واضمار الخبر, والنصب على الظرفية والرفع على الفاعلية, والمبحث الثاني في الافعال وتضمن رفع الفعل المضارع الواقع بعد (حتى) وبناء الفعل الماضي للفاعل وبناء الفعل الماضي للمفعول وبناء الفعل المضارع للمفعول, والمبحث الثالث في الحروف وتضمن استعمال (إذا) بدلاً من (إذ) وتشديد نون (إنَّ) ورفع ونصب (هذين) بعدها, المبحث الرابع في الضمائر وتضمن ادخال لام الامر على المضارع المسند الى المخاطب بدلاً من ادخالها على الفعل المضارع المسند الى الغائب.وأهم النتائج التي تم التوصل اليها هوان عدد القراءات القرآنية التي اشاراليها الجوهري في معجمه هي(123)مائة وثلاث وعشرون قراءة ولقد استشهد بالقراءات المتواترة والشاذة ولقد نقل عدداً من القراءات عن الخفش ونقل قراءة واحدة عن ابن السكيت ولقد بلغ عدد القراءات التي تتعلق بالتوجيه النحوي (11) احدى عشرة قراءة فقط.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)