research centers


Search results: Found 20

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by

Article
المعرفة عند الصوفية

Author: محمد علي محمد رضا الحكیم
Journal: kufa studies center journal مجلة مركز دراسات الكوفة ISSN: 19937016 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 39 Pages: 59-82
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract


Article
Characteristics of Sufism in the drawings of Shaker Hassan Al Said
سمات الصوفية في رسوم شاكر حسن آل سعيد

Author: Hassan Hadi Abdul Kadhim Al-Ghazali حسن هادي عبد الكاظم الغزالي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 19976208(print) 26644355(online) Year: 2019 Volume: 2 Issue: 53 Pages: 413-443
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:-The painting remains the playground of the figurative elements and the means of connection through which the artist expresses his humanitarian، religious، monetary and aesthetic position. The artistic work for the modern painting has found a wide area among the leading artists، including the artist Shaker Hassan Al-Said، an example that examines the painting through the aspects and applications of Sufism. And the importance of Sufi concepts in the works of the artist (Shaker Hassan Al-Said)، and the importance of the Sufi concepts in the works of the artist (Shaker Hassan Al-Said) Hence the research problem and its importance in filling this knowledge gap and to highlight the current study (attributes Sufism in the drawings Shaker Hassan Al Said)، which is a study the first in the field of plastic arts and the study included four chapters The first chapter deals with the problem of research، its importance، the need for it، the purpose of research and its limits، and the definition of terms. The second chapter is represented by the theoretical framework، which included three aspects of the topic. The first topic dealt with the concept of Sufism and the second topic on Sufism and its applications in visual art. The third chapter included the research procedures and included the research community and his sample (3) a descriptive sample. The researcher followed the analytical descriptive method in the analysis of the eye The fourth chapter included the results of the research and conclusions and then the recommendations and proposals.Keywords:- Attributes، Sufism.

الملخص:تبقى اللوحة ملعب العناصر التصويرية ووسائل الربط التي يعبر من خلالها الفنان عن موقفه الانساني والديني والنقدي الجمالي والعمل الفني بالنسبة للرسم الحديث كان يجد له مساحة عريضة عند الفنانين الرواد ومنهم الفنان شاكر حسن آل سعيد مثالاً يفحص اللوحة من خلال جوانب الصوفية وتطبيقاتها، فشكلت هذه التجربة ببعديها التنظيري والتطبيقي مثاراً للجدل فكانت اللوحة الجدار هي مثار اهتمامه وما تتركه تلك الاعمال الفنية من اثر جمالي في استقراء فحوى البعد الواحد والعلاقة بين الكشف العرفاني والصياغة اللونية، واهمية المفاهيم الصوفية في نتاجات الفنان (شاكر حسن آل سعيد) ومن هنا انبثقت مشكلة البحث واهميته في سد هذا الفراغ المعرفي ولتسليط الضوء على الدراسة الحالية (سمات الصوفية في رسومات شاكر حسن آل سعيد) والتي تعد دراسةً بكراً في مجال الفنون التشكيلية وقد تضمن البحث اربعة فصول. يشمل الفصل الاول فيها مشكلة البحث واهميته والحاجة اليه وأهداف البحث وحدوده وتحديد المصطلحات اما الفصل الثاني فقد تمثل بالإطار النظري الذي شمل مباحث ثلاثة بمحاورها فأهتم المبحث الاول بمفهوم الصوفية والمبحث الثاني بالصوفية وتطبيقاتها في الفن البصري (التشكيلي) اما المبحث الثالث فتناول (تأثيرات الصوفية في الفن العراقي المعاصر) ومنها نتاجات الفنان (شاكر حسن آل سعيد) واشتمل الفصل كذلك على الدراسات السابقة، اما الفصل الثالث فقد تضمن اجراءات البحث وشمل مجتمع البحث وعينته البالغة (3) عينة قصدية واتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي في تحليل العينات معتمداً على الملاحظة فضلا عن الطروحات الفلسفية والجمالية التي أسفر عنها الاطار النظري. اما الفصل الرابع فقد تضمن نتائج البحث والاستنتاجات ومن ثم التوصيات والمقترحات.الكلمات المفتاحية: سمات، الصوفية.


Article
أسطورة فينيكس في عيون السريالية والخبرات الصوفية

Author: محمد جنتي فر
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 19976208(print) 26644355(online) Year: 2018 Issue: 47 Pages: 363-376
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

The myth of the realm for the creation of artistic and literary concepts provides a suitable venue for the creation of the two episodes of the surreal literacy and mysticism. The Phoenix Adonis is one of the ancient Greek myths that the author has used in the work of myth from another perspective in the context of surrealism and mystical experiences. This study examines and analyzes the function of myth, mysticism and rationalism, not as two independent streams that look as complementary, but also to deepen the fundamental constructs of these two streams in the shadow of mythology; concepts such as Fantasy, marvelous affair, love, unconscious action, objective coincidence, dream and reality. The principles of surrealism, with mystical symbols, can be applied from the angle of these concepts in poems that take the color and the smell of myth. Myth attempts to reveal mystical experiences in line with modern trends such as surrealism. In Phoenix, the connection of words, the existence of few words, and short sentences in the creation of meanings are numerous. In addition to this, they try to achieve the surrealistic concepts by using myth, codename, and symbols. On the other hand, the Phoenix mythology and the songwriting of the gathered temples, the burning of fire and burning in the fire for the purpose of another birth, reveal the traces of mystical experiences. The approach of Adonis to mysticism, his acquaintance with the works of Sufism, and the particular intellectual and political conditions created by the East-West interactions with the West, all have led to the penetration of surrealism, mysticism, and Sufism in the works of Adonis, and in the wider examination of this way of his poetry , We see the combination of myth and symbols and its application in his poems. Poems that have the smell of surrealism and mysticism. Keywords: myth , surrealism , mysticism , phoenix , Adonis.

أسطورة عالم لخلق المفاهيم الفنية والأدبية يوفر مكانا مناسبا لإنشاء نقطتين من محو الأمية السريالية والتصوف. فينيكس أدونيس هي واحدة من الأساطير اليونانية القديمة التي أعطى الكاتب لعمل أسطورة من منظور آخر في سياق السريالية والخبرات الصوفية. هذه الدراسة تبحث وتحلل وظيفة الأسطورة، التصوف والعقلانية، وليس كتدفقين مستقلين يبدوان مكملين، ولكن أيضا لتعميق البنيات الأساسية لهذين التيارين في ظل الأساطير؛ مفاهيم مثل الخيال، علاقة رائعة، والحب، والعمل اللاوعي، صدفة موضوعية، والحلم والواقع. مبادئ السريالية، مع الرموز الصوفية، يمكن تطبيقها من زاوية هذه المفاهيم في القصائد التي تأخذ اللون ورائحة الأسطورة. تحاول الأسطورة الكشف عن التجارب الصوفية بما يتماشى مع الاتجاهات الحديثة مثل السريالية. في فينيكس، اتصال الكلمات، وجود بضع كلمات، وجمل قصيرة في خلق المعاني عديدة. بالإضافة إلى ذلك، فإنها تحاول استخدام الخطابة من الأسطورة، الاسم الرمزي، والرموز لتحقيق المفاهيم السريالية. من ناحية أخرى، أسطورة طائر الفينيق والغناء من تجمع تجمع، وحرق النار وحرق في النار لغرض ولادة أخرى، تكشف عن آثار التجارب الصوفية. وقد أدى نهج أدونيس إلى التصوف، وتعارفه مع أعمال الصوفية، والظروف الفكرية والسياسية الخاصة التي خلقتها التفاعلات بين الشرق والغرب مع الغرب، إلى اختراق السريالية والتصوف والصوفية في أعمال أدونيس، وفي دراسة أوسع لهذه الطريقة من شعره، ونحن نرى الجمع بين الأسطورة والرموز وتطبيقه في قصائده. قصائد لها رائحة السريالية والتصوف.الكلمات الرئيسية: أسطورة، السريالية، التصوف، طائر الفينيق، أدونيس


Article
Total mysticism in the statement bully "study and investigation"
مجموع الصوفية في بيان الفتوة "دراسة وتحقيق"

Author: wasan Hussein Mhaimeed وسن حسين محيميد
Journal: Journal of the University of Anbar for Humanities مجلة جامعة الأنبار للعلوم الأنسانية ISSN: 19958463 Year: 2018 Issue: 1 Pages: 37-58
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The manuscript of Sufism in the Fatwa Statement by an unknown author is presented in three unrelated pages , the first contains (1A)deals with Al-Fatiha surat which had described as useful ring to everything whereas the two pages (2A,1b) contains talisman interspersed with Quranic verses explaining the usefulness of each of them, and we do not know the reason for their status and the scientific honesty we have been obliged to mention as they came. The author divides the manuscript into two parts. The first includes a letter in the statement of the bully that is folded into seven sections without naming the first part , as it begins with the name of the second and after the fifth part , He says the seventh part, which is supposed to be the sixth one ,but , The second section deals with 50 questions and answers from the books of Abdul Ghani al-Nabulsi, as the author points out, which makes us think that he lived in his age, ie in the century (12AH / 18AD). The benefit of the manuscript lies in clarifying the path of Sufism and the creation of the ethics of Sufism, which is based on asceticism and the purity of the human soul and its purity, so that man may enjoy the satisfaction of God in this world and win the blessing of others.

تتقدم مخطوطة مجموع الصوفية في بيان الفتوة لمؤلف مجهول ثلاثُ صفحات لا علاقة لها بمضمون المخطوطة الأولى(و 1أ)، تضم سورة الفاتحة التي يصفها بأنها خاتمُ نافعُ لكل شيء، والصفحتان (و 1ب، و 2أ) منها تحتوي على طلاسم تتخللها آيات قرآنية موضحاً فائدة كل منها، ولا نعلم علة وضعها والأمانة العلمية حتمت علينا إيرادها كما جاءت عن مؤلفها. يقسم المؤلف المخطوطة إلى قسمين الأول يضم رسالة في بيان الفتوة يُبوبه إلى سبعة أبواب دون أن يسمي الباب الأول إذ يبدأ بتسمية الباب الثاني وبعد الباب الخامس يقول الباب السابع وهو المفترض أن يكون الباب السادس فهو يذكر ستة أبواب، مستعملاً فيها صيغة السؤال والجواب. والقسم الثاني تناول فيه خمسين سؤالاً وأجوبتها منقولة من كتب عبدالغني النابلسي حسبما يشير المؤلف وهو ما يجعلنا نرجح أنه عاش في عصره أي في القرن (12هـ/ 18م). وتكمن فائدة المخطوطة في توضيح طريق التصوف والتخلق بآداب الصوفية الذي قِوامه الزهد وسمو النفس البشرية وطهارتها ليحظى الإنسان برضا الله في الدنيا والفوز بنعيم الأخرة.


Article
the groups and the ways mystic and its role in the Turkish political decision industry
الطرق والجماعات الصوفية ودورها في صنع القرار السياسي في تركيا

Author: saad abd _alaziz muslt سعد عبد العزيز مسلط
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2009 Volume: 2 Issue: 4 Pages: 68-96
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACTOttoman state ruled Moslem world by the doctrine of Islam . since then , it expressed that by the style of Sufi methods due to its impact apon social life inside the Turkish society in particular. These groups have got special importance through its connection with Ottoman Sultans and the elite classes. This has pushed people to be under its domain. When the contemporary secular Turkish republic has been established, within its philosophy was the call to separate religion from politics and more than that it wanted to isolate the religious aspect and its effect on the whole society . Sufi methods were one of the directions which Suffered from the hostile attacks against Islam and its doctrine These groups were against these directions reaching the stage in Turkey a political change exploring its activities to serve the Moslem individual. Finally, it was able to affect directly or indirectly on the mechanism of the political decision through some elites which reached the high positions in the state.

ملخص البحثحكمت الدولة العثمانية العالم الإسلامي بمنهج الإسلام، وقد عبرت عن ذلك بأسلوب الطرق الصوفية لما كان لها من تأثير في الحياة الاجتماعية للمجتمع التركي بشكل خاص، حيث كانت هذه الطرق والجماعات تحتل أهمية خاصة من خلال ارتباطاتها بالسلاطين العثمانيين والطبقات المتنفذة مما دفع الناس للانزواء تحت لوائها. عند قيام الجمهورية التركية العلمانية المعاصرة كان ضمن فلسفتها الدعوة إلى إبعاد الدين عن السياسة، بل ذهبت إلى ابعد من ذلك حيث أرادت عزل الجانب الديني وتأثيراته على المجتمع بشكل عام، فكانت الطرق الصوفية واحدة من الاتجاهات التي تعرضت إلى هذه الهجمة المعادية لمنهج الإسلام وعقيدته فوقفت بوجه هذه التوجهات بكل وسائلها المتاحة لها حتى وصلت إلى مرحلة شهدت فيها تركيا تحولا سياسيا استطاعت أن تفصح عن نشاطاتها من اجل خدمة الفرد المسلم حتى استطاعت أن تؤثر بشكل مباشر أو غير مباشر على آلية صنع القرار السياسي من خلال بعض النخب التي وصلت إلى قيادة الدولة والذين كان لهم ارتباطات عقائدية بهذه الطرق.


Article
Wonderful Ethic at Al- Sufi
من الروائع الاخلاقية عند السادة الصوفية

Author: D. Abdul Qader Mohsen Alwan Al-Lahibi د. عبد القادر محسن علوان اللهيبي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2009 Issue: 18 Pages: 183-194
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

Mentional Eethic attitude and how they used by Mashiekh old and later and their deeds depending on Islamic (Al- shariya) and the Holy prophet Sunni Thanks for God


Article
Sufism Emotional and Experimental Subjects
موضوعات التجربة الصوفية العاطفية

Loading...
Loading...
Abstract

Our purpose ( goal ) from the subject of the sufi poetry is not a new study of the Islamic Sufism , that is a task revealed by those who are concened with Sufism in ancient and present time , that we shall discuss what they did say in their most important ideas and cases which distinct them and show their understanding nature to the sympathy cases and sonl struggeling and the relationship between god , the creature and his creatures and the psychological situations that sufi feels while he is in the way to the god , knowing and witnessing him which would indicate their expressing ability in an effective technical way .Thus Sufism in its essence is an experience that its base is building a private relation between god and his creature so , it is aself tendency that is found everywhere and in any time . those of Sufism depend on their hearts in making their relation with god . for them, the heart is the one who loves ,see, hear and by which they receive knowledge directly from the world from this concept love becomes the base of the truthful Sufism idea and it includes its weaknessest creatures until it reaches its maximum to love who knows Allah and things become in Allah and from Allah .

ليس غرضنا من الحديث عن موضوعات الشعر الصوفي ، دراسة جديدة للتصوف الإسلامي ، فتلك مهمة أضطلع بها المعنيون بالتصوف قديماًً وحديثاًً ، على أننا سوف نتناول ما قالوه في أهم أفكارهم وقضاياهم التي تميزهم وتبين طبيعة فهمهم لأمور العاطفة ومجاهدة النفس وعلاقة الخالق سبحانه بالمخلوق والحالات النفسية التي يشعر بها الصوفي وهو في مدارج الصعود إلى الله معرفة به وشهوداًً له وفناءً فيه ، مما يوضح مقدرتهم التعبيرية على نحو فني مؤثر.فالتصوف في جوهرة تجربة أساسها بناء علاقة خاصة بين الإنسان وخالقه ، فهو نزعة ذاتية وجدت وتوجد في كل زمان ومكان ، وقد اعتمد الصوفية على قلوبهم في إقامة تلك العلاقة بينهم وبين الله ، فالقلب عند الصوفية هو الذي يحب ، وهو الذي يرى ، ويسمع وبواسطته يتلقى الصوفية المعرفة مباشرةً من عالم المطلق ، ومن هذا التصور أصبحت المحبة أساس الرؤية الصوفية الصادقة ، وهي تشمل أضعف مخلوقاته ، حتى تصل إلى مداها في محبة العارف بالله والفناء فيه ، وتصبح الأشياء بالله والله ومن الله .


Article
Sufism in Masalik Al-Absar in Mamalik Al-Amsar Book (Part VIII) -A Study in its Composition and Function-
الصوفية في كتاب مسالك الابصار (الجزء الثامن) -دراسة في تكوينهم ووظائفهم-

Author: Abdelkader Ahmed Younis عبد القادر احمد يونس
Journal: Al Malweah for Archaeological and Historical studies مجلة الملوية للدراسات الآثارية والتاريخية ISSN: 24131326 Year: 2020 Volume: 7 Issue: 19 Pages: 161-188
Publisher: University of Samarra جامعة سامراء

Loading...
Loading...
Abstract

The current research deals with Sufism in the book (Masalik al-absar in mamalik al-amsar) (eighth part) for Ibn Fadhallah Al-Omari (died 749AH/1348AD) their formation and duties. Sufis have worked to conduct behavior to God through the path of Sufism and spiritual life, and their spiritual experiences and conditions are a living model to be followed over time. They are those who have chosen the afterlife for the world and its adornment. This has been reflected in their relationship with people and society, and they have been effective elements in life. Sufis lived throughout the Islamic world from east to west. Their numbers differed from one city to another and from one century to another. They were spread over eight centuries from the first century to the eighth century AH, and we explained this with statistics and tables.Their role and functions in society were multiple. They worked to spread the religious sciences especially among the people, to educate the apostates, teach them Sufism, conduct and consecrate the hearts and souls, preach the people, and spend for God's sake on those in need. This is what we will explain in the research.

يتناول البحث الصوفية في كتاب مسالك الابصار في ممالك الأمصار (الجزء الثامن) لابن فضل الله العمري المتوفي سنة (749هـ/1348م) تكوينهم ووظائفهم.عمل الصوفية على السير والسلوك الى الله عز وجل عبر طريق التصوف والحياة الروحية، وتمثل تجاربهم الروحية وأحوالهم نموذجاً حياً يحتذى به على مر الزمن. فهم الذين آثروا الحياة الآخرة على الدنيا وزينتها. وقد انعكس ذلك على علاقتهم بالناس والمجتمع فكانوا عناصر فعالة في الحياة.عاش هؤلاء الصوفية في كل أرجاء العالم الاسلامي من مشرقه الى مغربه، وقد اختلف اعدادهم من مدينة الى أخرى ومن قرن الى آخر، وكانوا يتوزعون على ثمانية قرون من القرن الأول الى القرن الثامن الهجري وقد أوضحنا ذلك بإحصاءات وجداول، وكان للبعض منهم المام بالعلوم خاصة العلوم الدينية واللغوية التي عملوا على نشرها بين الناس فضلاً عن ان بعض منهم كان يزاول بعض المهن والوظائف كوسيلة للعيش والارتزاق. وقد بينا ذلك بإحصاءات وجداول.أما دورهم ووظائفهم في المجتمع فكانت متعددة، اذ عملوا على نشر العلوم الدينية خاصة بين الناس، وتربية المريدين وتعليمهم التصوف والسلوك وتزكية القلوب والنفوس، ووعظ الناس، والانفاق في سبيل الله على المحتاجين، وخدمة المجتمع والتوسط لحل المشاكل، والدعاء للناس ولرجال الحكم والدولة. وهذا ما سنوضحه في ثنايا البحث.


Article
The level of Knowledge For AL-Ramadi Farmers To White Fly (med fly) And It's Relation With Some Independent Factors
المستوى المعرفي لأصحاب البساتين في قضاء الرمادي لآفة الحمضيات (ذبابة الياسمين الصوفية) وعلاقته ببعض العوامل المستقلة

Author: A. A. Khamis عدنان إبراهيم خميس
Journal: ANBAR JOURNAL OF AGRICULTURAL SCIENCES مجلة الأنبار للعلوم الزراعية ISSN: PISSN: 19927479 / EISSN: 26176211 Year: 2008 Volume: 6 Issue: 1 Pages: 324-332
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this study is to identify the knowledge level of orchard farmers in ramadi province to a citrus pest (white fly) specifically in al-sofia and al-jazeraa areas. A random sample with a percentage of (30%) were chosen out of (92) farmers that means the sample was (28) farmers .A standard measure of (23) questionnaire with a total grade (degree of 46) fixed to answer by farmers in a layout sheet.Results showed that the knowledge level of farmers to this pest was approximately (3-38) degree with an average of (17.5) degree, and the general look to this pest was medium, this weakness in knowledge which in focused on the identification of destructive stage, control and the identification of the insect .also, the a significant correlation between the knowledge level and the independent factors such as (the area and relation of farmers with information sources).The study also included number of recommendations to farmers related to this pest and methods of this control.

استهدف البحث تحديد مستوى معرفه اصحاب البساتين في قضاء الرمادي لافه الحمضيات ( ذبابه الياسمين الصوفيه ) , وتحديدا في منطقتي الجزيره والصوفيه , وقد اختيرت عينه عشوائيه بنسبه (30%) من مجموع اصحاب البساتين في المنطقتين والبالغ عددهم (92) مزارعا , ليصبح مجموع مجتمع البحث (28) مبحوثا , واعد مقياس للمستوى المعرفي تضمن (23) فقره درجه المعرفه بها (46) درجه , واستخدمت استماره الاستبيان لغرض جمع البيانات من المبحوثين , وخلص البحث الى ان درجات مستوى معرفه المزارعين المبحوثين لافه الحمضيات تقدر مابين(3ـ 38) درجه ,وبمتوسط مقداره (17.5) , وان الطابع العام لمستوى معرفه المزارعين بتلك الافه وصف بانه متوسط ,وان ضعف المعرفه تركز في المحاور الاتيه :(تشخيص الطور الضار,المكافحه,تشخيص الحشره). كما توصل البحث الى وجود علاقه ارتباط معنويه بين المستوى المعرفي العام للمزارعين وكل من العوامل المستقله الاتيه (حجم او مساحه البستان المزروع بالحمضيات,مستوى اتصال المزارعين بمصادر المعلومات). وقد تضمن البحث عددا من التوصيات للارتقاء بمستوى معارف اصحاب البساتين بالجوانب المتعلقه بتشخيص الافه والوقايه منها ومكافحتها .


Article
ALGAE AS BIOINDICATORS FOR WATER POLLUTION IN THE AL-SORA - AL-SOFIA DRAINAGE CANAL AND ITS EFFECT ON EUPHRATES RIVER - AL-KALDIA
الطحالب أدلة أحيائية لتلوث مياه مبزل السورة – الصوفية وتأثيره في نهر الفرات – الخالدية

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims to use algae ( Phytoplankton ) as bioindicators for the Evaluation of degree of pollution in the Al-sora Al-Sofia drainage canal and in Euphrates river from Al-Kaldia pre and post its confluence with drainage canal.Spatial variations of the major environmental factors effected phytoplankton Population dynamics were studied at 3 sites in drainage canal and 2 sites in Euphrates river in monthly basis from Nov. 2010 to Apr. 2011 . Result revealed that drainage canal is polluted according to high values of biological oxygen demand ( BOD ) with low level of dissolved oxygen , and high values of electrical conductivity , Total hardness , Total alkalinity , Sulphate and reactive phosphate values than Euphrates river . Four biological indices of pollution like Saprobic index( S.I ) , Pollution tolerance index ( P.T.I ) , Algal genus pollution index ( A.G.P.I ) and Shannon weaver - diversity index ( H ) , were adopted to classify the water quality of drainage canal and Euphrates river in comparison with the measured physical – chemical water quality . The result shows that the Shannon weaver – diversity index appear to be much more applicable for the classification of water quality of drainage canal and Euphrates river than Saprobic index , Pollution tolerance index and Algal genus pollution index . A total of ( 73 species ) of algae ( Phytoplankton ) were recorded . The diatoms were dominant ( 47 ) . The second dominating group was Cyanophyta ( 14 ) followed by Chlorophyta ( 4 ) Pyrrophyta ( 4 ) Euglenophyta ( 3 ) and then by Cryptophyta ( 1 ) . The result also indicated that following species were the dominant : Nitzschia dissipata , N. palea , Oscillatoria lacostris and O. tenuis .

تهدف الدراسة الحالية الى اعتماد الهائمات النباتية أدلة احيائية لتقييم درجة تلوث مياه مبزل السورة – الصوفية ونهر الفرات عند مدينة الخالدية قبل وبعد التقائه بالمبزل . درست التغيرات الموقعية لبعض الخصائص الفيزيائية والكيميائية المؤثرة في تواجد الهائمات النباتية في مبزل السورة – الصوفية ونهر الفرات عند مدينة الخالدية للمدة من تشرين الثاني 2010 لغاية نيسان 2011 . أشارت نتائج الدراسة الحالية الى أن المبزل ملوث أعتماداً على عدد من المؤشرات المتمثلة في القيم المرتفعة للمتطلب الأحيائي للأوكسجين ( BOD ) مع أنخفاض ملحوظ للأوكسجين الذائب ( DO ) , كما سجلت قيماً عالية من التوصيلية الكهربائية والعسرة الكلية والقاعدية الكلية والكبريتات والفوسفات الفعالة مقارنةً مع ما موجود في نهر الفرات . درست أربعة أدلة أحيائية للتلوث ( دليل التلوث العضوي Saprobic Index و دليل تحمل التلوث Pollution Tolerance Index و دليل الأجناس المتحملة للتلوثAlgal Genus Pollution Index و دليل شانون للتنوع Shannon Weaver Diversity Index ويمكن من خلالها تحديد نوعية مياه مبزل السورة – الصوفية ونهر الفرات مقارنة بالعوامل الفيزيائية والكيميائية لتحديد نوعية مواقع الدراسة , وأظهرت النتائج أن دليل شانون للتنوع هو أفضلها قابل للتطبيق والتفسير في تحديد نوعية مياه المنطقة المدروسة . تم تشخيص 73 نوعً من الهائمات النباتية التي تغلبت فيها مجموعة الطحالب العصوية ( الدايتومات ) ( 47 نوع ) وتلتها الطحالب الخضر المزرقة ( 14 نوع ) ثم الطحالب الخضر و الطحالب الدوارة ( 4 أنواع لكل منهما ) ثم الطحالب اليوغلينية ( 3 أنواع ) ونوع واحد للطحالب الكربتية . سجلت أربعة أنواع سائدة من الهائمات النباتية طيلة مدة الدراسة هي Nitzschia dissipata و N. palea و Oscillatoria lacustris و O. tenuies .

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (20)


Language

Arabic (17)

Arabic and English (3)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (4)

2018 (4)

2017 (1)

2016 (1)

More...