research centers


Search results: Found 12

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Amnesty as a cause of the expiration of the criminal case in the Code of Criminal Procedure Iraqi force
العفو كسبب من اسباب انقضاء الدعوى الجزائية في قانون اصول المحاكمات الجزائية العراقي النافذ

Author: dhiy abd alla ضياء عبد الله
Journal: Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق ISSN: 20752032 Year: 2011 Issue: 2 Pages: 20-38
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Amnesty as a cause of the expiration of the criminal caseGo through several stages of the criminal case, even expire for any reason, and reasons that lead to the expiration of the criminal case law was issued a general amnesty or a pardon private, and in any of its phases (preliminary investigation, judicial investigation, trial, appeal the sentence, the sentence), This was confirmed by the general legal provisions contained in the Iraqi Penal Code No. (111) for the year 1969, as amended, and the Code of Criminal Procedure No. (23) for the year 1971, as amended, in addition to what comes by the law of amnesty provisions of the show effect in terms of persons and acts, and the implications of issued on the criminal and civil suits.Is to resort to pardon, for reasons and justifications for many vary according to type of amnesty, Valafo year, the reason the public to the expiration of the criminal case, issued by a law of the legislature, for reasons related to the situation of the country's security, economic, social and political, as well as policy requires criminal in some cases resort to the issuance of such a law on the grounds that the main objective of that policy to achieve security and stability in society, and may be issued for reasons and goals of personality related to the ruling regime in the state, especially if the regime is authoritarian authoritarian, and there is no parliament or legislative authority effective, but merely a council of my photos or formality , and the pardon releasing the decision of the President (the Presidency, former), at the suggestion of the Prime Minister on the issue or issues, or the accused or condemned to a specific, with the need to take into account the exceptions contained in the Constitution regarding the right to private, sentenced for the crimes international terrorism and the administrative and financial corruption.The scent of great importance, because the political criminal of the state in some cases require the cessation of legal proceedings against persons accused of crimes in general, or of a particular kind, or governed by, which requires a legal mechanism by which to achieve this, the issuance of the amnesty law.

تمر الدعوى الجزائية بمراحل عديدة،حتى تنقضي لأي سبب كان،ومن الأسباب التي تؤدي إلى انقضاء الدعوى الجزائية صدور قانون بالعفو العام أو قرار بالعفو الخاص،وفي أي مرحلة من مراحلها(التحقيق الابتدائي،التحقيق القضائي،المحاكمة،الطعن بالحكم،تنفيذ الحكم)،وهذا ما أكدته الأحكام القانونية العامة الواردة في قانون العقوبات العراقي رقم (111) لسنة 1969 المعدل،وقانون أصول المحاكمات الجزائية رقم(23) لسنة 1971 المعدل،إضافة إلى ما يأتي به قانون العفو من أحكام تبين سريانه من حيث الأشخاص والأفعال، والآثار المترتبة على صدوره بخصوص الدعويين الجزائية والمدنية. ويتم اللجوء إلى إصدار العفو لأسباب ومبررات عديدة تختلف باختلاف نوع العفو،فالعفو العام الذي يعد سبب من ألأسباب العامة لانقضاء الدعوى الجزائية،يصدر بقانون من السلطة التشريعية،لأسباب تتعلق بأوضاع البلاد الأمنية والاقتصادية والاجتماعية والسياسية،وكذلك تقتضي السياسة الجنائية في بعض الأحيان اللجوء إلى إصدار مثل هكذا قانون على اعتبار إن الهدف الرئيس من تلك السياسة تحقيق الأمن والاستقرار في المجتمع،وقد يكون صدوره لأسباب وغايات شخصية متعلقة بالنظام الحاكم في الدولة،خاصة إذا كان ذلك النظام دكتاتورياً تسلطياً،ولا وجود لبرلمان أو سلطة تشريعية فعلية بل مجرد مجلس صوري أو شكلي،أما العفو الخاص فيصدر بقرار من رئيس الجمهورية(هيئة الرئاسة،سابقاً)،وبناءً على اقتراح من رئيس مجلس الوزراء بخصوص قضية أو قضايا معينة،أو متهمين أو محكوم عليهم محددين،مع ضرورة مراعاة الاستثناءات الواردة في الدستور بخصوص الحق الخاص ،والمحكومين عن الجرائم الدولية والإرهابية والفساد الإداري والمالي.وللعفو أهمية كبيرة،فالسياسة الجنائية للدولة في بعض الأحيان تقتضي وقف الإجراءات القانونية بحق الأشخاص المتهمين بارتكاب الجرائم بصورة عامة ، أو من نوع خاص ، أو المحكومين عنها،الأمر الذي يستلزم وجود الآلية القانونية التـــــي يمكن من خلالها تحقيق ذلك،بإصدار قانون العفو.

Keywords

Amnesty --- العفو


Article
The Balance of Amnesty in the Holy Qur'an ( A Miraculous Study)
ميزان العفو في القرآن الكريم

Author: Mohammed Ragheb Karim م.م محمد راغب كريم
Journal: Journal of College of the Great Imam University مجلة كلية الإمام الأعظم (رحمه الله) الجامعة ISSN: 18176674 Year: 2019 Issue: 27 part 5 Pages: 275-308
Publisher: Faculty of Imam Azam كلية الامام الاعظم

Loading...
Loading...
Abstract

The research starts from the fact that Allah creates everything with specified amount. He makes for everything a balance that weighs it . Amnesty is like any other creation of Allah that has its own balance. When a reform is achieved by pardon, then things are on the right track. But, when pardon causes corruption and invocation of the sanctities of Allah and encroaching upon the rights of worshipers, amnesty becomes blasphemous. This means that amnesty is not always praiseworthy, and it is not a reform in some places. Therefore, Islamic legislation is in line with the real reform by amnesty instead of punishment. This study is based on two topics: first, the concept of the balance and pardon and their impact on life. The second is the manifestation of the balance of amnesty in the Holy Qur'an. It concludes with the following results: Islam encourages amnesty, makes the best reward for it, and raises the status of those who forgive people. Amnesty is balanced with truth. Islam gives you the right and asks you to pardon especially when you are maltreated To conclude ,it may be said that amnesty in Islam is a humanitarian issue.


Article
العفو والاعتذار في سيرة الرسول() مع ذوي القربى والشخصيات السياسية وعامة الناس

Author: أ.د. عبد الستار نصيف جاسم العامري امين فرج غالي حسن
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2018 Volume: 4 Issue: 25 Pages: 940-958
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This study is entitled "Pardon and apology in the biography of the Prophet (pbuh) with relatives, political figures and the general public." These moral principles did not have an important impact on the life of the Islamic community. The Prophet (pbuh) Many of the moral deviations and abuses faced by the groups of society whether intentionally or unintentionally amnesty and accept the apology of the offender if he apologized, and the study was divided into the introduction and four questions, the first topic was entitled the definition of the language and the legal amnesty and apology and their concept in the Koran and (pbuh) The second section included positions of amnesty and apology with the political figures of the tribal leaders opposed to the Prophet (pbuh) The third section included the positions of amnesty and apology with the general public and servants and the boys.

جاءت هذه الدراسة بعنوان" العفو والاعتذار في سيرة الرسول() مع ذوي القربى والشخصيات السياسية وعامة الناس" لما كان لهذه المبادئ الاخلاقية من اثر مهم في حياة المجتمع الاسلامي وتعامل الرسول() بالعفو وقبول الاعتذار من المخطئين من المسلمين وعالج الرسول() الكثير من الانحرافات الاخلاقية والاساءات التي تواجهه من قبل فئات المجتمع سواء بشكل متعمد او غير متعمد بالعفو وقبول الاعتذار من المخطئ اذا اعتذر، وجاءت الدراسة مقسمة على مقدمة واربعة مباحث ، اما المبحث الاول فقد جاء بعنوان التعريف اللغوي والاصطلاحي للعفو والاعتذار ومفهومهما في القرآن الكريم والسنة النبوية تضمن المبحث الثاني مواقف العفو والاعتذار مع ذوي القربى الذي اساءوا الى الرسول()وضم المبحث الثاني مواقف العفو والاعتذار مع الشخصيات السياسية من زعماء القبائل المعارضين للرسول()المبحث الثالث فأشتمل على مواقف العفو والاعتذار مع عامة الناس والخدم والغلمان.


Article
النظام القانوني لعرض العفو على المتهم في التشريع العراقي ((دراسة مقارنة ))

Authors: اسراء محمد علي سالم --- حوراء احمد شاكر
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 17 Pages: 63-78
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

يعد عرض العفو على المتهم اجراءً تحقيقياً يتضمن عدم معاقبة المتهم عن الجريمة التي ارتكبها بعد تقديمه البيان الصحيح الكامل عنها وعن بقية المساهمين معه فيها . ولعرض العفو على المتهم شروط حددها القانون منها مايتعلق بالجريمة التي عرض العفو عنها ، ومنها مايتعلق بالمتهم المعروض عليه العفو ، ويترتب على عرض العفو على المتهم اما وقف الاجراءات القانونية – ضد المتهم المعروض عليه العفو – وقفاً نهائياً ، ويخلى سبيله وذلك في حالة اذا ادلى بالمعلومات المتوافرة لديه عن الجريمة وكانت هذه المعلومات صحيحة وكاملة ، واما ان يسقط حقه في العفو وتؤخذ هذه المعلومات دليلاً عليه ، وذلك في حالة اذا كانت المعلومات التي قدمها بناءً على عرض العفو عليه غير صحيحة او قد اخفى بعض المعلومات عمداً.


Article
The effect of the amnesty on the disciplinary responsibility of the employee
اثر العفو في المسؤولية التأديبية للموظف

Authors: عمار رحيم سالم --- د.معاذ جاسم محمد
Journal: Journal of Anbar University for Law and Political Sciences مجلة جامعة الانبار للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 2075 2024 Year: 2017 Volume: 7 Issue: 2 Pages: 276-298
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The current study deals with the relationship between the discipline crime and criminal crime in respect to the effect of Criminal claim expiration by exceptional. We could see that ,when an employee commits an offense or a sin , it considers at the same time as a discipline or criminal offense. He is thus being punished with criminal and discipline methods owing to the same deed. It also could say, when he commits an offense (out of the employment context) ,it leads to form a criminal crime having consequences via punishments on his job . This actually leading to the criminal claim expiration by one of these methods and that , in return, could finish the discipline) تزل جامع إلانباز للعل مُ القان نُ إَلط اّض - العدد الثالث عػس - المجلد الثان - الطه ) 2017277liability . We have concluded that the discipline crime separate from the criminal crime in nature , constructs and procedures. Despite this independence and differences aspects between them , but there are complex interrelations between these two crimes .The amnesty , with all its types , could affect the discipline liability in the criminal crime that could not be as discipline offense and also this matter as far as that concerned with the legal procedures cease against the accuse.

تها لَتتتتتتتتتر يتتتتتتتتتر الدزاضتتتتتتتتت إلب تتتتتتتتتث فيالعلاقتتتتتت يمتتتتتتد اتدس تتتتتت إلتأد بِ تّتتتتت إَتدس تتتتتت اتدصاٙ تّتتت متتتتو ح تّتتتث انقلجتتتتا التتتتدع اتدصاٙ تّتتت يمتتتتالعف كَتتتتاى عهتتتت اُى اثهتتتتا يتتتت اثتتتتس العفتتتت فيالمطتتتؤ لَ إلتأد بِ تّتت عتتتأى العفتتت تِتتؤد إلى التتتتأثعلتتتتت المطتتتتتؤ لَ إلتأد بِ تّتتتت متتتتتو يمعتتتتت اتد اُنتتتتتقَتتتتتتد زأ هِتتتتتتتا أى ايغتتتتتت ا ثتتتتتت زُ عهتتتتتتدما سِت تتتتتتالم ظُتتتف جسمتتتان أ ذنبتتتنا ػِتتت ال قُتتتر نفطتتت جسمتتتناتأد بِ تّتتتان جَسمتتتتنا جهاٙ تّتتتان ح تّتتتث تتتتت علتتتت ذلتتتتمعاقبتتتتتتت جهاٙ تّتتتتتان تَأد بِ تّتتتتتان عتتتتتتو نفتتتتتتظ الفعتتتتتتكَتتترل عهتتتدما سِت تتت جسمتتتان تِتتؤد إلى جس تتت جهاٙ تّت عقتتل ل تتو لتت أثتتاز تبع تّت أ ت م لّ تّت متتوختتتتلا العق يُمتتتتاة التبع تّتتت إَلت م لّ تّتت ت إلتتتتث تتتتتؤثسعلتتتت مسكتتتتص التتتت ظُ فّ يَمالتتتتتال عتتتتءى انقلجتتتتا التتتدع اتدصاٙ تّتت يمءحتتتد يتتتر ال تتتس تِتتؤد إلىانقلجتتتتتتتا المطتتتتتتتؤ لَ إلتأد بِ تّتتتتتت تَ تتتتتتتلها إلى أىاتدس تتتتتتتت إلتأد بِ تّتتتتتتت تطتتتتتتتتتق عتتتتتتتتو اتدس تتتتتتتت اتدصاٙ تّتتتتتت يمال ب عّتتتتتتت إَ،زكتتتتتتتاى اَيجتتتتتتتسا ا٘ةإَلى أنتتتت يمتتتتالسهم متتتتو يتتتتر الاضتتتتتقلال أَ جَتتتت الاختتتتتتتتتلا يم هّ مًتتتتتتتتا إلا أنتتتتتتتت جُِتتتتتتتتتد علاقتتتتتتتتتاةمتتتتتتتتتػايم مَعقتتتتتتتد يمتتتتتتتد اتدتتتتتتتس تد عتتتتتتتالعف يمأن اُعتتتتتتتتتت تِتتتتتتتتتؤثس في المطتتتتتتتتتتؤ لَ إلتأد بِ تّتتتتتتتتتت فياتدس تتت إتدصاٙ تّتت إلتتتث لا ت تتت ىُ جسمتتتنا تأد بِ تّتت ان ا تػ جسما تأد بِ اّن.


Article
Significance (pardon) in the Holy Quran
دلالَة (العفو) فـي القرآن الكريم

Author: Raad A. Ahmad م.م. رائد عماد أحمد
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 Year: 2012 Volume: 37 Issue: 2 Pages: 74-89
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah, and peace and blessings be upon the seal of the prophets and messengers.After Valafo create an Islamic high and high, indicating reluctance Almtkhalq by the symptoms of this world, and desires despicable, and I have the command of Allah Almighty for the Muslims in the person of the elite character and his friend Muhammad (Allah bless him and his family) in more than one place, as well as the command of Allah by the Nation directly emphasis on the importance and virtues of the true religion.The Asthllt Find boots and the meaning of the amnesty in the language and offered to sign the word amnesty in the verses of the Koran, and what was said by commentators of the meaning of the word amnesty contained in the verses of the Qur'an, and pointed out after all this the most important of our findings in this research, which dealt with the word amnesty in the Book of Allah Karim, as well as the extension shows the positions which it is stated derivatives of the word (amnesty) contained in the Koran.

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على خاتم الأنبياء والمرسلين .وبعدُ فالعفو خُلق اسلامي عالٍ ورفيع ، يدل على إعراض المتخلق به عن اعراض الدنيا ، وشهوات النفس الدنيئة ، ولقد أمر الله سبحانه وتعالى به المسلمين في شخص صفوة خلقه وخليله سيدنا محمد (صلى الله عليه وآله) في أكثر من موضع وكذلك أمر الله به الأمة مباشرة تأكيداً على أهميتهِ وفضله في هذا الدين الحنيف .وقد اسْـتَهْلَلْتُ البحث بالتمهيد وفيه معنى (العفو) في اللغة وعرضـت دلالـة لفـظـة العفـو فـي الآيـات القرآنية ، وما قاله المفسرون من معنى لفظة العفو الواردة في الآيات القرآنية ، وأوضحت بعد كل هذا أهم النتائج التي توصلنا إليها فـي هـذا البحث الذي تنـاول لفظـة العفـو في كتـاب الله الكريم ، فضلاً عن ملحق يوضح المواضع التي ورد فيها لـفظـة (العفـو) و اشـتقـاقـاتها الـواردة فـي القـرآن الكـريـم


Article
General amnesty and laws issued Of the Kurdistan Parliament at stake
العفو العام والقوانين الصادرة من برلمان كوردستان بصدده

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractAs a general amnesty removes criminal character of the act, it is as a waiver of the social body all her rights before the perpetrator and forget about his crime and give him a chance to return to the community once again in order to repair.A general amnesty expressed whereby the community and through the legislative authority to waive his right to punish the perpetrators of the crime or crimes for reasons specific appreciates that power is for this reason it clear that only the law as the only viable tool to express the will of the community.Given the importance of the general amnesty the legislator Kurdistan issuing bills are about the length of the machined first is Law No. (4) of 2007 and the second Law No. (2) for the year 2012 which benefited them a large number of convicts and detainees in the whole province of Kurdistan, which was the reason for our choice of this topic with the aim of Recognition of these laws through the display, analysis and knowledge of the crimes covered.All this in two sections we have given in the first section a general idea of a general amnesty and that defined him wisdom and its properties and competent authority and its effects, and finally compared with the pardon in four demands. The second topic was the presentation of the laws issued by the Kurdistan Parliament in connection with a general amnesty in two, dealt demands in the first requirement of the Law No. (4) for the year 2007 and the second requirement discussed Law No. (2) for the year 2012.The finale was a presentation of the most important thing we came to in a general amnesty and laws passed by the Parliament of Kurdistan hand.

الملخصلما كان العفو العام يزيل الصفة الاجرامية عن الفعل، فهو بمثابة تنازل من الهيئة الاجتماعية عن جميع حقوقها قبل الجاني ونسيان جريمته واعطاءه فرصة للعودة للمجتمع مرة اخرى بغية اصلاحه.العفو العام اجراء يعبر المجتمع بمقتضاه ومن خلال السلطة التشريعية التنازل عن حقه في عقاب مرتكبي جريمة او جرائم معينة لاسباب تقدرها تلك السلطة وهو لهذا السبب لايكون الا بقانون باعتباره الاداة الوحيدة الصالحة للتعبير عن ارادة المجتمع.ونظراً لأهمية العفو العام قام المشرع الكوردستاني باصدار قانونين بصدده طول فترة تشكيله اولهما قانون رقم (4) لسنة 2007 وثانيهما قانون رقم (2) لسنة 2012 الذي استفاد منهما عدد كبير من المحكومين والموقوفين في عموم اقليم كوردستان والذي كان سبباً في اختيارنا لهذا الموضوع وذلك بهدف التعرف على هذين القانونين من خلال عرضها وتحليلها ومعرفة الجرائم التي شملها.وكل ذلك في مبحثين اعطينا في المبحث الأول فكرة عامة عن العفو العام وذلك بتعريفه والحكمة منه وخصائصه والسلطة المختصة باصداره وآثاره واخيراً مقارنته مع العفو الخاص في اربعة مطالب. اما المبحث الثاني فكان عرضاً للقوانين الصادرة من برلمان كوردستان بصدد العفو العام في مطلبين، تطرقنا في المطلب الاول لقانون رقم (4) لسنة 2007 وفي المطلب الثاني بحثنا القانون رقم (2) لسنة 2012. اما الخاتمة فكانت عرضاً لأهم ما توصلنا اليها في العفو العام والقوانين الصادرة من برلمان كوردستان بصدده.


Article
Amnesty measures in post-conflict countries
تدابير العفو في دول ما بعد النزاع

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT In post-conflict phase, some countries are based on a number of mechanisms for peace-building and reconciliation, one of the most significant mechanisms is the amnesty procedure, whereas these procedures are submitted to the discretion across countries emerging from conflict, through preventing the prosecution of crimes’ perpetrators to avoid disputer turn. It can be argue that there are some countries that have expanded the ambit of the amnesty which covers all committed crimes even serious crimes, including genocide and crimes against humanity and war crimes. Nevertheless, other countries have narrowed the scope of the amnesty, in order to fit with its obligations in the field of protection of human rights; these states have been preventing to insert serious crime within their projects to achieve peace, whereas amnesty tools have varied, whether comprehensive or partial amnesty, It has a drawer under the peace agreements or within the same amnesty rules or through recommendations of truth and reconciliation commissions. It is important to mentioned that the position of international law inhibitor of the inclusion of serious crimes within the scope of the amnesty across a range of treaties that prevent any form of amnesty for serious crimes that violate human rights.

الملخصتستند بعض الدول في مرحلة ما بعد النزاع إلى عدد من الآليات من اجل بناء السلام والمصالحة، فمن هذه الآليات تدابير العفو، حيث ان هذه التدابير تخضع للسلطة التقديرية للدول الخارجة من النزاعات، من خلال منع مقاضاة مرتكبي الجرائم للحيلولة دون الرجوع إلى النزاعات مجدداً، فهناك من الدول من وسعت نطاق العفو ليشمل جميع الجرائم المرتكبة حتى تلك الخطيرة منه، كجرائم الإبادة الجماعية والجرائم ضد الغنسانية وجرائم الحرب، وهناك بعض الدول التي ضيقت نطاق العفو كي تتناسب مع التزاماتها في مجال حماية حقوق الإنسان، فمنعت من إدراج الجرائم الخطيرة ضمن مشاريعها في تحقيق السلام، حيث تنوعت الوسائل التي تم من خلالها العفو، سواء كان العفو شاملاً أم جزئياً، فقد دُرج ضمن اتفاقيات السلام أو ضمن قوانين العفو ذاتها أو من خلال التوصيات الخاصة بلجان الحقيقة والمصالحة، ناهيك عن موقف القانون الدولي المانع من إدراج الجرائم الخطيرة ضمن نطاق العفو عبر مجموعة من المعاهدات التي تمنع بأي شكل العفو عن الجرائم الخطيرة التي تنتهك حقوق الإنسان.


Article
The pardon and its impact in the letter of moderation in the light of the book and the Sunnah
العفو وأثره في خطاب الاعتدال في ضوء الكتاب والسُّنَّة

Author: Mohammed M. Radhi محمد محسن راضي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2018 Volume: 10 Issue: 37 Pages: 793-824
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Society sometimes undergoes times of disputes and conflicts when discourse directed to the masses lacks the element of forgiveness and turns into an instigative and displacing discourse leading at times to fight. Thus, the call for a moderate discourse that can secure societal peace is quite fruitless without the character of forgiveness which is quite necessary to establish a moderate discourse as its spread in society can prove positive on the common discourse at that society.This research addresses this problem through:•Showing the attractiveness of forgiveness by stating its meaning, importance, and effects on individual and community.•The call for a strong presence of forgiveness in the directed discourse through showing its effect on discourse. The method of investigation in this research is based on an analysis of selected texts from Quran and Sunnah to shed lights on the effect of forgiveness on enhancing the discourse of moderation. The major findings of the research are:•Foregiveness has positive effects on the individual as it is a source of spiritual solitude, certitude, and physical health.•Forgiveness has positive effects on society as it is a social behavior which elevates the ethical level of the whole community.•Texts from Quran and Sunnah demonstrate the impact of forgiveness on directed discourse.•The character of forgiveness is necessary to establish a moderate discourse up to the current state of Iraq. The research makes the following recommendations:•Use forgiveness as an honorable Prophetic trait and a human phenomenon.•Raising generations up after the character of forgiveness and incorporating it in educational texts to show its significance.•Activation of the role of the Mosque in the spread of a moderate discourse based on forgiveness.•Formation of guidance groups to spread the culture of forgiveness in community.•Conduct seminars and workshops to educate community on the culture of forgiveness.•The state should monitor the discourse directed to the masses and encourage the state institutions, especiall media, to adopt forgiveness as the basis of their work.

يمرُّ المجتمع أحياناً بفترة من النزاعات والصراعات، فيغيب خُلُق العفو عن الخطاب المُوجَّه للجمهور، فيكون تحريضيَّاً إقصائيَّاً، قد يصل حدَّ الدعوة إلى الاقتتال؛ لذا فإنَّ الدعوة إلى خطاب معتدل يحقق السلم المجتمعي لن تؤتي ثمارها من دون التَّحلي بخُلُق العفو، فهو ضروري للتأسيسِ لخطابٍ معتدلٍ؛ لأنَّ شيوعه في المجتمع، سينعكس إيجاباً على نوع الخطاب السائد، ويأتي هذا البحث ليعالج هذه المشكلة بما يهدف إليه من:1- الترغيب في خُلُق العفو، من خلال بيان معناه وفضله وآثاره على الفرد والمجتمع.2- الدعوة لأن يكون لخُلُق العفو حضورٌ قويٌ في الخطاب المُوجَّه، من خلال بيان أثره في الخطاب. واتبعت في هذا البحث منهجية تقوم على تحليل نصوص مُنتخبة من القرآن والسُّنَّة بما يُسلط الضوء على أثر خُلُق العفو في تعزيز خطاب الاعتدال، وجاءت خطته كالآتي:المبحث الأول: العفو تعريفه وفضله وآثاره، وفيه مطلبان.المبحث الثاني: أثر العفو في الخطاب المعتدل في ضوء الكتاب والسنة، وفيه ثلاثة مطالب.الخاتمة: وتضمنت أبرز النتائج والتوصيات. ويُمكن إيجاز النتائج بالآتي:1- للعفو آثارٌ إيجابية على الفرد، فهو سكينة لنفسه، وطُمأنينة لقلبه، وصحة لبدنه.2- للعفو آثارٌ إيجابية على المجتمع؛ لأنَّه سلوكٌ اجتماعيٌّ، يرفع شيوعه المستوى الأخلاقي للمجتمع كلِّه.3- دلَّت النصوص الشرعية من الكتاب والسُّنَّة على الأثر الكبير للعفو في نوع الخطاب المُوجَّه.4- إنَّ خُلُق العفو ضروري للتأسيسِ لخطابٍ معتدلٍ، يتناسب مع المرحلة التي يمرُّ بها بلدنا العراق. أما التوصيات فيمكن إيجازها بالآتي:1- التعامل بالعفو على أنّه خُلُق نبوي كريم، وظاهرة إنسانية.2- تربية الأجيال على خُلُق العفو، وتضمين المناهج التعليمية ما يحثُّ على التخلق به، وبيان أهميته.3- تفعيل واجب المسجد في الدعوة إلى الخطاب المعتدل القائم على العفو والتسامح.4- إنشاء مجاميع للسعي بين الناس بالعفو والصفح والمغفرة.5- عقد الندوات وورش العمل لبيان فضل العفو آثاره الإيجابية على الفرد والمجتمع، وضرورة حضوره في الخطاب المُوجَّه للجمهور.6- مراقبة الدولة لنوع الخطاب المُوجَّه الجمهور، وحثِّ المؤسسات كافَّة، لا سيما الإعلام، لاعتماد العفو كأساس فيه.


Article
Amnesty when the Abbasid caliphs in the first Abbasid Period (132-218 AH)
العفو عند الخلفاء العباسيين في العصر العباسي الأول ( 132 – 218هـ )

Author: Basman Nory Al-Kawan بسمان نوري الكوان
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2016 Volume: I Issue: 27 Pages: 221-235
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The forgiver at khaleefahs abbasid during the first abbasid age ( 132 – 218 A.H) it is publishing expression the forgiver and the mercy at khaleefahs abbasid because for that a big hand and active in the human person.

يعد موضوع العفو عند الخلفاء العباسيين في العصر العباسي الأول ( 132- 218هـ) هو إبراز مظهر العفو والتسامح عند الخلفاء العباسيين، لما لهذا من دور كبير وفعال في نفوس عامة الناس، من أجل تثبيت أركان حكمهم وتوطيدٍ لأسس الخلافة العباسية.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (12)


Language

Arabic (10)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2019 (2)

2018 (2)

2017 (1)

2016 (2)

2015 (1)

More...