research centers


Search results: Found 33

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by

Article
الابعاد الفكرية في نصوص بيراندللو المسرحية

Authors: محمد جاسم مطرود --- د.اياد كاظم السلامي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2010 Volume: 1 Issue: 2 Pages: 552-578
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

لا اضن إننا نبالغ في القول إذا قلنا إننا اليوم اشد من أي يوم آخر حاجة إلى العناية بالمسرح . ولعلنا كذلك لا نغالي إذ قلنا إن الأدب التمثيلي هو أكثر آدابنا حاجة إلى الرعاية وبذل الجهد والتماس النضج والأصالة , والتطلع إلى النهوض . نهضة تكفل لشعبنا العراقي ما هو أهل له , وعلى الأخص في هذا الوقت الذي نخطط فيه لمستقبلنا , وندعم فيه البناء لغد امن مستقر. وأمامنا في هذا السبيل أشواط يجب أن نقطعها في دأب وسهر وفي عمل تتضافر فيه الجهود وتتوحد عنده الأهداف


Article
مفهوم الصمت في العرض المسرحي المعاصر

Author: سامي محبس حسن الحصناوي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 15 Pages: 246-259
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

لطالما اهتمت العروض المسرحية منذ ظهور الممثل الاول على يد ( ثيسبس ) في عصره اليوناني بالحركة والصوت للتعبير الدرامي عن مكنونات الشخصية والاحداث الدرامية , وربما قد بالغت هذه العروض بزيادة ودفع ما في دواخل شخصياتها المسرحية من حواس وعواطف ومشاعر تجاه المتلقي مستخدمتا ً المنظر والاكسسوارات والقناع والحيل البصرية والمهمات المسرحية لتدعيم ذلك الشعور ولتجسيد قيمة العرض دراميا ً.وفي مرحلة متقدمة على ذلك لاسيما في العصر الروماني , ابتكرت هذه العروض الايماءة والعروض الفردية والتمثيل الصامت , كمصدر مهم مضاف للحركة والصوت لزيادة التعبير عن الشعور الوجداني لشخصيات المسرحية .لكن عندما نتخطى تلك الفترة الزمنية باتجاه العصر الحديث


Article
برنامج تدريبي لصناعة واستخدام الاقنعة المسرحية

Author: سروة مالك رسول
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2016 Volume: 21 Issue: 92 / علمي Pages: 1-20
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

برنامج تدريبي لصناعة واستخدامالاقنعة المسرحية

Research Summary Scientific developments and technologies in all fields of life in general and in the field of education in particular, came to the emergence of changes in educational construction and teaching methods to modern formats fit in its entirety and the spirit of the age, and as the university is one of the educational institutions that play a major role in the life of society and achieve the desired educational goals, that being contribute to addressing the educational problems facing education institutions, Vtda appropriate solutions, and rehabilitation of students after graduation, for example, and in addition that the instructional design process focused on the learner, which is the hub of the educational process and its purpose is to invent a new way and idealism to train the learner or to achieve output desirable and help the learner to learn the easiest results, according to the methods and modern methods of perhaps the most notable of instructional design, including the Department of Technical Education is one of the scientific departments, which aims to prepare students according to the required standards had to school art education to be a capacity and efficiency in the teaching of this material, and that the Department of Education Curriculum art of b (school theater, children's theater, and techniques of play, and hand work) often rely on visual and media that are meaningful,


Article
Trends and characteristics of Iraqi movement in the 1930s
اتجاهات الحركة المسرحية العراقية وخصائصها في مرحلة الثلاثينات من القرن العشرين

Author: أ.م.د. بلقيس علي شرين الدوسكي
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2018 Volume: 18 Issue: 21 Pages: 1-30
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

There are a number of questions about the characteristics of theatrical text, its trends and characteristics, as well as its methods in the stage of the Thirties, as the most remarkable stage in the history of social transformation in Iraq. Iraqi theater and its beginnings to go in the search for those pedigree and the fundamentals of the revival of the play, especially in the 1930s, during which the conflict raged violently between the Bedouin and civilization. In addition, the first educational art institution was opened in the city of Baghdad in 1936 with the opening of the Institute of Fine Arts, where the problem of research emerged. What is the nature of theatrical trends and what are their characteristics after being popular during the 1930s?The goal of the research was:1-Defining the trends of the Iraqi theater text and its tracks.2-Disclosure of the characteristics of theatrical text in Iraq.In order to answer these two objectives, the researcher was forced to delve into this field to introduce the trends of the Iraqi theater text and its tracks. As well as the disclosure of its technical characteristics, as the practice of religious rituals and ritual, and the embodiment of human cases in the civilization of Mesopotamia remained through the representative Ahatasat could not develop those manifestations and rituals, which was practiced by the sons of ancient Mesopotamia to a real drama and the same as did not develop to become a mature stage art And express the reality of life. Later, there were forms of representation that did not amount to the form and content of what we call today theatrical art, which is: (imagination shadow, news and also the Karkuz)But the actual theatrical activity appeared between the walls of the Christian religious schools motivated by preaching and religious and educational guidance among the Christian community in Mosul by the teachers and students of the Chaldean schools and specifically in the last third of the nineteenth century where he witnessed a theater activity in which many plays performed by the parents and their students were Most of them religiously derived from the Bible. The diversity and growth began in the fields of new theater performances, and a wider and more diverse audience as a result of their influence on the visiting theater groups, and their performances in Baghdad such as Najeeb Al-Rihani and George White in 1926 and Fatima Rushdi in 1929 and then came to Egypt by Amin Atallah 1931, Turkish Tegel Bey in 1932 and Youssef Wehbe in 1932).The second chapter (theoretical framework of research) contains three topics:1-The Iraqi Representations between the Old and New Historical View.2-The dawn of the modern Iraqi play - a historical look.3- Political, economic and social realities.In the third chapter, it included the research community, its eye, its procedures and its tools.The fourth chapter deals with the results, which were the most important:1-The Iraqi playwright has closely followed the issues of his society and his nation with the facts he has expressed on the level of theatrical text in ways he found suitable for his reality and aspirations. 2-The Iraqi play embodied the portrayal of the conflict between the old and the new, such as the play "Wahida".3- Theatrical output has been characterized by a trend towards community reform. 4-Theatrical author keen to portray the stories of passion in the field of historical play. 5-The use of poetry in the dialogue theater in the field of historical play.The chapter also included conclusions and recommendations and then a list of sources.

تدور في الذهن مجموعة من التساؤلات حول خصائص النص المسرحي ، وإتجاهاته، وخصائصه وكذلك اساليبه في مرحلة الثلاثينات بوصفها أكثر مرحلة شهدت تطوراً ملحوظاً وما حققته من إجابة حول إتجاهات النص المسرحي، وخصائصه والتي كانت حاسمة في تاريخ التحول الإجتماعي في العراق مما يحتم على الباحثين في علوم المسرح العراقي وبداياته ان يخوضوا في غمار البحث عن تلك البواكير وأساسيات النهضة المسرحية وخاصة في مرحلة ثلاثينيات القرن العشرين، ففي أثنائها إحتدم الصراع عنيفاً بين البداوة والحضارة. هذا فضلاً عن فتح أول مؤسسة فنية تعليمية بشؤون الفن المسرحي، وتطوير الحركة المسرحية في العاصمة بغداد عام 1936 بإفتتاح معهد الفنون الجميلة، حيث ظهرت مشكلة البحث وهي ماهي طبيعة الإتجاهات المسرحية ، وما هي خصائصها بعد أن لاقت رواجآ خلال مرحلة الثلاثينات من القرن العشرين ؟وكان هدفا البحث:1-تعريف إتجاهات النص المسرحي العراقي، ومسالكه.2-الكشف عن خصائص النص المسرحي العراقي.وللإجابة عن هذين الهدفين اضطرت الباحثة الى الخوض في هذا المجال للتعريف بإتجاهات النص المسرحي العراقي، ومسالكه. وكذلك الكشف عن خصائصه الفنية، حيث ان ممارسة الطقوس الدينية والشعائرية، وتجسيد الحالات الإنسانية في حضارة وادي الرافدين بقيت عبر ارهاصات تمثيلية لم تستطع تطوير تلك المظاهر والشعائر التي كان يمارسها ابناء الرافدين القدماء إلى دراما حقيقية وضلت على حالها كما نشأت لم تتبلور لتصبح فناً مسرحياً ناضجاً ومعبراً عن واقع الحياة. وقد ظهرت فيما بعد أشكال تمثيلية لا ترقى في شكلها ومضمونها الى ما نطلق عليه اليوم الفن المسرحي وهي: (خيال الظل، الإخباري وكذلك القرقوز )لكن النشاط المسرحي الفعلي قد ظهر بين جدران المدارس الدينية المسيحية بدافع الوعظ والارشاد الديني والتربوي بين ابناء الطائفة المسيحية في الموصل على ايدي معلمي وطلبة المدارس الكلدانية وتحديداً في الثلث الاخير من القرن التاسع عشر حيث شهد نشاطاً مسرحياً قدمت من خلاله مسرحيات عديده قام بها الاباء وطلبتهم كان اغلبها دينياَ مستمداً من الكتاب المقدس. وقد بدأ التنوع والنمو في ميادين عروض مسرحية جديدة ،وجمهور اوسع واكثر تنوعا نتيجة لتأثرها بالفرق المسرحية الزائرة ، وعروضها في بغداد مثل فرقة نجيب الريحاني وفرقة جورج ابيض عام 1926 ، وفرقة فاطمة رشدي في عام 1929 ثم جاءت الى العراق فرقة الاستاذ امين عطا الله المصرية عام 1931 وفرقة طغرل بك التركية عام 1932 وفرقة يوسف وهبي عام 1932 ).وقد حوى الفصل الثاني (الإطار النظري للبحث) ثلاثة مباحث هي:1-المظاهر التمثيلية العراقية بين القديم والجديد نظرة تاريخية.2-فجر المسرحية العراقية الحديثة – نظرة تاريخية .3-الواقع السياسي والاقتصادي والاجتماعي.اما في الفصل الثالث فقد اشتمل على مجتمع البحث، وعينته، وإجرائاته وكذلك أدواته.فيما اختص الفصل الرابع بالنتائج والتي كان من اهمها:1-ان المؤلف المسرحي العراقي قد واكب قضايا مجتمعه وأمته بما عبر عنه من وقائع حياتية على صعيد النص المسرحي باساليب وجدها مناسبة لواقعه وتطلعاته.2-جسدت المسرحية العراقية تصوير مواقف الصراع بين القديم والجديد مثل مسرحية ( وحيدة ).3-اتسم النتاج المسرحي بالاتجاه الاصلاحي المجتمعي4-حرص المؤلف المسرحي على تصوير قصص العاطفة في مجال المسرحية التاريخية.5-استخدام الشعر في الحوار المسرحي في مجال المسرحية التاريخية.وكذلك ضم الفصل الاستنتاجات والتوصيات ومن ثم قائمة المصادر.


Article
Metatheater: Illusion and Reality in Luigi Pirandello's Six Characters in Search of an Author

Author: May Ahmed Majeed مي احمد مجيد
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2017 Issue: 23 Pages: 216-230
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Metatheater is a reference to the self-reflexivity of the dramatic text. It is a modernist device used to shatter the allusion that the text confers on the audience or the reader by calling his/her attention to the fact that this is not reality but a textual construction. This interplay of reality and illusion in Metatheater is meant to explore the complexity of the modern life. Major among the plays in this type of drama is Luigi Pirandello's Six Characters in Search of an Author. It illuminates the fusion of illusion and reality by exploring the metatheatrical device which is play within a play and try to touch the metaphysical imagination of the audience. How the audience will experience Metatheater by feeling the boundaries between illusion and reality.

يشير مفهوم ما بعد المسرح الى قدرة النص عكس نصيته اي ان يجعل القاريء او المشاهد مدركا الى انه يتعامل مع نص مؤلف وليس الحياة الواقعية.ان ما بعد المسرح احد ادوات الحداثة في تغريب القاري وتحطيم الوهم الذي يخلقة النص الواقعي في ذهن القاري او المشاهد مما يخلق لديه وعيا يمكنه من استجلاء تعقيدات الحياه الحقيقية. تعد مسرحية ست شخصيات تبحث عن مؤلف للكاتب الحداثوي الايطالي لويجي بيراندلو احد ابرز نماذج ما بعد المسرح. تسلط الدراسة الضوء على مدى اندماج الوهم والخيال والحقيقة وكيفية تاثيرها في فهم المتلقي في مسرحية بيراندلو تلك


Article
السمات الحكواتية في الظواهر الدرامية وأثرها في المسرحية العراقية

Author: شوكت عبد الكريم البياتي
Journal: kufa studies center journal مجلة مركز دراسات الكوفة ISSN: 19937016 Year: 2007 Volume: 1 Issue: 6 Pages: 325-340
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

ظاهرة الحكواتية من الفنون الشعبية العربية التي تمتد جذورها في تراثنا الأدبي . تميزت بتطورها عبر المراحل التاريخية , وتنطوي على إمكانيات درامية ,مما أضحت مصدرا في خضمه العديد من الكتاب والمخرجين والممثلين الذين يدعون بتميز المسرح العربي عن العالمي .يتألف البحث من مقدمة تعريفية لمشكلة البحث ثم الأهمية والحاجة إليه , وهدف البحث وحدوده وتحديد مصطلحا ته .ويأتي الإطار النظري ليكشف سمات الحكواتي في خيال الظل وصندوق الدنيا والقرة قوز وينتهي بما أسفر عنه الإطار النظري .أما إجراءات البحث فقد تم اختيار تسمية عينة البحث قصدياً وهي مسرحية ( بغداد الأزل بين الجد والهزل ) تأليف وإخراج (قاسم محمد ) .وانتهى البحث بالاستنتاجات وقائمة المصادر التي اعتمدها الباحث .


Article
الاسطورة في المسرحية الشعرية ،أغنية الرياح الاربع نموذجاً

Author: سنان عبد العزيز عبد الرحيم
Journal: Journal of Kirkuk University Humanity Studies مجلة جامعة كركوك للدراسات الانسانية ISSN: 19921179 Year: 2012 Volume: 7 Issue: 1 Pages: 168-204
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The poetical play is new type, whom the researcher talks in this research through the existent legend in.The poet researcher Ali Mahmood Taha had been chosen in the play (Fourth Wind song) a sample to his research.The research consist of three researches, The first on is talks about poetical play art, and the definition of legend and fable. The second research about brief biography of the poet Ali mahmood Taha and most important poetical productions. The third research talks about the element legend, which existent in the legend of (Fourth wind song), and in the end of the research he refer to the importance negatives which the research discovered artistic point of view.

الخلاصة : يتناول البحث موضوعاً أدبياً ذات ابعاد عديدة فهو من جهة يختص الاسطورة كتفكير بدأئي قائم على الوهم ومن جهة ثانية المسرحية الشعرية وهي من الفنون الادبية والفنية الجامعة بين المسرح والشعر وتتميز بثرائها الادائي كما ان اتلموضوع يختص واحد من شعراء العصر الحديث المفعمين بالتوجيه الرومانسي وممثل لتيار أدبي ذاع صيته في الادب العربي الحديث , وعليه فان البحث يجمع بين هذه الاتجاهات الادبية عند الشاعر علي محمود طه شاعر النبض العاطفي والخيال المتأجج .


Article
The artistic models of theatrical phenomenon in the Anbarian theater
الطرز الفنية للظاهرة المسرحية في المسرح الانباري

Author: Shaaban Rajab Abdul Razzaq شعبان رجب عبد الرزاق
Journal: Journal of the University of Anbar for Humanities مجلة جامعة الأنبار للعلوم الأنسانية ISSN: 19958463 Year: 2018 Issue: 1 Pages: 331-351
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The research concludes with the idea of the most important artistic styles and the work of the artists in the theater of Al-Anbar province, through the spread of the themes and personalities of Anbarah, which worked on the podium, with creative force, to establish the birth of the Anbari Theater and a quiet path through which it grew and developed, but the spirit of the Anbarian thought, It has played an essential role in nurturing the new baby. It has acquired an art of its own models, bases and origins. It has provided this art with the opportunities that enabled it to produce the first generation of its giants, thanks to their understanding of the Theater nature. they understood that the dramatic value and the intellectual, social, psychological and moral content is the guarantee for the survival and sustainability of the movement. The disagreement about the theater as a theater project made the achievements of the theater movement very modest when compared to other projects in many creative fields. The researcher hopes to be able to identify the effort of these valuable pioneers, who succeeded in achieving despite all the great difficulties faced by the social media ignorant of the circumstances of the stage

يخلص البحث الى مسك فكرة اهم الطرز الفنية وعمل الفنانين في مسرح محافظة الانبار، من خلال بسط موضوعات وشخصيات أنباريه، اشتغلت فوق المنصة، بقوة ابداعية خلاقة، لتؤسس لولادة مسرح انباري ، ومساراً هادئاً نما من خلالها وتطور، الا ان روح الفكر الانباري، وتطلع ابناء المحافظة نحو افاق مستقبلية طموحة تعزز باكتشاف الانبار للإرث الشعبي بكل ابعاده الطقسية والاجتماعية، اذ لعب دورا اساسيا في تغذية المولود الجديد، فاستقل بنفسه فنا له طرزه وقواعده واصوله0 ووفر لهذا الفن من الفرص ما مكنه من انجاب الرعيل الاول من عمالقته، بفضل ادراكهم السليم لطبيعة المسرح الدرامي، فهموا ان القيمة الدرامية ومضمونها الفكري والاجتماعي والنفسي والاخلاقي هي الضمانة لبقاء الحركة وديمومتها، فالخلاف حول المسرح بوصفه مشروعا مسرحيا، جعل منجزات الحركة المسرحية متواضعة كثيرا اذا ما قورنت بمشاريع اخرى في ميادين ابداعية كثيرة0ان الباحث يأمل ان يوفق الى التعريف بجهد هؤلاء الرواد القيم الذي نجحوا في تحقيقه برغم كل الصعوبات الجمة التي جابههم بها وسط اجتماعي جاهل لظروف المرحلة 0


Article
التلقي وأثره في تطوير الكفاءة التصميمية للإضاءة المسرحية لدى طلبة

Authors: حميد عبد الله علوان --- نورس محمد غازي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 4 Pages: 358-385
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research is divided into four chapters. The first chapter, which is the systematic framework for research, deals with the problem of research focused on the following question:Does the difference in reception mechanisms have an impact in communicating the student to a level that enables him to design a stage lighting that matches the nature of the theater performance and achieves its goals? While the importance of research as an educational achievement benefiting mainly students of the faculties of fine arts and drama teachers in general. As well as derive a basic goal is to identify the design efficiency of theatrical lighting among students of the Faculty of Fine Arts, University of Babylon. The limits of research have been summarized in the study of the subject of reception and its impact on the development of the design efficiency of theater lighting among the students of the theater department at the Faculty of Fine Arts / Babel University for the academic year 2008-2009.The second chapter deals with the importance of theatrical lighting and the most important functional and aesthetic foundations that enable the operators in this field to achieve their goals. In addition to the previous studies and the effects of the frame Theoretical.The third chapter included research procedures - the research community, which included 27 students from the fourth stage of the Department of Dramatic Arts at the Faculty of Fine Arts of the University of Babylon for the academic year 2008-2009 and the research sample, which included eleven students in the control group and eleven students in The experimental group. The research tool was represented by the results of the open questionnaire and the closed questionnaire, in addition to the theoretical framework. As for the research methodology, the researcher relied on the semi-empirical approach in his study.The fourth chapter contains the results of the researcher's research and discussion and a presentation of the conclusions. The chapter also contains a set of recommendations and proposals and proven sources, references and supplements.

يقع البحث في أربعة فصول تضمن الفصل الأول منها – وهو الإطار المنهجي للبحث – مشكلة البحث المتركزة في الاستفهام الآتي :هل يكون لاختلاف آليات التلقّي اثراً في إيصال الطالب إلى المستوى الذي يمكنه من تصميم إضاءة مسرحية تتناسب وطبيعة العرض المسرحي وتحقق غاياته؟في حين تجلّت أهمية البحث بوصفه منجزاً معرفياًيفيد بالدرجة الأساس طلبة كليات الفنون الجميلة ودارسي الفن المسرحي بصورة عامة.فضلا عن اشتقاق هدف أساس هو التعرّف على الكفاءة التصميمية للإضاءة المسرحية لدى طلبة كلية الفنون الجميلة بجامعة بابل.أما حدود البحث فقد اختصرت على دراسة موضوع التلقّي وأثره في تطوير الكفاءة التصميمية للإضاءة المسرحية لدى طلبة قسم المسرح بكلية الفنون الجميلة / جامعة بابل / للعام الدراسي 2008-2009 .وجاء الفصل الثاني – الإطار النظري – بواقع مبحثين عني الأول منهما بدراسة مفهوم التلقّي وأهم النظريات والآراء التي دارت حوله.في حين عُني المبحث الثاني بأهمية الإضاءة المسرحية وأهم الأسس الوظيفية والجمالية التي تمكن المشغلين في هذا المضمار من تحقيق أهدافهم.إضافة إلى الدراسات السابقة ومؤثرات الإطار النظري.وتضّمن الفصل الثالث – إجراءات البحث – وهي مجتمع البحث والذي تضمن ( 27 ) طالباً وطالبة من طلاب المرحلة الرابعة لقسم الفنون المسرحية بكلية الفنون الجميلة التابعة لجامعة بابل للعام الدراسي 2008-2009 وعينة البحث والمتضمنة أحد عشر طالباً وطالبة في المجموعة الضابطة واحد عشر طالباً وطالبة في المجموعة التجريبية. وجاءت أداة البحث متمثلة بما تمخض عنه الاستبيان المفتوح والاستبيان المغلق من نتائج مضافا لها ما أسفر عنه الإطار النظري من مؤشرات. أما منهجية البحث فقد اعتمد الباحثان على المنهج التجريبي في دراسته.أما الفصل الرابع فقد احتوى على نتائج البحث التي توصّل إليها الباحثان ومناقشتها وعرضاّ للاستنتاجات كما احتوى الفصل على مجموعة من التوصيات والمقترحات وثبت المصادر والمراجع والملاحق.


Article
التأويل في تلقي العلامة المسرحية

Author: علاء جبار مشكور
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 9 Pages: 389-410
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The theater is a large signatory system, where it broadcasts many different signs (audio, visual, and olfactory). It includes multiple concepts, diverse visions and many cultures. These marks have a functional and aesthetic dimension. The theater communicates its idea to the recipient through several types of signs Symbolic, symbolic), which carries many indications, including what is direct, including what is indirect. All of this is done through the cinemographic format of the presentation. These marks are based on patterns and systems in which reception and interpretation play a prominent role in completing the communication process. The research came to study how to interpret the signs of the play by the receiver?

يعد المسرح منظومة علاماتية كبيرة, حيث يبث العديد من العلامات المختلفة (سمعية, بصرية, شمية), وهو يضم مفاهيم متعددة ورؤى متنوعة وثقافات كثيرة, ولهذه العلامات بُعدين الاول وظيفي, والاخر جمالي, ويقوم المسرح بإيصال فكرته الى المتلقي عن طريق عدة انواع من العلامات (الاشارية, الرمزية) والتي تحمل دلالات كثيرة منها مباشر ومنها غير مباشر. وهذا كله متأتِ من خلال الشكل السينوغرافي للعرض, وهذه العلامات تنبني على انساق ونظم دلالية يكون فيها للتلقي والتأويل دورٌ بارزٌ في استكمال العملية التواصلية. فجاء البحث ليدرس كيفية تأويل علامات العرض المسرحي من قبل المتلقي؟

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (33)


Language

Arabic (29)

English (3)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (4)

2018 (7)

2017 (4)

2016 (3)

More...