research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Analysis of the competitiveness for commercial banks in Iraq for a period of 2004 – 2012
تحليل القدرة التنافسية للمصارف التجارية في العراق للمدة 2004- 2012

Authors: فريد جواد كاظم --- منتصر علي زين الدين منتصر علي زين الدين
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2015 Volume: 21 Issue: 86 Pages: 577-616
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study was conducted on a sample of commercial banks in Iraq, chosen according number of considerations for twenty banks, contained two public banks and eighteen private banks. The goal of research is identify the Activities of commercial banks in Iraq by reaching out and approaching the strengths and weaknesses in their activities by identifying the competitiveness of these banks, In order to achieve this goal we set up certain standard shows us the competitiveness of these banks and reflected their financial performance. The results of research that commercial banks are still suffering from the weakness of the capabilities and effectiveness for influence in the Iraqi economy, Although the commercial banks in Iraq have a long tradition and a long history in the banking industry, but is still limited activity, as I conclude; still commercial banks in Iraq is of from the objectives economic policies commercial banks government. Are still is doing the functions which entrusted to them (since long age) for the re-employment of savings towards the requirements of the Iraqi economy despite the loss of importance. However, these functions carried out by these banks have become routine, such as the distributions of salaries to employees or state ministries. The private banks are a far cry from the requirements of the economy because they are serving their own interests. This can be seen through a particular service request from one of the Iraqi banks. Especially government banks suffer banking its operations: where the procedures and long routine and Dull, It takes a long time for her performance, and multiple administrative levels experienced by the banking service request process for the purpose of getting them. This would certainly lead to increased costs of banking service and secondary expenditures thus lead to lower profits. And the results also showed that private banks are more competitive than state-owned banks according to a criteria of profitability and safety, but the government banks were more competitive And in the market share criteria.

أجُريتَ هذه الدراسة على عينة من المصارف التجارية في العراق أختيرت على وفق عدة اسس وهي عشرون مصرفاً منها مصروفان حكوميان وثمانية عشر مصرفاً تجارياً خاصاً, ويهدف البحث إلى التعرف على نشاط المصارف التجارية في العراق من خلال الوصول والأقتراب من نقاط القوة والضعف لأدائها والتعرف على قدرتها التنافسية, وسعياً لتحقيق هذه الهدف, لذا أعتمدت معايير معينة توضح القدرة التنافسية لهذه المصارف وبيان أدائها المالي. أشارت نتائج البحث إلى أن المصارف التجارية مازالت تعاني من ضعف الامكانيات وفاعلية التأثير في الاقتصاد العراقي فعلى الرغم من أن المصارف التجارية في العراق لها باعٌ طويل وتاريخ عريق بالعمل المصرفي إلا أنها مازالت محدودة النشاط, كما أسُتنتج؛ أنهُ ماتزال المصارف التجارية في العراق بعيدة عن أهداف السياسات الاقتصادية, حيث ماتزال المصارف التجارية الحكومية هي التي تقوم بالوظائف الملقاة على عاتقها( منذ زمن طويل) لإعادة توظيف المدخرات نحو متطلبات الاقتصاد العراقي على الرغم من فقدان الأهمية إلا أن هذه الوظائف أصبحت كروتين تقوم بها هذه المصارف, مثل عملية توزيع الرواتب لموظفي أو وزارات الدولة. أما المصارف الخاصة فهي بعيدة كل البعد عن مايتطلبهُ الاقتصاد فهي تقوم بخدمة ماتتطلبها أهدافها الخاصة. كما يأخد على هذه المصارف أن العمليات المصرفية فيها تعاني لاسيما الحكومية منها من إجراءاتها الطويلة والروتينية وأستغراقها وقتاً طويلاً لأدائها, إلى جانب تعدد المستويات الإدارية التي تمر بها عملية طلب الخدمة المصرفية لغرض إنجازها, وهذا يؤدي بالتأكيد إلى زيادة تكاليف الخدمة المصرفية ومصروفاتها الثانوية, ومن ثم سيؤدي إلى أنخفاض الأرباح. كما أظهرت النتائج أن المصارف الخاصة هي أكثر تنافسيةً من المصارف الحكومية بحسب معياري الربحية والأمان, إلا أن المصارف الحكومية كانت أكثر تنافسيةً وتميزاً من حيث معيار الحصة السوقية.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2015 (1)