research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Problematic of Reception at the Designer & (Receiver) In Architecture
إشكالية التلّقي عند المصمم والمتلقي في العمارة

Author: Dr.Ibrahim J.K. Al-Yousif د.إبراهيم جواد كاظم آل يوسف
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2008 Volume: 4 Issue: 14-15 Pages: 48-61
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The architectural designers bear certain qualities in the nature of their work which leads them a head in older to seek novelty, and as a man (human behavior) has aims which can be related to environment and society. The designers experience all those aims through fixed natural requirements, which can make him completely free in his invention. The relationship between designer and targets in the environment &society provides the flexibility needed in the design processThe search assumes that the mind of the designer through his level of knowledge (architectural) and the elements of style, mode, etc. provide many directives (tendencies) in the form which require investigation into the level of awareness on behalf of the designer. This invention can be seen in two levels: First, the awareness of satisfaction of the design through his knowledge; Second, the awareness of style and mode in order to impress the receiver (client) in his design .The research concentrates on the effective collaboration of the receiver and the inventor, all together, to affect an architectural result while the designer concentrates on the conviction gained on behalf of the receiver in the task.In conclusion the search assumes the degree of the architectural results and their aesthetic values, the effect of these values on the receiver. And, architecture is not a blind imitation of the prerequisites ideas, but it is the reflection of the soul of the designer and his feeling interaction with those of the users within the aesthetic values of the end product .This brings us, to a statement on behalf of the receiver, designer; where the second takes off with the new in relation in design as a starter, while the first anticipates the results with admiration and management.

ما يثير اهتمام البحث إن هناك إشكالية معرفية ارتبطت بالتلقي عند المصمم في عمله المعماري، وذلك كونه تميز بتباين التركيز على فكر المتلقي بوصفه جوهراً للعملية الإبداعية وغايته الأساسية. فقد ربط المهندس المعماري معرفته في المحاكاة وعناصر أسلوبية متعددة بالنتاج المعماري وذلك للتأثير على فكر المتلقي، واتجه اهتمامه في إن الإنسان كائن هادف يعمل من اجل هدف يتوخى تحقيقه بذلك العمل. وقد اهتم البحث بمشكلة ارتبطت بعدم وجود تصور ما يمكن أن تحدثه ملائمة تأثيرات التلقي على العملية الإبداعية في إنتاج صورة معمارية ظاهرة. ويرى البحث ضرورة الكشف عن الإدراك الواعي للمصمم لحل إشكالية تلقي الصورة المعمارية كحالة انعكاس لواقع وعرضِه على الفكر نحو بلوغ حقيقة المعرفة الموضوعية عند المصمم بتجسيد أدائه للعملية الإبداعية بشكل عميق عبر إدراك لا يتوقف عند جانب الإقناع في العمل الإبداعي بل الإقناع والتوجه من خلال معالجات تحقق الفهم لهذه الإشكالية في المحاكاة والبعد الأسلوبي. وهنا يركز البحث على الدور الفاعل للمتلقي الذي يضاهي دور المصمم المبدع في إبداعاته المعمارية، وقد تحصل حالة الإبداع وتظهر فيها أهميته في توحيد وانصهار كحالة ملائمة بين المتلقي مستعملاُ والمبدع مصمماً ومعماراً من خلال النتاج المعماري. في حين يركز المصمم على أهمية الجانب الاقناعي أكثر من أي بعد أخر في عملية تكوين النتاجات المعمارية المبدعة، حيث إن ذلك أوجد مظهرين إلى التلقي مظهر خارجي نفسي ومظهر داخلي قائم في شكل في التركيز على النتاج نفسه من خلال وظيفته الفنية الاقناعية باحثاً عن الجمال الملموس القائم فهو مُعنى بالتأثير الذي يتركه النتاج في شكل لا يخضع للملائمة. ارتبطت الاستنتاجات بالنتاج المعماري ومدى نجاحه حيث يكون مقياس مدى نجاح النتاج المعماري ليس بما يحتوي من ظواهر بقدر ما يكمن نجاحه في مدى حثه للمتلقي في قبول النتاج المعماري وهذا يعني إن المشاريع المتميزة تعتمد على الفهم الذي يلتزم بالمجال المحدد من التأويل إضافة إلى إمكانية اللغة الجيدة إن تجعل الشكل قادراً على نقل الرسالة المقصودة ، حيث يسعى المتلقي إلى استقصاء ملامح المرجع من جانب التكوين الهندسي متناسباً مع عصر النتاج ومنتجه وبالتالي يكون المتلقي المؤول مرجعاً مشتركاً بينه وبين المصمم.


Article
Comparison in performance effect between local designed cultivator and mold cultivator in some performance parameters and some physical properties of soil
مقارنة تأثير أداء المحراث المصمم محلياً مع المحراث المطرحي في بعض مؤشرات الأداء وبعض صفات التربة الفيزيائية

Author: S. K. Al-Saryfi صالح كاظم الشريفي
Journal: ANBAR JOURNAL OF AGRICULTURAL SCIENCES مجلة الأنبار للعلوم الزراعية ISSN: PISSN: 19927479 / EISSN: 26176211 Year: 2009 Volume: 7 Issue: 1 Pages: 79-99
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

نفذت التجربة في تربة مزيجية طينية غرينية وفق تصميم القطاعات الكاملةالمعشاة,بنظام الالواح المنشقة – المنشقة وتضمن البحث دراسة تاثير ألتيء حراثة ( محراث القص التحتي المصمم محليا والمحراث المطرحي تحت مستويين من رطوبة التربة (18% و 20% ) وثلاث سرع للجرار (2.011 و 4.360 و5.430) كم/ساعة في بعض مؤشرات الاداء وصفات التربة الفيزيائية .
اشارات النتائج الى ان زيادة السرعة العملية للجرار من 2.011 الى 4.360 ثم الى 5.430 كم/ساعة ادى الى زيادة كل من النسبة المئوية للانزلاق ، الانتاجية العملية للجرار ، الكثافة الظاهرية للتربة ، مقاومة التربة للاختراق ، حجم التربة المثار ، بينما انخفضت بزيادة السرعة العملية للجرار كل من استهلاك الوقود , معامل استغلال الزمن, المسامية الكلية للتربة. اما انخفاض رطوبة التربة من 20% الى18% ادى الى زيادة كل من النسبة المئوية للانزلاق ، استهلاك الوقود ، الكثافة الظاهرية للتربة ، مقاومة التربة للاختراق .بينما انخفضت كل من الانتاجية العملية للجرار , معامل استغلال الزمن . وتشير النتائج الى تفوق الة الحراثة بمحراث القص التحتي المصمم محليا على الة الحراثة با لمحراث المطرحي بكافة الصفات المدروسة .

The experiment was excuted at the experiment yields of techncal institute of mussiab–foundetion of technical institute .split split unit with randomized complete block design ,and the experiment was conduct to acompaine the effect of two tillage tools (sweep plow and mold bourd plow) under two soil moisture level (18% and 20%) and three tractor speeds (2.011, 4.360, 5.430) kmhr insome performance parameters and soil physical properties, .The result showed that the increase of tractor speeds from (2.011 to 4.360 and 5.430) kmhr caused an increase of slippage percentage, pratically productivity, soil bulk density, soil penetration resistance, soil disturb size, but it in decreases fuel consumption, field efficiency, soil total porosity. the decrease of soil moisture level from( 20% to 18% ) caused an increase of slippage percentage, fuel consumption, soil bulk density, soil penetration resistance and soil total porosity. but it in decreases pratically productivity, field efficiency. The result showed that the sweep plow was significant superior than moldboard plow, in all properties studied.


Article
Persuasion for Criticism in the Architecture
الإقناع النقدي في العمارة

Authors: Basim Hasan Hashim Al-Majedi باسم حسن هاشم الماجدي --- Ahmed Abed Jalowb Al-Hassani احمد عبد جلوب الحسني
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2017 Volume: 13 Issue: 1 Pages: 53-72
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The Critique is a tool for the development of architectural production , And when that criticism in architecture depends on the parties : (Critic , Receiver , and Output ), And there is a dialogue going on between the critic and the receiver , The process depends on the acceptance or refusal, Therefore it is necessary to put a tool for Persuasion the receiver , This tool practiced by the critic to be able to Persuasion the recipient to accept the views put forward , So the process of persuasion in the critique consisting of several stimuli to criticism in general , Some of them give positive results and the other negative.The objective of the research to identify the methods of persuasion in Critique academic and sort of know any more possible ways to create a constructive criticism of the party during the second response (Receiver) to the critic, To be the research problem (There is a knowledge gap on how to convince the architectural critic of the designer in Actual Architectural Academy), The main draw of the vocabulary part of the theoretical research of the concepts related to research and previous studies, And then conducted the practical application of academic projects on one final study phase, And then go out the results and then conclusions, which belongs to The researcher found that the criticism persuade process is done through Analysis ,Technology means ,negotiation and attractions of the designer with many ways and skills to be enjoyed by architectural critic.

يعتبر النقد أداة لتطوير النتاج المعماري، ولكون النقد في العمارة يعتمد على عدة أطراف وهي (الناقد والمصمم والنتاج) وان هناك سلسلة حوار تجري بين الناقد والمنقود(المصمم) فأن العملية تعتمد على القبول او الرفض، لذا كان من الضروري وضع آلية لاقناع المنقود(المصمم). هذه الآلية تمارس من قبل الناقد لتمكنه من اقناع الصمم بقبول وجهات النظر المطروحة، وعليه فأن عملية الاقناع في النقد مكونة من عدة مؤثرات للنقد بشكل عام بعضها يعطي نتائج إيجابية والأخر سلبية.فكان هدف البحث التعرف على طرائق الاقناع النقد الاكاديمي وفرزها للتعرف على اكثر الطرق الممكنة لتكوين نقد بناء من خلال استجابة الطرف الثاني (المصمم) الى الناقد، لتكون بذلك المشكلة البحثية (وجود فجوة معرفية عن كيفية اقناع الناقد المعماري للمنقود(المصمم) في النتاجات المعمارية الاكاديمية)، وقد تم استخلاص المفردات الرئيسية للبحث منه المفاهيم المتعلة بالبحث والدراسات السابقة ومن ثم اجريّ التطبيق العملي على احد المشاريع الاكاديمية لمرحلة دراسية نهائية, ومن ثم الخروج بالنتائج ومن ثم الاستنتاجات التي تخص ان عملية اقناع النقد تتم من خلال الجذب ووسائل التكنولوجيا والتفاوض للمنقود (المصمم) بعدة طرق ومهارات يجب ان يتمتع بها الناقد المعماري.


Article
Legalization of the protection of the rights of the architectural designer A comparative study
التأصيـل القانوني لحمايــــة حقـــوق المصـمم المعماري

Authors: Prof. Tariq Kazem Ajeel أ.د طارق كاظم عجيل --- Wadad Wahib وداد وهيب
Journal: The Journal of Law Research مجلة القانون للبحوث القانونية ISSN: 20724934 Year: 2018 Issue: 16 Pages: 208-264
Publisher: Thi-Qar University جامعة ذي قار

Loading...
Loading...
Abstract

In an age when developments began to witness a steadfast growth in all fields, including the urban one, due to information and technology revolution; when the right to a decent life also became a matter of humane demand that is comprehensively and imperatively applicable to all peoples, including the peoples of the third world. The results and reflections of such as the above have led legislations, including the Iraqi legislation, to add a sort of regulations to the architectural designs, for the latter constitutes the highest image of property- a highness which stems from its connection to that which humans hold most high, namely the “Mind” in its creative and intellectual manifestations. Furthermore, the rights stipulated have become a weapon and competitive tool to protect the intellectual rights of architect, which is to encourage innovation and creativity- a goal that requires the presence of legal entity that manages to identify and protect these rights.That said, this research has been devoted to a substantive and significant matter, which is the legal regulation of the architectural designs and its designers, given that it is an essential safeguard for these designs and designers. The importance of this right is increasingly growing in the international conventions, yet the decisions of the Iraqi legislature stipulated in the Copyright Protection Law No. 3 of 1971, along with its amendments afterwards, remains just ideas and simple signals without careful regulations that commensurate with the significance of the architectural designs- which is something that should be taken seriously especially when taking into account that the issues associated with the right of the architect did not take its share so far in the legal sources. What is more, the scarcity of these legal sources did not create possibilities that would lead to evidence substantiation with other researchers’ findings.

في عصر بدأ فيه التطور يزداد شياً فشيئاً في جميع المجالات بما فيها المجال العمراني ،نتيجة لثورة المعلومات والاتصالات ، كما إن حق الحياة الكريمة أصبح مسألة إنسانية شاملة ومهمة تنطبق على كل الشعوب بما فيها شعوب العالم الثالث ،وتأثراً وانعكاساً لذلك أولت التشريعات ومنها التشريع العراقي والمقارن للتصاميم المعمارية نوعاً من التنظيم ، لما تشكلة الأخيرة من أسمى صور الملكية وينبع هذا السمو من اتصال موضوعها بأسمى ما يملكه الإنسان وهو العقل في إبداعاته وتجلياته الفكرية ،كما أصبحت الحقوق الواردة عليها سلاحاً تنافسياً وأداة لحماية فكر المصمم المعماري ، وهو تشجيعه على الإبتكار والإبداع،مما يتطلب وجود كيان قانوني يحدد هذه الحقوق ويحميها ،لذا تم تكريس هذا البحث لمسألة موضوعية مهمة تتمثل بالتأصيل القانوني للتصاميم المعمارية ومصمميها ، باعتبار إن ذلك يمثل ضمانه مهمة لهذه التصاميم ومصمميها ، وقد تم تعاظم هذا الحق في الاتفاقيات الدولية ، إلا أن ما قرره المشرع العراقي في قانون حماية حق المؤلف العراقي رقم 3 لسنة 1971 وما تم عليه من تعديلات كان مجرد أفكار وإشارات بسيطة دون تنظيم دقيق يتلائم مع أهمية التصاميم المعمارية ، الأمر الذي يستوجب تناوله مع الأخذ بنظر الاعتبار ، أن المسائل المرتبطة بحق المصمم المعماري ، لم تأخذ حقها لحد الآن في المصادر القانونية إضافة إلى ندرة هذه المصادر التي لم تخلق الإمكانيات التي تؤدي إلى دعم الأدلة بنتائج أبحاث باحثين آخرين.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (3)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2017 (1)

2009 (1)

2008 (1)