research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
المضامين الفكرية والتربوية في مسرحيات شكسبير الكوميدية

Author: أ. د. هدى هاشم محمد الربيعي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2010 Volume: 1 Issue: 3 Pages: 304-318
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

يشكل المضمون جانب مهم من العمل الفني من خلال تواصله مع الشكلوعلى الرغم من ان كل الفنون تمنح المجتمعات خبرة وثقافة وتربية من خلال طرحها لمضامين متنوعة .


Article
المضامين الفكرية في نصوص يوسف العاني المسرحية

Author: محمد عباس حنتوش
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 18(المجلد الاول) Pages: 207-230
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

تضمن المسرح منذ عصوره الأولى على محفزات فكرية عكست بعض جوانب الحياة الإنسانية التي لم تخلو من إضافات ذات أبعاد ميتافيزيقية في صيرورة المنجز المسرحي وقد تناول منظري الدراما منذ أرسطو مصطلح الفكرة التي يتضمنها النص المسرحي كجزء من البنية الدرامية التي تمنح النص صورته الفكرية والجمالية وتعزز أسلوب عطاءه المسرحي وفق بناء أسلوب متمايز لتؤكد إن لكل مسرحية أفكار يعززها الكاتب ويطرحها في مسرحيته.ولم يكن المسرح العراقي بمعزل عن هذه المعطيات الفكرية إذ استوعبها وفق نسقه الخاص ضمن نصوصه المسرحية وحاول كشف عوامل التأثير المحفزة لها من خلال النص المسرحي, حيث برز عبر الساحة المسرحية عدد من المسرحيين العراقيين الذين اجتهدوا في بناء النص المسرحي وفق أسلوب حدد طبيعة العطاء المضموني وفرضيات مستوياته التفسيرية .


Article
Ntellectual content in a theatrical text Husseini ((Hussein flustered model))
المضامين الفكرية في النص المسرحي الحسيني ((الحسين ثائراً أنموذجاً))

Author: Sahar Fadel Abdul Amir م.م. سحر فاضل عبد الأمير
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2017 Volume: 7 Issue: 2 Pages: 165-184
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Annexation of this search for chapters singled out first quarter framework of systematic search contained on the research problem of wonder what implication of knowledge on the play- Hussein flustered as manifested itself the importance of search being informs the libraries and related to the source of an active for the theater- husseini, as well as being achieve its contribution to clear in the development of contents of intellectual in the theater of contemporary Arabic, as well as being a benefit of knowledge students of performing arts in general and Darcy the theater- Husseini, in particular, either the aim of the research represents in the disclosure of contents of intellectual in the theater- Husseini, either the limits find either the objective was a play- Hussein flustered and spatial was in Egypt and temporal was 1970 concluded this chapter in the definition of the terms the necessary received in the title either chapter II has contained on the theoretical framework which contained three Investigation Section first spoke for references and cognitive and the second talked about references and expressive pima contained a third section for sauce play for contemporary Arab concluded this indicators of theoretical framework the third chapter ensure that measures to the research under Select research community and choose a sample find a play- Hussein flustered the research methodology has adopted the research approach to the analytical descriptive and then analysis of the sample by- edge to him the researcher of indicators framework Theoretical, The fourth chapter contained on the result of analysis of the sample has to ensure the conclusions and recommendations and proposals list of sources concluded with a summary of a very English.

ضم هذا البحث عن فصول أفرد الإطار الربع الأول من البحث المنهجي الواردة على مشكلة البحث من عجب ما الآثار المترتبة على المعرفة في المسرحية - مهيج حسين كما تجلت أهمية البحث يجري يبلغ المكتبات ويرتبط إلى مصدر نشط للمسرح - الحسيني، فضلا عن كونها تحقيق مساهمتها لمسح في تطوير محتويات الفكرية في مسرح العربية المعاصرة، فضلا عن كونها ذات فائدة للطلاب المعرفة من الفنون الأدائية بشكل عام ودارسة المسرح - الحسيني، على وجه الخصوص، إما الهدف من الدراسة تمثل في الكشف عن محتويات الفكرية في المسرح - الحسيني، إما حدود تجد سواء كان الهدف مسرحية - حسين مرتبكا وكان المكانية في مصر وكان الزمانية 1970 خلص هذا الفصل في وقد تضمن تعريف المصطلحات الضرورية تلقى في عنوان إما الفصل الثاني الإطار النظري الذي تضمن ثلاثة قسم التحقيق لأول مرة تحدثت عن المراجع والمعرفي والثاني تحدث عن المراجع والبيما معبرة الواردة في القسم الثالث للعب صلصة للاختتم العربي المعاصر هذه المؤشرات من الإطار النظري الفصل الثالث تضمن تدابير للبحث تحت تحديد مجتمع البحث واختيار العينة تجد مسرحية - مهيج حسين منهجية البحث تبنت منهج البحث إلى التحليل الوصفي والتحليلي ثم من العينة البوليميرنية حافة ل له الباحث في إطار المؤشرات النظرية، أما الفصل الرابع الواردة على نتيجة تحليل العينة لديها لضمان الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات قائمة المصادر المبرمة مع موجز للإنجليزية ذاتها.


Article
المضامين الفكرية في نصوص خزعل الماجدي المسرحية ( مسرحية نصب الحرية أنموذجاً )

Author: زينة صباح فليح العنيبي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 4 Pages: 2193-2217
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

يحمل النص المسرحي تقاليد إبداعية تعيش في وسط تجارب حضارية تتخذ لها مفهوماً يجسد مراحل نموها وتسهم في صياغة واقع إبداعي ينطلق من قاعدة فكرية ، تشكل إرادة ومنطلقاً للإبداع ، ومحتاجة في الوقت نفسه إلى أرضية واعية لتقديم النص في ظل سياق المعطيات الإنسانية ، وفق هذه الرؤية عني البحث بدراسة المضامين الفكرية في نصوص خزعل الماجدي المسرحية ، إذ تضمن الفصل الأول مشكلة البحث التي حددت بالسؤال الآتي : ما الأفكار المضمنة في نصوص خزعل الماجدي المسرحية ؟ بينما تجلت أهمية البحث في أنه يعد موضوعاً تربوياً مسرحياً يعمل على تبليغ المتعلمين رسالة معينة بمضمون معين بقصد تشكيل اتجاهاتهم وسلوكهم بطريقة تتناسب مع فلسفة مرسل الرسالة (الكاتب) بغية تحقيق هدف المسرح في تطهير المتلقي ، أما هدف البحث فهو تعرف المضامين الفكرية في نصوص خزعل الماجدي المسرحية ، بينما شملت حدود البحث النصوص المسرحية العراقية المؤلفة من عام (1990 – 2010) ، واختتم الفصل بتحديد المصطلحات . أما الفصل الثاني فقد تضمن مبحثين عني المبحث الأول بدراسة مفهوم المضامين الفكرية ، بينما عني المبحث الثاني بدراسة المرجعيات الفكرية للكاتب المسرحي (خزعل الماجدي) والدراسات السابقة ، ثم حُدِّدت المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري . أما الفصل الثالث فقد شمل إجراءات البحث وهي مجتمع البحث ، عينة البحث ، أداة البحث ، منهج البحث . أما الفصل الرابع فتضمن النتائج الآتية :- 1-تجسيد المضمون الفكري الديني في النص من خلال الدلالات الرمزية والإيحائية والعودة إلى الماضي والتاريخ والأسطورة . 2-تمثل المضمون الفكري السياسي والاجتماعي في النص من خلال عرض مجموعة من الإشارات والدلالات التأويلية للمتلقي في سياق شفرة نظمت فكرياً لتمنح المتلقي فرصة لكي يكون له دورٌ في الحياة السياسية والاجتماعية والتعبير عن رأيه في التحرر من الظلم والطغيان . 3-اتضح المضمون الفكري التربوي في النص من خلال التحريض المعقلن على إنهاء واقع العراق المرير بما توفره (التعليمية) من بلورة للوعي الجمعي عند المتلقي وحثه على التضحية والبطولة المرتبطة بالشهادة . وعليه كانت استنتاجات البحث : 1-أوضح (الماجدي) مضموناً فكرياً تربوياً في مسرحية (نصب الحرية) ، هو حق الشعب العراقي في ممارسة فعلاً ثورياً يدعو إلى التغيير . 2-اعتمد (الماجدي) على المضمون الفكري السياسي في إيصال قصدية النص ودعوته إلى طرح قضية أساسية إلا وهي المطالبة بالحرية والتحرر من الظلم ، ثم خرجت الباحثة ببعض التوصيات والمقترحات .

Bearing theater text tradition of creative living in the center of cultural experiences take her concept embodies the stages of growth and constitute to drafted reality creative stems from the intellectual base constitute the will and the logic of creativity , and needy at the same time to the ground to make a text done in light of the context of human data. according to this vision. Find interested in studying the intellectual content in the play's text of (KhazalMajidi).The first chapter included the research problem that has identified the following question : What are the ideas in the texts of ( KhazaalMajidi play ) While the importance of research in that it is an educational and theatrical works on the subject Report educated particular message given the content of the intention to form their attitudes and behavior in a manner commensurate with the philosophy of the sender of the message (the writer) to achieve the goal of theater in the recipient cleansing. The aim of the research is the definition of intellectual content in the play's text of (KhazalMajidi) while include limits search Iraqi theater texts consisting of the year (1990-2010). Seal chapter select terms.The second chapter included two sections, the first part, interested in studying the concept of intellectual content, while interested in the second research study intellectual references to playwright (KhazaalMajidi) and previous studies, then identifying indicators resulting from the theoretical framework.The third chapter research procedures have included a (community search, sample search, search tool, the research methodology) .Chapter four contain the result :- 1. Embody the intellectual content of religious in the text through the suggestive connotations Avatar and return to the past and the history and legend.2. represent a political intellectual and social content in the text by introducing a series of signals and interpretive signs to the recipient in the context of the blade organized intellectually and express his opinion in freedom from oppression and tyranny.3. evidenced by the intellectual content of education in the text through mental agitation to end the bitter reality of Iraq as provided by the (educational) of the crystallization of the collective consciousness when the receiver and urged him to sacrifice and heroism associated testify.And they were the conclusions of the research are as follows:1. explained (Majidi) intellectual content of education in the play (Freedom Monument), the right of the Iraqi people to exercise a revolutionary act calls for change.2. adopted (Majidi) on the intellectual content of political intent in delivering text and call to ask key issue are demanding freedom and freedom from oppression. Then the researcher came up with some recommendations and proposals.


Article
Contiguity in conten mental for Three Lamyat (Arab,Persan , and Turk) in behavecomparative
مقاربة في المضامين الفكريّةلدي اللاميات الثلاث (العرب والعجم الترﻙ) في ضوءالأدب المقارن

Authors: Mahmod Haydery محمود حیدری --- Maryam Eshrak Bor Msc مريم اشراق پور
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: 1 Issue: 34 Pages: 149-178
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The conflict between ancient literary works has been a common phenomenon in the literature, and the Arabs had a special interest in writing conflicts ،quintupling, splitting and creating assimilation of the idols and imitation of it. Poets in different periods have controversy with the works of other famous poets-because of their interest in those works or in order to express their supremacy toward them. Among the controversies that have received special attention are the lamia poems that many poets have proceededLike a Toghrayi controversy in the Lamia al-ajam verse with the lamia al-Arab's of Shanfara, followed by Nayer Tabrizi's controversy in his Lamia al-Turk with Lamia al-ajam. The existence of many apparent similarities between these sayings led us to a comparative study of the intellectual axes of Lamia al-arab, Lamia al-ajam and Lamia al-Turk, then to examine the extent of the success of Lamia al-turk through its controversy. This research is based on comparative studies of the american method as In this school, the difference in language is not a condition and it does not deny the existence and impact of the material in question. The results of the research show that all three poets refer to some common intellectual axes and affirm them. These axes are consist of :reaching dignity through displacement and movement, reciting amorous poems and lyric verses, the discontent of all three poets towards the place where poetry is composed, Take refuge in utopia after being exiled and feeling homesick, patience, avoid greed, and honor .All of this is the result of the common psychological conditions that the poets have been, such as the aversion to the people and dissatisfaction with the place they were at that time .Although there are similarities in these axes, the words of each poetry have their own characteristics that are specific to the speaker and in accordance with its terms. This paper proves that the controversy of Nayer poetry has been unsuccessfully proceeded because ,despite the many similarities that exist between lamiyat al-turk and two other verses, especially poetry of Toghrayi, the reader is brought to the attention of the owner of the work. The cause of it goes to that Nayer retains the two proportions between poetry and his terms, and on the other hand, his words and expressions, with some similarities, are devoted to him.

إن المعارضة بين الآثار الأدبية ظاهرة تعتري عالم الأدب منذ العصور التأريخية وربّما بينالأممالمختلفةوالعرب مولعون بكتابة المعارضات والمجاراة وتشطيرالقصائدوتخميسهاومحاكاتها. فقدعمدالشعراء طوال العصور إليمعارضةآثارنظرائهمالمعروفينمعجبينبهمأممظهرينتفوقهمعليهم. من هذه المعارضات التي حظيتباهتمامكبيرهيمعارضةُاللامياتحيثعارضهاشعراءكثيرونمنهامعارضةالطّغرائيّفيقصيدتهلاميّةِالعجم،قصيدةَلاميّةالعربللشّنفريوثممعارضةُ نيّر التبريزي، قصيدةَلاميّةالعجمفيقصيدتهالموسومةبلاميّةالترك.إن وجود التشابهات الشكليةوالفكريةالجسيمةبينالقصائدالمذكورةتحتّمعليالبحثهذا،دراسةٌمقارنةٌبينالمحاورالفكريةفيلامياتالعربوالعجموالتركوتبيين مديتوفيقهذهالأخيرةفيمعارضتها وفق المنهج المقارن في ضوء الاتجاه الأمريكيالذيلايشترطفيهاختلافاللغةمنجانبولاتنكروجودالتأثيروالتأثربينالموادالمقارنةمنجانبآخر. تحكي نتائج البحثأن هناﻙعدة محاور أكد عليهاالشعراءالثلاث؛منها نيلالعزوالعليبالسيروالنقل، والتغزل والمغازلة، والشكويمنالموضعالذييقعكل منهم فيهحاليا، واللجوء إليالمدينةالفاضلةبعدالاغتراب، والتحلّي بالصبر، وتجنب الحرص والطمع، والفخر. وكل هذه وليدة الأوضاع النفسية المشتركة التي عاشتها كل من الشعراء في عصرهم كالتبرم من الناس وعدم رضا الشعراء الثلاث من المكان الذي يقعفيهحالإنشادهالقصيدة. رغم وجود المشابهة في المحاور المذكورة وبعض الألفاظ في اللاميات إلا أن كلام كل شاعر له ميزاتهالخاصةيخصقائلهويتناسبوظروفَه. ويثبتالمقالأنمعارضةنيّرفيلاميتهتمّتبنجاحلأنهناﻙ مشابهات كثيرة بينلاميّة الترﻙوالقصيدتينالأُخريينِ لاسيماقصيدةالطّغرائيّولكنالقصيدةمتميزةمنهمابحيثتدلالقارئ إلي صاحبه لأنه حافَظَ عليتلاؤمشعرهمعظروفهمثلهماأولاوالألفاظوالعباراتتختصبهدون غيرهرغمبعضالتشابهاتثانيا.


Article
المضامين الفكرية والأجتماعية في فيلم لورنس العرب

Author: احمد حسين جاسم
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 9 Pages: 205-722
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The intellectual and social contents in this research have gained their importance and influence here in accordance with the method of crystallization and presentation through the visual manifesto as the discourse expressing the thought of the artistic work maker and his vision and philosophy towards the various issues of society. The cinematic discourse works both in visual and audio. And indications and symbols that carry different types of readings and interpretations depending on the type of recipient and the different cultural, environmental and intellectual references has been invested that visual discourse by the directors of feature films in many different and varied ways and uses The latest film techniques in order to create more interaction and impact on the recipient and according to this premise and content, the research was divided into four chapters: The first chapter (the methodological framework), which dealt with the problem of research, which emerged with the following question: - What qualifiers can be embodied Intellectual and social implications in the film? The chapter also included the importance of research and the need for it, as well as the research objective of revealing the intellectual and social contents in the film Lawrence of Arabia. The second chapter included (the theoretical framework), which included three topics: the first topic: the intellectual and social implications in the novel, The third part is: The role of cinematic elements in enriching the content. The researcher came out of the theoretical framework with indicators that were adopted to analyze the sample of the research, which was embodied in the film Lawrence of Arabia, which was directed by British David Lynn, which was produced in 1962. The most important results are: Constructing the image form through its various formulations of the technical elements in the creation of the intellectual contents, values and socialities and communicating them to the recipient. Secondly, the Arab costume represents its artistic characteristics through the style of its style And its form and place in the personality plays an important and prominent role in the manifestation and realization of the intellectual and social contents. The most important conclusions first: that the film depends on the composition of the image based on the basic basis in the realization of multiple contents and their embodiment; Second: the artist may use more than one form In the picture narrative to express the importance of the environment and its nature in highlighting the different content in the film and finally the list of sources.

لقد اكتسبت المضامين الفكرية والاجتماعية في هذا البحث اهميتها وتاثيرها هنا على وفق طريقة بلورتها واظهارها عبر المنجز المرئي باعتبارها الخطاب المعبر عن فكر صانع العمل الفني ورؤيته وفلسفته تجاه مختلف قضايا المجتمع أذ يعمل الخطاب السينمائي بشقية الصوري والسمعي على شحن وتحميل اللقطة او المشهد السينمائي بالعديد من التكوينات والدلالات والرموز التي تحمل انواع مختلفة من القراءات والتأويلات تبعا لنوع المتلقي واختلاف مرجعياتة الثقافية والبيئية والفكرية وقد تم استثمار ذلك الخطاب المرئي من قبل مخرجي الافلام الروائية بطرق فنية عديدة ومتنوعة وباستخدام احدث التقنيات السينمائية من اجل خلق المزيد من التفاعل والتاثير عند المتلقي وعلى وفق هذا المنطلق والمحتوى تم تقسيم البحث الى اربعة فصول: الفصل الاول (الاطار المنهجي) وقد تناول مشكلة البحث والتي برزت بالتساؤل الآتي:- ما هي الكيفيات التي يمكن من خلالها أن تتجسد المضامين الفكرية والاجتماعية في الفيلم السينمائي؟ وكذلك احتوى هذا الفصل على اهمية البحث والحاجة اليه وايضا هدف البحث المتمثل في الكشف عن المضامين الفكرية والاجتماعية في فيلم لورنس العرب..اما الفصل الثاني فقد تضمن (الاطار النظري) وقد اشتمل على ثلاثة مباحث وهي المبحث الاول: المضامين الفكرية والاجتماعية في الفيلم الروائي، المبحث الثاني: المضمون عند المخرج ديفيد لين اما المبحث الثالث فهو: دور العناصر السينمائية في اغناء المضمون وقد خرج الباحث من الاطار النظري بمؤشرات اعتمدت لتحليل عينة البحث والتي تجسدت بفيلم لورنس العرب الذي اخرجه البريطاني ديفيد لين والذي انتج في عام 1962 أما الفصل الثالث فقد احتوى على (إجراءات البحث) وأخيرا الفصل الرابع فقد تضمن (النتائج والاستنتاجات) وكانت اهم النتائج : يساهم بناء التشكيل الصوري من خلال صياغاته المتعددة للعناصر الفنية في خلق المضامين الفكرية والقيم والاجتماعية وتوصيلها إلى المتلقي، ثانيا: يمثل الزي العربي بخصائصه الفنية من خلال طريقة نمطه وشكله ومكانته عند الشخصية دورا مهما وبارزا في إظهار وتحقيق المضامين الفكرية والاجتماعية اما اهم الاستنتاجات اولا:ان الفيلم السينمائي يعتمد التكوين الصوري المرتكز الأساس في تحقيق المضامين المتعددة وتجسيدها، ثانيا: ان صانع العمل الفني ربما يستخدم اكثر من شكل واحد داخل السرد الصوري للتعبير عن اهمية البيئة وطبيعتها في إبراز المضامين المختلفة في الفيلم السينمائي واخيرا كانت قائمة المصادر.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (6)


Year
From To Submit

2018 (2)

2017 (1)

2016 (1)

2013 (1)

2010 (1)