research centers


Search results: Found 10

Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Article
PRINCIPLE OF CORRESPONDENCY IN CONTEXT OF ARCHITECTURE
مبدأ المطابقة في سياقية العمارة

Authors: Dr.Rafid Abd Alatif د. رافد عبد اللطيف الهمواندي --- Dr.Ibrahim J.K. Al-Yousif د.إبراهيم جواد كاظم آل يوسف
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2008 Volume: 4 Issue: 12-13 Pages: 161-174
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The research concentrates on Communication which forms one of the main criteria in the design process, Particular attention is given to the user rather than the designer "Architect”;The architectural output process can be represented in two poles; the first, the individual element as designer ,while the other pole, represents the social output as thinker user. But the design process occurs in a much wider range than the two poles. And involved the context that achieved the output. It appears more than one context determined the relationship between parties in the process of design as a designer context, user context, and output context, and that contexts form corresponding aimed to : expression,convincement,and improvement. The problem which the research concentrated on it is “which one from the three corresponding that appear between the parties in the process of design attempted architecture to achieve it". The search is trying to explore which one of these contexts successfully to the objectives in order to accomplish architectural communication properly and sufficiently. The study aims at identifying the corresponding in architecture and underline the relationship, the priorities among the designer, the user, and the output in architecture and the corresponding resulted between them. The study concludes , that the architectural products depends on the developments of the architectural outputs.

للاتصال أهمية باعتباره من الأهداف الأساسية للعملية التصميمية وارتكازها على المستعمل كونه الركن المهم فيها وليس المصمم، وبذلك يمثل النتاج المعماري في احد قطبيه عنصراً فردياً هو المصمم بينما يمثل قطبه الأخر عنصراً جماعياً هو المستعمل. في حين يجري التصميم في إطار أوسع من القطبين ويضم الظرف أو السياق Context الذي يتم فيه النتاج ويكتسب قيمته. وقد ظهر أكثر من سياق يحدد العلاقة بين أطراف العملية التصميمية متمثلة في سياق المصمم والمستعمل والإنتاج، وتشكل هذه السياقات مطابقات هدفها التعبير والإقناع والتحسين، إن المشكلة التي يطرحها البحث هو أي من هذه المطابقات الثلاثة التي ظهرت بين أطراف العملية التصميمية تسعى العمارة بشكل عام لتحقيقها؟ وما الصلة التي يمكن أن تفهم بين أطراف العملية التصميمية والمطابقات المشار إليها. وبذلك يهدف البحث إلى توضيح المطابقة في العمارة، وتحديد العلاقة وأولويتها بين المصمم والمستعمل والإنتاج والمطابقات الناتجة بينهما، لغرض الوصول إلى استنتاجات تتعلق بالمراحل التي يمر بها النتاج المعماري. وقد توصل البحث إلى حصر المطابقة أصلاً بالمستعمل دون المصمم وتكون الغاية في تحقيق الإقناع الذي هو هدف العمارة فلا بد من مراعاة أحوال المستعملين. إن الاستعمال لم ينال كفايته كجزء مهم في العمارة الذي يبحث في الجمال الملموس القائم في النتاج ولم نر من المطابقة إلا المستعمل بصفته الهدف الذي يسعى إليه المصمم إلى السيطرة عليه إقناعاً وتأثيراً. ثم يُختتم البحث باستنتاجات تخص مراحل تطور النتاج المعماري تمثلت في: احتواء العمارة على قواعد وأصول ينبغي مراعاتها في إنتاج النتاج المعماري؛ والتعامل مع الانزياح في أسلوب الصياغة (التعبير) لكون الانزياح استعاري وظيفته إقامة علاقات مع المصمم وليس مع الواقع الخارجي، لذلك فالقصدية انسب إلى الأبنية الرمزية والتعبير انسب إلى الأبنية النحتية وكلاهما توجهات ظهرت على أنقاض الحركة الحديثة ومشكلاتها؛ وبالتالي إمكانية التفريق بين عمارة منفذة وعمارة مصممة، وهذا دليل على وجود تصميم العمارة، إذ إن التصميم تواصل مادي مع مستعمل والعمارة تواصل نفسي مع مصمم.


Article
The legal form of the crime in the Iraqi law
النموذج القانوني للجريمة في القانون العراقي

Author: ahmed jaber saleh ahmed أحمد جابر صالح أحمد
Journal: Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق ISSN: 20752032 Year: 2014 Issue: 1 Pages: 304-323
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

The subject of the legal prototype ( form ) of the crime is regarded as the product of the rule of legality which states that no crime and no penalty unless it is in accordance with the law, As concerns the treatment of the phenomenon of crime , the legislators start with organizing the acts they regard as crimes according to abstract legal form that have the criminal elements available in the act or the abstention in order to be counted as a crime . This has advantages and significance both materially and morally . The legal form of a crime extracts from the criminative articles that include all the necessary elements for forming the legal form of crime . It is evident from all this that an act or an abstention cannot actually fall under the term of crime unless it is consistent in its characteristics and elements with the abstract legal model of the law . This consistence is particular human behavior and all that is related to it from current or former or subsequent circumstances similar to the legal form of crimes in all its forms as the legislator outline it in the legal rule .

يعد موضوع النموذج القانوني للجريمة من نتاج قاعدة المشروعية , والتي تقضي بان لا جريمة ولا عقوبة إلا بناءً على نص في القانون , , فالمشرع عندما يعالج ظاهرة الجريمة ينظم الأفعال التي يعدها جريمة بنماذج قانونية مجردة تحتوي على الحد الأدنى من العناصر التي يجب توافرها في الفعل أو الامتناع حتى يعد جريمة ؛ إذ إن لذلك أهمية وفوائد نظرياً وعملياً . ويكون محل النموذج القانوني للجريمة في النصوص الجنائية التجريمية بشقيها ( شق التكليف وشق الجزاء ) والتي تحتوي على جميع العناصر اللازمة لتكوين النموذج القانوني للجريمة , والتي تتمثل بالعنصر المادي والعنصر المعنوي . وان الفعل أو الامتناع لا يطلق عليه وصف الجريمة ما لم يكن مطابقاً في أوصافه وعناصره للنموذج القانوني المجرد , فالمطابقة سلوكاً إنسانياً معيناً , وما يرتبط به من ظروف سابقة أو معاصرة أو لاحقة عليه , مماثل للنموذج القانوني للجريمة في كافة عناصره كما حددها المشرع في القاعدة الجنائية .


Article
Improving the Reliability of Object Recognition Based On Template Matching
تحسين موثوقية تميز الكائن بالاعتماد على المطابقة المتغيرة

Loading...
Loading...
Abstract

Object recognition in computer vision is the task of finding a given object in an image or video sequence. During the last decades it has received increasing attention from the computer vision community for a variety of reasons, ranging from counting objects for industrial application to the development of practical biometric systems and interactive, emotion-aware and capable human–machine interfaces. There are variety of approaches for object recognition problem, depending on the type of object, the degree of freedom of the object and the target application. Template matching is the most advanced and intensively developed areas of computer vision and has been a classical approach to the problems of locating and recognizing of an object in the image. The object of this paper is to improve the reliability of object recognition by describing a modified method for template matching based on the Sum of Squared Differences (SSD) equation, that gives the highest margin between other template matching methods, the main advantage is that the high margin resulting from it can be considered as more safe to avoid wrongly detecting /recognizing an object.

تمييز الكائن في الرؤيا الحاسوبية يعني ايجاد كائن معلوم في صورة او تسلسل فيديو. خلال العقود الاخيرة يتلقى تمييز الكائن اهتماما متزايدا من رابطة الرؤيا الحاسوبية لعدة ضروريات, منها عد الكائنات في التطبيقات الصناعية لتطوير انظمة تدقيق حقيقية وتطوير تواصل تفاعلي, مدرك للانفعالات بين الانسان والالة. توجد عدة طرق لحل مشكلة تمييز الكائن اذ يعتمد ذلك على طبيعة الكائن ودرجة حريته والتطبيق المطلوب. تعتبر المطابقة المتغيرة من اكثر المجالات تقدما وتطورا في الرؤيا الحاسوبية ولاتزال طريقة تقليدية لحل مشاكل ايجاد وتمييز الكائن في الصور. يهدف هذا البحث الى تحسين موثوقية تمييز الكائن من خلال طريقة معدلة للمطابقة المتغيرة معتمدة على معادلة مجموع تربيع الفروقSSD)) ,والتي تعطي الهامش الاعظم مقارنة بالطرق الاخرى للمطابقة المتغيرة والذي يعتبر اكثر امانا لتجنب الايجاد والتمييز الخاطئ للكائن.


Article
الأنا والآخر في رواية ( شموس الغجر) للروائي (حيدر حيدر) دراسة في المطابقة والاختلاف

Author: سحر ريسان حسين
Journal: Journal of Kirkuk University Humanity Studies مجلة جامعة كركوك للدراسات الانسانية ISSN: 19921179 Year: 2015 Volume: 10 Issue: 3 Pages: 129-146
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

The novel of "Shmos Al-Ghajer" for the Syrian novelist (Hayder Hayder) has dealt with crucial problematic issue concerning of Ego and the other, so the novel has made attempts to symbolize this problem through showing the current patterns of relationships between Ego and the other (domestic), then Ego/narrator/female rose her views, ideas, obsessions, and fears, and explained the real cultural, intellectual, and psychological for the domestic other with multi images and forms.

انشغلت رواية (شموس الغجر) للروائي السوري (حيدر حيدر) بإماطة اللثام عن قضية جوهرية إشكالية وهي العلاقة بين الأنا والآخر، إذ سعت الرواية إلى تجسيد هذه الإشكالية من خلال تبيان نمط العلاقات السائدة بين الأنا والآخر (المحلي) فالأنا/ الساردة/ الأنثى طرحت رؤاها وأفكارها وهواجسها ومخاوفها ووضحت المسار الثقافي والفكري والنفسي الحقيقي للآخر المحلي بصوره وأشكاله المتعددة. لذلك يحاول البحث الوقوف عند إشكالية العلاقة بين الأنا والأخر تلك العلاقة التي تتمحور حول الأنا الساردة/الأنثى التي تضعها الحياة في مواجهة الأخر الشرقي/المحلي ممثلا بالأب والأخ والصديق إذ يبين المحور الأول من البحث إشكالية تمركز الأنا حول ذاتها وتأثير ذلك التمركز على علاقتها بالأخر, أما المحور الثاني فكان يبحث علاقات المطابقة والاختلاف/الانتماء واللانتماء مع الأخر .


Article
القرائنُ النحويةُ وأثرُها في توجيه المعنـى (( كتاب إعراب الحديث النبويّ للعكبريّ أنموذجًا))
The grammatical presumptions and their effect in directing the meaning. ((The book of the Prophet’s Hadith analyzing by Al-Ukbari as a model))

Authors: Haidar Mohammed Obaid Al-Khafaji حيدر محمّد عبيد الخفاجي --- Wiaam Munem Jabbar Al - Khafaji وئام منعم جبار الخفاجيّ
Journal: Journal Dawat مجلة دواة ISSN: 24115711 Year: 2019 Volume: 5 Issue: 20 Pages: 71-92
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

This research investigates an important phenomenon in linguistic studies that have an influential role in directing the Arabic text، in terms of the general structure of the sentence، directing the linguistic context in its context، and putting the item in its proper place. The grammatical evidence is closely related to the meaning of the word، The affinity between its vocabulary. The research came under the title ((grammar evidence and its impact in directing the meaning، the book of the Prophetic Hadith of Al-Akbari model)) shared four demands:First: the effect of the presumption of solidarity in the direction of meaning. Second: the effect of the presumption of conformity in the direction of meaning. Third: the effect of presumption of toning in the direction of the meaning. Fourth: other semantic presumptions and its effect in directing the meaning. The research came out with many results، which we hope will be of the right level. God is intended.

يقومُ هذا البحثُ على رصدِ ظاهرةٍ مهمةٍ في الدراساتِ اللغويةِ التي لها دورٌ مؤثرٌ وبارز في توجيه النص العربي، من حيث التركيب العام للجملة، وتوجيه السياق اللغوي في إطاره المتّبع، ووضع المفردة في مكانها المناسب؛ فالقرائن النحويّة لها صلة وثيقة في بيان معنى الكلمة وكذلك إيضاح الوشائج القائمة بين مفرداتها . جاء البحث تحت عنوان (( القرائن النحويّة وأثرها في توجيه المعنى، كتاب إعراب الحديث النبويّ للعكبري أنموذجًا )) تقاسمته مطالب أربعة : الأوّل : أثر قرينة التضام في توجيه المعنى ، الثاني: أثر قرينة المطابقة في توجيه المعنى، الثالث: أثر قرينة التنغيم في توجيه المعنى الرابع : قرائن لفظيّة أخرى، وأثرها في توجيه المعنى. وخرج البحثً بنتائجٍ عدّة نأمل أن تكون بالمستوى اللائق ومن الله التوفيق.


Article
أثر راس المال الفكري في ابعاد جودة السلعة دراسة تحليلية في شركة الزوراء

Authors: المدرس المساعد بشرى عبد ابراهيم --- المدرس المساعد سنية كاظم تركي
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2016 Issue: 48 Pages: 451-476
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

The research seeks to answer the many questions raised by the issue of research on intellectual capital and the most important components. as well as the dimensions of quality for the consumer in the company Zora , and the level of importance of intellectual capital ( human capital, structural capital, consumer capital) in dimensions of quality ( quality perceived, reliability, conformance, durability, exterior, portability service), the effect of intellectual capital in the dimensions of quality for the consumer. Adopted the researchers on the key tool for data collection is a questionnaire designed to look as it has been analyzing the contents of the questionnaire according to statistical information system (SPSS) was (50) questionnaire in which research found significant results related to the existence of the level of importance of the research variables , and came relationship between the variables correlation the moral effect between the two variables and was based on the formulation of a number of conclusion recommendations.

يسعى البحث للإجابة على تساؤلات عديده اثارتها المشكلة البحثية حول رأس المال الفكري واهم مكوناته وكذلك ابعاد الجودة لدى المستهلك في شركة الزوراء، ومستوى أهمية راس المال الفكري (راس المال البشري، راس المال الهيكلي، راس المال الزبائني) في ابعاد الجودة (الجودة المدركة، المعولية، المطابقة، المتانة، المظهر الخارجي، قابلية الخدمة) لدى المستهلك وكذلك معرفة أثر راس المال الفكري في ابعاد الجودة لدى المستهلك.اعتمد الباحثان على أداة رئيسية لجمع البيانات هي استبانة صممت للبحث اذ تم تحليل محتويات الاستبانة وفق نظام المعلومات الاحصائي ((SPSS) وكانت (50) استبانة من خلالها توصل البحث الى نتائج مهمة ذات علاقة بوجود مستوى أهمية متغيرات البحث، وجاءت العلاقة بين المتغيرات علاقة ارتباط قوية والتأثير معنوي بين المتغيرين وبناءاً على ذلك تم صياغة عدد من الاستنتاجات والتوصيات.


Article
رقابة المطابقة وأثرها على التنمية المستدامة في النشاط الزراعي بحث تطبيقي في مديرية زراعة المثنى

Author: وعد هادي عبد
Journal: Muthanna Journal of Administrative and Economic Sciences مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 14192226 53862572 Year: 2018 Volume: 8 Issue: 3 Pages: 273-295
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to shed light on the most important agreements, laws, regulations, and instructions related to agricultural activity and sustainable development, and the application of the compliance audit independently and effectively in one of the agricultural institutions ( the cultivation of Muthanna Directorate) for the purpose of contributing to the achievement of sustainable development and that of the most important conclusions of conformity agricultural activity control includes connectivity between the audit tests, conventions and laws and regulations in accordance with the dimensions of development (economic, social, environmental and institutional) and it recommended research need to activate the role of the compliance audit on agricultural activity through the preparation of an independent report compliance audit on agricultural activity includes the diagnosis of non-compliance and its impact on the principles and goals of sustainable development.

يهدف البحث الى تسليط الضوء على اهم الاتفاقيات والقوانين والانظمة والتعليمات المتعلقة بالنشاط الزراعي والتنمية المستدامة ، وتطبيق رقابة المطابقة بشكل مستقل وفعال في احدى المؤسسات الزراعية("مديرية زراعة المثنى) لغرض المساهمة في تحقيق التنمية المستدامة وان من اهم الاستنتاجات رقابة المطابقة على النشاط الزراعي يتضمن الربط بين اختبارات التدقيق والاتفاقيات والقوانين والتعليمات وفق ابعاد التنمية (الاقتصادي ،الاجتماعي ،البيئي والمؤسسي) وأوصى البحث بضرورة تفعيل دور رقابة المطابقة على النشاط الزراعي من خلال أعداد تقرير مستقل لرقابة المطابقة على النشاط الزراعي يتضمن تشخيص حالات عدم الالتزام واثرها على مبادئ واهداف التنمية المستدامة

Keywords

The research aims to shed light on the most important agreements --- laws --- regulations --- and instructions related to agricultural activity and sustainable development --- and the application of the compliance audit independently and effectively in one of the agricultural institutions --- the cultivation of Muthanna Directorate for the purpose of contributing to the achievement of sustainable development and that of the most important conclusions of conformity agricultural activity control includes connectivity between the audit tests --- conventions and laws and regulations in accordance with the dimensions of development --- economic --- social --- environmental and institutional and it recommended research need to activate the role of the compliance audit on agricultural activity through the preparation of an independent report compliance audit on agricultural activity includes the diagnosis of non-compliance and its impact on the principles and goals of sustainable development. --- يهدف البحث الى تسليط الضوء على اهم الاتفاقيات والقوانين والانظمة والتعليمات المتعلقة بالنشاط الزراعي والتنمية المستدامة ، وتطبيق رقابة المطابقة بشكل مستقل وفعال في احدى المؤسسات الزراعية"مديرية زراعة المثنى --- لغرض المساهمة في تحقيق التنمية المستدامة وان من اهم الاستنتاجات رقابة المطابقة على النشاط الزراعي يتضمن الربط بين اختبارات التدقيق والاتفاقيات والقوانين والتعليمات وفق ابعاد التنمية الاقتصادي ،الاجتماعي ،البيئي والمؤسسي --- وأوصى البحث بضرورة تفعيل دور رقابة المطابقة على النشاط الزراعي من خلال أعداد تقرير مستقل لرقابة المطابقة على النشاط الزراعي يتضمن تشخيص حالات عدم الالتزام واثرها على مبادئ واهداف التنمية المستدامة


Article
The Effect of the Light Diffusers on Spatial Uniformity of the Solar Simulator
تأثير المشتتات الضوئية على الانتظام المكاني في المحاكي الشمسي

Authors: Abdullah I. Mustaffa عبدالله إدريس مصطفى --- Taha M. Al-Maula طه مصطفى خضر
Journal: Rafidain journal of science مجلة علوم الرافدين ISSN: 16089391 Year: 2019 Volume: 28 Issue: 1A Pages: 69-80
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

In this study, the effect of using photovoltaic light diffusers on the performance of the solar simulator has been demonstrated, which consists of a 20-watt halogen lamp combined with white, green, and blue light emitting diodes of high-power capacities, which has been arranged in this research work so that the halogen lamp is centrally positioned on the unit of the solar simulator and the light emitting diodes distributed regularly around it, where the solar simulator consists of eight solar simulator units. The optical system of the solar simulator include: light diffusers, lenses and filters for the purpose of obtaining better spatial uniformity. The outer structure is built so that the source height is made to be adjustable to control the power light intensity. The spatial uniformity is the main parameters in the development of a solar simulator to obtain the best match for solar radiation in the laboratory environment and to meet the international standard (IEC 60904-9), where the class (A) has been achieved according to this standard. This study presents a practical investigation of the effect of photovoltaic light diffusers on the spatial distribution of the intensity of the radiation produced by the halogen lamp solar simulator with a set of high-energy light-emitting diodes consisting of nine solar simulators.

في هذا البحث تم دراسة تأثير استخدام المشتتات الضوئية على اداء المحاكي الشمسي الذي تتركب وحدته من مصباح هالوجين ذي قدرة 20 واط والثنائيات الباعثة للضوء بيضاء وخضراء وزرقاء اللون ذات الطاقة العالية رتبت بشكل مبتكر بحيث وضع مصباح هالوجين بموقع مركزي وتم ترتيب الثنائيات الباعثة للضوء حوله بصورة منتظمة مكونة من ثماني وحدات، واستخدم جهاز محلل الطيف لدراسة التطابق الطيفي وتصميم افضل انتظام ناتج للمنظومة مع الطيف الشمسي. واضيفت للمنظومة الضوئية مشتتات ضوئية وعدسات ومرشحات. تم بناء الهيكل الخارجي بحيث يمكن التحكم ببعد المصدر عن الخلية الشمسية المراد فحصها لأجل التحكم بشدة الطاقة الضوئية المراد قياسها. تم دراسة الانتظام المكاني في توزيع الإشعاع الطيفي وهومن المعالم الرئيسة التي تحدد كفاءة وسعر المحاكي الشمسي، حيث تم الحصول في هذا البحث على مطابقة من الفئة (A) في الانتظام المكاني وحسب التطوير الاخير في توزيع المصادر، وبما يحقق المواصفات القياسية العالمية (IEC 60904-9). حيث تقدم هذه الدراسة استقصاء تجريبي عن تأثير المشتتات الضوئية على التوزيع المكاني لشدة الإشعاع الناتج من المحاكي الشمسي المركب من مصباح هالوجين مع مجموعة من ثنائيات باعثة للضوء ذات الطاقة العالية.


Article
Requirements for the application of quality management in the work of medical laboratories within the standard 15189 "A Case Study at Alawiya Women's and Childbirth Hospital"
متطلبات تطبيق ادارة الجودة في عمل المختبرات الطبية ضمن المواصفة15189 " دراسة حالة في مستشفى العلوية للنسائية والولادة "

Authors: شـهلاء مــحـمـد كاظم الطـائي --- ناديـة لطفي عبد الــوهاب
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2019 Volume: 25 Issue: 111 Pages: 104-121
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

It is essential to provide health care directly or indirectly based on laboratory tests in order of diagnosing diseases. There is an urgent need for the results of such tests to be accurate and reliable. Therefore, the International Organization for Standardization has prepared special standards for medical laboratories to prove their efficiency, presented in standards 15189: 2012. The aim of the research is to determine the possibility of the Al-alwiya Women's Hospital in meeting the requirements of the standards 15189: 2012, which includes administrative requirements consisting of fifteen items and technical requirements consisting of ten items. The research is important because laboratories should obtain a certificate of reliability to prove the efficiency and accuracy of test results. A special checklist of accreditation designed and approved by Iraqi accreditation board that covers all the requirements of the standards that should be complied with by an operating laboratory. In the event of a minor non-compliance case, the laboratory can close the case and provide documentations to prove that. For critical and major non-compliance case, accreditation officer from the accreditation board need to visit the laboratory to ensure closure of the case and compliance with the requirements

يعتمد في تقديم الرعاية الصحية بصورة مباشرة اوغير مباشرة على الفحوصات المختبرية لغرض تشخيص الامراض , وهناك ضرورة ملحة في ان تكون نتائج تلك الفحوصات دقيقة وموثوقة ومن هنا اعدت المنظمة العالمية للمقاييس معايير خاصة بالمختبرات الطبية لاثبات كفائتها والتي تتمثل بالمواصفة 15189:2012 . يهدف البحث الى بيان امكانية مختبر مستشفى العلوية للنسائية والولادة في تلبية متطلبات المواصفة 15189:2012 حيث تتضمن متطلبات ادارية تتمثل في خمسة عشر بندا ومتطلبات فنية تتمثل في عشرة بنود ويكتسب البحث اهميته من حصول المختبر على شهادة الاعتمادية لاثبات كفاءته ودقة النتائجه المختبرية حيث تم الاعتماد على قائمة تدقيق الخاصة بهيئة الاعتماد العراقية والتي تغطي كافة متطلبات المواصفة وعلى المختبر ان يمتثل لتلك المتطلبات وفي حالة ظهور حالة عدم مطابقة صغرى يتطلب من المختبر ان يغلق تلك الحالة وتقديم الوثائق التي تثبت ذلك اما في حالة ظهور حالة عدم مطابقة حرجة يتطلب ذلك زيارة تقييم من قبل جهة الاعتماد للتاكد من غلق الحالة والامتثال الى المتطلبات .

Keywords

: --- Medical laboratories — Requirements for quality and competence --- 2012:3 --- المختبر الطبي : هو مختبر يتم فيه اجراء الإختبارات في الاختصاصات الطبية المختلفة على العينات البشرية من أجل الحصول على معلومات لغرض التشخيص --- العلاج --- الوقاية --- المتابعة و تقييم صحة المريض. الاعتماد: هي الطريقة التي يقوم بها اشخاص مخولين لمنح الاعتراف الرسمي للقيام بمهام معينة . الكفاءة : القدرة على تطبيق المعرفة والمهارات. مدير المختبر : هو الشخص الذي يقوم بادارة كافة فعاليات المختبر . عمليات ماقبل الفحص :هي العمليات التي تبدا من وقت طلب الفحص من الطبيب بما في ذلك ورقة الطلب تحضير المريض جمع العينة الاولية نقل العينات للمختبر وتنتهي عند بدء مرحلة عملية الفحص . عملية الفحص : مجموعة من العمليات التي تهدف الى تحديد قيمة المادة المراد فحصها . عمليات مابعد الفحص : هي المرحلة التي تتبع الفحص وتتضمن مراجعة النتيجة --- الحفظ --- الخزن للعينات --- التخلص من العينات --- اطلاق النتائج وكتابة وحفظ التقارير . عدم المطابقة : عدم استيفاء المتطلبات .


Article
تقييم فاعلية الرقابة الداخلية لنظام مقاصة الصكوك الالكترونية (ACH) دراسة استطلاعية في مصرفي الرافدين والرشيد

Author: ميثاق هادي هاشم
Journal: Muthanna Journal of Administrative and Economic Sciences مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 14192226 53862572 Year: 2018 Volume: 8 Issue: 4 Pages: 138-151
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The use of electronic systems in the banking sector and in particular the Automated Clearing House System (ACH) in the electronic funds transfer operations, which include high-value financial transfers between the participating banks in this system, requires the fulfillment of all the decisions of the Basel Committee to manage the risks of electronic banking as well as on the implementation of all the requirements contained in the COBIT framework in light of the information technology environment to ensure proper and safe application in the process of financial transfers that take place through the clearing system of the electronic instruments (ACH) The search is over a set of conclusions, most notably: This system does not provide an integrated and comprehensive electronic processing of all the functions required by a clearing operation of corresponding operations of incoming and outgoing cheques. According to the conclusions, the research has formulated a set of recommendations.

إن استخدام النظم الالكترونية في القطاع المصرفي وبالخصوص نظام مقاصة الصكوك الالكترونية (ACH) في عمليات التحويل الالكتروني للأموال والتي تتضمن تحويلات مالية عالية القيمة بين المصارف المشاركة بهذا النظام , يتطلب استيفاء جميع مقررات لجنة بازل لإدارة المخاطر الصيرفة الالكترونية فضلا عن تنفيذ جميع المتطلبات التي وردت في أطار COBIT في ظل بيئة تقنية المعلومات لضمان التطبيق السليم والآمن في عملية التحويلات المالية التي تجري عن طريق نظام مقاصة الصكوك الالكترونية (ACH) في مصرفي الرافدين والرشيد , وانتهى البحث بمجموعة من الاستنتاجات كان أبرزها :-لا يوفر هذا النظام معالجة الالكترونية متكاملة وشاملة لجميع الوظائف التي تتطلبها اجراء عملية المقاصة من اجراء عمليات المطابقة والتسوية للصكوك الصادرة والواردة.عدم امتلاك المصارف عينة البحث (الرافدين والرشيد) نظام مصرفي شامل.عدم قيام قسم التدقيق الداخلي في المصارف عينة البحث (الرافدين والرشيد) بالمشاركة بعملية فحص وتدقيق المعاملات التي تجري من خلال نظام مقاصة الصكوك الالكترونية(ACH) .عدم استحداث شعبة ادارة المخاطر المصرفية الالكترونية بقسم ادارة المخاطر في مصارف عينة البحث (الرافدين والرشيد). وأهم التوصيات فكانت كما يلي : ضرورة ادخال التحديثات اللازمة والتي تمكن النظام من القيام بمعالجة الالكترونية متكاملة وشاملة لجميع الوظائف التي تتطلبها اجراء عملية المقاصة وبدون تدخل بشري. بذل الجهود لامتلاك المصارف عينة البحث (الرافدين والرشيد) نظام مصرفي شامل والذي من شأنه انجاز المعالجة الالكترونية للمعاملات التي تجري عن طريق نظام مقاصة الصكوك الالكترونية (ACH) بصورة متكاملة .ضرورة قيام قسم التدقيق الداخلي في المصارف عينة البحث (الرافدين والرشيد) بالمشاركة بعملية فحص وتدقيق المعاملات التي تجري من خلال نظام مقاصة الصكوك الالكترونية(ACH) .ضرورة استحداث شعبة ادارة المخاطر المصرفية الالكترونية في قسم ادارة المخاطر بالمصارف عينة البحث (الرافدين والرشيد) تتولى مهام ادارة المخاطر المتعلقة بنظام مقاصة الصكوك الالكترونية.

Keywords

The use of electronic systems in the banking sector and in particular the Automated Clearing House System --- ACH in the electronic funds transfer operations --- which include high-value financial transfers between the participating banks in this system --- requires the fulfillment of all the decisions of the Basel Committee to manage the risks of electronic banking as well as on the implementation of all the requirements contained in the COBIT framework in light of the information technology environment to ensure proper and safe application in the process of financial transfers that take place through the clearing system of the electronic instruments --- ACH The search is over a set of conclusions --- most notably: This system does not provide an integrated and comprehensive electronic processing of all the functions required by a clearing operation of corresponding operations of incoming and outgoing cheques. According to the conclusions --- the research has formulated a set of recommendations. --- إن استخدام النظم الالكترونية في القطاع المصرفي وبالخصوص نظام مقاصة الصكوك الالكترونية ACH --- في عمليات التحويل الالكتروني للأموال والتي تتضمن تحويلات مالية عالية القيمة بين المصارف المشاركة بهذا النظام --- يتطلب استيفاء جميع مقررات لجنة بازل لإدارة المخاطر الصيرفة الالكترونية فضلا عن تنفيذ جميع المتطلبات التي وردت في أطار COBIT في ظل بيئة تقنية المعلومات لضمان التطبيق السليم والآمن في عملية التحويلات المالية التي تجري عن طريق نظام مقاصة الصكوك الالكترونية ACH --- في مصرفي الرافدين والرشيد --- وانتهى البحث بمجموعة من الاستنتاجات كان أبرزها :- لا يوفر هذا النظام معالجة الالكترونية متكاملة وشاملة لجميع الوظائف التي تتطلبها اجراء عملية المقاصة من اجراء عمليات المطابقة والتسوية للصكوك الصادرة والواردة. عدم امتلاك المصارف عينة البحث الرافدين والرشيد --- نظام مصرفي شامل. عدم قيام قسم التدقيق الداخلي في المصارف عينة البحث الرافدين والرشيد --- بالمشاركة بعملية فحص وتدقيق المعاملات التي تجري من خلال نظام مقاصة الصكوك الالكترونيةACH --- . عدم استحداث شعبة ادارة المخاطر المصرفية الالكترونية بقسم ادارة المخاطر في مصارف عينة البحث الرافدين والرشيد --- . وأهم التوصيات فكانت كما يلي : ضرورة ادخال التحديثات اللازمة والتي تمكن النظام من القيام بمعالجة الالكترونية متكاملة وشاملة لجميع الوظائف التي تتطلبها اجراء عملية المقاصة وبدون تدخل بشري. بذل الجهود لامتلاك المصارف عينة البحث الرافدين والرشيد --- نظام مصرفي شامل والذي من شأنه انجاز المعالجة الالكترونية للمعاملات التي تجري عن طريق نظام مقاصة الصكوك الالكترونية ACH --- بصورة متكاملة . ضرورة قيام قسم التدقيق الداخلي في المصارف عينة البحث الرافدين والرشيد --- بالمشاركة بعملية فحص وتدقيق المعاملات التي تجري من خلال نظام مقاصة الصكوك الالكترونيةACH --- . ضرورة استحداث شعبة ادارة المخاطر المصرفية الالكترونية في قسم ادارة المخاطر بالمصارف عينة البحث الرافدين والرشيد --- تتولى مهام ادارة المخاطر المتعلقة بنظام مقاصة الصكوك الالكترونية.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (10)


Language

Arabic (5)

Arabic and English (4)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (2)

2016 (1)

2015 (2)

2014 (1)

More...