research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Value added tax and its technical organization Lebanon Case Study
ضريبة القيمة المضافة مفهومها و تنظيمها الفني ( لبنان حالة دراسية )

Authors: زيد كريم الشافعي --- عماد محمد علي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2018 Volume: 24 Issue: 105 Pages: 368-387
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Value Added Tax (VAT) is one of the most important types of indirect taxes because of its advantages in achieving financial, economic and financial objectives. The introduction of VAT is part of the reform of the structure of the Lebanese public tax system aimed at reducing the fiscal deficit and resulting inflation, which still lacks a general consumption tax. There is also an urgent need to increase treasury revenues , Because of its broad tax base, as it imposes on the consumption of locally produced and imported goods, in addition to the role played by this tax in support of the local product Therefore, this research focused on the definition and definition of value added tax and its financial, economic and social effects, as well as its strengths and weaknesses. The research, through its problem, emphasized the lack of studies that dealt with value added tax because of its global importance through its tax revenues To protect the local product and to deal with VAT in Lebanon to prove its hypothesis that the value of VAT is both financial and economic. Lebanon is also one of the developing countries to which Iraq belongs. It is possible, through the technical regulation of value added tax in Lebanon, Benefit from it when studying the possibility of applying this tax in Iraq.

المستخلص تُعد ضريبة القيمة المضافة احدى أهم انواع الضرائب غير المباشرة لما لها من مميزات تساعد على تحقيق الاهداف المالية والاقتصادية والاجتماعية, إذ يُمكن من خلال تطبيق ضريبة القيمة المضافة زيادة الايرادات الضريبة فضلاً عن حماية المنتوج المحلي. يأتي تطبيق ضريبة القيمة المضافة في إطار اصلاح هيكلية النظام الضريبي اللبناني العام الرامي الى تخفيض العجز المالي والتضخم الناتج عنها، والذي لا يزال يفتقر الى ضريبة عامة على الاستهلاك, كما ان هناك حاجة ماسة لزيادة ايرادات الخزينة التي سوف تؤمن ضريبة القيمة المضافة جزءا كبيرا منها نظرا لأوعيتها الضريبية الواسعة, اذ انها تفرض على استهلاك السلع المنتجة محليا وتلك المستوردة على حد سواء, بالإضافة إلى الدور التي تلعبه هذه الضريبة في دعم المنتوج المحلي. لذا كان هذا البحث منصبا على بيان وتعريف ضريبة القيمة المضافة وأثارها المالية والاقتصادية والاجتماعية, كما بين نقاط القوة والضعف فيها, إذ اكد البحث من خلال مشكلته قلة الدراسات التي تناولت ضريبة القيمة المضافة لما لها من اهمية عالمية من خلال ما تقدمه من ايراد ضريبي وما تساهم به من حماية المنتوج المحلي, و تناول ضريبة القيمة المضافة في لبنان لإثبات فرضيته التي تنص على اهمية ضريبة القيمة المضافة من الناحية المالية والاقتصادية وكذلك تعتبر لبنان من الدول النامية التي ينتمي لها العراق و يمكن من خلال بيان التنظيم الفني لضريبة القيمة المضافة في لبنان الاستفادة منه عند دراسة امكانية تطبيق هذه الضريبة في العراق.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)