research centers


Search results: Found 16

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Article
شعرية المفارقة في غورنيكا عراقية

Author: محمد جواد حبيب البدراني
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 19(المجلد الثاني) Pages: 95-101
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

يعرف المعجم الادبي المفارقة بأنها "رأي غريب مفاجئ يعبر عن رغبة صاحبه في الظهور وذلك بمخالفة موقف الاخرين وصدمهم في ما يسلمون به"(4) أو هي "إثبات لقول يتناقض مع الرأي الشائع في موضوع ما بالاستناد إلى اعتبار خفي على هذا الرأي العام حتى وقت الإثبات"(5) وقد وردت عشرات التعريفات للمفارقة في كتب النقد بحيث يصعب حصرها(6) . بيد أن المفارقة ارتدت عبر الزمن وجوها مختلفة لكنها في مجملها تنبني على عبارة متناقضة لكنها بعد التأمل تنجلي عن منظومة تتيح للمبدع الهروب من قيد المباشرة والابحار في مرافئ الضبابية والابهام الشفاف ، والمبدع الذي يجعل المفارقة فلسفة وتصرفا يستطيع ان يلتقط اشتات المفارقة في الواقع والماحول ليكثفها في موشور الابداع محققا اعلى درجات التوتر مرتقيا إلى لذة النص ودهشته عبر تفعيل التفاعل بين الدلالات المباشرة والدلالات الباطنية التي تعمل على مشاكسة افق توقع المتلقي وتغريب ثقافته السمعية والبصرية والذهنية في محأولة لخلق مفارقة جديدة قائمة على تشكيل جديد لدلالات اللغة التي تبدو للوهلة الأولى سطحية تسطيحية الا ان بناء المشاهد على وفق ثقافة المفارقة يمنحها جمالا ورعبا غير عاديين مما يدفع المتلقي إلى البحث عن الروح الهائمة خلف ضباب المفردات


Article
المفارقة في شعر بلند الحيدري

Authors: . أحمد رحيم كريم اللبّان --- سحر كاظم حمزة الشجيري
Journal: Jurisprudence Faculty Journal مجلة كلية الفقه ISSN: 19957971 Year: 2013 Issue: 17 Pages: 46-69
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

للمفارقة أهمية كبيرة في حياتنا اليومية فاغلب مظاهرها في الأدب إنما هي تجليات قد تأتي من الواقع المعيش الذي يعانيه الأديب ، فالمفارقة تتجسد في مباينة المقول للمحسوس به أو المفكر فيه، وقد يكون العكس إذ تقوم على أساس تصارع الأضداد في كشف مضمرات الخطاب أو التجربة المعيشة أو المسكوت عنها في إطار مشترك من خلال زرع الخاص في تربة العام أو عكسه،ولعل اصل المفارقة يرتكز على أن لظواهر العالم منطقا سببيا معقولا، وان ثمة صلات معقولة بين الأشياء،فإذا ما انبتت هذه الروابط كانت المفارقة( ) ، وعلى هذا فأي بينونة تناقضية أو ضدية تُنمي بذرة المفارقة ويمكننا ان نصف المفارقة التي تتأثث على التضاد والتناقض بأنها منطقة فراغ دلالي مؤقت ومقصود من لدن المبدع من اجل إملاء وإشغال المتلقي المنتظر لهذا الفراغ وبما ينسجم مع روح التجربة التي تجمع المبدع بالمتلقي( ) . ويذهب إلى ذلك شليغل إذ يرى أن حقيقة العالم تنطوي على تضاد دائم وان " ليس غير موقف النقيضين ما يقوي على إدراك كليته المتضاربة "( ) من حيث شدة تباين الحقيقة للمظهر( ) ووفقا لذلك تصبح المباينة مولدا لشعرية النص الأدبي وقطبا لمجموع عناصره.


Article
The irony in the narrative construction: the tale Abbasid model
المفارقة في البناء السّردي :الحكاية العبّاسية أنموذجاً

Author: Mohammed Wanan Jassim محمّد ونّان جاسم
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2013 Issue: 9 Pages: 180-212
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Irony is one of the elements of narrative structure in the Abbassid storie. It has an aesthetic significance especially on the level of language. Irony is present in these stories on the levels of type, style, and procedure. It was the most prominent feature of the language of narration. Irony manifests itself in witty dialogues, double meaning, and misunderstanding. It also rises from the changes in meaning of expressions in the process of textual and formal inscription. Irony is also sharpened by such linguistic styles of introgation, addressing, request.

المستخلصتعد المفارقة احد عناصر البناء السّردي للحكاية العبَّاسية ذات الحضور الجمالي ، ولاسيّما في لغة الحكاية التي كانتْ ذا تأَثَرٍ كَبِيْرٍ في خَلْقِ المُفَارَقَةِ، وأنَّها حضرت في النوع والأسلوب والإجراء، وكانت(الأبيجراما) الشَّكلَ السَّرديَّ البارزَ في مفارقات اللغة، فضلاً عن البدهية وحسن الجواب والقول بالموجب والمعاكسة وسوء الفهم لمعنى النص الكامل، وتغيير دلالات الألفاظ والتراكيب والنصوص تبعاً لتغيير دلالة اللفظة المتاتية من التصحيف النصي أو الشكلي، وكان لأساليب اللغة في الاستفهام والنداء والطلب ، فضلاً عن بعض الأدوات النحوية مكانةٌ ذات فاعلية في خلق المفارقة.


Article
Irony in The Cask of Amontillado by Edgar Allan Poe and “A Good Man is Hard to Find by Mary Flannery O'Connor
المفارقة في القصتين "راقود الامونتلادو" و"من الصعب العثور على الرجل الصالح"

Loading...
Loading...
Abstract

The main aim of this paper is to bring out the irony in the two selected stories of Edgar Allan Poe “ The Cask of Amontillado” and Mary Flannery O’Conner “A Good Man is Hard to find“. Irony in any story depends on the author’s tone and attitude toward his specific situation . In this paper ,situational, dramatic and verbal ironies ”are discussed. Situational irony depends upon a discrepancy between how characters see a situation and the true nature of the situation. While in the dramatic irony readers knows something which characters in the story do not. The Third type is verbal irony it can occur through dialogue, when the character says something but he means another thing.Also the difference between sarcasm and irony will be explained.

ان الهدف من هذه الدراسة هو توضيح تعابير المفارقة في القصتين “ The Cask of Amontillado” للكاتب الامريكي Edgar Allan Poe و“A Good Man is Hard to find“للكاتبة الامريكية Mary Flannery , يعتمد المفارقة في اي قصة على اسلوب وانطباع الكاتب لموقف معين. ان هذة الدراسة تناقش ثلاثة انواع من المفارقة ,اولا اللفظي , ثانيا الظرفي و وثالثا الدراماتيكي . المفارقة اللفظي هوان تقول الشخصية في القصة شيء و تقصد شي اخر,اما التهكم الظرفي فهو التناقض بين حقيقة الموقف وطريقة رؤيا الشخصية لهذا الموقف , وفي التهكم الدراماتيكي يكون القارئ اكثر ادراكاً ووعياً بمجريات الامور من الشخصية نفسها في القصة .كما و يتناول هذا البحث كيفية التمييز بين المفارقة و السخرية.


Article
Ironic Expressions: Echo or Relevant Inappropriateness ?
تعابير المفارقة: صدى ام غير تناسب ذو صلة؟

Loading...
Loading...
Abstract

This research adresses the pragmatic phenomenon of irony in the light of two post-Gricean theories,Echoic-Mention Theory and Relevant Inappropriateness Theory.According to the first theory,it is essential,for the identification of irony,to find the echoic quality of the utterance and the speaker's attitude of dissociation towards this utterance.The second theory considers irony as an ironical utterance which is both inappropriate and relevant to its context.It is Gricean at the core,but includes some departures from Grice's own model.It is argued,in this research,that echoic use of language is essential to standard cases of verbal irony while relevant inappropriateness is not.

هذا البحث يعالج تداوليا ظاهرة المفارقة في ضوء نظريات ما بعد Gricean وهما نظريتي نظرية الصدى والذكر ونظرية غير التناسب وثيق الصلة ويفترض البحث ان النظرية الاولى افضل في تفسيرها للمفارقة اللفظية من الثانية.


Article
The effectiveness of contradiction in the paradoxes of the Fittori
فاعليـة التضـاد فـي مفارقـات الفيتـوري

Author: Khaled Faiz Yassin خالد فائز ياسين
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2019 Volume: 1 Issue: 128 Pages: 57-68
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah, Lord of the Worlds, and prayers and peace be upon the best messengers and on his family and companions, and after ...This study is characterized by the (effectiveness of contrast in vitro poetry) ideas and thoughts gathered in the minds of scholars to establish a line in which to speak of a statement of poetry associated with the moral evidence in his forms and interviews that sense sense in terms of meaning and meaning in accordance with the character of the image is striking, so came the paradoxes of the great poet that His name was associated with Africa before he was associated with his country Sudan, the poet who carried the concerns of a whole country and explored his poetic poem to highlight the most important patriotic poems that sang the love of homelands in accordance with the method of drawing meaning, but an artist who possessed the types of knowledge Bdaia and statement until he got his admiration of the student And we were another title for another study that the Arab library is proud of with some knowledge of the splendor of its poetry.Due to the nature of the technical study with a descriptive approach, the plan was divided on different topics related to the structure of the study and its problem and the conclusion includes the most important results of the study. The researchers relied on a number of sources and references, including the poet's poetry, the irony of myweek, We ask Allaah to make the payment in the offering and the discussion, and he is the guardian of that and capable of it.

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على خير المرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعد ...فهذه دراستنا الموسومة بـــ(فاعلية التضاد في مفارقات الفيتوري) أفكار وخواطر تجمعت في ذهن الدارسين لتسطر سطوراً تتحدث فيها عن بيان شعري ارتبط بالبديع المعنوي في طباقاته ومقابلاته ذلك الحس المشخص بالمعنى وكذا المعنى على وفق طابع تصويري لافت للنظر هكذا جاءت مفارقات الفيتوري ذلك الشاعر الكبير الذي ارتبط اسمه بأفريقيا قبل أن يرتبط ببلده السودان، الشاعر الذي حمل هموم وطن بأسره فجاشت قريحته الشعرية لتبرز أهم القصائد الوطنية التي تغنت بحب الأوطان على وفق طريقة في الرسم للمعنى بيد فنان قد امتلك من صنوف المعرفة بالبديع والبيان حتى نال شعره الإعجاب من الدارسين وكان عنواناً آخر لدراسة أخرى تتحف المكتبة العربية بشيءٍ من التعريف بروعة شعره.ونظراً لطبيعة الدراسة الفنية ذات المنهج الوصفي فقد انقسمت الخطة فيها على موضوعات متفرقة تتعلق بصلب الدراسة ومشكلتها وخاتمة تتضمن أبرز نتائج الدراسة وقد اعتمد الباحث على جملة من المصادر والمراجع نذكر منها ديوان الشاعر الفيتوري، والمفارقة لميويك، والمفارقة في شعر الرواد، وغيرها. نسأل الله تعالى السداد في الطرح والنقاش فهو ولي ذلك والقادر عليه.


Article
Jeweler Monologues and aesthetic paradox Poetic
مناجاة الجواهري و جمالية المفارقة الشعرية

Author: Sawadi Faraj Moklf سوادي فرج مكلف
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Volume: 1 Issue: 54 Pages: 1-9
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

In this poem, Aljawahry goes on describing that lady and addressing her with these tender ways and graceful language, a language that reveals the beauty of exposition, the proper selection of invisible meanings and witty images in order to portray this scene which is full of agitated passions and kindled feelings.His poetry embodies a distinctive glowing tone, density, cohesion and strong rhyming rhythm.In this description, Aljawahry made full use of different linguistic devices to touch the receiver's heart and effect him, for instance, he utilizes the paradox resulted from the use of antonyms that surprise the reader and amaze him with its strangeness. He also ventured to step over the traditions to face the beloved in such directness of sarcastic criticism and humiliated submission hence he helds this discourse in the form of a dialog between (I - poet ) and ( you – addressee ) to draw for each an imagery which he adopts throughout two extremes : the poor lover and the cunning beloved.

في هذه القصيدة يمضي الجواهري واصفاً تلك الفتاة ومناجياُ لها بهذه الأساليب الرقيقة و اللغة الرشيقة الدالة على جمالية العرض و انتقاء المعاني الخفية و اختيار الصور البارعة لرسم هذا المشهد المشحون بالعواطف الجياشة و المشاعر المضطرمة . فشعره ينطوي على نبرة متميزة متوهجة وكثافة وتماسك وإيقاع قوي متناسق . وقد استعان في هذا الوصف بأساليب لغوية متنوعة للوصول إلى قلب المتلقي والتأثير فيه مستعيناً بالمفارقة التي تتمثل في إيراد المعاني المتضادة التي تصدم القارئ وتدهشه لغرابتها , وفي الجرأة على تخطي التقاليد ومجابهة المحبوبة بهذه الصراحة من النقد الساخر والخضوع المذل فيقيم هذه المناجاة بأسلوب المحاورة بين ( أنا- الشاعر) و ( أنتِ- المخاطبة) راسماً لكل منهما صورة يتبناها من خلال طرفين هما : العاشق المسكين والمعشوقة الماكرة .


Article
Patterns of irony in the poetry of Ahmed Matar
أنماط المفارقة في شعر أحمد مطر

Loading...
Loading...
Abstract

Emerged irony of the concepts and techniques of modern criticism (k stylistic and linguistics, poetry and criticism in response reader and the theory of receiving and receiver) and I found a place welcomed under the slogan of another different like surprises and anticipation and waiting is frustrating, delinquency and the gap or vacuum, shock and distance tension and the horizon of expectation and others.

لقد برزت المفارقة من بين المفاهيم والتقنيات الحديثة في النقد كـ (الأسلوبية والألسنية والشعرية ونقد استجابة القارئ ونظرية التلقي والاستقبال) فوجدت لها مكانا رحبا تحت مسميات أُخَر مختلفة كالمفاجآت والتوقع والانتظار الخائب أو المحبط والانحراف والفجوة أو الفراغ والصدمة ومسافة التوتر وأفق التوقع وغيرها.


Article
The Verbal Irony in Al-Jahiz’s Letters
المفارقة اللفظية في رسائل الجاحظ

Authors: Taghreed Dhya Mishfi تغريـد ضيـاء مشـفي --- Rabab Abdul Zahra Hafiz رباب عبد الزهرة حافظ
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2014 Issue: 67 Pages: 1-30
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Verbal irony is a discoursal pattern that regales the readers, raising their astonishment out of the surprises it embeds. This pattern makes the process of reading texts more effective, particularly when it comes to the interpretation of what is said and unsaid in the text. In Al-Jahiz’s Letters, verbal irony is realized in terms of breaking the readers’ expectations, similes, and paradoxical dichotomies; all render the Letters unprecedentedly vibrant and exciting.

شكلت المفارقة اللفظية نمطاً كلامياً أمتع المتلقي وأثار دهشته بما تكتنفه من مفاجآت ، مما جعل عملية قراءة النصوص ذات فاعلية أكبر، ولاسيما حين يُصار إلى تفسير الوضع الملتبس بين ظاهر النص وبين مخبوءاته ، وقد توزعت صور المفارقة اللفظية في رسائل الجاحظ بين مفارقة كسر التوقع ، ومفارقة التشبيه، ومفارقة الثنائيات الضدية ، مما أضفى على تلك الرسائل حيوية وإثارة منقطعتي النظير .


Article
Rhetorical irony in hair Blend Haidari
المفارقة البلاغية في شعر بلند الحيدري

Loading...
Loading...
Abstract

The difference. The searchers interested in it because it thought technique, and it refers to user’s qualifications and artistic mode. Poet. It depends on many styles to draw the way of art. In Baland Al-Haidary’s poet there many poetic and eloquence style and in its poet and his poet has images depends on difference eloquence, and increase from poetic energy , and his use to difference eloquence of ( Semele , metaphor and personification ) it refers to his attesting knowledge and his ability poetic

حظيت المفارقة باهتمام بالغ في الدراسات النقدية لما فيها من تقانة فكرية تدل على مهارة المبدع وتجهيزه الفني، والشاعرية تعتمد على أساليب عدة وهي ترسم ذلك الإبداع الفني المتجدد، والشاعر الحق هو من يوظف آليات الشاعرية جميعها في قصيدته، ولعل المفارقة البلاغية من بينها، تلك المفارقة التي تقوم على روح الصورة الشعرية. تشتغل في شعر بلند الحيدري الأساليب البلاغية بحيوية واضحة وهي ترسم تلك الصور المعتمدة على المفارقة البلاغية وعلى التضاد اللذين يزيدان في توليد الطاقة الشعرية، والذي نقدمه في هذا الفصل ما هو إلاّ الكشف عن نوع من أنواع المفارقة، ونطمح من خلاله الوصول إلى الارتقاء والانفتاح الإبداعي، واشتمل الفصل على المفارقة البيانية والمفارقة البديعية

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (16)


Language

Arabic (13)

English (3)


Year
From To Submit

2019 (2)

2018 (1)

2017 (1)

2016 (2)

2015 (3)

More...