research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The ownership in economic thought and religious postural Contemporary Vision
مفهوم الملكية في الفكر الاقتصادي الديني والوضعي

Authors: عبد الجبار محمود فتاح --- قتيبة ثامر صالح
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2015 Volume: 21 Issue: 81 Pages: 231-253
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

" Extract a final "Since the property in Islam is based on the principle of succession , "which made you Khalaúv land and raise yourselves above some degree of Iblukm with Atakm The Lord of the fast punishment and it is Forgiving, Merciful " [cattle : 165 ] and human only Mstkhalaf where " God promised you who believe and do good deeds for Istkhalvenhm Normans in the ground as those before them " [Nur : 55 ] , considering that King God alone any talk about having ownership in Islam in the contemporary sense of ownership , containing three rights are:1- right to dispose of the right of usufruct tenure2-The concept is ambiguous as long as that man Mstkhalaf does not have the right to dispose do not sell and do not invest the work of others nor leased the land and similar aspects of the right to act based on the concept of modern capitalist There is no ownership of investment assets absolutely . 3- Based on the lack of ownership of the assets of an investment in Islam in any way and there is no sense having to invest capital based on individual ownership of the means of production from the land and the money and the number of machines .... etc. .And that the ownership of the individuals of the means of production in Islam is limited to the number Mini is not the ground, and that the fruits of human labor in the production process conditional where the work is , and not hire others to work on them or rent them to others ( and only pulled him to the ground and was given another, as long as the condition of the acquisition of the land is to work the rehabilitation and Tthmerha himself ) back to man working for her, but his family and that is supposed to give charity from him and endorsing money if Dar squint him and he had not Iktr nor sows in spending this not to mention the terms of the good work which the welfare and benefit of the individual and the group , and to refrain at any moment to commit sins and prohibitions .Based on the foregoing , the property in Islam is not merely that the ownership rights to the fruits of his work and means of consumption and production simple and not ownership of the means of investment and in particular the ground , and indicates that it is right of Guardian redistribute the land every fifty years even if they were exploited and even if the man Bamartha to give an opportunity for others.As for the money there is no place to invest money absolutely , because any investment of money represented by the Grand unambiguously riba and who eats in the stomachs of people as fire devours firewood.

الرؤية المعاصرة "مستخلص نهائي" لما كانت الملكية في الإسلام تقوم على مبدأ الإستخلاف " وهو الذي جعلكم خلائف الأرض ورفع بعضكم فوق بعض درجات ليبلوكم فيما آتاكم إن ربك لسريع العقاب وإنه لغفور رحيم " [الأنعام:165] وما الإنسان إلا مستخلف فيها " وعد الله الذين آمنوا منكم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم في الأرض كما استخلف الذين من قبلهم " [النور:55] باعتبار ان الملك لله وحده فأن أي حديث عن وجود ملكية في الإسلام بالمعنى المعاصر للملكية المتضمن على ثلاثة حقوق هي : 1- حق التصرف 2- حق الحيازة 3- حق الإنتفاعهو مفهوم ملتبس فطالما إن الإنسان مستخلفٌ فليس له حق التصرف لا بالبيع ولا استثمار عمل الغير ولا بتأجير الأرض وما شابه ذلك من أوجه الحق القائم على التصرف بالمفهوم الرأسمالي المعاصر فلا وجود لملكيةٍ لأصول استثمارية بالمطلق.وانطلاقا من عدم وجود ملكية لأصول استثمارية في الإسلام بأي شكل من الأشكال فلا وجود للاستثمار بالمفهوم الرأسمالي القائم على الملكية الفردية لوسائل الإنتاج من ارض وأموال وعدد والآت ....الخ.وان ملكية الأفراد لوسائل الإنتاج في الإسلام مقصورة على العدد البسيطة لا الأرض ، وان ثمار عمل الإنسان في عملية الإنتاج المشروط فيها عمله هو عليها، وليس تأجير آخرين للعمل عليها أو تأجيرها لآخرين (وإلا سحبت منه الأرض وأنيطت بأخر، طالما ان شرط حيازة الارض هو العمل عليها واحيائها وتثميرها بنفسه) تعود للانسان العامل عليها ولأسرته والتي يفترض ان يتصدق منه ويزكي المال اذا دار الحول عليه وان لا يقتر ولا يبذر في انفاقه هذا ناهيك عن شروط العمل الصالح التي فيها خير ونفع للفرد والجماعة والامتناع في اية لحظة عن ارتكاب المعاصي والنواهي.بناءا على ما تقدم فان الملكية في الإسلام لا تعدو ان تكون ملكية الانسان لثمار عمله ووسائل استهلاكه وانتاجه البسيطة وليست ملكية لوسائل الاستثمار وبالذات الارض ، وما يدل على ذلك ان من حق ولي الامر اعادة توزيع الاراضي كل خمسين عاماً حتى ولو كانت مستغلة وحتى لو قام الانسان بعمارتها لإعطاء فرصةٍ للاخرين . أما بالنسبة للاموال فلا مكان لاستثمار الأموال بالمطلق ، وذلك لأن أي استثمار للمال يداخله الحرام متمثلا بالربا والذي يأكل في بطون الناس كما تأكل النار الحطب.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2015 (1)