research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
International variables and their impact on the flow of foreign direct investment in Gulf Cooperation Council (GCC)
المتغيرات الدولية وانعكاساتها على تدفق الاستثمارات الأجنبية المباشرة في دول مجلس التعاون الخليجي

Author: عمرو هشام محمد
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2016 Volume: 22 Issue: 87 Pages: 352-368
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The six Arab Gulf states (Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia, UAE) play a vital role, especially with its geographical location and natural resources (oil and gas) as well as other cultural and civilizational elements, in achieving global economic balance and more specifically global energy security, naturally because of these countries have a comparative advantage in the field of fossil energy (oil and gas), thus this sector becomes more attractive for local and international investments alike. Being the energy sector a leader sector in the economic development process, and the basic factor to achieve savings and financial surpluses in these countries for several decades . Foreign direct investment has become principal reason to achieve growth and develop the ability for competiveness of many countries, even those possess mineral and natural resources, and achieving financial abundance and surpluses in public finances including the six Gulf Cooperation Countries (GCC), which began encouraging foreign investment and attempts for serious reforms in the economic, legal and administrative systems to improve the investment environment in the world as a whole, and managed some of these countries to find sectors attract foreign investment as a sector petrochemicals, construction, and the establishment of free zones to attract investment to these areas. This research focuses on international variables can play an influential role in increasing investment flows or reduce them, and these variables are different in origin and influence and try to focus in this paper on the effects of these variables and the strength of interdependence with the internal environment in those countries.

تلعب دول الخليج العربي الست (البحرين، الكويت، عمان ، قطر، السعودية، الإمارات) بما تتمتع به من موقع جغرافي، ومن ثروات نفطية وغازية فضلاً عن مقومات ثقافية وحضارية أخرى دوراً مهماً في التوازن الاقتصادي العالمي وبصورة أكثر تحديداً من باب أمن الطاقة العالمي، وكان من الطبيعي لما تتمتع به هذه الدول من ميزةٍ في مجال الطاقة الأحفورية (النفط والغاز) أن يصبح هذا القطاع جاذباً للاستثمارات المحلية والعالمية على حدٍ سواء، لكونه القطاع القائد في عملية التنمية الاقتصادية والعامل الأساسي لتحقيق الوفورات والفوائض المالية في هذه الدول لعدة عقود خلت. وقد أضحى الاستثمار الأجنبي المباشر سبباً رئيساً من أسباب تحقيق النمو وتحسين القدرة التنافسية للبلدان، وحتى تلك التي تمتلك ثروات معدنية وطبيعية وتتمتع بوفرة مالية وفوائض في ماليتها العامة، ومنها دول الخليج العربي، قد بدأت بتشجيع الاستثمارات الخارجية ومحاولات جادة لإصلاحات في أنظمتها الاقتصادية والقانونية والادارية لتحسن من بيئتها الاستثمارية على مستوى العالم ككل، ونجحت بعض هذه الدول في ايجاد قطاعات تجذب الاستثمارات الخارجية كقطاع البتروكيمياويات والبناء والتشييد وإنشاء مناطق حرة لجذب الاستثمارات لهذه المناطق. ويركز هذا البحث على متغيراتٍ دوليةٍ يمكن أن تلعب دوراً مؤثراً في زيادة التدفقات الاستثمارية أو الحد منها في هذه الدول موضوع البحث، وتختلف هذه المتغيرات في منشئها وتأثيرها ونحاول التركيز في هذا البحث على آثار هذه المتغيرات وقوة ترابطها مع البيئة الداخلية في تلك الدول.


Article
Investment Sports: Benefits & Costs A Sagacity Study to Qatar Hosting For World Football Cup 2022
الاستثمار الرياضي: المنافع والكلف دراسة استشرافية لاستضافة قطر لبطولة كأس العالم لكرة القدم 2022

Loading...
Loading...
Abstract

Sport Investment is the most investment types expanding and growing, its benefits and costs are plural. The expectation of the annual investment in the world may be reach to 700 billion dollars. The football sport represent sports the 80% from these investments size. The investment sports make up mattresses advanced in economics of many countries. The FIFA represents a supervising body of championships organizing the world cup in football. Qatar states it able to get the right of hosting the championships in 2022. Qatar submit excellence competitive file for hosting comparing with other competitors that have human resources and sporty history. Qatar seeking from this hosting to achieve its national and global identification and inheritance of civilization according to strategic perspective of soft power in line with Qatar national perspective in 2030, and achieving of economical, social, environmental and civilization benefits by the championships. The estimated size of investments in championships up to 200 billion dollars. This number represents a big investment size in sport event in the world. In the investment side, Qatar face (political risk) lies in reluctance some of countries and tries to failure championships organizing. In contrast, the power of Qatar economics and the durability among people and government represents the real pillars in its ability to organizing the championships in its schedule; this fact represents a core conclusion of our research. This research adopts a descriptive and analytical method to prove its hypothesis and achieved the research aims.

الاستثمار الرياضي أكثر أنواع الاستثمارات نمواً وتوسعاً. ولقد تعددت منافعه وكلفه. وقدرت حجم الاستثمارات الرياضية السنوية العالمية بـ 700 مليار دولار. وتمثل رياضة كرة القدم 80%من حجم تلك الاستثمارات. وتشكل الاستثمارات الرياضية مراتب متقدمة في اقتصاديات العديد من الدول. وأن الاتحاد الدولي لكرة القدم (FIFA) هي الهيئة المشرفة على تنظيم بطولات كأس العالم لكرة القدم. وقد تمكنت دولة قطر من الحصول على حق استضافة البطولة لعام 2022 بعد أن قدمت ملفاً تنافسياً متميزاً تفوقت فيه على العديد من البلدان التي تمتلك موارد بشرية ومادية وتاريخاً رياضياً. وتسعى دولة قطر من خلال الاستضافة إلى تحقيق هويتها الوطنية العالمية وإرثها الحضاري وفقاً لمنظور إستراتيجية القوة الناعمة وتماشياً مع رؤية قطر الوطنية لعام 2030. فضلاً عمّا ستحققه البطولة من منافع اقتصادية واجتماعية وبيئية وحضارية. وقد قدرت حجم استثمارات قطر في البطولة 200 مليار دولار، ويشكل هذا الرقم من الاستثمار الأكبر عالمياً في حدث رياضي. وبوصفه بعداً استنثمارياً فإن دولة قطر تواجه (خطراً سياسياً) يتمثل بمقاطعة العديد من البلدان لها ومحاولة إفشال تنظيم البطولة. في مقابل ذلك، فإن قوة الاقتصاد القطري ومتانة العلاقة بين الشعب والحكومة تمثل المرتكزات الحقيقية على قدرتها في تنظيم البطولة في موعدها المحدد. وتمثل هذه الحقيقة الاستنتاج الجوهري في بحثنا. وقد اعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي في إثبات ما تمّ صياغته من فرضية وتحقيق أهداف البحث


Article
Rehabilitation of foreign direct investment climate as one of the requirements
تأهيل مناخ الاستثمار الأجنبي المباشر كأحد متطلبات

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract: The phenomenon of globalization and the revolution in information and communications have made world a small village, where removed all restrictions and barriers, particularly with regard to the free movement of capital, labor, goods and services . The foreign direct investment in this area one of the most important mechanisms of transmission of foreign capital , as witnessed remarkable development as a result of the vital role it plays in developing countries; It contributes to increase the productive capacity, thereby increasing growth rates and operating as well as to take advantage of modern technology associated with it, and patterns of governance developed, as well as human resource training, which leads to maximize gains for the host Country . As developing countries Algeria have made efforts to be reckoned with in creating an investment environment through the issuance of a number of laws and provide incentives tax alluring and renewal of a lot of structures basal to suit the requirements of the next stage, but classified by international bodies in the centers late at all levels, this is making it one of the countries in the investment risk.

المستخلص : لقد جعلت ظاهرة العولمة و ثورة المعلومات و الاتصالات العالم قرية صغيرة ، حيث أزالت كل القيود والحواجز بالأخص فيما يتعلق بحرية انتقال رؤوس الأموال و اليد العاملة و السلع و الخدمات. ويشكل الاستثمار الأجنبي المباشر في هذا المجال أحد أهم آليات انتقال رؤوس الأموال الأجنبية، إذ شهد تطورا ملحوظا نتيجة للدور الحيوي الذي يلعبه في الدول النامية؛ حيث يسهم في الرفع من القدرات الإنتاجية، وبالتالي زيادة معدلات النمو و التشغيل بالإضافة إلى الاستفادة من التكنولوجيا الحديثة المصاحبة له، وأنماط التسيير المتطورة، وكذا تأهيل المورد البشري، مما يؤدي إلى تعظيم المكاسب بالنسبة للقطر المضيف. والجزائر على غرار الدول النامية بذلت جهودا لا يستهان بها في تهيئة المناخ الاستثماري من خلال إصدار جملة من القوانين وتقديم تحفيزات ضريبية مغرية، و تجديد الكثير من الهياكل القاعدية بما يتلاءم ومتطلبات المرحلة القادمة، ونظرا لجملة من العقبات التي تعاني الجزائر منها تم تصنيفها من طرف الهيئات الدولية في مراكز متأخرة على جميع المستويات، هذا ما جعل فكرة راسخة تسود مفادها أن الجزائر من أكثر الدول مخاطرة في الاستثمار، فبيئتها طاردة وغير مستقرة.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2016 (1)

2014 (1)