research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
البنية الموسيقية وعلاقتها بالنص الشعري في قوالب الغناء العربي (الموشح انموذجا)

Author: م. م. أنيس حمود معيدي
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2017 Volume: 16 Issue: 19 Pages: 179-214
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The lyrical work represents an integrated structure that contains congruent group structures. The melodic sentences are those structures. The word or part of the poetic house is the structure of the lyrical work according to the melody. Thus, the whole melody of the word determines the musical structure that can be realized by hearing. The wholesale integration of lyrical melody, influenced by the listener as affected by the words of the poem when hearing it. There is fundamental relationship between poetry and the word and poetry closely, the formula of the Muashah singing Arabi characterized by fixed rules and their specific characteristics in the construction of music and poetic text, The poetic text of the mashah was arranged according to special rules in terms of weight, Rhyme, length and number of poetic verses. The text of the Muashah is very related to music. It was built on the musical rhythm rather than the poetic rhythm. Therefore he was told order a scarf and did not say his poet, And this indicates the difference between tradition and the Muashah. There are reasons that led the poets to this method in the systems, Including the composition of society and geographical nature and class inequality and the multiplicity of origins and doctrines of the population. The invention of Muashah and encouraged poets to move away from the familiar and rebellious traditional forms of poetry in response to the need of singing and seeks to find this research to know the causes of invention, And what is its purposes and how to capture and balance, And the work of Zriab in its innovation and its connection to the songs ofthe Tropador and what are the differences and similarities in the musicalorientations of the Arab East. The role of the text and its importance is no less important than the role of music in the construction of the lyrical work, We will discuss this in a study titled (Musical structure and its relationship to the poetry text in the Arabic music form-a Muashah model).

يمثل العمل الغنائي بناء متكامل يحتوي على مجموعة متداخلة ومنسجمة من البنيات وتكون الجمل اللحنية الغنائية تلك البنيات, وكلمة او شطر من البيت الشعري تكون بنية العمل الغنائي وفقا للحن, وبذلك فالجملة اللحنية للكلمة هي التي تحدد البنية الموسيقية التي يمكن ادراكها بالسمع, وعندما يكون هناك تكامل بالجملة اللحنية الغنائية, يتأثر بها المستمع مثلما يتأثر بكلمات القصيدة, وبذلك فهناك علاقة تربط الغناء بالكلمة وبالشعر ارتباطا وثيقا. ويعد الموشح من قوالب الغناء العربي التي تميزت بقواعدها الثابتة وخصائصها المحددة في البناء الموسيقي والنص الشعري, فالنص الشعري للموشح تم نظمه وفق قواعد خاصة من حيث الوزن والقافية وطول وعدد الابيات الشعرية, ونص الموشح شديد الارتباط بالموسيقى فقد تم بنائه على الايقاع الموسيقي لا على الايقاع الشعري, ولذلك قيل لناظمه وشاح ولم يقل له شاعر, وهذا يدل على الفرق بين الشعر في صورته التقليدية وبين بنية النص الشعري للموشح الغنائي.وهناك عدة عوامل قادت الشعراء لهذا النوع من النظم, منها تركيبة المجتمع والطبيعة الجغرافية والتفاوت الطبقي وتعدد الاصول السكان, كل هذا ساعد في اختراع الموشحات وشجع الشعراء على الابتعاد عن المألوف والتمرد على الاشكال الشعرية التقليدية تلبية لحاجة الغناء. ويسعى هذا البحث الى رصد تلك العوامل التي ادت الى اختراع الموشحات ونشأتها وتطورها وماهي اغراضها وكيفية تقفيتها وتوزينها, ودور زرياب في ابتكارها وصلتها بأغان التروبادور وماهي اوجه الاختلاف والتشابه في الموشحات الغنائية بالمشرق العربي. والعمل الغنائي يتم بنائه على عنصرين احدهما يكمل الآخر هما الشعري والموسيقى, ودور النص الشعري واهميته لا يقل اهمية عن دور الموسيقى في بناء العمل الغنائي وهو ما سنسلط عليه الضوء في دراستنا الموسومة(البنية الموسيقية وعلاقتها بالنص الشعري في قوالب الغناء العربي- الموشح انموذجا).


Article
A stylistic structural study of the son of Sahl al-Andalusi (Do you know the fever)
دراسة بنیوية أسلوبية لموشح ابن سهل الأندلسي (هل درى ظبي الحمى)

Loading...
Loading...
Abstract

Stylistics seeks to study the structural structure of poetry and analyze its structures that reveal its organization according to the levels of sound, structure and semantics Leading to excellence between the effects of writers in general and poets in particular. Ibrahim ibn Sahl al-Ashbili was one of the most prominent poets of Andalusia. He was born in the midst of an environment rich in science, culture, money and wealth. He lived in the time of the Almoravids coming from North Africa.

تسعي علم الأسلوب إلي دراسة الهيكل البنائي للشعر وتحليل أنساقه التي تكشف عن تنظيمه وفقا للمستويات الصوتية والتركيبية والدلالية فتؤدي إلي التميز بين آثار الأدباء عامة والشعراء خاصة. كان إبراهيم بن سهل الإشبيلي من أبرز شعراء الأندلس ولد بين أحضان بيئة غنية بالعلم والثقافة والمال والجاه عاش زمن المرابطين الوافدين من شمال إفريقيا، له موشحة جمیلة في الغاية (هل دری ظبيُ الحِمَی) استهدف هذا البحث دراسة الظواهر الأسلوبية البارزة لهذه الموشحة للوصول إلی تجلیة القصیدة بكل دلالاتها وجمالیاتها وصورها؛ وكل ذلك من خلال المنهج الوصفي-التحليلي مستعينا علم الأسلوب، ومن هنا يـأتي اختيارنـا للمنـهج الأسـلوبي وسـيلة للنفـاذ إلى عمـق الموشح بمـا يحمل هـذا المنـهج مـن إمكانيـات دراسـية تحليليـة عميقـة، نسـتطيع مـن خلالهـا أن نرصـد الجوانـب اللغويـة والجماليـات الأدبيـة والنقـد إلى تجليـة القصـيدة لإظهـار الفكـرة أو جماليـة التعـبير فيهـا، ومن النتائج التي توصلت إليها هذه الدراسة هي أن الموشحة تلتزم بالبحور الشعرية الستة عشر الموروثة التزاماً تاماً لكنها تختلف في شكلها الفني وتوزيعها الإيقاعي عن شكل القصيدة القديمة،. وأن ابن سهل أفاد من إمكانية التغيير في نمط الوزن المتمثل في الزحافات واهتم بالقافية وبموقعها الإيقاعي وأن الشاعر وظَّف بكثیر الصور البلاغية لاسیما الاستعارة والتشبیه فى المستوى الدلالي


Article
Reading in the fixed poetic rhythm of the illustration (Surprised by the prolongation of my fear) From Safi al-Din Heli
قراءة في الإیقاع الشعري الثابت لموشحة «وا طول خوفي» لصفي الدین الحلي

Loading...
Loading...
Abstract

The Safi al-Din Heli is one of the greatest poets in the Mamluk era, and its poetry and its features are characterized by abundance and quality with innovation and creativity in many of the systems. This research, through descriptive descriptive approach, sheds light on the features of the rhythmic rhythms of weight, strength, crawling, and misfortune in one of the verses under the title (and the longest fear).One of the most important results of this study is that the poet has combined the two weights in one of the short weights used in the old Arabic poems and the other is the neglected sailing by the old poets and he has indicated the possibility of change in weights by using skis and alms To break the monotony and break it, and that he did not abide by the conditions of rhyme that the Andalusians imposed.

إن الصفي الدین الحلي واحد من أعظم الشعراء في العصر المملوكي وتمیزت أشعاره وموشحاته بالغزارة والجودة مع التجدید والإبداع في كثیر مما نظم. یسلط هذا البحث من خلال المنهج الوصفي التحلیلي، الضوء علی مظاهر الإیقاع الشعری الثابت المتمثلة بالوزن والقافیة والزحافات والعلل في إحدی موشحاته تحت عنوان (وا طول خوفي).من أهم النتائج التي حصلت علیها هذه الدراسة أنّ الشاعر قد جمع بين الوزنین في موشحته أحدهما من الأوزان القصیرة والمستعملة في القصائد العربية القدیمة والآخر هو من البحور المهملة من قبل الشعراء القدامی وأنه قد أفاد من إمكانية التغيير في الأوزان باللجوء إلی الزحافات والعلل إفادة حسنة لجلجلة الرتابة وكسرها وأنه لم یلتزم بشروط القافية التی اشترطها الأندلسیون.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2017 (1)