research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Investigation of Speech Intelligibility Using Artificial Neural Network Model
التحقیق في مفھومیھ الكلام عن طریق نموذج الشبكات العصبیة الاصطناعیة

Author: Dina Harith Shaker دینا حارث شاكر
Journal: AL-MANSOUR JOURNAL مجلة المنصور ISSN: 18196489 Year: 2016 Issue: 26 Pages: 101-118
Publisher: Private Mansour college كلية المنصور الاهلية

Loading...
Loading...
Abstract

A classroom acoustic is an important and difficult part of universityclassroom design. Good design is achieved more on the basis ofacoustics expertise than on pure engineering design. In this paper, theArtificial Neural Network (ANN) model is used for predicting speechintelligibility in classroom. There are several classroom properties such asdiminution of the class, signal to noise ratio (SNR), the location of thestudent and teacher , background noise where collected from theclassroom. A set of word is complied and a speech signal data base wascreated. The sound pressure levels are then measured using soundpressure meter at different classroom positions. A datasheet was obtainedfrom the measurement and then used to provide as training database intolearning process of (ANN) to predict the speech intelligibility at variouslisteners' position of classroom. This method improve high accuracy,efficiency and economic of calculation intelligibility in classrooms.Therefore it reduces the error by using the classic methods

إن الخواص الصوتیة للقاعات الدراسیة ھو جزء مھم في التصمیم الھندسي ولكن یصعب تحقیقھ في ھذهالقاعات وخاصة القاعات الجامعیة. ویتحقق التصمیم الجید باستخدام الخبرة في التصمیم الصوتي معللتنبؤ بمفھومیة (ANN)ِ التصمیم الھندسي النقي. في ھذه الورقة تستخدم الشبكات العصبیة الاصطناعیةالكلام في الفصول الدراسیة ولتشخیص مواقع الضعف والخلل من الناحیة الصوتیة , وھنالك العدید منالخصائص الصوتیة في القاعات الدراسیة التي یجب أخذھا بنظر الاعتبار عند التصمیم منھا أبعاد القاعة,موقع كل من الطالب والأستاذ, الضوضاء الخلفیة قد ,(SNR) النسبة بین الإشارة الصوتیة إلى الضوضاءتم اختیار مجموعة من النصوص وإنشاء خطاب قاعدة البیانات كإشارة ومن ثم قیاس منسوب الضغطالصوتي باستخدام جھاز قیاس منسوب الضغط الصوتي في مواقع مختلفة داخل القاعة. وتم الحصول على(ANN)ِ ورقة البیانات من ھذا القیاس واستخدامھا كقاعدة بیانات لتدریب الشبكات العصبیة الاصطناعیةالتي تعمل على التنبؤ بمفھومیة الكلام داخل القاعة ولمواضع مختلفة للمستمعین. وھذا كلھ یؤدي إلى تقلیلالأخطاء الصوتیة في القاعات الدراسیة وتحسین كفاءة العملیة التعلیمیة.

Keywords

Acoustics --- Noise --- sound pressure level --- speech intelligibility --- and Artificial Neural Network --- ANN model. --- إن الخواص الصوتیة للقاعات الدراسیة ھو جزء مھم في التصمیم الھندسي ولكن یصعب تحقیقھ في ھذه القاعات وخاصة القاعات الجامعیة. ویتحقق التصمیم الجید باستخدام الخبرة في التصمیم الصوتي مع للتنبؤ بمفھومیة ANN --- ِ التصمیم الھندسي النقي. في ھذه الورقة تستخدم الشبكات العصبیة الاصطناعیة الكلام في الفصول الدراسیة ولتشخیص مواقع الضعف والخلل من الناحیة الصوتیة --- وھنالك العدید من الخصائص الصوتیة في القاعات الدراسیة التي یجب أخذھا بنظر الاعتبار عند التصمیم منھا أبعاد القاعة --- موقع كل من الطالب والأستاذ --- الضوضاء الخلفیة قد --- SNR --- النسبة بین الإشارة الصوتیة إلى الضوضاء تم اختیار مجموعة من النصوص وإنشاء خطاب قاعدة البیانات كإشارة ومن ثم قیاس منسوب الضغط الصوتي باستخدام جھاز قیاس منسوب الضغط الصوتي في مواقع مختلفة داخل القاعة. وتم الحصول على ANN --- ِ ورقة البیانات من ھذا القیاس واستخدامھا كقاعدة بیانات لتدریب الشبكات العصبیة الاصطناعیة التي تعمل على التنبؤ بمفھومیة الكلام داخل القاعة ولمواضع مختلفة للمستمعین. وھذا كلھ یؤدي إلى تقلیل الأخطاء الصوتیة في القاعات الدراسیة وتحسین كفاءة العملیة التعلیمیة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)