research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
النظام الإجرائي للاستجواب وأثره الدستوري

Authors: Hamied Anwer AlJazery حامد أنور الجزيري --- AHad Hmoud Al-Kaisy اعاد علي حمود القيسي
Journal: journal of legal sciences مجلة العلوم القانونية ISSN: 2070027X , 2663581X Year: 2015 Volume: 30 Issue: 2 Pages: 111-172
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Interpolation represents the most serious means of control over the activities of the government. Indeed, the Interpolation implies the accountability for the work of the government concerning one of its actions, or for a wrong or inadequate act done by one of its members. Since the right of the interpolation is one of the constitutional rights exercised by members of parliament over the work of the government and its organs, so the rules of interpolation should be regulated by internal regulations to ensure a clarification of its provisions and conditions. These constitute the whole procedural regime for interpolation. Interpolation is also subject to a group of regulatory conditions which should be observed in Parliament. Because of the seriousness of the interpolation and its accusatory nature, the constitutions and parliamentary regulations require a set of conditions and procedures for interpolation to be effective.

يمثل الاستجواب أخطر وأشد وسيلة رقابية على أنشطة الحكومة. إذ يحمل الاستجواب في طياته والمحاسبة لأعمال الحكومة في أحد تصرفاتها، أو لفعل فيه خلل أو قصور قام به أحد أعضائها. فمن حق عضو البرلمان استجواب الحكومة عن مثل هذه التصرفات، ويعتبر الاستجواب من الحقوق الدستورية التي يمارسها أعضاء البرلمان على أعمال الحكومة وأجهزتها، لذلك لابد من تنظيم قواعد لممارسة هذا الحق من خلال لوائح داخلية تكفل بيان أحكامه وشروطه تشكل بمجملها النظام الإجرائي للاستجواب. كما تخضع أيضاً مناقشة الاستجواب لمجموعة من الضوابط والحدود اللائحية، لذا يستلزم من البرلمان مراعاتها والعمل بها، وذلك لخطورة الاستجواب، وما يمكن أن ترتبه طبيعته الاتهامية من آثار دستورية قد تصل إلى تحريك المسؤولية الفردية أو التضامنية للحكومة وأعضائها، لذلك أحاطت الدساتير واللوائح البرلمانية الاستجواب بمجموعة من الضوابط والإجراءات لإقامة التوازن بين مطالب الحكومة ومصالحها من جهة وحق أعضاء المجالس النيابية في ممارسة حقهم الدستوري في الاستجواب من جهة أخرى. وعليه فإن الوقوف على النظام الإجرائي للاستجواب وأثره الدستوري هو محور هذه الدراسة.


Article
Procedural system of parliamentary Question (A Comparative Study)
النظام الإجرائي للسؤال البرلماني. (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

The question parliamentary one way owned by the members of parliament in the face of the government and that enables them to follow government activity in various quarters document in a formal way, in order to ensure the functioning of the executive branch, according to the will of the nation and its will, especially since the parliamentary oversight is an essential task exercised by the parliament on the agenda and the government actions and accountability when failing to perform its functions in the public interest.Thus, the question is aregulatory tool aimed mp from which to obtain in formation about something unknown, or check get caught arrived knowing him or find out what the government intends to take in something, and that the objective of the study is to identify how they are to ask the question parliamentary to the government of the prime minister and ministers concerned by the statement of the conditions necessaryto bring the question and procedures, and we decided to highlight to the subject of res earch through the partition, the two section regard the first to discuss the nature of the question can not be accessed in aproceedingin question befor we get to know the nature of the question, the cecond section has procedures me parliamentary question

يعد السؤال البرلماني احدى الوسائل التي يمتلكها اعضاء البرلمان في مواجهة الحكومة والتي تمكنهم من متابعة النشاط الحكومي في مختلف الجهات بطريقة رسمية موثقة, بما يكفل سير عمل الجهاز التنفيذي وفقا لمشيئة الامة وارادتها, لا سيما وان الرقابة البرلمانية هي مهمة اساسية يمارسها البرلمان على اعمال وتصرفات الحكومة ومحاسبتها عند تقصيرها في اداء وظائفها بما يحقق المصلحة العامة.وبذلك فان السؤال هو وسيلة رقابية يستهدف النائب في البرلمان من خلالها الحصول على معلومات عن امر يجهله, او التحقق من حصول واقعة وصل علمها اليه او معرفة ما تنوي الحكومة اتخاذه في امر ما, وان الهدف من الدراسة هو التعرف على الكيفية التي يتم بها توجيه السؤال البرلماني الى الحكومة المتمثلة برئيس مجلس الوزراء والوزراء المختصين من خلال بيان الشروط والاجراءات اللازمة لتقديم السؤال, وقد ارتأينا ان نسلط الضوء على موضوع البحث من خلال تقسيمة على مبحثين يختص الاول لبحث ماهية السؤال اذ لا يمكن الولوج في اجراءات السؤال قبل ان نتعرف على ماهية السؤال, اما المبحث الثاني فقد عني باجراءات السؤال البرلماني.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2017 (1)

2015 (1)