research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The role of competitive intelligence and reverse engineering to achieve competitive advantage
دور الذكاء التنافسي والهندسة العكسية في تحقيق الميزة التنافسية(*)

Authors: منال جبار سرور --- حسام احمد محمد
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2013 Volume: 19 Issue: 72 Pages: 373-393
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In light of the great technological development and the emergence of globalization has increased global competition, where it became competitive exercise pressure on all sectors. In light of this companies mast enviorment depend on the means that keeps them on the competitive position through access to information about competitors in order to help them to draw a strategy that will achieve a competitive edge either through excellence or reduce the costs of their products and this means intelligence competitive and reverse engineering that help to gain information on competitors analyze and put of the decision-maker From this point formed the idea of research in the statement of the role of competitive intelligence and reverse engineering to achieve competitive advantage, so the problem of research in several questions:* What is competitive intelligence and how it affects the competitive advantage?* How to help reverse engineering a competitive intelligence to achieve competitive advantage?So the search is aimed to the statement of cognitive underpinnings of intelligence and competitive reverse-engineering and its role in achieving competitive advantage through the company's strategy to achieve a lower cost or excellence. In order to achieve the objective of this research and put formulation of hypothesis basic message: help competitive intelligence, reverse engineering on achieved competitive advantage to achieve the goal of the research and test his hypothesis was divided into three Section Investigation singled out from the first and second display research methodology and theoretical framework, while the third on the last and most important conclusions and recommendations.

في ظل التطور التكنولوجي الكبير وظهور العولمة زادت المنافسة العالمية ,حيث أصبحت فيها المنافسة تمارس ضغطها على جميع القطاعات. وفي ظل هذا المحيط لابد من الشركات إن تعتمد على الوسائل التي تحافظ فيها على وضعها التنافسي من خلال الحصول على معلومات عن المنافسين تساعدها على رسم إستراتيجيتها التي تحقق لها قدرة تنافسية سواء عن طريق التميز أو تخفيض تكاليف منتجاتها ومن هذه الوسائل الذكاء التنافسي والهندسة العكسية التي تساعد على اكتساب معلومات عن المنافسين وتحليلها ووضعها إمام متخذ القرار ومن هذا المنطلق تكونت فكرة البحث في بيان دور الذكاء التنافسي والهندسة العكسية في تحقيق الميزة التنافسية لذا جاءت مشكلة البحث في تساؤلات عدة:* ما هو الذكاء التنافسي وكيف يؤثر في الميزة التنافسية؟* كيف تساعد الهندسة العكسية الذكاء التنافسي على تحقيق ميزة تنافسية؟يهدف البحث إلى بيان المرتكزات المعرفية للذكاء التنافسي والهندسة العكسية ودورها في تحقيق الميزة التنافسية من خلال تحقيق إستراتيجية الشركة وهي التكلفة الأقل أو التميز. ولأجل تحقيق هدف البحث تمت صياغة فرضية أساسية واحدة مفادها: يساعد الذكاء التنافسي والهندسة العكسية على تحقيق الميزة التنافسية. ولتحقيق هدف البحث واختبار فرضيته تم تقسيمه على ثلاث مباحث اختص المبحثان الأول والثاني بعرض منهجية البحث وإطاره النظري، بينما تناول المبحث الثالث والاخير أهم الاستنتاجات والتوصيات.


Article
The possibility of the establishment of reverse engineering processes
إمكانية تطبيق عمليات الهندسة العكسية

Author: Ahmed T. Al Afendi احمد طلال احمد الأفندي
Journal: Managerial Studies Journal دراسات ادارية ISSN: 98612076 Year: 2015 Volume: 8 Issue: 15 Pages: 48-79
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The research aim to identifying the possibility of applying reverse engineering process in Al-kindi state company in Mosul, since the company is concern both research and development and production activities so the design is used in its production processes in different ways, According to field visits which has been done by researcher, many of problems relate to design were indicated. The objective of research is to build theoretical and practical framework can assist the research company to adopt the process of reverse engineering. The descriptive and analytical methods has been used in determiney the research problem and also presenting the data. This methods utilize from quantitative and qualitative tools in presenting and analyzing the collected data from the company. According to the research conclusions, many of suggestions were introduced.

سعى البحث الى التعرف على امكانية تطبيق عمليات الهندسة العكسية في شركة الكندي العامة في الموصل, ولكونها شركة بحثية وانتاجية في آنٍ واحد لابد ان تستخدم التصميم على نحو مختلف في عملياتها الانتاجية, وبناءً على هذا ومن خلال الزيارات الميدانية التي اجراها الباحث للشركة أشر عددا من المشكلات المتعلقة بالتصميم, ولذا جاء البحث لوضع إطار نظري وميداني يساعد الشركة قيد البحث على تبني العمليات الهندسية العكسية , ولتحقيق ذلك اعتمد المنهجين الوصفي والتحليلي في تحديد مشكلة البحث وعرض البيانات, واستخدام عددا من الادوات لتحقيق أهداف البحث منها: العرض والتحليل الكمي والنوعي للبيانات المستقاة من الشركة قيد البحث واعتماداً على الاستنتاجات التي توصل اليها البحث قدمت عدد المقترحات المنسجمة مع هذه الاستنتاجات.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2015 (1)

2013 (1)