research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The role of social awareness in the protection of university youth from drugs in the current stage Iraq model
دور الوعي الاجتماعي في وقاية الشباب الجامعي من المخدرات في المرحلة الراهنة العراق انموذجا

Author: Abeer Najm Abdullah Ahmed عبير نجم عبد الله احمد
Journal: Journal inspector general مجلة المفتش العام ISSN: 20788789 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 21 Pages: 3-37
Publisher: Ministry Of interior وزارة الداخلية

Loading...
Loading...
Abstract

SOCIAL AWARENESS The problem of research in increasing the phenomenon of drug abuse in light of the increasing psychological and social pressure suffered by members of society as war and crisis in the Iraqi society have increased, but with the high level of events, wars, economic crises, deterioration of the security situation and the length of borders with neighboring countries, Fertile and low-profile eyes of drug trafficking gangs. All of which led to the spread of drug abuse, especially among young peopleThis research aims to highlight the role of social awareness of young age groups to prevent the risk of drug addiction.1 - identify the reasons that led to increased use of narcotic substances and addiction in Iraqi society.2 - To identify the role of the family in the prevention of children from drug abuse.3- Identifying the role of the media in preventing drug abuse.3 - Identification of the social effects resulting from the phenomenon of drug abuse. The main conclusions of the research:A number of conclusions have been reached and can be clarified in the following points: 1 The family is the main building block in the foundation of awareness that provides the event with a social culture that qualifies for social maturity.2. Social awareness changes according to the culture of each society and its ideological and cultural roots.3 Family disintegration plays an important role in drug addiction.4. The wrong education within the family is one of the most important factors related to the deviation of children and their exposure to various risks, especially the addiction of young people to drugs in the future.5 pillars of building social awareness in youth prevention of drugs.EducationB) Religious and moral reformC) Health and medical care is divided into preventive methods and treatment methodsD. RehabilitationE Psychological and social careMain Recommendations Current Search:1- Deepening the role of social media directed to the family and through materials and methods with positive impact. And to ensure that youth employment agencies create the appropriate outlets to create employment opportunities for them because the expansion of unemployment from society leads to the resort of some young people to drug abuse.2. Urge the security authorities to activate the role of the anti-narcotics offices at the border crossings in order to limit the entry of narcotics into Iraq.3. The need for State drug control institutions to follow new ways of investigating the extent of youth drug abuse, since the data recorded do not reflect the reality of their outbreak, which negatively affects the control measures.4 - Adopting preventive programs through activating the role of the audio and visual media and religious and social institutions and enhancing their role in immunizing citizens and youth in particular against the drug culture.

تتجلى مشكلة البحث في ازدياد ظاهرة تعاطي المخدرات في ظل ازدياد الضغوط النفسية والاجتماعية التي يعاني منها أفراد المجتمع مع تزايد الحروب والأزمات التي شهدها المجتمع العراقي, ولكن مع ارتفاع مستوى الأحداث و الحروب والأزمات الاقتصادية وتردي الوضع الأمني وطول الحدود مع دول الجوار, فقد أصبح أرضاً خصبة ومحط أنظار ضعاف النفوس عصابات تهريب المخدرات. وكل ذلك أدى إلى انتشار ظاهرة تعاطي المخدرات لاسيما عند فئة الشباب. يهدف هذا البحث إلى إبراز دور الوعي الاجتماعي للفئات العمرية الشابة للوقاية من خطر الإدمان على المخدرات. 1- التعرف على الأسباب التي أدت إلى زيادة استعمال المواد المخدرة والمسببة للإدمان في المجتمع العراقي.2- التعرف على دور الأسرة في وقاية الأبناء من تعاطي المخدرات.3- التعرف على دور وسائل الإعلام في الوقاية من ظاهرة تعاطي المخدرات.3- التعرف على الآثار الاجتماعية الناتجة عن ظاهرة تعاطي المخدرات.أهم الاستنتاجات التي توصل إليها البحث:لقد تم التوصل إلى مجموعة من الاستنتاجات ويمكن توضيحها في النقاط الآتية: 1ـ الأسرة هي اللبنة الأساسية في إرساء مرتكزات الوعي التي تزود الحدث بالثقافة الاجتماعية التي تؤهله للنضوج الاجتماعي.2ـ الوعي الاجتماعي يتغير على وفق ثقافة كل مجتمع ومنطلقاته العقائدية والثقافية.3ـ التفكك الأسري يلعب دوراً مهماً في الإدمان على المخدرات.4ـ التربية الخاطئة داخل الأسرة من أهم العوامل المرتبطة وذات صلة بانحراف الأبناء وتعرضهم إلى مخاطر شتى لاسيما إدمان الشاب على المخدرات مستقبلا.14 ـ دعائم بناء الوعي الاجتماعي في وقاية الشباب من المخدرات.ا ـ التعليم ب ـ التهذيب الديني والخلقي ج ـ الرعاية الصحية والطبية وتنقسم إلى ا ـ أساليب وقائية ب ـ أساليب علاجية د ـ التأهيل ه ـ الرعاية النفسية والاجتماعية أهم التوصيات البحث الحالي:1-تعميق دور الإعلام الاجتماعي الموجه إلى الأسرة ومن خلال مواد وأساليب ذات تأثير إيجابي. والتأكيد على الجهات المعنية بتشغيل الشباب بابتكار المنافذ المناسبة لإيجاد فرص عمل لهم لأن اتساع البطالة من المجتمع تؤدي إلى لجوء بعض الشباب إلى تعاطي المخدرات.2-حث الجهات الأمنية على تفعيل دور مكاتب مكافحة المخدرات على المنافذ الحدودية من أجل الحد من دخول المواد المخدرة إلى العراق. 3-ضرورة قيام مؤسسات الدولة المعنية بمكافحة المخدرات باتباع طرق جديدة للتقصي عن حجم ظاهرة تعاطي الشباب للمخدرات، وذلك أن البيانات المسجلة لديها لا تعكس واقع تفشيها، الأمر الذي ينعكس سلباً على إجراءات المكافحة.4-اعتماد البرامج الوقائية من خلال تفعيل دور الأجهزة الإعلامية المرئية والمسموعة والمؤسسات الدينية والاجتماعية وتعزيز دورها في تحصين المواطنين والشباب بشكل خاص ضد ثقافة المخدرات.


Article
The Struggle of the Palestinian woman.
نضال المرأة الفلسطينية

Author: Badrya S.Abd-Allah بدرية صالح عبد الله
Journal: Journal of the Center Palestine Studies مجلة مركز الدراسات الفلسطينية ISSN: 18195571 Year: 2008 Issue: 8 Pages: 111-121
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Those who study the case of Palestinian women touching prejudice the right supplement at all levels of legal, social, economic, cultural, and in both directions of practical and theoretical. This refutes the view: that the experience of struggle of Palestinian women have made them get rid of the obstacles and constraints of social cultural barriers to progress in life. However, this does not mean a full denial of some of the achievements obtained by the Palestinian women through their participation in the national movement is the most important appearance of some leaders Altalieiat of women, where the suffering of Palestinian women from a number of problems has its roots in some of the things objectively summed up the occupation, and the policy of closure, and the siege as well as the recent emergence of the Palestinian National Authority and the consequent poverty, unemployment, illiteracy and other problems. The others goes back to its roots subjective factors take the customs and traditions, culture and even religion in some cases, the tributaries of explanatory explanatory of the state of injustice and inequality suffered by females in the Palestinian society. In this aspect, trying to women's organizations, like other NGOs, government, and responding to the requirements of the stage and the alleviation of the suffering experienced by Palestinian women and by providing various services which may be of the nature of some relief or development or awareness of cultural and other forms in order to reduce poverty, illiteracy, violence and other problems faced by Palestinian women.

أن المتتبع لحال المرأة الفلسطينية يلمس الإجحاف الملحق بحقها على جميع المستويات القانونية،والاجتماعية، الاقتصادية والثقافية، وفي كلا الاتجاهين العملي والنظري. وهذا ما يدحض الرأي القائل: بان التجربة النضالية للمرأة الفلسطينية جعلتها تتخلص من العوائق والقيود الاجتماعية الثقافية التي تحول دون تقدمها في الحياة.إلا أن هذا لا يعني النفي التام لبعض الانجازات التي حصلت عليها المرأة الفلسطينية من خلال مشاركتها في الحركة الوطنية ومن أهمها ظهور بعض القيادات الطليعيات من النساء، حيث تعاني النساء الفلسطينيات من عدة مشكلات تعود جذور بعضها لأمور موضوعية تتلخص بالاحتلال ،وسياسة الإغلاق ،والحصار فضلاً عن حداثة نشأة السلطة الوطنية الفلسطينية وما يترتب على ذلك من فقر ،وبطالة ،وأمية ،وغيرها من المشكلات. أما بعضها الآخر فتعود جذوره لعوامل ذاتية تأخذ من العادات والتقاليد والثقافة وحتى الدين في بعض الأحيان روافد تعليلية تفسيرية لحالة الظلم واللامساواة التي تلحق بالإناث في المجتمع الفلسطيني. وفي هذا الجانب تحاول المنظمات النسائية كغيرها من المنظمات الأهلية والحكومية، والاستجابة لمتطلبات المرحلة وتخفيف حدة المعاناة التي تعيشها المرأة الفلسطينية وذلك عن طريق تقديم الخدمات المتنوعة والتي قد تكون ذات طبيعة اغاثية او تنموية أو توعوية ثقافية وغيرها من الاشكال بهدف التقليل من حدة الفقر، والأمية، العنف وغيره من المشكلات التي تواجهها المرأة الفلسطينية.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

2008 (1)