research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Semioticswritten formandits impact on theformation ofthe visual image (Mahmoud DarwishPoetrymodel)
سيميائية الشكل الكتابي وأثره في تكوين الصورة البَصَرية (شعر محمود درويش أنموذجًا)

Loading...
Loading...
Abstract

The contemporary poets attempt to use all the technical Ways to achierethe creativity to their texts.Such contemporary and poetic Waysof writing of the poetic text , as proposed by this writing of new possibilities at the semantic,qualititine and formalism levels.So the form of the new text reflects achange against the ordinary Ways of writing. this phenomenon is considered as one of the important phenomena in the study of the poetic text.Thewriting displacement in Arabic poetry attempts to substitute the expressionthrough the use of the visualimages such use overtly manifested throughthe use of the following Ways: dismembering the word by disengaging its letters in to fragments scattering on the page hence , it is importantto stand thinking on the main reasons to find out new ways or forms, then to show such images to the audience as specialists in the poetic movementfieldeither as a critic or apoet moreover , it is very influential to pay more attention to the impact function of the stanza which is considered as something contemporary in the modern poetry, and this explains the interest in writing the contemporary poetry which is important on the blank sheet.Such space is seen as the space for reflecting meaning.furthermore , the arrangement of Thewritten form of the poetry is regarded as one property of the contemporary poetic text properties. the written displacement Mahmoud Darwish,s poetry represents the substitutional level to manufacter tothe visualimages.The shows agreat account of stability to bo regarded as apoeticphenomenon deserved to be recorded from the very beginning till our era , and the shift from the mental , cognitihelevel to the visual optic forms is our interest to interest to in vestigatethe impact of such image in life. Because of our interest in the optimic image, we attempt to he in force its presence in the recognition of the visual image.Researcher

حاول الشعراء المعاصرون استثمار كلّ الأدوات الفنية حتى يحققوا لنصوصهم قدراً من الإبداع، وقد أثرت طرائق الكتابة الشعرية المعاصرة على بنى النص الشعري، بما اقترحته هذه الكتابة من إمكانات جديدة على المستويات الدلالية والنوعية والشكلّية، فكان الشكل الكتابي الحديث عبارة عن كسر نظام كتابة المألوف، وهذه الظاهرة تعدّ من الظواهر المهمة في دراسة النص الشعري، فالانزياحالكتابي في الشعر العربي يحاول أنْ يستعيض من خلال التعبير بالصورة البَصَرية،وقد تجلت مظاهرها بأشكاله المختلفة، ومنها: تمزيق أوصال الكلمة الواحدة من خلال فكّ ارتباطها الطباعي أو تفتيت الكلمة من خلال بعثرة حروفها على الصفحة. ومن هنا كان لابدّ من الوقوف المتأمل عند أهم المحطات التي كانت سبباً رئيساً، للبحث في دواعي إيجاد الأشكال الجديدة، وإظهارها إلى المتلقي بوصفه متذوقاً أو بوصفه متخصصاً يدور في فلك الحركة الشعرية، شاعراً أو ناقداً، وهذا يؤشر إلى تحول موقف المتلقي نفسه الذي أصبح متقبلاً متفاعلاً، كما أصبح الاهتمام بالوظيفة التأثيرية لشكل المقطع الشعري ملمحاً حديثاً في القصيدة المعاصرة، وهذا ما يفسر الاهتمام في الكتابة الشعرية المعاصرة بشكل الدال فوق الصفحة البيضاء، بالفراغ بصفته فضاء للدلالة، كما أضحى تنظيم الشكل الكتابي للشعر من أهم تجليات هذه الخاصية من خواص النص الشعري المعاصر.ومثّل الانزياح الكتابي في شعر محمود درويش مستوى تعويضياَ وظّف الصورة البَصَرية، وقد تجلت مظاهره بأشكالِه المختلفة، كتمزيق أوصال الكلمة الواحدة من خلال فكّ ارتباطها الطباعي أو تفتيت الكلمة من خلال بعثرة حروفها على الصفحة، وقد حمل القدر الأكبر من الثبات بوصفه ظاهرة شعرية تستحق التسجيل منذ البدايات الأولى وحتى عصرنا، ولقد كان هذا التنقل من الذهني إلى الصوري -البَصَري- محل اهتمامنا لما وصلت إليه دلالة الصورة في عالم متشبّع بها ومسيّر بسلطتها فكانت السيمياء واحدة من العلوم التي تنبّه إلى دور العلامة في الحياة والافادة منها، ولما كنا نعني بالصورة البصرية ما لا يتحدد بالذهن أو التَصَوَر، فنحن نبحث عما يتجسد بل يتعزز حضوره في الوعي بوجوده مرئي لا تقوم به الكلمة وتستثمره الصورة: معنى أو دلالة أورمزاً أو إشارة لغرض نقل التأثير إلى المبصر وتحقيق فاعلية المبصر في وعيه وقراراته واختياراته. هو ما لا يتحدد مباشرة في الصور الذهنية عادة.


Article
Investigating Iraqi EFL Learners’ Comprehension of Some Senses of the Word ‘Sight’
البحث في استيعاب الطلبة العراقيين الدارسين اللغة الأنكليزية لغة أجنبية للمعاني المختلفة لكلمة "نظر"

Loading...
Loading...
Abstract

In light of cognitive semantics, meaning extension in a language is actually a reflection of its natives’ modes of thinking. The different ways of thinking set different correlations between the word’s referent and both the interlocutors’ inner world and the outside world and hence produce distinct senses for that word. It is then essential for the EFL learners to acquire the natives’ modes of thinking in order to be able of getting the list of meanings related to each lexical item in the target language. After reviewing the conceptual process involved in meaning construction, the researcher tries to investigate EFL learners’ comprehension of some senses of the word ‘sight’ in a set of sentences. The qualitative analysis of the subjects’ responses shows that the non-native like thinking which involves un-natural conceptual decoding, shift in domains, and miscorrelation are the main causes of the subjects’ poor comprehension.

في ضوء علم الدلاله الادراكي يعتبر اتساع المعنى في لغة ما انعكاس لانماط تفكير الناطقين بتلك اللغة. حيث ان انماط التفكير المختلفة تعين ارتباطات مختلفة بين المشار اليه بمفردة ما والعالم الداخلي والخارجي للناطقين بتلك اللغة مما يؤدي الى انتاج دلالات مختلفة للمفردة الواحدة. لذلك بات اكتساب متعلمي اللغة الانكليزية لغة اجنبية لانماط تفكير الناطقين باللغة الانكليزية امرا جوهريا يمكنهم من ادراك مجموعة المعاني المرتبطة بمفردة ما في اللغة الهدف. بعد عرض العمليات الادراكية التي تسهم في يناء المعنى حاول الباحث تحري استيعاب متعلمي اللغة الانكليزية لغة اجنبية لبعض دلالات مفردة "بصر" في مجموعه من الجمل. وقد اظهر تحليل استجابات المشاركين في الدراسة الى ان نمط التفكير المختلف عن نمط تفكير الناطقين باللغة والمتمثل باختلاف عملية التفسير الادراكي, وتحول المجالات, والارتباطات الخاطئة كان سببا رئيسا في ضعف استيعاب الطلبة المشاركين في الدراسة للدلالات المختلفة لمفردة "بصر".

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

2014 (1)