research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Test The Influence of Empowerment Employees on Motivation: Empirical Study
"قياس تأثير تمكين العاملين على التحفيز : دراسة ميدانة"

Loading...
Loading...
Abstract

Higher education is one of the important and important sectors in the process of development and development through its scientific, theoretical and technological contributions, as it includes human resources that contribute to the development of capacities. Therefore, the employees in this sector are one of the sources through which to expand in various fields of science and theory and expansion in the field of technology. The employees in this sector play a major role in the promotion process. In this study, two basic variables were chosen: empowerment of employees and motivation because they have a significant role and a significant impact on workers. The main objective of this study was to measure the relationship and effect of empowerment of employee to motivation. A random sample was taken from the College of Israa University where the data was collected through the questionnaire, which is a major source of data collection in this study. The data were analyzed using the structural Equations modeling (SEM) through Program AMOS version (23). The results showed that there is a strong correlation between employee empowerment and motivation, and results show that empowerment of employees to affect motivation.

يعتبر التعليم العالي واحد من القطاعات المهمة والاساسية في عملية التطور والتنمية وذلك من خلال اسهاماته العلمية والنظرية والتكنولوجية كونه يضم طاقات بشرية تساهم في تنمية القدرات لذا يعتبر العاملين في هذا القطاع احد المصادر التي يتم من خلالها التوسع في مختلف المجالات العلمية والنظرية والتوسع في مجال التكنلوجية لما يقوم به العاملون في هذا القطاع من دور اساسي وكبير في عملية النهوض . في هذه الدراسة تم اختيار متغيرين اساسيين هما تمكين العاملين والتحفيز لما لهما من دور اساسي موثر كبير على العاملين . الهدف الرئيسي في هذه الدراسة هو قياس العلاقة والتاثير تمكين العاملين على التحفيز .تم اخذ عينة عشوائية من كلية الاسراء الجامعة حيث تم جمع البيانات من خلال الاستبانة والتي تعتبر مصدر رئيسي في جمع البيانات في هذه الدراسة. تم تحليل البيانات من خلال نموذج المعادلات المهيكلة (SEM) من خلال برنامج (AMOS) اصدار (23) . بينت النتائج ان هنالك علاقة قوية بين تمكين العاملين والتحفيز بالاضافة بينت النتائج الى ان هنالك تميكن العاملين يؤثر على التحفيز .


Article
Empowerment and its impact in technical innovation Administrative An analytical study In General Company for electrical Industries
التمكين الإداري وأثره في الأبداع التقني دراسة تحليلية في الشركة العامة للصناعات الكهربائية

Author: سنية كاظم تركي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2017 Volume: 23 Issue: 96 Pages: 186-202
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

based search on two variables two main (Administrative empowerment ) and (technical innovation) target detection relationship and influence between the five dimensions (the delegation of authority , personnel training , effective communication, work teams , motivating employees) and (technical innovation) conducted research in General Company for electrical Industries , and through the sample included the views of managers in the various administrative levels poll . And adopted a researcher at a major tool for data collection is questionnaire designed to find, as was the contents of the questionnaire analysis according to the Statistical Information System ( Spss), The (55) to identify which research found a job related to the existence of the level of importance of research variables results came relationship between variables correlation and strong moral influence between the two variables and it was based on the formulation of.

استند البحث إلى متغيرين رئيسين هما (التمكين الإداري) الذي يعني بعملية منح السلطة للأفراد والعمل على تحملهم المسؤولية عن اتخاذ القرارات ذات الصلة بأعمالهم دون الرجوع الى المستويات العليا الأمر الذي ينعكس بصورة أو بأخرى على فاعلية منظماتهم. و(الابداع التقني) هو العملية التي تُحقق التنسيق والتعاون بين أنشطة الشركة بهدف تبني الأفكار والأساليب الجديدة وترجمتها في ميدان العمل إلى منتج جديد (سلعة أو خدمة) أو تطوير منتج أو استخدام عملية إنتاجية جديدة أو تطوير عملية إنتاجية قائمة لتلبية متطلبات الزبائن، وجعلها الأفضل في سوق المنافسة. يهدف البحث إلى زيادة المعرفة لدى العاملين وتحديد مفهوم الإبداع التقني والكشف عن العلاقة والتأثير بين خمسة أبعاد التمكين الإداري هي ( تفويض السلطة، تدريب الأفراد، الاتصال الفعال، فرق العمل، تحفيز العاملين) والإبداع التقني اجري البحث في الشركة العامة للصناعات الكهربائية، وذلك من خلال استطلاع أراء عينة شملت المديرين في مختلف المستويات الإدارية، واعتمد الباحث على أداة رئيسة لجمع البيانات هي الاستبانة صممت للبحث، إذ تم تحليل محتويات الاستبانة على وفق نظام المعلومات الإحصائي (Spss)، وكانت (60) إستمارة تمت إعادة (55) استبانة من خلالها توصل البحث الى نتائج مهمة ذات علاقة بوجود مستوى أهمية لمتغيرات البحث وجاءت العلاقة بين المتغيرات علاقة ارتباط ذات دلالة معنوية قوية والتأثير بناءً على ذلك تم تقديم جملة من الاستنتاجات والتوصيات منها وجود علاقة قوية بين التمكين الإداري والابداع التقني وبمعدلات الأداء والابداع التقني.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2017 (1)