research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Water Quality Assessment and Total Dissolved Solids Prediction using Artificial Neural Network in Al-Hawizeh Marsh South of Iraq
تقييم نوعية المياه والتنبؤ للمواد الصلبة الذائبة الكلية باستخدام الشبكة العصبية الاصطناعية في هور الحويزة جنوب العراق

Author: Basim Hussein Khudair باسم حسين خضير
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2018 Volume: 24 Issue: 4 Pages: 147-156
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The Iraqi marshes are considered the most extensive wetland ecosystem in the Middle East and are located in the middle and lower basin of the Tigris and Euphrates Rivers which create a wetlands network and comprise some shallow freshwater lakes that seasonally swamped floodplains. Al-Hawizeh marsh is a major marsh located east of Tigris River south of Iraq. This study aims to assess water quality through water quality index (WQI) and predict Total Dissolved Solids (TDS) concentrations in Al-Hawizeh marsh based on artificial neural network (ANN). Results showed that the WQI was more than 300 for years 2013 and 2014 (Water is unsuitable for drinking) and decreased within the range 200-300 in years 2015 and 2016 (Very poor water). The developed ANN mode gave a high correlation coefficient reaching 0.927 for the prediction of TDS from the model and showed high levels of TDS in Al-Hawizeh marsh that pose threats to people using the marsh for drinking and other uses. The dissolved Oxygen concentration has the highest importance of 100% in the model because the water of the marsh is fresh water, while Turbidity had the lowest importance.

تعتبر الأهوار العراقية في الحوض الأوسط والسفلي لنهر دجلة والفرات من أكثر النظم الإيكولوجية الرطبة انتشارا في الشرق الأوسط. وفي دوراتها الدنيا، أنشأت نهري دجلة والفرات شبكة من الأراضي الرطبة المعروفة بالأهوار في بلاد ما بين النهرين. إن الأهوار الرئيسية في العراق هي مستنقعات الحويزة الواقعة شرق نهر دجلة جنوب العراق، وتشتمل هذه الأراضي الرطبة على بحيرات المياه العذبة الضحلة المترابطة والمستنقعات وسهول الفيضانات المستنقعة موسميا. تهدف هذه الدراسة إلى تقييم نوعية المياه من خلال مؤشر نوعية المياه (WQI) والتنبؤ بالتركيزات الكلية للاملاح الذائبة في هور الحويزة على أساس الشبكة العصبية الاصطناعية (ANN). وأظهرت النتائج أن مؤشر جودة المياه كان أكثر من 300 لسنوات 2013 و 2014 (المياه غير مناسبة للشرب) وانخفض ضمن نطاق 200-300 في عامي 2015 و 2016 (المياه سيئة جدا). ان استخدام برنامج (ANN) نموذجا ذو معامل الارتباط عالية تصل إلى 0.927 للتنبؤ (TDS) من النموذج وأظهرت مستويات عالية من تراكيز المواد الصلبة الذائبة في أهوار الحويزة التي تشكل تهديدا للأشخاص الذين يستخدمون الأهوار للشرب وغيرها من الاستخدامات. ان تركيز الأوكسجين المذاب له أعلى أهمية 100٪ في النموذج لأن ماء الأهوار هو ماء عذبة، في حين أن العكارة كانت أقل أهمية.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)