research centers


Search results: Found 12

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Globalization and its Transformations in Contemporary ceramics (European and American Porcelain a Model)
العولمة وتحولاتها في الخزف المعاصر (الخزف الاوربي والامريكي أنموذجاً)

Author: Asaad Matar Khalil أسعد مطر خليل
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 92 Pages: 117-130
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Globalization has occupied a great deal of studies, research and literature, in addition to being a phenomenon that has imposed itself firmly on the ground. Globalization is considered the main feature of the current moment in today's world. The world is now transforming in an unprecedented way under noticeable titles of successive waves of knowledge and technology.The current research aims to identify the effects of globalization on the variables and their political, social, media and cultural dimensions, as well as culture of consumption and cultural identity.The theoretical framework included two sections: the first is the concept of globalization, its history and its dimensions, and the second is the modernity in contemporary European and American porcelain. The research procedures included the selection of the research community, the sample, and the sample classification tool and then the analysis of the samples. The researcher presented the findings and conclusions and then put forth a set of recommendations and proposals, and concluded the research with a list of indexes, sources and references

شغلت العولمة حيزا كبيرا من الدراسات والبحوث والمؤلفات، فضلا عن كونها ظاهرة فرضت نفسها بقوة على ساحة الواقع، اذ أن العولمة تعد السمة الأساسية للحظة الراهنة في عالم اليوم، فالعالم يتحول الآن بشكل لا سابق له، تحت عناوين بارزة لموجات معرفية وتقنية متلاحقة.يهدف البحث الحالي الى التعرف على تأثيرات العولمة في المتغيرات وأبعادها السياسية والاجتماعية والاعلامية والأبعاد الثقافية، فضلا عن ثقافة الاستهلاك والهوية الثقافية.أما الإطار النظري، فقد ضم في متنه مبحثين، الأول: مفهوم العولمة وتاريخها وأبعادها، وضم الثاني الحداثة في الخزف الأوربي والأمريكي المعاصر. وفي لإجراءات البحث باختيار المجتمع والعينة وأداة تصنيف العينة ومن ثم تحليل العينات. وتضمن النتائج والاستنتاجات وقدم الباحث جملة من التوصيات والمقترحات، واختتم البحث بقائمة الملاحق والمصادر والمراجع

Keywords

Globalization --- ceramics --- عولمة --- خزف


Article
Aesthetic values for the decorative units in the Prophet shrine Zulkifli (p)
القيم الجمالية للوحدات الزخرفية في مرقد النبي ذو الكفل (ع)

Author: Inaam Eissa Kazim Ajam انعام عيسى كاظم عجام
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2013 Volume: 3 Issue: 2 Pages: 317-340
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This research studying the aesthetic values ​​of the units decorative on the walls and roofs of the shrine of the Prophet (Zulkifli) peace be upon him located in the province of Babylon, through the study and analysis of the decorative patterns in the shrine of different kinds, carried out by the bricks used in the construction of walls or style drilling on the walls or executed by ceramic glazed ornate decoration or engineering plant and by methods Arab Islamic decoration.

يعني هذا البحث بدراسة القيم الجمالية للوحدات الزخرفية الموجودة على جدران وسقوف مرقد النبي (ذو الكفل) عليه السلام الموجود في محافظة بابل وذلك عن طريق دراسة وتحليل النماذج الزخرفية الموجودة في المرقد على اختلاف انواعها , المنفذة بواسطة الطابوق المستعمل في بناء الجدران او باسلوب الحفر على الجدران او المنفذة بواسطة السيراميك المزجج المزخرف بالزخارف الهندسية أو النباتية وباساليب الزخرفة العربية الاسلامية .


Article
Transformed in the work of the potter Saad Shakir
المتحول في أعمال الخزاف سعد شاكر

Author: Turath Amin Abbas تراث أمين عباس
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 438-463
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The accumulation of knowledge, which expands through the diversity of tools and manifestations structural Per Completed cybernetic, transforms from one location to another through openness and by the mechanisms of analysis and recombination on the texts of new creative and variety of cognitive tools and constructivist, and set off the transformation, but the condition of research and experimentation infinite in knowledge systems and disputes about aesthetic form and content and method.

إن التراكم المعرفي الذي يتسع من خلال تنوع الأدوات والمظاهر البنائية لكل منجز معرفي، فيتحول من موقع إلى آخر من خلال انفتاحه وبفعل آليات التحليل وإعادة التركيب على نصوص إبداعية جديدة ومتنوعة من الأدوات المعرفية والبنائية، ولايتحرك ذلك التحول إلا بشرط البحث والتجريب اللامتناهي في النظم المعرفية والمنازعات الجمالية حول الشكل والمضمون والأسلوب .


Article
the aesthetic of the configuration of the contemporary Iraqi ceramics
جماليات أنظمة التكوين في الخزف العراقي المعاصر

Author: Ali Kareem Abdul-Hadi Al-Rawaf م.م. علي كريم عبد الهادي الرواف
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2015 Volume: 5 Issue: 1 Pages: 418-437
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

the Current search Address (The aesthetic of the configuration of the contemporary Iraqi ceramics) contents of the beauty of art through the methods of treatment , reconstructive methods, and artistic techniques .the current research problem has been summarized by the following question :(what are the configuration systems in the contemporary Iraqi ceramics ? )The research has been divided into four chapters , the first one is about the definition of the research problem, its importance and the need for it, the aim of the research was summarized ( defining the configuration systems in the contemporary Iraqi ceramics ) , it also Included definition about the limits of the research and determine the terms contained in it .The second chapter is the theoretical frame of the research , and it has been divided into two topics :The first topic is about ( the artistic configuration and the system concept ).The second topic is about ( the formative foundations of the Iraqi contemporary ceramics).And it also included indicators of the theoretical framework and previous studies.While the third chapter included the procedures of the research, its samples, its methodology, and analyzing this sample. The forth chapter contained the conclusion of the research,and among the findings that the researcher had found :The Iraqi contemporary ceramics derived a set of cultural regimes to Harmonizes the expressive topic with configurations vocabulary, the most important ones are the human cultural heritage , the Islamic heritage and the local heritage. The colorimetric processes had ascertained unity in the diversity within the structure of the overall work by the chromatic contrast, the harmony, and the consistency in the value of any single color according to the pure subjective vision.The research ends with the most important recommendations, suggestions, sources, and summary.

يتأثر فن الخزف شأنه شأن الفنون الأخرى بالتحولات الثقافية الحادثة على كل مجتمع من المجتمعات وضمن حدود الفن التشكيلي، وما حصل في العراق من حركات تثاقف سيما في النصف الأول من القرن العشرين والتي تمثل أبرزها بدراسة بعض الفنانين العراقيين المؤسسين للحركة الفنية التشكيلية عموماً خارج العراق وإطلاعهم على الحركات الفنية العالمية المعاصرة والذي تناولها بعض الباحثين – منهم: شاكر حسن آل سعيد وعادل كامل ، جعل فن الخزف ينعطف من حيث التكوين عن مساره الذي تمتد جذوره عمق التأريخ ما أدى إلى ظهور العديد من الأساليب الفنية وبما يتماشى مع الإتجاهات الفنية العالمية وخصوصاً التجريدية منها. وهنا تجاوز الخزف العراقي المعاصر جانبه الوظيفي بهدف إعطاء قيمة أكبر للجانب الجمالي. وعلى أساس أن الفنان يعتمد في أسلوبه الفني الذي يتبعه خلال العملية الإبداعية مجموعة من الأنساق أو الأنظمة ليستطيع التعاطي مع عناصر التكوين الفني من خط ولون وشكل وملمس وكتلة لخلق علاقات جمالية تخص هذه التكوينات شكلاً ومضمونا ظهرت لدينا العديد من الأساليب الحديثة، وفي البحث الحالي حاول الباحث دراسة هذه الأساليب الفنية لغرض كشف أنظمة التكوين التي أسست عليها مجموعة من الأعمال الخزفية لأبرز الخزافين العراقيين المعاصرين


Article
Cracking in the ceramic surface Technical and aesthetically
التصدع في السطح الخزفي تقنيا وجماليا

Author: Dr. Samer Ahmad م.د. سامر أحمد
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2015 Volume: 5 Issue: 2 Pages: 177-200
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This study included disclosure of the aesthetics of cracking through the technical data varied connotations , through the case of understanding the aesthetic associated with the mentality of a potter and by evidence that carry a variety of forms connotations and elevate the significance of the aesthetic to the level of nature abstract of the surface of the ceramic is also a cracking in the surface of ceramic system of signs that carry the variety gives indications of cracking nature Mch show signs of the foot and the researcher finds that the aesthetics of contemporary ceramics in cracking the case marks the transformation of scientific research in the technical and aesthetic associated Moundz ceramic .This study also included the production of glass Rift using local materials where the body of the potter made from Tine province of Babylon " MAHAWEEL " glass of local salt (NaCl) was drafted in accordance with the mixture of glass and base Seker by four blends ranging proportion of sodium chloride ( 23.7 % to 9.7 % ) with the use of lead oxide (Pb3O4) Ksahir complementary to the base Seker .Prototypes have been formed on a potter's wheel was burning by electric furnace and an electronic scale to measure the temperature , the glass plate using spray gun , the agenda was adopted to reach the desired temperature . The results of the Aaanat (1-2 ) with a cracked surface is very large and in the form of a network of minute cracks either at the level of the glass layer did not give good results because of the high proportion of sodium at the expense of either models lead (3-4 ) with cracks were less in terms of size cracking as well as the depth of the notch inside any cracking that increasing the ratio of sodium lead to increased network faults

شملت هذهِ الدراسة الكشف عن جماليات التصدع من خلال المعطيات التقنية المتنوعة الدلالات وذلك عبر حالة الفهم الجمالية المرتبطة بذهنية الخزاف ومن خلال الشواهد التي تحمل اشكال متنوعة الدلالات وترتقي هذهِ الدلالة الجمالية الى مستوى الطبيعة التجريدية للسطح الخزفي كما يشكل التصدع في السطح الخزفي منظومة من العلامات التي تحمل دلالات متنوعة وقد يعطي التصدع طبيعة ملمسية تظهر دلالات القدم ويجد الباحث ان جماليات التصدع في الخزف المعاصر يؤشر حالة التحول التقني في البحوث العلمية والجمالية المرتبطة بالمنجز الخزفي


Article
ثنائية الحضور والغياب في خزف ما بعد الحداثة

Author: رباب سلمان كاظم
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 20(المجلد الثاني) Pages: 223-240
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

تناول البحث الحالي (ثنائية الحضور والغياب في خزف ما بعد الحداثة) وقد احتوى هذا البحث على أربعة فصول، تضمن الفصل الأول الإطار المنهجي للبحث والذي تمثل بمشكلة البحث في معرفة الموقف إزاء ثنائية الحضور والغياب إذ تغدو هذه الثنائية بمثابة تشكل بوضح البنية الخزفية وما تحتويه من تكوين عام والتقنية وفي كلتا الحالتين فأن النص الخزفي مبررات منطقية لتفعيل اشتغال الحضور والغياب داخل منظومة التحريك الفكرية ما بعد الحداثية. كما احتوى هدف البحث (تعرف آليات اشتغال ثنائية (الحضور والغياب) في خزف ما بعد الحداثة). أما حدود البحث فقد اقتصر على دراسة الحضور والغياب في الخزف الأمريكي (2000-2010) نقلاً عن النماذج المصورة الموجود في المصادر الأجنبية وشبكة المعلوماتية (الانترنت).


Article
Features of postmodernism and its manifestations in the American Ceramic
ملامح ما بعد الحداثة وتجلياتها في الخزف الأمريكي

Author: Rabab Salman Kazim رباب سلمان كاظم
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 269-304
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The Current search (Features postmodern and its manifestations in the porcelain American) has contained on four seasons, which included the first chapter methodological framework for research and which represents the research problem, which manifested the features of postmodernism which constitute a deviation from the Dictionary of Modern Art and the value of the aesthetic and the departure from the main formula Creative trying to document the new features with knowledgeable about methods for the currents of postmodernism in ceramics which represent opinions, ideas shifted from what was a classic marking the number of shifted that carry meanings, values and features of intellectual and philosophical variety to the advancement of ceramics in America, also contained the goal of research (to identify the features of what postmodernism and its manifestations in American porcelain), while the limits of research has been limited to the study of the features of postmodernism in American porcelain (2000-2010), quoting the models pictured in foreign sources and information network (Internet).

تناول البحث الحالي (ملامح ما بعد الحداثة وتجلياتها في الخزف الأمريكي) وقد احتوى هذا البحث على أربعة فصول، تضمن الفصل الأول الإطار المنهجي للبحث والذي تمثل بمشكلة البحث التي تجلت بملامح ما بعد الحداثة التي تشكل انحرافاً عن قاموس الفن الحديث وقيمة الجمالية وخروجاً عن صيغة الإبداعية الرئيسة محاولين توثيق ملامح جديدة ذات دراية ومعرفة بالأساليب الخاصة بتيارات ما بعد الحداثة في الخزفوالمتمثلة بالآراء والأفكار المنزاحة عن ما هو كلاسيكي لتسجل بذلك جملة من الأزاحات التي تحمل معاني وقيم وملامح فكرية وفلسفية متنوعة لنهوض الخزف في أمريكا، كما احتوى هدف البحث (التعرف على ملامح ما بعد الحداثة وتجلياتها في الخزف الأمريكي)، أما حدود البحث فقد اقتصرت على دراسة ملامح ما بعد الحداثة في الخزف الأمريكي (2000-2010) نقلاً عن النماذج المصورة الموجودة في المصادر الأجنبية وشبكة المعلوماتية (الانترنيت).


Article
Contemporary Tunisian Ceramics References
مرجعيات الخزف التونسي المعاصر

Author: Asaad Matar Khalil أسعد مطر خليل
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 90 Pages: 109-122
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The reference has occupied a great deal of studies, research and literature, as well as being diverse and comprehensive and has a great dimension of human life, and an indispensable source, as the world is now transforming in an unprecedented manner, under the prominent titles of successive knowledge and technical waves derives its origins and knowledge through the study and the analysis of references in terms of diversity and variations. The current research aims at uncovering the pressing social references that are influential in the formation of contemporary Tunisian ceramics and the recognition of its artistic characteristics. The theoretical framework included three sections: the first is the concept of the reference, and it includes the intellectual references in the Tunisian artistic composition in terms of diversity and variation, incorporating the features of modernism and postmodernism arts in the contemporary Tunisian ceramics, in addition to the theoretical framework indicators. The research procedures included the selection of the research community, sample, tool, the classification of the sample, and the analysis, in addition to the results and conclusions. A number of recommendations and proposals were made, in addition to a list of annexes, sources and references.

شغلت المرجعية حيزا كبيرا من الدراسات والبحوث والمؤلفات، فضلا عن كونها متنوعة وشمولية وتملك بعدا زمنيا كبيرا من الحياة الانسانية، ومصدرا مهما لا غنى عنه، اذ يتحول العالم الآن بشكل لا سابق له، تحت عناوين بارزة لموجات معرفية وتقنية متلاحقة تستمد أصولها ومعرفتها من خلال دراسة وتحليل المرجعيات باختلافها وتنوعها. يهدف البحث الحالي الى الكشف عن المرجعيات الاجتماعية الضاغطة والمؤثرة في تشكيل الخزف التونسي المعاصر والتعرف على سماته الفنية.الإطار النظري، ضم في متنه ثلاثة مباحث، الأول مفهوم المرجع، وتضمن المرجعيات الفكرية الضاغطة في التشكيل الفني التونسي باختلافها وتنوعها، فيما ضم ملامح فنون الحداثة وما بعدها في الخزف التونسي المعاصر، ومؤشرات الإطار النظري. وفي لإجراءات البحث باختيار المجتمع والعينة وأداة وتصنيف العينة ومن ثم تحليل العينات. وتضمن النتائج والاستنتاجات وقدم الباحث جملة من التوصيات والمقترحات، واختتم البحث بقائمة الملاحق والمصادر والمراجع


Article
التعبير في التكوين الخزفي العراقي المعاصر

Author: حيدر عبد الحسين مجهول
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 269-283
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The current research is the study and analysis of the concept of expression in the contemporary Iraqi ceramic composition. The research is divided into four chapters, the first of which includes the methodological framework of the research and the problem of research, which is summed up by the following question: What are the meanings of expression in contemporary ceramics? As well as the importance of research and the need for it and the research objective of: the detection of the meanings of expression in the composition of contemporary Iraqi ceramics, the limits of research and terminology.The second chapter, the theoretical framework of the research, was damaged in two ways: 1 - the concept of expression and composition in art 2 - the origin and development of the art of contemporary Iraqi ceramics, as well as the indicators that ended the theoretical framework.The third chapter (research procedures) included the research community, the research sample, the research tool, the research methodology, and the analysis of the research sample of (6) works of the products of contemporary Iraqi ceramics.The fourth chapter included, the results of the research, conclusions, recommendations, proposals, proven sources of research.

يتعرض البحث الحالي بالدراسة والتحليل لمفهوم التعبير في التكوين الخزفي العراقي المعاصر ويقع البحث في أربعة فصول تضمن الأول منها الاطار المنهجي للبحث وفيه، مشكلة البحث التي تم تلخيصها بالتساؤل الآتي: ما مكنونات التعبير في التكوين الخزفي المعاصر؟ وكذلك أهمية البحث والحاجة اليه وهدف البحث المتمثل في: الكشف عن مكنونات التعبير في التكوين الخزفي العراقي المعاصر، وحدود البحث وتحديد المصطلحات. اما الفصل الثاني وهو الاطار النظري للبحث فقد تالف من مبحثين هما: 1- مفهوم التعبير والتكوين في الفن 2- نشأة وتطور فن الخزف العراقي المعاصر, وكذلك المؤشرات التي انتهى اليها الاطار النظري.اما الفصل الثالث (إجراءات البحث) فقد تضمن مجتمع البحث، وعينة البحث، واداة البحث، ومنهج البحث، وتحليل عينة البحث البالغة (5) اعمال من نتاجات الخزف العراقي المعاصر. اما الفصل الرابع فقد تضمن، نتائج البحث، الاستنتاجات، التوصيات، والمقترحات، مصادر البحث.


Article
انتاج اجسام خزفية ملونة ببخار الملح

Authors: علي غضبان الحسناوي --- سامر احمد الكرادي --- محمد حمزة المعموري
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 6 Pages: 3072-3090
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This study deals with the production of colored pottery objects with salt steam, from local materials for clay and salt. The clay body mixture was formulated with the additives (flint, feldspar sodium, calcium carbonate, firecrackers and borax) in the form of vases using gypsum mold In the shape of a hemisphere, and a special furnace was built for the purpose of the process of salting, a system of current down, for the purpose of maximum utilization of heat and salt and salt as long as possible, as well as the use of liquid gas as fuel for the process of burning.Color pigments were used instead of oxides, specifically the blue dye to show the color effects resulting from dye mixing with salt, the possibility of color adhesion on the pottery body by combining with the salt vapor. Three sample samples were also activated. The sample model (2)( 3) with feldspar sodium while leaving the sample (1) without activation and the purpose is to compare it in terms of color, texture, glaze layer and luster, the process of glazing through heartburn and pride and glaze cone that the salt glaze is essentially glaze of one burn. During the period of time (8) hours of pride and salinity, and mixed (40 grams) of the blue color with (2 kg) of salt moisturized water and was introduced into the oven by the temperature of (1130 m) and the rate of (200 grams) in each process of salt separated by time periods Ranging from (10-15) minutes. The results showed that the addition of steroids to the potter surface such as flint and feldspar sodium has a clear effect in terms of texture and layer of glaze as well as color value as well as gloss.

يتناول هذا البحث انتاج اجسام خزفية ملونة ببخار الملح ، من خامات محلية بالنسبة للطين والملح ، وقد تم صياغة خلطة الجسم الطيني من طينة كاؤلين (دويخلة) مع المضافات (الفلنت والفلسبار صوديوم وكاربونات الكالسيوم والكاؤلين الناري والبوراكس) على شكل مزهريات (فازات) باستخدام قالب جبسي على شكل نصف كرة تقريباً، وتم بناء فرن خاص لغرض اجراء عملية التمليح، وهو بنظام التيار النازل ، لغرض الافادة القصوى من الحرارة وبخار الملح اطول مدة ممكنة،فضلاً عن استخدام الغاز السائل كوقود لعملية الحرق.استخدمت الصبغات اللونية بدلاً من الاكاسيد وبالتحديد الصبغة الزرقاء لبيان التاثيرات اللونية الناتجة من جراء خلط الصبغة مع الملح ، وامكانية التصاق اللون على الجسم الخزفي باتحاده مع بخار الملح ، وعمل ثلاثة نماذج طينة حيث تم تنشيط نموذج العينة (2) بمادة الفلنت والعينة (3) بمادة الفلسبار صوديوم بينما تركت العينة (1) بدون تنشيط والغرض من ذلك هو المقارنة مابينها من حيث اللون والملمس وطبقة الزجاج واللمعان ، تمت عملية التزجيج من في حرقة واحد فخر وتزجيج كون ان زجاج الملح هو بالاساس زجاج الحرقة الواحدة . وفي مدة زمنية مقدارها (8) ساعات فخر وتمليح ، خُلط (40غرام) من الصبغة الزرقاء مع (2كغم) من الملح المرطب بالماء وادخل الى الفرن بحدود درجة حرارة (1130مْ) وبواقع (200غرام) تقريباً في كل عملية تمليح تفصل بينها مدد زمنية تتراوح ما بين (10-15) دقيقة . وكانت ابرز النتائج ، انتاج اجسام خزفية ملونة ببخار الملح،وبينت النتائج ان اضافة المنشطات للسطح الخزفي مثل الفلنت والفلسبار صوديوم له الاثر الواضح من حيث الملمس وطبقة الزجاج فضلاً عن القيمة اللونية وكذلك اللمعان .

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (12)


Language

Arabic (12)


Year
From To Submit

2019 (2)

2018 (2)

2017 (1)

2016 (1)

2015 (2)

More...