research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Support of the Maghreb States for the Algerian Revolution (1954-1962)
دعم دول المغرب العربي للثورة الجزائرية (1954-1962م)

Author: Jekhdan bo Abdullah جخدان بو عبد الله
Journal: Historical studies bayt AL hikma بيت الحكمة - مجلة دراسات تاريخية ISSN: 22236376 Year: 2018 Issue: 47 Pages: 199-218
Publisher: Bayt Al-Hikma بيت الحكمة

Loading...
Loading...
Abstract

Support of the Maghreb States for the Algerian Revolution (1954-1962)

دعم دول المغرب العربي للثورة الجزائرية (1954-1962م)


Article
Water Crisis In Arab Maghreb States
أزمة المياه في دول المغرب العربي

Author: Kifah Abbas Ramadan كفاح عباس رمضان
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 25 Pages: 183-228
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

It is believed during the previous Century that water resources are unlimited natural resources and inexhaustible which could be used without any legislative controls. Thus, waters occupied a secondary role in development processes which witnessed a huge and speed growth during the 2nd half the 20th century and to create water crises in so many regions in the Arab Homeland. This has led to a clear change in concepts related to water resources and being known that these resources are limited factors affecting both economic and social growth.At present, states of Arab Maghreb suffer from sever water crisis due to natural circumstances represented by shortage of rain fall , the misuse of these resources and the increase of population in addition to economic, environmental and technical factors.

ساد الاعتقاد في القرن المنصرم بأن الموارد المائية هي موارد طبيعية غير محدودة وغير قابلة الاستنزاف ويمكن استخدامها دون ضوابط تشريعية أو عملية وبالتالي احتلت المياه دوراً ثانوياً في حسابات عمليات التنمية التي شهدت تطوراً كبيراً وسريعاً في النصف الثاني من ذلك القرن المنصرم لتظهر بعدها أزمات مائية في مناطق متعددة من العالم العربي مما أدى إلى تغيير واضح في المفاهيم المتعلقة بموارد المياه، فنشأت تصورات جديدة سرعان ما تحولت إلى قناعات راسخة مفادها أن الموارد المائية هي موارد محدودة وقابلة للاستنزاف، كما أنها من أهم العوامل المؤثرة على النمو الاقتصادي والاجتماعي وتشير وتائر التزايد السكاني والنمو الاقتصادي إلى احتمال أن تعمم الأزمات المائية على المستوى العالمي.وتعاني دول المغرب العربي في الوقت الحالي من أزمة مائية حادة. ومن أسباب حدوث هذه الأزمة هي الظروف الطبيعة المتمثلة بقلة سقوط الأمطار وسوء استخدام هذه الموارد وزيادة الطلب السكاني والصناعي، بالإضافة إلى العوامل الاقتصادية والبيئية والتقنية.


Article
pluralism in western Arab countries
التعددية في دول المغرب العربي


Article
The position of the Arab Maghreb countries of the revolution of July 14, 1958 in Iraq
موقف دول المغرب العربي من ثورة 14 تموز 1958م في العراق

Author: Thamer Azam Ahmed ثامر عزام حمد
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2015 Issue: 21 Pages: 151-169
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Were not July 14 Revolution in Iraq, a simple event or exhibitors, if the outcome of the struggle of a long and bitter contributed by different people, the forces of civilian and military-partisan and non-partisan, and therefore an inevitable result after the monarchy has exhausted its ability to survive, could no longer continue with the movement of society Iraqi offer. The Revolution in Iraq was of great importance in terms of the Levant and Maghreb countries which that revolution supported by eliminating the monarchy and brought slogans political and economic liberalization, because it was found to get rid of the control of the colonial perched on the chest of the Arab nation.

لم تكن ثورة 14 تموز في العراق حدثاً بسيطاً أو عارضاً، إذ كانت محصلة نضال طويل ومرير أسهمت به قوى الشعب المختلفة مدنية وعسكرية حزبية وغير حزبية، ومن ثم فهي نتيجة حتمية بعد أن استنفذ النظام الملكي قدرته على البقاء، ولم يعدَّ بإمكانه الاستمرار مع حركة المجتمع العراقي وتقدمه. إن الثورة في العراق كانت ذا أهمية كبيرة على صعيد المشرق العربي ودول المغرب العربي التي أيدت تلك الثورة بقضائها على النظام الملكي ورفعها شعارات التحرر السياسي والاقتصادي، لأنها وجدت لتتخلص من سيطرة الاستعمار الجاثم على صدر الأمة العربية.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2018 (1)

2015 (1)

2012 (1)

2008 (1)