research centers


Search results: Found 15

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Gifts donated by the Kings to the Messenger of Allah
الهدايا التي أهداها المٌلوك لرسول الله

Author: abdul hafid abd mohamd al - kubac عبد الحافظ عبد محمد الكبيسي
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 11 Pages: 249-277
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

. Islam urged strutting, for the gift of the educational, psychological and social effects, as is the express affection and appreciation.2. the value of the gift is not in the physical value, but the value of legal persons, it has been a large number of gifts donated to the Messenger of Allah  very simple.3. simplicity of life in the Arabian Peninsula.4. the status of the Prophet  between the kings of neighboring countries who initiated by way of gift to him to win the affection.5. Dldl is the first mule were seen in Islam, which feels that the hybridization of mules was not known in the Arabian Peninsula.6. treated the Messenger of Allah  with gifts in light of the teachings of Islam and etiquette, was the Messenger of Allah  refrain from wearing silk, as he guides the flooded about his need for others.7. Some materials have been rare in the Arabian Peninsula, such as silk, or honeydew.8. debt owed by the Prophet  frequent because of the many believe him and spend it on others.9. humility Messenger of Allah  and Tbsth with people, because people were groping his robe.Through the Apostle  deal with different gifts to the greatness of his morals and his love for Muslims

1.حث الإسلام على التهادي، لما للهدية من آثار تربوية ونفسية واجتماعية، إذ هي تعبر عن المودة والتقدير.2.قيمة الهدية ليس في قيمتها المادية، بل في قيمتها الاعتبارية، فقد كان عدد كبير من الهدايا التي أهديت لرسول الله  بسيطة للغاية.3.بساطة الحياة في الجزيرة العربية.4.مكانة الرسول  بين ملوك الدول المجاورة الذين بادروا بالإهداء إليه لكسب وده.5.دلدل هي أول بغلة رئيت في الإسلام، مما يشعر أن تهجين البغال لم يكن معروفاً في جزيرة العرب.6.تعامل رسول الله  مع الهدايا في ضوء تعاليم الإسلام وآدابه، فكان رسول الله  يمتنع عن لبس الحرير، كما كان يهدي ما فاض عن حاجته إلى الآخرين.7. بعض المواد كانت نادرة في جزيرة العرب، مثل الحرير، أو المن.8.كثرة الديون المترتبة على النبي  بسبب كثرة تصدقه وإنفاقه على الآخرين.9.تواضع رسول الله  وتبسطه مع الناس، إذ كان الناس يتلمسون ثوبه.عبر تعامل الرسول  مع الهدايا المختلفة على عظمة أخلاقه وسموه وحبه للمسلمين


Article
The prophecy of Allah messenger Mohammed (God's blessing and peace be upon him ) in Birnabu Bible
نبوة رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) في انجيل برنابا

Author: Rachid Khahoose رشيد كهوس
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2013 Issue: 15 كانون الاول Pages: 1-14
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This research aims to reveal the indication of Allah messenger Mohammed (God's blessing and peace be upon him) in Birnab bible. This bible was read and taught up to the mide of the fifth century. And in the fif th century, the patriarch (( Gelesiose prohibited reading this bible and ordered to execute the one who copyed it . then In the sixteenth century, ucopy of this bible was found by the priest Framerino in the library of romes patriarch skins After reading the bible, he knew clear information about the last propht and his name is Ahmed so Framerino took out this bible from the pope library and annouuced his becoming muslim. This bible was translated to Arabic by Rachid Ridduh in Egypt.

يهدف البحث الى عرض ما جاء في إنجيل برنابا عن ذكر نبوة رسول الله محمد (صلى الله عليه وسلم) حيث كان هذا الإنجيل يقرأ ويدرس إلى أواسط القرن الخامس الميلادي . وفي القرن الخامس حرم البطريرك جليسيوس قراءته وأمر بإعدام ناسخه ثم عثر على نسخة منه ،في القرن السادس عشر الميلادي القس الكبير ((فرامربنو)) الذي وجده في مكتبة البطريرك سكتس بطريرك روما . فظهر له بعد مطالعته ان فيه اخبارا" عن خاتم الأنبياء – ذكر اسمه ((احمد)) فاخرج فرامربنو، هذا الإنجيل من مكتبة البابا وأعلن إسلامه ونقله إلى العربية رشيد رضا في مصر.


Article
Islamic media responsibility In defense of the Messenger of Allah
مسؤولية الإعلام الإسلامي في الدفاع عن رسول الله

Author: . abdul hadi m. alzaidi عبد الهادي محمود الزيدي
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 10 Pages: 501-517
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

Media in the Muslim perception occupies the part of the courier public order system to achieve the interests of the people and their happiness, which this approach should be formulated in the formulation of a balanced and correspond to that system, and are consistent with all the intellectual and behavioral givens.2. must believe in the same media the message of Islam and the testimony: There is no God but Allah and Muhammad is the messenger of God, and the necessity to obey him oatball, and referring to his year, and that the media is characterized by providing the Muslim Sunnah  any approach my last.3. Messenger of God took mn the Promotion of Virtue and Prevention of Vice, a way of life for Media Reform, also connects the Messenger of Allah  between media work and the devotion of God, what is achieved in the reform of media work can not be achieved in the other.4. In the media perspective is abuse the Western media as a matter of psychological warfare against the Muslims, they are a mix of black propaganda designed to distort the image of an opponent and leaving a bleak picture of the recipient for the intended target of this propaganda: The Messenger of God

الإعلام في التصور الإسلامي يحتل جزءا من منظومة النظام العام الساعي لتحقيق مصالح الناس وسعادتهم، وهو بهذا التوجه لابد أن يصاغ صياغة متزنة تتوافق وذلك النظام، وتنسجم مع كل معطياته الفكرية والسلوكية.2. لابد أن يؤمن الإعلامي نفسه برسالة الإسلام وبشهادة: لا اله إلا الله، محمد رسول الله، وبوجوب طاعته وإتباعه، والتحاكُم لسنته، وأن يتصف الإعلامي المسلم بتقديم سنة نبيه  على أي منهج حياتي آخر.3. اتخذ رسول الله من الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، منهج حياة لتحقيق الإصلاح الإعلامي، كما يربط رسول الله  بين العمل الإعلامي وبين تقوى الله تعالى، فما يتحقق من الإصلاح في العمل الإعلامي لا يتحقق في غيره.4. في المنظور الإعلامي تعد إساءات الإعلام الغربي من باب الحرب النفسية ضد المسلمين، فهي مزيج من الدعاية السوداء التي تهدف إلى تشويه صورة الخصم وترك صورة قاتمة لدى المتلقي عن الهدف المقصود من هذه الدعاية: رسول الله


Article
The positions of the Messenger of Allah peace be upon him during the confrontation of enemies
مواقف أضحكت رسول الله صلى الله عليه وسلم أثناء مواجهة الأعداء

Author: Mahdi Saleh Muhammed مهدي صالح محمد
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2017 Volume: I Issue: 28 Pages: 98-109
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Passed in the life of the Messenger of Allah bless him and difficult days, especially in the positions were very difficult, which in the face of the enemy, but peace be upon him was wasting a lot of those positions with a smile shining out from the center of his heart to Tertsm on his face, because Tarif position happened in front of the commonly joy the companions, God bless them, and increase their morale and determination in the face of the enemy in front of them, especially in situations of war, especially in the invasions of Badr and one, and the trench, and the conquest of Mecca and nostalgia and Taif, because they want the introduction of smiles and joy to the Messenger of Allah bless upon him at times, and the Messenger of Allah, peace be upon him enter a laugh and a smile to their hearts at other times.

مرت في حياة رسول الله صل الله عليه وسلم أيام صعبة وخاصة في مواقف كانت بالغة الصعوبة وهو في مواجهة الأعداء، لكنه عليه الصلاة والسلام كان يبدد الكثير من تلك المواقف بابتسامة مشرقة تخرج من وسط قلبه لترتسم على محياه، بسبب موقف طريف حدث أمامه ليشيع الفرح والبهجة لدى الصحابة رضي الله عنهم، وتزيد من معنوياتهم وعزمهم في مواجهة العدو الذي أمامهم وخاصة في مواقف الحروب، وخاصة في غزوات بدر وأحد، والخندق، وفتح مكة وحنين والطائف، وذلك لأنهم كانوا يريدوا فيه ادخال البسمة والفرح الى رسول الله صل الله عليه وسلم تارة، وقيام رسول الله عليه الصلاة والسلام بإدخال الضحكة والابتسامة الى قلوبهم تارة أخرى .


Article
Odgt positions of the Messenger of Allah, peace be upon him with his companions, Allah bless them
مواقف أضحكت رسول الله صلى الله عليه وسلم مع اصحابه رضي الله عنهم

Author: Mahdi Salih Mohammed Jadoua مهدي صالح محمد جدوع
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2016 Volume: II Issue: 27 Pages: 106-119
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Of the wonderful qualities that was characterized by the Messenger of Allah bless him and characterized by good companionship, which has produced obvious features in his life, where he was to his companions, God bless them they are the best friends a big role in his life, peace be upon him, where he was sitting and laughing with them in positions that worth a laugh, and also was laughing cute for their positions that occur in his presence or attitudes that have taken place with them and then told him, and give us the positions that Odgt the Messenger of Allah bless him and with his companions, God bless them, clear and wonderful example to share our friends joys and attitudes that Tdghm in line with the truth in love, but we have not exaggerated laughter.

من الصفات الرائعة التي كان يتميز بها رسول الله صلَّ الله عليه وسلم إنه أتصف بحسن الصحبة، والتي قد أفرزت ملامح واضحة في حياته، حيث كان لأصحابه رضي الله عنهم وهم خير الأصحاب دور كبير في حياته عليه الصلاة والسلام، إذ كان يجلس ويضحك معهم في المواقف التي تستحق الضحك، وكذلك كان يضحك لمواقفهم الظريفة التي تحدث بحضوره أو المواقف التي حدثت معهم وبعدها أخبروه بها، وتعطينا المواقف التي أضحكت رسول الله صلَّ الله عليه وسلم مع أصحابه رضي الله عنهم، مثال واضح ورائع على أن نشارك أصدقاءنا أفراحهم والمواقف التي تضحكهم بما يتلاءم مع الصدق في محبتهم ولكن علينا بعدم المبالغة بالضحك.


Article
Administrative System and its Development in The Modern Message and Succession
النظام الاداري وتطوره في عصري الرسالة والخلافة الراشدة

Authors: Munirra Muda'ith Al-Khahtani منيرة مدعث القحطاني --- Nazar Fadhil Hussein نزار فاضل حسين
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2019 Volume: 11 Issue: 38 | Part II Pages: 135-154
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Administration is regarded as a fundamental basis which cannot be neglected on the level of individuals and societies, due to its crucial role an organizing the basic needs of water and its administration to achieve its assigned goals. Islam is the pioneer religion which set the first rules of administration, when the Prophet Mohammed (peace be upon him) slice the first day of Revelation, through the religions nodulations which were intended to establish the Muslim community and administering its Issus suentifically.

تعد الإدارة من المقومات الأساسية التي لا نستطيع الاستغناء عنها على مستوى الفرد أو المجتمع نظراً لما تمثله من أهمية كبرى في تنظيم مقومات الحياة وإدارتها بما يحقق الغاية المنشودة منها, وكان للإسلام السبق في وضع اللبنات الأولى لعلم الإدارة, إذ أمر الرسول محمد (ﷺ) منذ نزول الوحي بعددٍ من التشريعات التي من شأنها إقامة المجتمع المسلم وإدارة أموره بشكل علمي.


Article
Economy and its Role in Protecting Homeland | Application in Prophetic Biography
الاقتصاد ودوره في حماية الأوطان | تطبيقات في السيرة النبوية

Authors: Hussein Aubaid Hamad حسين عبيد حمد --- Thurgham Adnan Muhsin ضرغام عدنان محسن
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2019 Volume: 11 Issue: 39 | Part I Pages: 229-253
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The economic system, or the policy of money in Islam, is an integral part of the Muslim faith. It emanates from it and is linked to it. The economic activity is ruled by the principle of rewards and sanctions. Money in Islam is a means to achieve a message, not as a stand-alone goal. It fulfils a social function. To act by earning and spending, depends on achieving that function for both the individual and the nation. Thus, any economic act or abstention from acting that harms the group is forbidden.The lawgiver has permitted the siege of the pagans and the use of their property even though their countries are still unconquered. The Messenger of Allah besieged the people of Taif when they used to be pagans.Successful economic policy protects homeland. That includes internal policy to fortify the home front, and the other external policy that weakens the enemy force and protect the country from the actions of the enemy. The economy was a tool to immunize the Muslim community in peace and war.The policy of the Prophet with the Jews in his first visit to Madeenah represented the stage of fortifying the Madeenah’s society, in all its forms, from the risk of external penetration of the opponents. At a later stage, the policy towards the Jews of Madeenah changed to immunize the Muslim community from the threat of Jewish hostility towards the Muslims. The economy was a tool to weaken the Jews and overcome them.One of the economic tasks of the state is to achieve social justice in providing decent living conditions for all categories of society and its classes, according to their needs.We do not suggest working according to the socialist theory in this axis of economic tasks. Rather, the state represents the role of the head of the family, legally charged with supporting his her children if they cannot support themselves.This role has been embodied in the practices of the Prophet towards the people of Suffah.

إن النظام الاقتصادي، أو سياسة المال في الإسلام، جزء لا يتجزأ من عقيدة المسلم، وأنه ينطلق منها، ويرتبط بها، وأن الحركة الاقتصادية، خاضعة لفكرة الثواب والعقاب، والمال في الإسلام وسيلة لتحقيق رسالة، وليس هدفاً قائماً بذاته، والمال في نظر الإسلام، له وظيفة اجتماعية، والتصرف به كسباً وإنفاقاً، مرهون بتحقيق تلك الوظيفة للفرد والأمة على حدّ سواء وأي تصرف اقتصادي أو امتناع عن تصرف يلحق الضرر بالجماعة، محظور شرعاً، وقد أجاز الشارع حصار المشركين والانتفاع بممتلكاتهم حتى وان لم تفتح بلادهم، فرسول الله ﷺ حاصر أهل الطائف لما كانوا على الشرك.السياسة الاقتصادية الناجحة حماية للوطن، منها داخلية لترصين الجبهة الداخلية، وأخرى خارجية تضعف قوة العدو لحماية البلد من إجراءات العدو، فكان الاقتصاد أداة لتحصين المجتمع المسلم في السلم والحرب، فكانت سياسة النبي ﷺ مع اليهود في أول قدومه للمدينة تمثل مرحلة تحصين المجتمع في المدينة بكل أصنافه من خطر الاختراق الخارجي من الخصوم، وفي مرحلة لاحقة تغيرت السياسة تجاه يهود المدينة إلى تحصين المجتمع المسلم من خطر العداء اليهودي للمسلمين، وكان الاقتصاد أداة لإضعاف اليهود والتغلب عليهم، ومن مهام الدولة الاقتصادية تحقيق العدالة الاجتماعية في توفير مستلزمات العيش الكريم لكل فئات المجتمع وطبقاته كُلاً حسب حاجته، فلا نقول بالعمل وفق النظرية الاشتراكية في هذا المحور من المهام الاقتصادية، بل المقصود أن الدولة تمثل دور رب الأسرة المكلف شرعاً بإعالة أبنائه إن لم يستطيعوا إعالة أنفسهم، وهذا الدور قد تجسد في ممارسات الرسول ﷺ اتجاه أهل الصُفَّة.


Article
Correct the deviation in understanding the hadith The hadeeth of the Messenger of Allah: [the difference of my nation is mercy] subject Investigative study in light of the analytical method
تصحيح مظاهر الانحراف في فهم الحديث الشريف حَدِيْثُ رسول اللهQ: [ اختلاف أمتي رحمة ] مَوْضُوْعَاً دِرَاسَةٌ تَحْقِيْقِيَّةٌ فِي ضَوءِ المنْهَجِ التَّحْلِيْلِي

Author: Mustafa Saleh Mahdi مصطفى صالح مهدي
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2020 Volume: ج2 Issue: 42 Pages: 221-262
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

One of the greatest phenomena and the greatest blessings favored by God to exist is the question of difference in the images of life, colors, shapes, bodies, industries and others, and perhaps the greatest forms of difference between human beings, and a challenge in their ideas, but without reaching the stage and the rank of the dispute turn over curse It was from this study, but it stood on the most prominent historical narrative narrative narrated from the Prophet Muhammad in determining the virtue of the difference between people in the areas of life without exceeding the difference in one thought to reach the offended conflict, as discussed in this research Studying the prophet 's hadith on the Messenger of Allah, in terms of investigating the And sought to find their descriptions when scientists wound and amendment, also sought to strive hard in the interrogation of the body of the hadeeth, and find out its implications; and know the extent of harmony with reality; Its meaning, and its distance from the meaning of the dispute.

إن من أعظم الظواهر وأكبر النعم التي تفضل الله بها على الوجود هي مسالة الاختلاف في صور الحياة والألوان والأشكال والهيآت والصناعات وغيرها, ولعل أعظم صور الاختلاف ما يقع بين البشر, وتحديا في أفكارهم, لكن دون أن يصل إلى مرحلة ومرتبة الخلاف فينقلب نقمة على البشر, فما كان من هذه الدراسة الا ان وَقَفَت على ابرز نصٍّ تاريخيٍّ روائيٍّ ورد عن النبي محمد في تعيين فضل الاختلاف بين الناس في مجالات الحياة دونما ان يتعدى الى الاختلاف في الفكر الواحد وصولا الى الخلاف المذموم, كما تناول هذا البحث دراسة سند الحديث الوارد عن رسول الله, من جهة التحقيق في رجالاته, والوقوف على توصيفاتهم عند علماء الجرح والتعديل, كما سعى البحث جاهدا في استنطاق متن الحديث, والوقوف على دلالاته؛ ومعرفة مدى انسجامه مع الواقع؛ بغية الإفادة والاستفادة منه,كما حاول البحث تصحيح فهم العاقلة لمعنى الاختلاف, بعد الوقوف على بيان معناه, وابتعاده عن معنى الخلاف.وكان من ابرز ما توصلت إليه هذه الدراسة(وهي الخَاتِمة): أن حديث (اختلاف أمتي رحمة) قد ورد عن رسول الله محمدفي مصادر الجمهور مرسلا بلا اسناد, في حين كان له اسناد في احاديث الشيعة الامامية, فقد ظهر ان هذا الحديث


Article
التوجيه الحجاجي في الخطبة الفدكية للسيدة الزهراء(-عليها السلام-)

Authors: عبد الإله عبد الوهاب هادي العرداوي --- عبد الكريم حسين عبد السعداوي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 4 Pages: 1464-1474
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Guidance Hajjaji of terms that multiple cognitive science then overlap them theology, logic, grammar and tongue, which this led to the widening and tangles, but pluralism in cognitive conductors that run on Mahith this term to the importance that Iwlvha as a functional ideology and Alonjazah language, and have the nerve sensory carrier for injunction cognitive impairment of view across Almcol (content camel) to the receiver .To which we aspire in this approach of the term guidance, is the orientation adopted Allsaon narrators in the understanding of this term and the maximum care analyze what the speaker when he speaks, has been studying the force Alonjazah acts of speech led to the study of confrontations "relationship routers acts language, it knew Martin saying : "the rule of guidance on the rule that any judgment of the second class ... which would make room for a vast field of guidance, Vcolna: (is nothing more quickly) is telling the prompt, so that we say (merely) the rule is the same doomed by virtue of another to say of: (quickly), this means that each ordinary words is telling prompt .Do guidance falls within one of the types of linguistic acts formulated by Sorl has called deeds guidelines and unite as "all oratorical attempts by the sender to varying degrees to influence the consignee for the particular job in the future, and thus multiple acts dressing and guidance .Including orders and requests and suggestions and to the sender achieves guidance did in the speech it "uses other tools and various mechanisms, including the command methods, and forbidding, and the warning, the temptation, and links, and the factors orbital, and based on the role of context and place," Guiding Acts reflect the trend sender to be implemented addressee some acts in the future, and is it expresses the desire of the sender or, his wish to be a speech, or that his will that this involves a speech by the President they are the cause or the real motive in the act that will come by the consignee in the future are taken. That linguistic routers loaded with orbital card employed from Albat shall be able to guide ejected depending on the deliberate speech receipt and delivery requirements, as addressee stands speech when thresholds indicative / routers necessitated and employed in line and direct say on the one hand, and guide the Gathering to do what the other.It is here we find the nature of the speech, which was full of his sermon Alfdkih Mrs. Zahra -alleha Salam has the distinction of building lean guiding strategy on the goal of routing to suit the nature Almqamah and contextual, which in light of the sender directing the consignee via the language and the effort to the recipient directed towards a future act certain, so we find the sermon Alfdkih Mrs. Zahra Salam -alleha the orbital group of routers that wish persuasion and influence has been formed, and then the receiver directed toward work Maao left by (persuasion and bow).Have been received in the sermon Alfdkih set of routers certainties and we will adopt to project on a variety of factors and linguistic units that carry out the functions orbital, known Mochelor and Ropoul as "visible effects in the speech," it is visible in the structure ejected and has a guiding value in this ejected towards the result and strengthened, as they do not link the orbital variables, ie between the argument and the result, or between the arguments of a group as it gets with orbital links, but the inventory of potential orbital and restricted, ie that the worker Hajaji works on show (position) in the ejected, about this place works bug determine the direction hermeneutical right to get to the final result that will have impact in bringing about President guidance.In the light through the above shows that Hajaji guidance embodied his job factors orbital to carry the addressee by the conviction and left doubt and hesitation and denial, as well as on their ability to limit the potential interpretive and intentionality Remember, as well as narrow the gap between the speaker and the receiver and avoid controversy between them, and this is what we will see clearly in the frame Applied.

تتداخل في مصطلح التوجيه الحجاجي علوم كثيرة منها علم المنطق والنحو وغيرهما، فهو العصب الحسي الناقل للإيعاز الادراكي، فهو حكم على حكم، وعلى هذا فإن كل المحاولات الخطابية التي يقوم بها المرسل بحيث تتعدد افعال الإيعاز والتوجيه. ولا بد من استعانته بأدوات وآليات مختلفة منها أساليب الأمر والنهي والتحذير.... إستناداً الى دور السياق والمقام.وتأسيساً على هذا نجد طبيعة الخطاب في الخطبة الفدكية للزهراء – سلام الله عليها- إحتوت على موجهات حجاجية تبغي الأقناع والتأثير ثم توجه المتلقي، فهي بارزة للعيان في بنية الملفوظ، ولها قيمة توجيهيه في هذا الملفوظ بإتجاه النتيجة وتقويتها.فهي إقناع المتلقي بضرورة إرجاع إرث الزهراء – سلام الله عليها- فالعامل الحجاجي يعمل على إظهار (الموضع) في الملفوظ، حتى تتم إستجابة الخطاب، وترك الشك والتردد والانكار، وكذلك تضييق الفجوة بين المرسِل والمتلقي، وتجنب النقاشات والجدل بينهما، وعلى هذا صارت الموجهات الدينية ومنها القسم، الذي يعتمد العامل الحجاجي، والدعوى، والطاقة الحجاجية للقسم.وكذلك منها القصر، وهو تخصيص أمر بأمر بإسلوب معين والذي يعتمد على القيمة الحجاجيه للعامل، والموجهات التقريبية أو موجهات الشك التي تجعل الخطاب الذي ترد فيه ذا بعد موضوعي يبعث على التصديق والأقناع.


Article
منهج تقي الدين المقريزي (ت 766 ﮬ ) في كتاب النزاع والتخاصم بين بني اميه وبني هاشم

Author: م. نجلاء كريم مهدي
Journal: Al-Bahith Journal مجلة الباحث ISSN: 20032222 Year: 2019 Volume: 21 Issue: 201-143 Pages: 247-236
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

الملخص: - يعد تقي الدين المقريزي علما من أعلام مؤرخي السيرة النبوية في القرن السادس الهجري , ولا يخفى على القارئ حجم الجهود التي بذلها المقريزي خلال مسيرته العلمية , في تتبع ونقل الروايات التي تخص حياة الرسول صلى الله عليه واله وسلم وال بيته الأطهار , فهو وبدون منازع موسوعة تاريخيه عظيمه شملت أخبارا تاريخيه تخص بدايات الدعوة الإسلامية , مرورا بتولي الأمويين ومن بعدهم العباسيين , أضف لذلك فانه جمع إلى جانب أخبار الرسول صلى أخبار الأقوام والأنبياء والرسل الذين سبقوا رسول الله صلى الله عليه واله وسلم وقد بلغت مؤلفاته حوالي مائتي مجلد

- Taqi al-Din al-Maqrizi is one of the scholars of the Prophet's biography in the sixth century AH. It is clear to the reader the extent of the efforts exerted by al-Maqrizi during his scientific career in tracing and transmitting the narratives that relate to the life of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) In addition, he gathered together with the news of the Prophet, peace be upon him, the news of the people, prophets and messengers who preceded the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace. His writings reached about 200 volumes

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (15)


Language

Arabic (13)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (7)

2017 (2)

2016 (2)

2015 (2)

More...