research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Analysis of Surface and Deep Structure of Story “Jump over Time” based on Discursive Systems and Semiotic Square
دراسة البنية السطحية والعميقة لقصة (قفز فوق الزمن) على أساس الأنظمة الخطابية والمربع السيميائي

Authors: Naeimeh Parandavaji نعيمه پراندوجي --- Nahid Nasihat ناهيد نصيحت
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 19976208(print) 26644355(online) Year: 2019 Volume: 2 Issue: 53 Pages: 49-68
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:-This paper deals with discourses based on story “Jump over Time” in order to reach to the textual meaning. In this context, it deals with fundamental questions of semantic narrative. In reality, surface and deep structures of the text that include generative pattern and semiotic square is studied. In the above semiotic story, (that includes two chains), the discourse often is a feeling that is based on state. However, this discourse has not been constant and the real discourse parameter is formed on action and each four stages of actional discourse are present in the text. On the other side, Mohammed Barzavi, the real actant passes through the stage of tension and conflict and this passages causes surface to be visible in semiotic square completely. By this way, the aim of the study is to semiotic the story in order to get the actual elements of semiotic structure with reference to a two-dimensional discursive system (based on the discursive fragment) and semiotic square.Keywords: Semantic; Jump over Time; Discursive Systems; Action, State, Semantic Square

ملخص البحث:يسعى هذا المقال أن يدرس الخطابات السائدة في القصة القصيرة ((قفز فوق الزمن))، حتى يحصل على معنى النص. في هذا المسير، اهتم بسمنطيقا السردية. يعني إنه يدرس المستوين السطحي والعميق و يشتمل على تقطيع النص والمربع السيميائي للغريماص. وِفقاً للدِّراسَةِ، تَتَكوَّنُ القصة مِنَ الخِطابَينِ المَنطِقيِّ والشُّعوريِّ. إنَّ في الخِطابِ المنطقي المَراحلَ السردية الأربعة لِتغييرِ المعنى واضحةٌ كلَ الوُضوحِ: الإلقاءُ، العملياتُ الرئيسيةُ (الكفاءَةُ والعَمَلُ)، الحُكمُ وَالتَقويمُ المَعرِفيُّ والعَمَليُّ. مَعهَذا، الخِطَابُ الغالِبُ هُوَ الشُّعوريُّ لأنَّ العَمَليَّةَ الحسِّيةَ والإدرَاكيةَ تَبرُزُ فيها وتَنطَوي فَضَاءاً واسِعاً. هَكذا، فَإنَّ تَشَابُك العَوامِلِ الخِطَابيةِ يجعَلُ الخِطَابَ المَنطِقيَّ فِي الرَأسِ و يحيطُها الخِطَابُ الحِسِّيُّ مِن وَرَائِهِ.كان مُحمَد (فاعل رئيسي) في القِصة حُراً. لكنّه أصبَحَ بعدَ إجراءِ عملِه الرئيسيِ يكونُ أسيراً. بِمَعنَي آخرَ يصِلُ مِنَ ((الحريةِ)) إلى ((الإسارةِ))؛ لكن تَنَاقَضَت إسارتُه مع تحريرِ الجنوبِ، فَيتَحَرَّرُ مُحمد قَبلَ أن يتِمَّ فترةَ إسارَتِهِ. فَلِهذا نُلاحِظُ التقابلَ التضاديَ بينَ الحرِّيةِ و الإسارَةِ و التقابلَ التناقضيَّ بينَ الحرِّيةِ و اللاحُرِّيةِ و التكاملَِّ بينَ اللاحُرَّيةِ و الإسارَةِ. هكذا نري المستوي العميق في المربعِ السيميائيِّ.غرض هذه المقالة هو دراسة العملية السمنطيقية في القصة المذكورة حتى تكشف آليات إنتاج المعنى و العناصر الرئيسية في تشكيلها على أساس الأنظمة الخطابية و المربع السيميائي.الكلمات المفتاحية: سمنطيقا، قفزٌ فوق الزمن، الخطاب، العمل و الحالة، المربع السيميائي

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)