research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Improvement of Concrete Paving Blocks Properties by Mineral Additions

Author: Aqeel Hatem Chkheiwer
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 1 Pages: 157-164
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This research presents the results of experimental work on the various properties concrete paving blocks (CPB) made with concrete containing different mineral additions.in this study, three types of mineral additions;Fly Ash (FA),Metakaolin (MK) and Silica Fume (SF) were used. Thirteen concretes mixes were cast at a water/binder ratio of 0.45 with 0, 5, 10,15and 20% cement replaced by either Fly ash,Metakaolin or Silica Fume. Theconcrete mixes were tested for slump, compressive strength, water absorption, and abrasion resistance.Metakaolin-contained concrete showed a better workability than fly ash and silica fume concrete. As the replacement level wasincreased, the 28-days compressive strength of the CPB containing MK increased similarly to that of the silica fume-containedCPB up to 20% replacement ratio. The replacement ratio of MK and SF from 5 to 20 % reduced water absorptionof CPB from5 to 19 than that of control mix. The increase in replacement ratio of MK andSF from 5 to 20 % leads to increasing abrasion resistance from 8 to 18% that of control mix.

في هذه الدراسة تم عرضنتائج البحث العملي لمختلف خصائص كتل الرصف الخرسانية المصنوعة من خرسانة احتوت على مضافات المعدنية مختلفة. في هذه الدراسة قد استخدمت ثلاثة أنواع من المضافات المعدنية وهي الرماد المتطاير والميتاكوئلين وغبار السليكا.تم إعداد وفحص ثلاثة عشر خلطة الخرسانية بنسبة الماء إلى الاسمنت 0.45 مع نسبة استبدال 0، 5، 10، 15 و 20٪ من وزن الاسمنت لكل من المضافات المعدنية الثلاث. تم اختبار الخرسانة للهطول، ومقاومة الانضغاط، وامتصاص الماء ومقاومة التآكل. وأظهرت النتائج ان الخرسانة الحاوية على الميتاكوئلينأعطتقابلية تشغيل أفضل من الخارسانة الحاوية على الرماد المتطاير وغبار السيليكا. كلما زادت نسبة الاستبدال، تزداد مقاومة الانضغاط بعمر 28 يوم للخرسانة الحاوية على الميتاكوئلين وتلك الحاوية على غبار السيليكا بنفس المقدار تقريبا حتى نسبة استبدال 20٪.ان استبدال الاسمنت بالميتاكولين وغبار السليكا بنسبة 5 إلى 19%أدىإلى تقليل نسبة امتصاص لطابوق الرصف الخرساني من 5 إلى 20 % مقارنة بالخلطة المرجعية.وقد ادت زيادة نسبة الاستبدال لمادتي الميتاكوئلين وغبار السليكا من 5 إلى 20% من وزن الاسمنتإلى زيادة مقاومة التآكل للخرسانة من 8 إلى 18 %.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)