research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Divine justice in the Koran and the curricula of speakers
العدل الإلهي في القران الكريم ومناهج المتكلمين

Author: Arkan Ali Hassan اركان علي حسن
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2014 Issue: 64 Pages: 1-31
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

After Hamdallah and trust in him felt the researcher to choose a topic is very important as it built the cosmic order namely : ( Divine Justice in the Koran and platforms speakers ) can not be any system in this existence that is held Srhaa on the ground unless they apply justice , but that whatever dish justice system in humans can not be up to God's justice , since amended the Almighty contained both sides of kindness and compassion together Justice is one of His attributes the Almighty , and the name of names , and we find the difference Islamic make it out of the tenets of the religion Kalamamih and Mu'tazila , and some of them make it one of His attributes Almighty probative , to collect absolute perfection , and this trait Justice parked on my recipe science and ability , has been to prove these qualities to God , and His justice says he world of good stuff and ugliness of it ugly , has gone Speakers at that to the doctrines , and the requirements of God's justice he man the cult Malaiticon terms Koran and the Sunnah , either acts subjects are within the amended Almighty , here differed Speakers where the doctrines are also some of them said ( the mandate ) they Mu'tazila , and some of them said ( gain ) they Ash'aris , either front has said the theory of matter between the two things ) and the details of it in the folds of Search , In conclusion, the results included in the search ... and God grants success .

بعد حمدالله والتوكل عليه ارتأى الباحث ان يختار موضوعا يعد غاية في الاهمية اذ عليه بني النظام الكوني الا وهو:(العدل الالهي في القران الكريم ومناهج المتكلمين) فلا يمكن لاي منظومة في هذا الوجود ان يقام صرحها على ارض الواقع مالم تطبق العدل الا انه مهما طبق نظام العدل بين البشر فلا يمكن ان يصل لعدل الله،كون عدله تعالى احتوى جانبي اللطف والرحمة معاً فالعدل صفة من صفاته تعالى،واسم من اسمائه،ونجد من الفرق الاسلامية من جعله اصلٌ من اصول الدين كالامامية والمعتزلة،ومنهم من جعلة صفة من صفاته تعالى الثبوتيه،لجمعها الكمال المطلق،وهذه الصفة –العدل- متوقفة على صفتي العلم والقدرة، وقد تم اثبات هاتين الصفتين لله تعالى،ومن عدله تعالى انه عالم بحسن الاشياء وقبُحها منه القبيح،وقد ذهب المتكلمون في ذلك الى مذاهب،ومن متطلبات عدل الله انه لايكلف عبادة مالايطيقون بدلالة القران والسنة،اما أفعال العباد فهي ضمن عدله تعالى،وهنا اختلف المتكلمون فيها الى مذاهب ايضا فمنهم من قال (بالتفويض) وهم المعتزلة،ومنهم من قال(بالكسب) وهم الاشاعرة،اما الأمامية فقد قالوا بنظرية الامر بين الامرين) وتفاصيل ذلك في طيات البحث،وختاماً النتائج التي تضمنها البحث...والله ولي التوفيق.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2014 (1)