research centers


Search results: Found 55

Listing 1 - 10 of 55 << page
of 6
>>
Sort by

Article
جمالية الشكل في رسوم الاطفال

Authors: بشرى سلمان كاظم --- اسراء حامد علي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 15 Pages: 307-322
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

الفن على اختلاف أنواعه ومظاهره ما هو إلا وسيلة من وسائل التربية ،وهذا الفن له قدرة على التربية بما يحمله من شحنات انفعالية ،وعقلية،وغذاء روحي يؤثر به على المتذوقين .ورغم إن لكل عمل من أعمال الفن مبدأ معينا أو شكلا أو خطة بنائية تحكمه إلا إننا نستطيع أن نؤكد على هذا العنصر بصورة واضحة المعالم،لأنه كلما درس المرء بناء الأعمال الفنية التي تعيش بفضل مظهرها الجذاب والمباشر،كلما أصبح من الصعب ان ينزل بهذه الأعمال إلى مستوى القالب الواضح البسيط .. فلقد كان واضحا وحتى للأخلاقيين في عصر النهضة انه ((لايوجد جمال ممتاز لايتمتع ببعض الغرابة في أبعاده النسبية)).


Article
((Trends Sulaimaniya University students about women's work In leadership positions in the province of Kurdistan
اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية في اقليم كوردستان

Author: Jwane Ihsan Fawzi جوان احسان فوزي
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2016 Volume: 12 Issue: 66 Pages: 296-315
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Studying orientations is of utter importance in the life of the individual as well as society, especially the young generation at universities who are considered to be the backbone of societies and the reason for its prosperity and its future development. The Kurdish society needs to implement equality between men and women, forgiveness in all its social, cultural, and political aspects. The belief in women’s right that is equal to men means clearly loyalty to the common shared features among different social components, and that everybody has the right to enjoy his/her intellectual privacies as well as his ambitions to reach leading positions. Orientations give us a lucid indication to individual’s behaviour. Thus, there are so many observed behavioural patterns are nothing but plain reflections of individual’s behaviour concerned with different subjects and situations. The current study aims at:1.Identifying the orientations’ the students’s of University of Sulaymaniyah towards women occupying leading positions.2.Identifying the orientations’ the students’s of University of Sulaymaniyah towards women occupying leading positions based on the variable of their based on the variable of gender (male, female).3.Identifying the orientations’ the students’s of University of Sulaymaniyah towards women occupying leading positions based on the variable of their studying major (scientific, humanities).In order to achieve the current study the researcher relied on building an orientation scale to measure the orientation of the students in the University of Sulaymaniyah towards women working in leading positions in Kurdistan. After having the qualities of creditability, consistency, and the ability to distinguish this measuring scale in its final form consisted of 25 items. In order to achieve the goals of this research the researcher took a pilot sample of (300) both male and female students of the University of Sulaymaniyah varying in their genders and their majors, the outcome results were analysed according to the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), and the findings are as the following:1.The orientations of the students in the University of Sulaymaniyah towards women working in leading positions in Kurdistan were positive.2.There are no differences of statistical nature between males and females in the pilot group sample in their orientation towards women working in leading positions in Kurdistan.3.There are no differences of statistical nature between scientific-major students and humanities-major students towards their orientation towards women working in leading positions in Kurdistan.After discussing the outcomes of the current study the researcher proposed some recommendation to the entities involved in the matter.

ان دراسة الاتجاهات لها اهمية بارزة في حياة الفرد والمجتمع ولاسيما الشباب الجامعي الذين يعدون عماد المجتمع ونهضته وبنائه المستقبلي، فالمجتمع الكوردي بحاجة الى غرس قيم المساواة بين الرجل والمرأة، والتسامح في فضائه الاجتماعي والثقافي والسياسي، فالإيمان بحقوق المرأة المساوية للرجل يعني بوضوح الولاء للقواسم المشتركة بين كل مكونات المجتمع ومن حق الكل التمتع بخصوصياته الفكرية والاجتماعية وطموحاته في الوصول الى المراكز القيادية، فالاتجاهات تعطينا مؤشرات واضحة لسلوك الافراد، لذلك فان الكثير من الانماط السلوكية المشاهدة ما هي الا انعكاس للاتجاهات والتصورات المعرفية التي يحملها الفرد، نحو الموضوعات والمواقف المختلفة. لذا فان البحث الحالي يستهدف ما يأتي: 1. التعرف على اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية.2. التعرف على اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية وفق متغير النوع (ذكور، اناث).3. التعرف على اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية وفق متغير الاختصاص الدراسي (انساني، علمي). ولتحقيق أهداف البحث الحالي اعتمدت الباحث على بناء مقياس الاتجاهات لقياس اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية في كوردستان، وقد تألف في صيغته النهائية بعد استكمال شروط الصدق والثبات والقدرة على التمييز من (30) فقرة، وتحقيقاً لأهداف البحث قامت الباحثة بتطبيق المقياس على عيّنة من طلبة جامعة السليمانية بلغ عددها (300) طالبا وطالبة، توزعت بحسب الجنس والاختصاص الدراسي، ثم حللت البيانات بالاستعانة بالحقيبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS. وكانت النتائج كما يأتي:1. ان اتجاهات طلبة جامعة السليمانية نحو عمل المرأة في المراكز القيادية كانت ايجابية.2. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الذكور والإناث في عينة البحث في اتجاهاتهم نحو عمل المرأة في المراكز القيادية.3. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين طلبة الاختصاصات العلمية وطلبة الأختصاصات الإنسانية في اتجاهاتهم نحو عمل المرأة في المراكز القيادية. وفي ضوء مناقشة نتائج البحث الحالي قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات للجهات المعنية.


Article
طبيعة عمل الممثل التجاري*دراسة قانونية مقارنة

Authors: صدام سعد الله محمد البياتي --- نسيبة إبراهيم حمو الحمداني
Journal: TIKRIT UNIVERSITY JOURNAL FOR RIGHTS مجلة جامعة تكريت للحقوق ISSN: 25196138 Year: 2010 Volume: 2 Issue: 7 Pages: 89-150
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

الممثل التجاري هو وكيل تجاري محترف ومستقل، يمثل بشكلٍ دائمٍٍ مصالحَ تاجرٍ أو أكثر، من إبرام عقود واجتذاب زبائن أو غيرهما من التصرفات باسم موكله ولحسابه، في منطقةٍ معينةٍ له فيها مكتب خاص يتحمل نفقاته، وينتقي ممثليه وعماله ، ويدفع عمولاتهم وأجورهم.
وهناك تصور ساد لدى معظم فقهاء القانون التجاري والباحثين القانونين، أن الممثل التجاري ما هو إلا عامل فحسب، حتى ولو كان متوشحا بشئ من النيابة عن رب عمله. إلا إن هذه التصور البسيط عن طبيعة عمل الممثل التجاري لم يبق كما هو، بل تطور, إذ أن من الممثلين التجاريين من يمارس نشاطه بوصفه ممثلاً محترفاً ومستقلاً وصاحب مشروع للتمثيل التجاري، مما يجعله تاجراً.
وبالرغم من أهمية عمل الممثل التجاري في تحريك عجلة التجارة على الصعيدين الداخلي والخارجي بوصفه من أهم الوكلاء التجاريين في وقتنا الحاضر, ومع ذلك فقد جاء القانون العراقي خالياً من أي تنظيم موضوعي لعمل الممثل التجاري منذ عقد الثمانينات الى وقتنا الحاضر.
في حين حظي بقسط من التنظيم لدى قوانين دول أخرى كما في قانون المعاملات التجارية الإماراتي الاتحادي رقم (18) لسنة (1993) النافذ، والمرسوم الإشتراعي اللبناني الخاص بالتمثيل التجاري رقم (34) لسنة (1967) المعدل.
وبالنظر لإختلاف مواقف القوانين - محل المقارنة - فقد تباينت وجهات نظر فقهاء القانون التجاري في سبيل بيان طبيعة عمل الممثل التجاري، لذا فإننا سنبين في هذه العجالة تلك المواقف والآراء المختلفة مع محاولة الترجيح بينها.


Article
The owner of documents and his work in Andalusia
صاحب الوثاثق وعمله في الاندلس

Author: Anssam Ghadban Abboud انسام غضبان عبود
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2012 Issue: 13 كانون الاول Pages: 227-276
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

ا

يتناول موضوع البحث حرفة التوثيق في الاندلس واهميتها وتطورها حيث يتناول عدة محاور :اولها المعنى الحرفي والاصطلاحي للوثيقة واهمية الوثيقة من الناحية الشرعية والقانونية , واهمية الوثيقة كمصدر من مصادر التاريخ وصاحب الوثائق واهميته في المجتمع الاندلسي


Article
Prevalence of pediculosis capitis (head lice) and treating among children in Al- Najaf city, IRAQ.
انتشار القمل الرأس (قمل الرأس) والعلاج بين الأطفال في مدينة النجف ، العراق.

Authors: Huda A. Salih هدى صالح --- Shimaa J. Shamran شيماء جبار --- Dhirgam. F. Hassan Al-shimerty ظرغام الشمرتي
Journal: Al-Kufa University Journal for Biology مجلة جامعة الكوفة لعلوم الحياة ISSN: 20738854 23116544 Year: 2017 Volume: 9 Issue: 3 Pages: 179-183
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The offers study has been conducted to estimate the prevalence of pediculosis ( head lice) among children and some treatment and socio-economic conditions and factors for the infestation in Al- Najaf city during 2016 from 906 children age range (7-12) years school children randomly then a comparison was made among four treatment to assessment pediculicidal products action ; permethrin 1%, deltamethrin 0.75%, metamethrin 0.3 and dimethicone 92%.The total number of infestation was 147(14%) the most frequent (42.17) in (7-8) age group ,the pruritis symptoms associated with infection (61%). pediculicidal action dimethicone was 100%,permethrin was 80%,metmethrin was 79% and pediculosis resistance to deltametherin was 70%.The poor socio –economic aspect has important role in infestation of this helminth among children.

تم إجراء دراسة العروض لتقدير مدى انتشار القمل (قمل الرأس) بين الأطفال وبعض العلاج والعوامل الاجتماعية والاقتصادية وعوامل الإصابة في مدينة النجف خلال عام 2016 من 906 طفل تتراوح أعمارهم بين (7-12) سنة. الأطفال بشكل عشوائي ثم تم إجراء مقارنة بين أربعة العلاج لتقييم عمل منتجات pediculicidal. البيرميثرين 1 ٪ ، الدلتامثرين 0.75 ٪ ، ميتامثرين 0.3 و دايميثيكون 92 ٪. كان العدد الإجمالي للإصابة 147 (14 ٪) الأكثر شيوعا (42.17) في الفئة العمرية (7-8) ، أعراض الحكة المرتبطة العدوى (61 ٪) ). كان ثنائي ميثيكون العمل pediculicidal 100 ٪ ، وكان البيرميثرين 80 ٪ ، وكان الميتمرين 79 ٪ ومقاومة قمل للدالتاميثيرين كان 70 ٪. الجانب الاجتماعي الاقتصادي الفقراء له دور مهم في الإصابة بهذا الديدان الطفيلية بين الأطفال.


Article
High Performance Work Systems The Business Case
أنظمة عمل الأداء العالي وأداء المنشأة الصناعية العامة

Authors: هاشم فوزي دباس العبادي --- سعد علي حمود العنزي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2009 Volume: 15 Issue: 54 Pages: 85-116
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Cathal O’Regan) من جامعة دبلن (Dublin City University) والباحث (James P. Guthrie) من جامعة كانساس (Kansas University) وكذلك الباحثون (Wenchuan Liu, Claire Armstrong, Sarah MacCurtain) في دراستهما الموسومة بـ (New Models of High Performance Work Systems The Business Case for Strategic HRM, Partnership and Diversity and Equality Systems

تعمل المنشآت الصناعية والخدمية في بيئة تنافسية حادّة اتسمت بالعولمة، حيث تؤثر العديد مِنْ العوامل الخارجية على قابلية نجاح مشاريعهم. وفي هذا المناخ الصعب، مراراً وتكراراً نرى أمثلة إلهامية مِنْ الشركات التي تحْمي مستقبلهم خلال الإبداع الناجح- وليس فقط في التصميم وتطبيق المنتجات الجديدةِ والخدمات، ولكن في إبداع موقع العمل- وتحسين العملياتَ والأنظمة لتنظيم وإدارة العملِ (Flood et al.,2008).
ومن الأمر الظاهر جداً بان أحد المفاتيح المهمة للأداء المنظمي الناجح هو الأفراد ضمن المنظمة، وأنظمة الإدارة التي تُسخّرُ مواهبهم وقابليتهم. وتبني النماذج الجديدة لأنظمة عمل الأداء العالي أرضية جديدةً في مسعانا لفَهْم طبيعة المنظمات ذات الأداء العالي، وتركز على العناصر الرئيسة منْ إبداع موقع العمل – واحتواء العامل والمشاركة وأنظمة التنويع والمساواة.
وفي هذا البحث سوف يعتمد الباحثان على مجموعة من النماذج الجديدة لأنظمة عمل الأداء العالي والمطروحة من قبل مجموعة من الباحثين (Patrick C. Flood, Thaddeus Mkamwa Cathal O’Regan) من جامعة دبلن (Dublin City University) والباحث (James P. Guthrie) من جامعة كانساس (Kansas University) وكذلك الباحثون
(Wenchuan Liu, Claire Armstrong, Sarah MacCurtain) في دراستهما الموسومة بـ (New Models of High Performance Work Systems The Business Case for Strategic HRM, Partnership and Diversity and Equality Systems) في سنة 2008.



Article
Construction of scale to evaluate Barrer of working in the Field of sport medicine
بناء مقياس لتقييم عمل الطب الرياضي من وجهة نظر الاطباء والمتخصصين

Author: Dhurgham J. Mohammed ضرغام جاسم محمد النعيمي
Journal: Al-Rafidain Journal For Sport Sciences مجلة الرافدين للعلوم الرياضية ISSN: 19939345 Year: 2006 Volume: 12 Issue: 42 Pages: 1-27
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Viewed by medicine specialists sport care is regarded now days as an Important part in the field of sports medicine . It is used in treating enhancing and protecting individuals from the injuries caused by practicing sports activities by using medical devices . Specialists in the field of sports medicine as well as those who have experience in treating of the problems caused due to practicing sports activities are working in this field So , sports medicine became the umbrella for agroup of sciences and specialization and not to limited us in the field of treatment of sports injuries . It plays an important role now in protection , enhancement , and observation as well as selection and measurement , the research aims at reaching ameasurment used to observe difficulties faced in the field of sports medicine in order to evaluate the problems posed in working in the field of sports viewed by specialist as well as those who are working in the field of sports medicine and physicians.The researcher supposes that the axis of vocational specialization as well as that of training are the most difficult duties in sport medicine.The sample of the research is a group of phsicians &those working in the treatment field of sports medicine as well as lecturers of the college of physical education and the medicine institution in the provinces of Baghdad, Ninevah,Erbil,Duhok & Sulaimania.Questionier &the individual meeting were followed as well the analysis of the references and document which were used to obtain the information . The researcher concluded that the most frequent difficulties faced in working in the field of sports medicine according to the sample of the research one the axes of the abilities and training the researcher also concluded that the axis of the relationship is a secondary problem as seen by the most physicians , specialists as well as those working in the field of sports medicine.

ملخص البحث يشكل العلاج الرياضي اليوم جزءً هاماً في مجال الطب الرياضي وهو يعمل على علاج وتأهيل ووقاية الإصابات الناتجة عن ممارسة النشاط الرياضي ، وذلك باستخدام الوسائل الطبية ويعمل في هذا المجال أخصائيو الطب الرياضي والملم بوسائل العلاج الطبيعي والمشكلات الناتجة عن ممارسة الأنشطة الرياضية ، لذا أصبح الطب الرياضي يضم مجموعة من العلوم والاختصاصات ولم يعد كما كان في الماضي قاصراً على علاج إصابات الملاعب بل أصبح الآن له دور بارز في الوقاية والتأهيل والتشخيص وفي الانتقاء والتدريب والقياس والتقويم وهدف البحث الى بناء مقياس لتشخيص معوقات العمل في مجال الطب الرياضي لغرض تقييم معوقات العمل للطب الرياضي من وجهة نظر المتخصصين والعاملين في مجال الطب الرياضي والاطباء وافترض الباحث ان محور التخصص المهني والمحور الخاص بالإعداد والتأهيل هما من أكبر معوقات عمل الطب الرياضي ،وتمثل مجتمع البحث بالأطباء والمعالجين العاملين في مجال الطب الرياضي والاطباء وتدريسي كلية وأقسام التربية الرياضية – والمعاهد الصحية لخمسة محافظات (بغداد،نينوى،اربيل ،دهوك،سليمانية)،وتم استخدام الاستبيان والمقابلة الشخصية وتحليل محتوى المصادر والمراجع كوسائل لجمع المعلومات واستنتج الباحث ان أكثر معوقات العمل في مجال الطب الرياضي بالنسبة لمجتمع البحث هو محوري الامكانيات والاعداد والتاهيل .وان محور العلاقات هو معَوق ثانوي من وجهة نظر اغلب الاطباء والمتخصصين والعاملين في مجال الطب الرياضي.


Article
Simulation times of system operation, and maintenance of machines and production workshop
محاكاة نظام أوقات عمل وصيانة مكائن ورشة إنتاجية

Author: فارس مهدي علوان
Journal: Diyala Journal For Pure Science مجلة ديالى للعلوم الصرفة ISSN: 83732222 25189255 Year: 2010 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 336-368
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

We have started the modern use of the word simulation in the work of von Neumann (Von Newman) in late 1940, when the use of simulation analysis with Monte Carlo (Mont Carlo) for the application of mathematical methods to one of the important problems of nuclear protection and very high cost. However, the simulation has taken a different meaning when you see the high-speed computer at the beginning of the fifties to the possibility of their use in describing the mathematical model and the development of computer mail.

لقد بدأ الاستخدام الحديث لكلمة المحاكاة في أعمال فون نيومان (Von Newman ) في أواخر سنة 1940 عند استخدام المحاكاة مع تحليل مونت كارلو(Mont Carlo ) لتطبيق الأساليب الرياضية لإحدى مشاكل الحماية النووية المهمة جدا وذات الكلفة العالية . إلا إن المحاكاة قد أخذت معنى أخر عند ظهور الحاسوب ذات السرعة العالية في بداية الخمسينات لإمكانية استخدامها في وصف ووضع الأنموذج الرياضي على الحاسوب الالكتروني.


Article
استخدام أسلوب المشاركة العامة في رسم المستقبل الحضري لمدينة الجبايش
The Application of Public Participation Method in Forming the Urban Future for Alchipayish City

Author: د. حامد تركي هيكل د. رشيد حميد ياسين السامرائي
Journal: Tikrit Journal of Engineering Sciences مجلة تكريت للعلوم الهندسية ISSN: 1813162X 23127589 Year: 2011 Volume: 18 Issue: 4 Pages: 1-16
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Since the sixteenths of the previous century the criticizing started to face the rational methods in urban planning, urban design and architecture. Modernism had been criticized on large scale, so that the architecture of post-modern emerged; and the public participation appeared in deciding urban settlements future. This change was due to democratic methodology in dealing with societies requirements. What led to this methodology was the people tend to think of their cities future. This methodology exposed among the societies of wide sum of information's techniques, where these tools could be used as communication channels between all discipliners and planners to achieve the public participation steps. On other side, the current methods in deciding the urban environment in Iraq still follow the centralization method, explaining this case that this public participation demands the existing of communication tools and the capability of people to use them. Here, the research problem emerged as a uncertainty of success possibility of implementing the public participation to achieve decisions in urban field, incase applied on simple Iraqi rural and urban settlements. Alchipayish City has been chosen as a study case matching research hypotheses test due to many reasons, the most important one is its being small city, like a village contains a simple society. The public participation applied by a workshop, by which many discipline issues discussed, deducting important results, used successfully in forming comprehensive urban plan for the city future, out of people decisions themselves. This experiment proved that it is possible to apply this methodology on simple societies.

بدأ النقد منذ ستينات القرن الماضي يوجه للأساليب العقلانية في التخطيط والتصميم الحضري والعمارة. وانتقدت الحداثة على نطاق واسع، الأمر الذي أدى الى ظهور عمارة ما بعد الحداثة؛ وبرز أسلوب المشاركة العامة في تقرير مستقبل المستوطنات الحضرية. جاء هذا التغير نتيجة المنهج الديمقراطي في التعامل مع متطلبات المجتمعات. وقد ساعد على بروز هذا الاسلوب انخراط الناس في التفكير لصياغة مستقبل مدنهم. وقد شاعت هذه الطريقة في المجتمعات التي تتمتع بقدر واسع من تقنيات المعلومات، حيث تستخدم هذه الوسائل كقنوات تواصل بين أصحاب الشأن والمخططين لانجاز ممارسات المشاركة العامة. من ناحية أخرى لازالت الاساليب المتبعة في تقرير مستقبل البيئة الحضرية في العراق تتبع الأساليب المركزية، حيث يبرر ذلك بأن مثل تلك المشاركة العامة تتطلب وجود وسائل الاتصال وامكانية استخدامها من قبل الناس. ومن هنا برزت مشكلة البحث المتمثلة بعدم التأكد من امكانية نجاح اسلوب المشاركة العامة في الوصول الى قرارات على الصعيد الحضري في حال تطبيقها في مستوطنات حضرية وريفية عراقية بسيطة. وقد افترض البحث أن أسلوب المشاركة العامة في المجال الحضري يمكن أن ينجح في حال تطبيقه ضمن مستوطنات حضرية وريفية عراقية بسيطة. تم اختيار مدينة الجبايش كحالة دراسية ملائمة لاختبار فرضية البحث وذلك لعدة أسباب أهمها كونها مدينة صغيرة شبيهة بقرية تضم مجتمعا بسيطا. طبق أسلوب المشاركة العامة عن طريق ورشة عمل نوقشت خلالها القضايا ذات الصلة، وقد خرجت الورشة بنتائج مهمة أستخدمت بشكل ناجح في وضع خطة حضرية متكاملة لمستقبل المدينة نابعة من قرارات الناس أنفسهم. وقد أثبت التجربة أنه بالامكان تطبيق هذا الأسلوب في مجتمعات بسيطة.


Article
تحليل نظام السيطرة على جودة الانتاج (دراسة تطبيقية في معمل الالبسة الرجالية في محافظة النجف)

Author: د. عدنان زيدان عبد العزيز
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2008 Issue: 16 Pages: 168-187
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

تهتم ادارة المشاريع الاقتصادية بجودة انتاجها من السلع والخدمات المقدمة للمستهلك وبأقل التكاليف واقل الخسائر (التلف) في العملية الانتاجية، فتضع السيطرة النوعية على الانتاج بمكانة ادارة الانتاج والهندسة الصناعية وبالاخص في المنشآت الصناعية .ان التقليل من شأن السيطرة النوعية على الانتاج من شأنه أن يؤدي الى خسائر مادية، كما يؤثر سلباً على اقبال المستهلك على اقتناء منتجاتها .ان عمل السيطرة النوعية على الانتاج يبدأ منذ دخول المواد الى المصنع حتى وصولها الى المستهلك بما في ذلك عملية الانتاج والخزن والتسويق .يتناول البحث اهمية السيطرة على الانتاج في المنشأة العامة لخياطة الالبسة الجاهزة في النجف الاشرف باستخدام الطرق الاحصائية

Listing 1 - 10 of 55 << page
of 6
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (55)


Language

Arabic (24)

Arabic and English (16)

English (13)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (8)

2017 (9)

2016 (5)

2015 (5)

More...