research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Role of the Approach and Scientific Knowledge in the Formation of new Speech Science as Studied by Waheed id Diin Khan
دور المنهج والمعرفة العلمية في تأسيس علم كلام جديد عند وحيد الدين خان

Author: Nawal Taha Yaseen نوال طه ياسين
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2014 Issue: 69 Pages: 323-370
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract India is famous variety of cultures and religions, which helped confrontation between Islam and another religions . first clash and conflicts between Islam and the different religions in India. second the clash of thoughts between Islam and western civilization, because India scholars communicate with modern development knowledge . Khan most famous Islamic thought in India, whenever he defiance about contemporary Islamic issue, he believe a really Islam is religion of mind, therefore, we ought to come new theology to aim agreement between religion of Islam and modern science, because the Old Theology has discuses old issues ,and language is not understand by young men . Khan is knew about his books that it written Islamic thought by scientific language for example:-1- Islam is challenge .2- To new theology . 3- The religion in confrontation of science .

يعرف عن الهند بتنوع الثقافات و تعدد الديانات و قد أسهم ذلك في أن يواجه الاسلام على أرضها تحديان و يتمثل التحدي الأول في ما واجهه الاسلام على أرضها من صدام و صراع مع دياناتها المختلفة أما التحدي الثاني تمثل في مواجهة الاسلام من صدام و صراع مع الغرب بفكره و علمه ذلك أن علماء الهند و باكستان أتيح لهم أن يتصلوا اتصالا مباشرا بمصادر المعرفة الحديثة .كان وحيد الدين خان واحدا من أولئك المفكرين الذين كان لاسمه رنين في شبه القارة الهندية حين تولى قضية الاسلام المعاصر في وجه تحدي العصر الحديث, فهو يعتقد أن الاسلام الصحيح هو دين العقل و أن المشكلات التي يواجهها الاسلام في هذا العصر منها ما هو علمي يوجه اليه بلغة العلم و مصطلحاته و لذلك علينا أن نأتي بعلم كلام جديد يوفق بين معطيات العلم الحديث و الاسلام,فسعى لتقديم الاسلام بلغة العصر الحديث, فإنسان العصر يريد أن يفهم الاسلام لكنه يطلب الكتب التي تعرضه بالأسلوب العلمي الذي يمتاز بالبساطة وهو يفضله على الأسلوب الفكري, فمحاولات السابقين للبرهنة على الحقائق الميتافيزيقية اعتمدوا على الاقيسة المنطقة و لغتها لم تعد مفهومة للشباب الاسلامي الذي يريد أن يؤسس موقفه على ارض من المعرفة الجديدة, وقد عرف عن مؤلفاته أنها كتبت الفكر الاسلامي بلغة العصر العلمي و منها الاسلام يتحدى, الدين في مواجهة العلم, نحو علم كلام جديد.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2014 (1)