research centers


Search results: Found 37

Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by

Article
Noah dialogue with his son In the Qur'an Study outer
حــــــوار نوح () مع ابنه في القرآن الكريم دراسة موضوعية

Author: Azzawi Yasser Hussein Mjbas, ياسر حسين مجباس العزاوي
Journal: journal of islamic sciencec collge مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 20578626 Year: 2013 Issue: 36 Pages: 10-32
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to God that His grace is righteous, The deadlines Al-Sadat concludes, in the past, from the story of Prophet Noah, peace be upon him and his dialogue with his son draw some lessons and important lessons in the life of the individual and the group, and in comes some of them: 1)follow the example of the prophets and messengers in their careers and their curricula, and style of their dialogue with others is a must for a farewell, father and teacher and educator. 2)gentle, is leading what appears in the dialogue Prophet Noah, peace be upon him with the guests, whether they are infidels or stick, and it does not mean at the same time, flattery or hypocrisy, but highlights the pity the named Lin speak. 3)the carrot and the stick of the most important foundations of the call to God Almighty. 4)of the greatest causes of the destruction of nations or individuals is injustice, most types injustice is disbelief in God and by the involvement of nothing. 5)good work with the faith in God Almighty is the correct ratio that benefit, not percentages alone enough to escape from the torment of God, God said

الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا وسيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أنَّ محمدا عبده ورسوله صلى الله وسلم عليه وعلى آله الطاهرين وصحبه أجمعين، والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين.وبعد:فإن خير الكلام كلام الله، وخير الهدي هدي سيدنا محمد( )، بهذين الأصلين اهتدت الأمة قديمًا، وهما سبيل نجاتها في سائر الأزمان والأحوال. من تمسك بهما رشد واستقام، ومن ضل عنهما غوى وهوى.يتفق المسلمون جميعًا بأنَّ القرآن الكريم كتاب الله الخالد، لا تنقضي عجائبه ولا تدرك معارفه، المعجزة الكبرى للرسول الكريم، فيه فيوضات علم الله الأزلي، وأنه يبقى بحرًا زاخرًا بأنواع العلوم والمعارف، يحتاج مَن يرغب في الحصول على لآلئه ودرره الغوص في أعماقه ومعانيه؛ تنـزيل الحكيم العليم.ويزداد يقيني يوماً بعد يوم أَنَّه لا خلاص لهذه الأمة من هذا الواقع الذي تعيشه، والبؤس الذي تحياه، لتعود كما كانت خير أمة أخرجت للناس، إلا بأن تجعل القرآن الكريم سبيل نجاتها، وحبل خلاصها، وهاديها من حيرتها، ومنقذها من رقدتها، به تحيا، وفي ضوئه تسير، وعلى منهاجه تموت.وانسجاما مع هذه القناعة، وتفاعلا مع هذا اليقين ارتأيت أن يكون بحثي هذا مع كتاب الله ، يحيى في ظلاله، ويثمر ببركته، فكان سبب اختياري الموضوع، تعلق الدراسة بالقران الكريم، وتعلق الدراسة بأول أولي العزم من الأنبياء على وجه الخصوص، ومحاولة مني للانتفاع والسير على خطا الأنبياء في طريق الدعوة الى الله تعالى، واستخلاص التجارب والدروس في التعامل مع الناس.وتأتي أهمية هذا الموضوع كونه يتعلق بنبي من أنبياء الله تعالى من أولي العزم، ومعرفة ما اتسم به نبي الله نوح  من أسلوب يتميز به عن الآخر، والتوصل إلى ما نحتاجه في أسلوب التعامل مع الناس وأسلوب الدعوة إلى الله تعالى, فكان ذلك وغيره دافعا لي على الكتابة في هذا الموضوع.وإسهاماً مني في إصلاح مجتمعنا الإسلامي، من خلال بث الأخلاق النبوية السامية، وتقوية أواصر العائلة في جانبها التربوي، وإظهاراً للفوائد المستنبطة في جانب من جوانب حياة النبي نوح ، كل هذا وغيره جعل بحثي هذا يخرج بعنوان: (حوار نوح  مع ابنه في القرآن الكريم دراسة موضوعية).واشتمل البحث على مقدمة ومطلبان وخاتمة، أما المقدمة فقد جاء فيها أهمية الموضوع وسبب اختياري له.أما المطلب الأول: فكان بعنوان: نوح  يصنع السفينة.وأما المطلب الثاني: وهو بعنوان: نوح  الأب الرحيم.أما الخاتمة فكانت لأهم النتائج التي أفادها البحث.والله أسأل التوفيق والفائدة، وأن يصلح حال بيوتنا، وأن يرفع الكرب والشدائد عنا وعن المسلمين جميعا.


Article
Reading of the place in Ghanim Al – Daghbagi short story
وتحدث الوقائع في المكان قراءة للمكان في قصص ( غانم الدباغ ) القصيرة

Author: Wijdan Tawfeeq. Al-Khashab وجدان توفيق الخشاب
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2008 Issue: 21 Pages: 1-30
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The start story writer deals with the place to which his characters come mentally but not physically through flashbacking other places. On the other hand, he gives other characters physical transmissions from one place to another.He may confine his protagonists to certain plays in order to express the crisis of the consciousness of reality. This can not be done through retrospection, isolation submitting it to discussion and contemplation.At the same time, the short story writer depends on the compounded description of the place, there be giving it deeper implications. He uses nature to be in conformity with the self or to be harmonies with the fictional action.

تعامل القاص مع المكان في أنه يحضر شخصياته حيناً في مكان ما لا تنتقل جسديا منه ، بل تحقق إنتقالا فكرياً عبر الاسترجاع لأماكن اخرى ، فيما يمنح شخصيات اخرى انتقالات جسدية من مكان لآخر . وقد يحصر أبطال قصصه في أماكن تنافذية ، تعبيراً عن مأزق الوعي بالواقع لا بالانصهار فيها ، ولا بالانعزال التقريبي عنه وإخضاعه للمناقشة والتأمل .وفي الوقت ذاته يعمد القاص الى الوصف المركب للمكان غالباً فيما يمنحه دلالات أعمق ، وقد أفاد من الطبيعة لتكون معادلاً لذات الشخصية أو لتواكب الحدث القصصي .


Article
Dialogue in Ali Fahadi Stories: Analytical Study
الحوار في قصص على الفهادي:دراسة تحليلية

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2009 Issue: 26 Pages: 37-56
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004). Ali Al Fahady stories included various examples of narrative dialogue showing the characters and present the events. This study examines the dialogue in Ali Al Fahady stories through analyzing the dialogue texts and show their artistic and aesthetic dimensions to reveal their significances.The study consists of an introduction and two sections. The introduction identifies the concept of dialogue while section one examines the external dialogue: the dual/ the convergence as related to the compound dialogue (the descriptive analytical), the symbolic dialogue and the dialogue without description, analysis and symbolization. Section two deals with the internal dialogue: individual/ mono dialogue as related to monologue, conscious dialogue, imagination and self–conversation.

تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستاذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي: سيدة النور والفرس الأصيل (1999)، صافات في سماء الأقصى (2000)، سيدة الأبراج (2001)، البائس والطريدة (2001)، حورية وادي ظهر (2001)، معلمة النهر (2001)، الجواد والراية (2003)، الثور والحلبة والمصارعة (2004).
حوت قصص علي الفهادي نصوصاً كثيرة ومتنوعة من الحوار القصصي أظهرت الشخصيات وعملت على تقديم الأحداث لذا جاء هذا البحث ليدرس الحوار في هذه القصص من خلال تحليل النصوص الحوارية وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها.
قام البحث على مدخل ومبحثين: تضمن المدخل تحديد مفهوم الحوار، وخص المبحث الأول بدارسة (الحوار الخارجي: الثنائي/ التنأوبي) من حيث الحوار المركب (الوصفي التحليلي) والحوار الترميزي والحوار المجرد من الوصف والتحليل والترميز، أما المبحث الثاني فكان لدراسة (الحوار الداخلي: الفردي/ الأحادي) من حيث الإرتجاع أو المونولوج وحوار تيار الوعي والتخيل ومناجاة النفس.


Article
Place in Ali Fahadi Stories: Analytical Study
المكان في قصص علي الفهادي .. دراسة تحليلية

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2010 Issue: 29 Pages: 1-25
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004). Ali Al Fahady stories included various descriptive section and expressions showing place and its contents as a container for the event and personality in a distinctive framework. The study deals with the place in Ali Al Fahady stories through analyzing the narrative texts to show their artistic and aesthetic dimensions to reveal their significances. The study consists of an introduction and three sections where the introduction identifies the concept of place. Section one examines place description concerning general and private place. Section two deals with patterns of place concerning threshold space/ connecting space, tamed place/ usual place, historical place, spontaneous place, theatrical place/ universal place. Section three deals with vision to identify place through the portioning, scene and universal vision.

تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستاذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي : سيدة النور والفرس الأصيل (1999) ، صافات في سماء الأقصى (2000) ، سيدة الأبراج (2001) ، البائس والطريدة (2001) ، حورية وادي ظهر (2001) ، معلمة النهر (2001) ، الجواد والراية (2003) ، الثور والحلبة والمصارعة (2004) .
حوت قصص علي الفهادي مقاطع وصفية متنوعة الأشكال والتعابير أظهرت المكان ومحتوياته من حيث كونه وعاء للحدث وللشخصية بشكل تأطيري متميز ، لذا جاء هذا البحث ليدرس (المكان في قصص علي الفهادي) من خلال تحليل النصوص القصصية وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها .
قام البحث على مدخل وثلاثة مباحث تضمن المدخل تحديد مفهوم المكان . وخص المبحث الأول بدراسة (وصف المكان) من حيث المكان العام والمكان الخاص ، أما المبحث الثاني فكان لدراسة (انماط المكان) من حيث فضاء العتبة / الفضاء الواصل ، والمكان الاليف / المكان المعادي ، والمكان التاريخي / المكان الآني ، والمكان المسرحي / المكان الكوني . أما المبحث الثالث فتنأول دراسة (الرؤية للتعرف على المكان) من خلال : الرؤية التجزيئية ، والرؤية المشهدية ، والرؤية الشمولية .


Article
Time in Ali Fahadi Stories: Analytical StudyDr. Nabhan Hasson Al SaadoonCollege of Basic Education/ Mosul University
الزمن في قصص علي الفهادي دراسة تحليلية

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2010 Issue: 28 Pages: 17-45
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004).Time in Al Fahady stories is interwoven and interrelated where the story achieves its specific purposes through the narrative events. The study deals with this topic through analysis the narrative texts as related to time to show their artistic and aesthetic dimensions and significance. The study is divided into an introduction and four sections. The introduction deals with the concept of time. Section one deals with patterns of time; section two with types of time; section three with arrangement of time, while section four deals with acceleration of time.

تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستإذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي : سيدة النور والفرس الأصيل (1999) ، صافات في سماء الأقصى (2000) ، سيدة الأبراج (2001) ، البائس والطريدة (2001) ، حورية وادي ظهر (2001) ، معلمة النهر (2001) ، الجواد والراية (2003) ، الثور والحلبة والمصارعة (2004) .
جاء الزمن في قصص علي الفهادي متداخلاً تكثر فيه المفارقات التي عن طريقها تحقق القصص أغراضها الخاصة بها من خلال الأحداث القصصية لذا جاء هذا البحث ليدرس هذا الموضوع من خلال تحليل النصوص القصصية الخاصة بالزمن وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها .
قام البحث على مدخل وأربعة مباحث : تضمن المدخل تحديد مفهوم الزمن . وجاء المبحث الأول لدراسة (أنماط الزمن) ، في حين خص المبحث الثاني بدراسة (أنساق الزمن) . أما المبحث الثالث فتضمن دراسة (ترتيب الزمن) ، في حين خص المبحث الرابع بدراسة (تسريع الزمن) .


Article
Description in Ali Fahadi Stories: Analytical Study
الوصف في قصص علي الفهادي :دراسة تحليلية

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2009 Issue: 24 Pages: 141-172
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004).Various descriptive passages are included in the stories. The study analyzes the descriptive texts and state their artistic and aesthetic dimensions and reveal their various significance. Thus the study consists of an introduction and four sections. Concept and functions of description and its relation with narration are stated in the introduction. Section one deals with description restricted narration through illustrating descriptive narration and description directed for description. Section two deals with free description through illustrating internal emotion, and event description, and event description. Sections three and four are concerned with classified and expressive descriptions through illustrating character, event, place and item description.

تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستاذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي : سيدة النور والفرس الأصيل (1999) ، صافات في سماء الأقصى (2000) ، سيدة الأبراج (2001) ، البائس والطريدة (2001)، حورية وادي ظهر (2001) ، معلمة النهر (2001) ، الجواد والراية (2003)، الثور والحلبة والمصارعة (2004) .
حوت قصص علي الفهادي مقاطع وصفية متنوعة الأشكال والتعابير لذا جاء هذا البحث ليجري دراسته عليها من خلال تحليل النصوص الوصفية وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات المختلفة التي تمخضت عنها بمدخل وأربعة مباحث . تضمن المدخل تحديد مفهوم الوصف وبيان وظائفه وعلاقته بالسرد . وخص المبحث الأول بدراسة (الوصف المقيد بالسرد) من حيث السرد الوصفي ، والوصف الموجه من السرد بأنماطه الثلاثة : الوصف البسيط ، والوصف المركب ، والوصف الانتشاري . وخص المبحث الثاني بدراسة (الوصف الحر) من حيث الوصف الدال على إنفعال داخلي ، والوصف الممهد للحدث والوصف الدال على الحدث ، وخص المبحثان الثالث والرابع بدراسة (الوصف التصنيفي) و(الوصف التعبيري) من حيث وصف الشخصية ووصف الحدث ووصف المكان ووصف الشيء .


Article
Place in hakmat silage of stories
المكان في قصص حكمت صالح

Author: Nabhan Hassoun Sadoun نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2014 Issue: 43 Pages: 107-136
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

I was chosen by Musli ruled in favor of a field of research to carry his collection of short stories (waiting for the festival) of a coherent artistic techniques to a large extent. This consists of the stories of sxs stories written between (1970-1985) are: (waiting for the festival /1970) and (and doubts lover odd /1971) and (not disheartened Vsahvy / 1971) and (Satan avenge himself /1985) and (and left alone /1985) and (combustion /1985) interested in the writer place especially the city of Mosul, so this came to study the place through the analysis of narrative texts and a statement artistic and aesthetic dimensions and detect signs that emerged from.The search at the entrance and two sections, ensure entrance define the concept of place fiction to put perception, which is held by the analysis, which included the first research study (geography) in terms of public space / special place and a natural place / Where the industrial and place the open / closed place while singled second research study ((installation place) where, pet / hostile place, and historical place / real-time location, and location playwright / cosmic place.

لقد جاء اختيار الكاتب الموصلي (حكمت صالح) ميداناً للبحث لما تحمل مجموعته القصصية (في انتظار المهرجان) من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير. وتتكون هذه المجموعة القصصية من ست قصص كتبت ما بين (1970-1985) هي: (في انتظار المهرجان /1970) و (وشكوك العاشق الغريب /1971) و (لا تبتئس فسأشفى/1971) و (الشيطان يثأر لنفسه / 1985) و (ويبقى وحيداً /1985) و (الاحتراق /1985) عني فيها الكاتب بالمكان ولاسيما مدينة الموصل لذا جاء هذا البحث لدراسة المكان عبر تحليل النصوص القصصية وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها. قام البحث على مدخل ومبحثين، تضمن المدخل تحديد مفهوم المكان القصصي لوضع التصور الذي يقام عليه التحليل، وتضمن المبحث الأول دراسة (جغرافية المكان) من حيث المكان العام / المكان الخاص والمكان الطبيعي / المكان الصناعي والمكان المفتوح / المكان المغلق في حين خص المبحث الثاني بدراسة (تركيب المكان) من حيث المكان الأليف / المكان المعادي، والمكان التاريخي / المكان الآني، والمكان المسرحي / المكان الكوني.


Article
THE narrator component narrative "The narrator form of the Qur'an story model"
الراوي مكوّنا سرديا "شكل الراوي في القصة القرآنية أنموذجا"

Author: Riadh jbari shhail رياض جباري شهيل
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2015 Issue: 71 Pages: 1-28
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The narrative components of any story or novel: the narrator,and the Narrated (event and character maatrin in the narration space: time and space),and Narratee. We discussed this and respect between the narrator of those components, and specifically form, and leave the location and function to other research. It was to search a quick look at the most important narrative studies that revealed the dimensions of the narrative text, components and elements, including the narrator, as a distinction between the narrator and writer, and then got up study: the form of the narrator in the Qur'an story: the narrator internal and external narrator.

مكوّنات السرد في أي قصة أو رواية هي: الراوي، والمروي ( الحدث والشخصية مؤطّرين في فضاء: الزمان والمكان )، والمروي له. ويختص بحثنا هذا بالراوي من بين تلك المكوّنات، وبشكله تحديدا، ونترك موقعه ووظيفته إلى بحوث أخر. وقد كان للبحث إطلالة سريعة على أهم الدراسات السردية التي كشفت عن أبعاد النص القصصي، مكونات وعناصر ومنها الراوي ، إذ فرقت بين الراوي والكاتب، ومن ثم نهض بدراسة: شكل الراوي في القصة القرآنية: الراوي الداخلي والراوي الخارجي.

Keywords

الراوي --- سرد --- قصص


Article
Element of surprise in stories
عنصر المفاجأة في قصص عبدة خال

Author: Dhifaf Adnan Hashim ضفاف عدنان هاشم
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2016 Issue: 75 Pages: 1-15
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract :Is an element of surprise , especially in the importance of the short story depends on the awareness of the importance of the writer of the story and the area of technology and the ability to distribute its technology ensures the interaction of the reader and his attraction to the story element of surprise only entwined in the growing event fabric as aksrkht expectation laid down by the reader of events and confused emotions the direction of what is happening shows and rarefied the course of the event so it had aprivate event in the building and in this paper we have tried to disclose its importance in some of the stories of villains group of giggling wapas free slave element of surprise which rely in their construction and the role of the writer in finding alternatives to him in stories that surprise element devoid of significance

الملخص :يشكل عنصر المفاجأة أهمية خاصة في القصة القصيرة تتوقف على وعي الكاتب لتقنيات القصة ومساحتها والقدرة على توزيع تقنياتها بشكل يضمن تفاعل القارئ وانجذابه للقصة فعنصر المفاجأة لا يظهر إلا ملتحما في نسيج الحدث المتنامي إذ يكسر أفق التوقع الذي يرسمه القارئ للأحداث ويربك انفعالاته اتجاه ما يحدث ويخلخل سير الحدث لذلك كان له أهمية خاصة في بناء الحدث ، وفي هذا البحث حاولنا الكشف عن أهميته في بعض القصص من مجموعة ( الأوغاد يضحكون ) للقاص عبدة خال التي تعتمد عنصر المفاجأة في بنائها ودور الكاتب في إيجاد بدائل لعنصر المفاجأة في القصص التي تخلو منه .


Article
What is not said by my helmetAnalytic Study of Description in Faris Saadaldeen Narratives
ما لم تقله خوذتيدراسة تـحليلية للوصففي قصص فارس سعد الدين

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2009 Issue: 27 Pages: 17-42
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Narrative description constructs a new world based on literary language rules and not symmetry rules. Description is a process of moving reality to the receiver mind from a material image to a literary one. This study examines description in Faris Saadaldeen through his narrative collection (what is not said by my helmet) as it is characterized by consistent artistic techniques and contained various descriptive passages and expressions describing characters, events, places and things. The study consists of an introduction and four sections. The introduction deals with the concept of description, its functions and relation with narration and brief review of the author life and his literary works are presented. Section one examines description restricted narration through descriptive narration and directive narration. Section two deals with free description through the description indicating an internal affection, description introducing the event and the description indicating the event. Sections three and four both deal with classified and expressive description through character, event, place and thing description. The study is based on an analytical study of the descriptive texts in Faris Saadaldeen narratives to reveal the aesthetic and artistic values and their significance.

يعمل الوصف القصصي على إنشاء واقع جديد على وفق قوانين اللغة الأدبية وليس على وفق قانون التماثل مع الواقع. وعليه فالوصف هو عملية نقل الواقع الى ذهن المتلقي من صورة مادية الى صورة أدبية ؛ لذا جاء هذا البحث ليدرس الوصف في قصص فارس سعد الدين باختيار مجموعته القصصية (ما لم تقله خوذتي) انموذجاً للتطبيق ؛ لما تميزت به من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن احتوائها مقاطع وصفية متنوعة الأشكال والتعابير تصف الشخصيات والأحداث والأمكنة والأشياء.
قام البحث على مدخل وأربعة مباحث. تضمن المدخل تحديد مفهوم الوصف، ووظائفه وعلاقته بالسرد، ثم موجز عن حياة القاص ونتاجه الأدبي. وجاء المبحث الأول لدراسة (الوصف المقيد بالسرد) من حيث السرد الوصفي، والوصف الموجه من السرد بأنماطه الثلاثة : الوصف البسيط، والوصف المركب، والوصف الانتشاري. وخص المبحث الثاني بدراسة (الوصف الحر) من حيث الوصف الدال على انفعال داخلي، والوصف الممهد للحدث، والوصف الدال على الحدث. في حين خص المبحثان الثالث والرابع بدراسة (الوصف التصنيفي) و(الوصف التعبيري) من حيث وصف الشخصية، ووصف الحدث، ووصف المكان، ووصف الشيء.
اعتمد البحث دراسة تحليلية للنصوص الوصفية في قصص فارس سعد الدين للكشف عن القيم الجمالية والفنية وبيان الدلالات التي تمخضت عنها.

Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (37)


Language

Arabic (26)

Arabic and English (9)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (4)

2018 (2)

2017 (2)

2016 (1)

2015 (2)

More...