research centers


Search results: Found 59

Listing 1 - 10 of 59 << page
of 6
>>
Sort by

Article
The Impact Puppets Theatre in The Development of Language Skills for Kindergartens Children
فاعلية مسرح الدمى في تنمية المهارات اللغوية لدى أطفال الرياض في مدينة الموصل

Author: Aaisha Edrees Abd-AL-Hameed AL-Kallak عائشة إدريس عبد الحميد الكلاك
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2013 Issue: 42 Pages: 73-114
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The present research aims to know the effectiveness of Puppets Theatre in the development of Language Skills for Kindergartens Children. To achieve the aim ,the researcher chosen the preparatory stage in the Al-Firdous Kindergarten in the City of Mosul and chosen two division : (A) to be the control group using traditional way without Puppets Theatre, and (B) to be the experimental one using Puppets Theatre. The researcher selected (28) male & female children in each group. The researcher achieved equivalence between two groups in multiple variables as: age (in months), parents educational level, the order of child in the family , the pre- test of Language skills , the numbers of child`s family & intelegence).The researcher has prepared test of Language skills, characterized with reliability and stability calculated using pre - post test and it was made of (25) items ,and applied it on the sample of research. statistical tools were used to analyze data. The results were as follows: There is a statistical difference sign between both groups of the post test in the light of these results ,the researcher has submitted anumber of recommendations and suggestion.

يهدف البحث إلى التعرف على فاعلية مسرح الدمى في تنمية المهارات اللغوية لدى طفل الروضة. وتحقيقاً لهدف البحث اختارت الباحثة روضة الفردوس لتكون ميدان البحث وتم اختيار أطفال مستوى التمهيدي للشعبتين(أ) و(ب) فكانت شعبة (أ) الضابطة التي يتم تعليمها بالطريقة الاعتيادية بدون مسرح للدمى وشعبة (ب) التجريبية التي يتم تعليمها على وفق مسرح الدمى، واختارت من كل مجموعة (28) طفلاً وطفلة ليكونوا عينة البحث وبذلك بلغ المجموع النهائي للأطفال (56) طفلاً وطفلة في كلا المجموعتين كافأت الباحثة بين مجموعتي البحث في المتغيرات الآتية : العمر الزمني، التحصيل الدراسي للأب والأم، الذكاء،ترتيب الطفل بين إخوته،عدد أفراد أسرة الطفل،الاختبار القبلي.وأعدت مقياساً لقياس المهارات اللغوية لدى الأطفال بعمر الروضة بلغت عدد فقراته (25) فقرة بثلاثة بدائل، وتحققت من صدقه وثباته. وأجرت التطبيق القبلي للمقياس على العينة الأصلية للبحث للمجموعتين التجريبية والضابطة وحسبت النتائج، وعرضت خلال التجربة المسرحيات الخاصة بالبحث و عددها (20) مسرحية والتي عرضت مسبقاً على خبراء في مجال الاختصاص للتحقق من صدقها وصلاحيتها للتجربة، استمرت التجربة شهرين متتابعين بواقع(8) أسابيع وحصتين في كل اسبوع في يومي الأحد والأربعاء، أجرت في نهاية التجربة التطبيق النهائي للمقياس للمجموعتين، وتم معالجة النتائج باستخدام الوسائل الإحصائية المناسبة، أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً في التطبيق البعدي للمجموعتين ولصالح المجموعة التجريبية التي تعلمت من خلال مسرح الدمى. وفي ضوء نتائج البحث استنتجت الباحثة بعض الاستنتاجات ووضعت عدة توصيات واقترحت عدداً من المقترحات.


Article
The Effect of Using Puppets on Social Growth and Vocabulary Achievement For kindergarten Children
أثر استخدام مسرح الدمى في النمو الاجتماعي والمحصول اللفظي لدى أطفال الرياض

Loading...
Loading...
Abstract

The current research aims at investigating the effect of using puppets theatre in the social growth and the verbal vocabulary for kindergartens children. In order to achieve these aims, the two researchers have put the following four hypotheses:- The researcher has used the experimental design with the pre and post test with a control group The first experimental group has been taught according to the puppets theatre style, while the control group has been taught according to the normal method. The sample of the research consisted of (50) male and female children distributed as (25) male and female children in the control group and( 25) children in the control group , The two researchers have prepared the necessary educational plans for both groups (10) plans of each group, they were presented to a committee of specialized experts to make sure of their validity.Also the two researchers have prepared two tools:-First:- To measure the social growth consisted of (42) items.Second:- To measure the verbal vocabulary consisted of (16) images and (60) questions distributed on eight levels. After achieving the validity of the tools they were applied to the two research groups before starting and ending the experiment so as to investigate the puppets theatre effect on the social growth and verbal vocabulary for sample's individuals.After treating the data statistically , the results were as follows:-1. There is a statistical significant difference sign at a level of (0,05) between the means of the experimental group in the pre and post test on the social growth scale and infavor of the post test.2. There is a statistical significant difference at a level of (0,05) between the means of the experimental group and the control group on the social growth scale in the post test infavor of the experimental group.3. There is a statistical significant difference at a level of (0,05) between the means of the experimental group in the verbal vocabulary between the pre and post test infavor of the post test .4. There is not statistical significant l difference sign at a level of (0,05) between the means of the experimental group degrees average and the control group degrees average on the verbal vocabulary in the post test.In the light of these results, the researcher has submitted a number of recommendations and suggestions the most important ones are opening courses in collaboration with Education Directorate and University of Mosul to train teachers how to use puppets in teaching kids. The researcher has suggested to make a comparative study between puppets and roal–play wayin the social and linguistic growth for kindergartens kids.

يهدف البحث التعرف على أثر استخدام مسرح الدمى في النمو الاجتماعي والمحصول اللفظي لدى أطفال الرياض، ولتحقيق هدف البحث وضع الباحثان أربع فرضيات وهي:-وقد استعمل الباحثان التصميم التجريبي ذا الاختبارين القبلي والبعدي مع وجود مجموعة ضابطة، إذ درست المجموعة التجريبية على وفق مسرح الدمى، ودرست المجموعة الضابطة على وفق الطريقة الاعتيادية، وبلغت عينة البحث (50) طفلاً وطفلة موزعين بواقع (25) طفلاً وطفلة في المجموعة التجريبية، و (25) طفلاً وطفلة في المجموعة الضابطة. وأعد الباحثان الخطط التعليمية اللازمة لكلتا المجموعتين وعددها (10) خطط لكل مجموعة، وتم التحقق من صدقهما وثباتهما. واعد الباحثان أداتين الأولى: لقياس النمو الاجتماعي مكونة من (42) فقرة ، والثانية: لقياس المحصول اللفظي مكونة من (16) صورة و (60) سؤالا موزعة على ثمانية مجالات, وبعد التحقق من صدق وثبات أداتي البحثتم تطبيقهما على مجموعتي البحث قبل بدء التجربة وبعد انتهائها للتعرف على أثر مسرح الدمى في النمو الاجتماعي والمحصول اللفظي لدى أفراد العينة. وبعد معالجة البيانات إحصائيا أظهرت النتائج ما يأتي:-1. يوجد فرق ذو دلالة معنوية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية بين الاختبارين القبلي والبعدي على مقياس النمو الاجتماعي لمصلحة الاختبار البعدي.2. يوجد فرق ذو دلالة معنوية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة على مقياس النمو الاجتماعي في الاختبار البعدي لمصلحة المجموعة التجريبية.3. يوجد فرق ذو دلالة معنوية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية بين الاختبارين القبلي والبعدي على أداة المحصول اللفظي لمصلحة الاختبار البعدي.4. لا يوجد فرق ذو دلالة معنوية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على أداة المحصول اللفظي في الاختبار البعدي.وفي ضوء النتائج التي توصل إليها البحث تقدم الباحثان بعدد من التوصيات والمقترحات أهمها, فتح دورات بالتنسيق مع مديرية التربية وجامعة الموصل لتدريب المعلمات على كيفية استخدام الدمى في تعليم الأطفال ، واقترحت إجراء دراسة مقارنة بين مسرح الدمى وطريقة لعب الدور في النمو الاجتماعي واللغوي لدى أطفال الرياض.

Keywords

Puppets --- مسرح --- الدمى


Article
التوافق واللا توافق بين الأداء التمثيلي والعناصر البصرية المصاحبة في عروض مسرح الطفل

Authors: حيدر جواد كاظم ألعميدي --- تماره هلال عبد العال الزبيدي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 16 Pages: 244-265
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

تشكل منظومة خطاب العرض المسرحي مجموعة من الوسائل التي يوظفها ـالمخرج ـ لتجسيد موضوعه أو فكره على هيئة منجز إبداعي فني.وفي مجال مسرح الطفل هناك مجموعة من العناصر البصرية في الصورة المسرحية ـ أداء تمثيلي وعناصر بصرية مصاحبه له ـ تسهم في إيصال فكرة ما إلى المتلقي ، إذ تتضافر هذه العناصر فيما بينها لتشكل وحده فنية متكاملة تجسد مضمون العمل المسرحي.


Article
طبيعة الصراع في نصوص مسرح اللامعقول يوجين يونسكو انموذجا

Author: أ.م.د. فاتن جمعة سعدون
Journal: LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية ISSN: 19995601 Year: 2016 Volume: 1 Issue: 21 Pages: 354-373
Publisher: Wassit University جامعة واسط

Loading...
Loading...
Abstract


Article
The Performance Variable of the Actor's Techniques in Postmodern Theater Shows
المتغير الادائي لتقنيات الممثل في عروض مسرح ما بعد الحداثـــــــــــــــــــــة

Author: Wiam Wafi Ali وئام وافي علي
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 92 Pages: 41-56
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The postmodern ideas and concepts have produced social, political and economic variables that have been affected by wars, crises, the role of globalization and the information revolution. They have created many variables in concepts and great variables in technological, artistic and cultural innovations. All these changes have contributed to changing the form of the theatrical show aesthetically and intellectually, which cast a shadow over the nature of the actor's performance who has become more demanding to change his performance and to find the mechanisms and new nature of work governing him corresponding to those variables and this prompted the researcher to adopt the subject (the performance variable of the actor's techniques in postmodern theatre show (. Research importance:It provides benefit to actors, directors and workers in the field of theater. The researcher in the theoretical framework tackled two sections:The first section: Postmodern conceptThe second section: the actor's performance in postmodernismThe researcher chose a sample for the analysis represented by the play (Azaiza), which was presented in 2014, and after the analysis, a set of results have been found and the most important of which are:- The theory of playing in the performance and performance technology clearly contributed to the blending of all the styles and artistic trends within one center that depends through their way on fragmentation, anarchy, contradiction, and the ambiguity and multiplicity of the meaning. Then the conclusions reached at and the most important of which are:-The performance variable of the actor's techniques is highlighted in postmodern presentations via subjugating the actor to the hegemony of the techniques that made him a sign subject to its authority within the show system.

افرزت طروحات ما بعد الحداثة ومفاهيمها متغيرات اجتماعية وسياسية واقتصادية والتي تأثرت بالحروب والازمات ودور العولمة والثورة المعلوماتية، اذ شكلت متغيرات كثيرة في المفاهيم وكبيرة في الابتكارات التقنية والفنية والثقافية كل هذه المتغيرات ساهمت بتغيير شكل العرض المسرحي جمالياً وفكرياً، والتي القت بظلالها على طبيعة أداء الممثل الذي اصبح اكثر مطالبة بتغيير اداءه وايجاد آليات وطبيعة اشتغال جديدة تحكمه تتوافق مع تلك المتغيرات وهذا ما دفع الباحث الى تبني موضوع (المتغير الادائي لتقنيات الممثل في عروض ما بعد الحداثة).

Keywords

Actor --- Theater --- ممثل، مسرح


Article
countenance of Productions at theater of the shadow play"a son of Daniel" exemplar
ملامح الاخراج في مسرح خيال الظل(ابن دانيال نموذجاً)

Author: Ahmed Q. Yunes احمد قتيبة يونس
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2006 Issue: 13 Pages: 81-104
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Employing this research to indicate features Productions (Theatre) offers imagination shadow of the son of Daniel Moussalli, We have tried to take advantage of the research, production techniques of modern features Alajarajeh determined that the work of the son of Daniel; Within levels (optical) and (audio), fit in the final method Jamali and knowledge are addressed with the audience about the essence of driving done (creative) without leave was in the midst of spaces interpretation; speech because the automatic son Daniel is all died ideas and mental movement relation, they are extracted by receiving mental images theatrical running Bhuas spectator engage mental components (experiences /information /expectations /mental and spiritual legacy... etc.), creating a world equivalent Lamah procedure on the one hand, The external compensation Lamah critical on the other hand.

يشتغل هذا البحث على بيان ملامح الإخراج (المسرحي) في عروض خيال الظل التي قدمها ابن دانيال الموصلي، وقد حاول أن يستفيد البحث من تقنيات الإخراج الحديثة في تحديده للملامح الإخراجية التي عمل عليها ابن دانيال ؛ ضمن المستويين (البصري) و (السمعي)، المنتظمان في النهائية لمنهج جمالي ومعرفي يشكلان خطاباً معيناً ويقود المتلقي نحو جوهر المنجز (الإبداعي) دون أن يتركه يتخبط في مساحات التأويل؛ لأن خطاب الذي يبتغيه ابن دانيال هو كل ما يمت للأفكار والحركة الذهنية بصلة، حيث يتم انتزاعه عقلياً عن طريق استقبال الصور المسرحية التي تصطدم بحواس المتفرج وتشتبك بمكوناته الذهنية (خبرات /معلومات /تطلعات /إرث عقلي وروحي...الخ) لتخلق عالماً معادلاً لعالمه الداخلي من جهة، وتعويضاً لعالمه الخارجي المأزوم من جهة ثانية.


Article
القيم التربوية في مسرح الطفل (( مسرحيات جبار صبري العطية أنموذجاً ))

Author: عباس كاظم الجميلي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2010 Volume: 1 Issue: 4(عدد خاص بالمؤتمر) Pages: 365-380
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

شكل مسرح الطفل منذ نشوئه في نهاية القرن السابع عشر ،علامة مميزة في عالم الفن المسرحي الواسع.وتعددت تجاربه الكثيرة التي امتزجت فيها القيم التعليمية والتربوية ،فضلا عن المستويات الترفيهية والجمالية .وقد اهتمت الدول بهذا الجنس الأدبي ، حيث شيدت المسارح وتأسست الفرق المسرحية المتخصصة بهذا الميدان ، انطلاقا من الإيمان بدور المسرح في رعاية جيل الطفولة ضمن برامج التنمية الشاملة ، وكجزء من التربية الوطنية والسعي لتنمية الذائقة الجمالية والحسية لدى الطفل . ومن منطلق الانفتاح الثقافي والتواصل الحضاري مع العالم ، كان بلدنا العراق من الدول التي اهتمت في برامجها التعليمية والتربوية بالطفل حيث أنشأت المسارح وأسست الفرق المسرحية التي تقدم عروضها للطفل ، بل أقيم مهرجان النشاط المدرسي والذي يعني بالمسرح المدرسي ـ علما أننا نقر بأن هناك ثمة مفروقات بينة بينه ومسرح الطفل ـ وتصدى الكثير من الكتاب لكتابة نصوص مسرحية موجهة للأطفال .


Article
Aesthetics Alcinogravea In Open Spaces (Beaches Delinquency) As a Model
جماليات السينوغرافيا في الفضاءات المفتوحة ( شواطئ الجنوح ) أنموذجا

Author: Haider Jawad Kadhim al-Amidi حيدر جواد كاظم العميدي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 23-40
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

term Alcinogravea is one of modern terms and prominent in the early twentieth century, this does not mean that the term is not known since the beginning of the stage, it exists under other names, the contents of term is old as play old ,the exist Translation literal term means "draw a scene, and despite the clarity of the term and its mission, the some of the playwrights when they make mistakes in interpretation and believe that Alcinogravea exceed design theorist theatrical theatrical space to address fully all the visual elements, including the actor's body and outfit worn by lighting directed on the area representation

يعد مصطلح السينوغرافيا من المصطلحات الحديثة والبارزة في مطلع القرن العشرين ، وهذا لا يعني أن المصطلح لم يعرف منذُ بدايات المسرح ، فهو موجود تحت مسميات أخرى ، فمكونات المصطلح يعود قدمها إلى قدم المسرحية ، فالترجمة الحرفية للمصطلح تعني " رسم المنظر ،ورغم وضوح المصطلح ومهمته فان البعض من المسرحيين عندما يخطئون في تفسيره ويعتقدون إن السينوغرافيا تتعدى تصميم المنظر المسرحي إلى معالجة الفضاء المسرحي كاملاً بجميع العناصر المرئية بما فيها جسم الممثل والزي الذي يرتديه والإضاءة الموجهة على منطقة التمثيل


Article
Phenomenology and its impact on the performance of the actor in the Iraqi theater performances
الظاهراتية وتأثيرها على أداء الممثل في عروض المسرح العراقي

Author: Ali Abdul Mohsen Ali علي عبد المحسن علي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 61-77
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Criticism Schools appeared to confirm the need for cash produce a new meaning, Ungroup attributed to (Jacques Derrida), which stressed the importance of the verbal side, which he called (metaphysics Elhoudorh) refers to the importance of the part of speech as the system is visible. Reader-response criticism, the direction in which it assigned to (Norman terrifying end) and (Harold Bloom) assert that the multiple readings of the text? Because one reading of the text is not enough literary lies the secret to the meaning of the text creates and produces each time new production differs from the previous production. The pioneers of modern criticism (Allen Tate) and (t. B. Blakmz) and (William. K. Features and Son), alerted to the importance of addressing T.. Q. Eliot's poem, which is also considered poetry and not something else, because they form self-sufficient and therefore work is literary independently of each independence from the writer of this should be considered a literary work as an independent entity on the directives of the writer and affiliations, social, religious, and the effects of the psychological and moral to it. Alchuklanyen Russians (Victor Hkulovski) and (Yan Mukarovsky) and (Roman Aopsn) relied on the premise of conflict between the language of literary or poetic language routine and this discrepancy was caused by giving the language the usual significance by the trend for Chklana because they are responsible for the transfer of the message to listeners by basing to the outside world for this language, literary language and interested in bringing attention to the formal qualities of self to any internal relationships among signals language itself.

ظهرت المدارس النقدية لتؤكد ضرورة انتاج معنى جديد ، فالتفكيكية التي نسبت الى (جاك دريدا) الذي أكد على أهمية الجانب الكلامي والذي اسماه (ميتافيزيقيا الحضورة) يشير فيه إلى أهمية جانب الكلام باعتباره نظاما مرئيا . نقد استجابة القارئ،ذلك الاتجاه الذي اسند إلى (نورمان هولا ند) و (هارولد بلوم) يؤكدون فيه إن للنص قراءات المتعددة ؟ لان القراءة الواحدة للنص الأدبي لا تكفي ويكمن السر في ذلك إلى إن المعنى النصي يخلق وينتج في كل مرة إنتاجا جديدا يختلف عن الإنتاج السابق . رواد النقد الحديث (ألن تيت) و (ر.ب. بلاكمز) و (وليام . ك . وميزات الابن) ، نبهوا إلى أهمية معالجة ت . س . اليوت للقصيدة والذي هو الآخر اعتبرها شعرا وليس شيئا آخر ، لأنها شكلا مكتفيا بذاته وبالتالي فالعمل الأدبي مستقل كل الاستقلالية عن الكاتب لذلك ينبغي دراسة العمل الأدبي ككيان مستقل عن توجيهات الكاتب وانتماءاته الاجتماعية والدينية ، وتأثيرات الجانب النفسي والأخلاقي عليه . الشكلانيين الروس (فكتور شكلوفسكي) و (يان موكاروفسكي) و (رومان ياوبسن) اعتمدوا على فرضية التعارض ما بين اللغة الأدبية أو الشعرية واللغة الاعتيادية وهذا التعارض ناجم عن إعطاء اللغة الاعتيادية الأهمية من قبل الاتجاه لشكلاني لأنها مسؤولة عن نقل الرسالة إلى المستمعين من خلال الاستناد إلى العالم الخارجي لهذه اللغة ، واللغة الأدبية تهتم بجلب الانتباه إلى الخصائص الشكلية الذاتية أي إلى العلاقات الداخلية فيما بين الإشارات اللغوية نفسها .


Article
The concept of satire in the theater texts of Mohammed Maghout
مفهوم التهكم في نصوص محمد الماغوط المسرحية

Author: Faten Hussein Naji فاتن حسين ناجي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 212-234
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The variables of political, social and economic impact of large discourse creative observer of those variables Perhaps the playwright of the first who cared for those variables, the fact that the theater is an art first, which reflects and directly on the issues of the community, as it provides a point of view in a constructive in itself, and when it is used as part of a protest or opposition, it tends to create simply the wrong questions rather than providing solutions. this confirms that the booming cash-in communities is closely linked to the atmosphere of the writing open to the diversity and freedom of creativity, and that whenever narrowed this space turning the art of cash to taunt and clear, and this has become kind of sarcasm is some way expressive language and refused reductase in the subconscious mind of the human being, they are the same time reveal the frustration myself big and the face of a negative reality; because the policy of oppression and gagged and frequent revolutions and changes polished Arab writer who claimed writes his criticism of colors grief and pain.

إن للمتغيرات السياسية والاجتماعية والاقتصادية اثر كبير في الخطاب الإبداعي الراصد لتلك المتغيرات ولعل الكاتب المسرحي من أوائل اللذين اهتموا بتلك المتغيرات كون المسرح هو الفن الأول الذي يعبر وبصورة مباشرة عن قضايا المجتمع إذ انه يوفر وجهة نظر بناءة في حد ذاته، وعندما يتم استخدامه كجزء من الاحتجاج أو المعارضة، فإنه يميل إلى إنشاء ببساطة الخطأ في المسائل بدلا من تقديم حلول .وهذا يؤكد على إن ازدهار النقد في المجتمعات مرتبط ارتباطا وثيقا بأجواء الكتابة المنفتحة على التنوع والاختلاف وحرية الإبداع، وأنه كلما ضاقت هذه المساحة تحول فن النقد إلى تهكم واضح، وأصبح هذا النوع من التهكم يمثل للبعض أسلوبا تعبيريا ولغة رفض مختزلة في العقل الباطن للإنسان ، فهي بذات الوقت تكشف عن إحباط نفسي كبير ومواجهة سلبية للواقع ؛ لأن سياسة القهر وتكميم الأفواه وكثرة الثورات والتغيرات صقلت الكاتب العربي الذي راح يكتب انتقاداته بألوان حزنه وألمه.

Listing 1 - 10 of 59 << page
of 6
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (59)


Language

Arabic (51)

Arabic and English (5)

English (2)


Year
From To Submit

2019 (4)

2018 (7)

2017 (6)

2016 (9)

2015 (8)

More...