research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Assessment of Human Investment Efficiency in the Private University Teaching according to the strategy of Higher Education in Iraq and chosen Colleges))
تقييم كفاءة الاستثمار البشري في التعليم الجامعي الخاص وفقا لستراتيجية التعليم العالي في العراق كليات مختارة للمدة (2010- 2014)

Authors: عمار حمد خلف --- عمر فاضل حمد القيسي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2016 Volume: 22 Issue: 94 Pages: 374-405
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

the current research aims at analyzing the efficiency of the private university teaching that recently expanded after 2003 ,;besides , the commitment of the private colleges ,definitely Al-Maamun and Al-Mansour colleges with strategy of the ministry of higher education and scientific research. This could be done through many indications that measure the efficiency of the private university teaching , including ( the indication of the efficiency of using human resources and efficiency in using the materialistic indications. But the human efficiency in these colleges , including the sample of the research ( Maamun and Mansour) has not been consistent with what the ministry of higher education and scientific research desires to fulfill. Thus, the study sets off from a hypothesis ,indicating the weakness of the human investment efficiency in the private colleges for not applying the strategy of the ministry of higher education and scientific research efficiently. Most important conclusions the study reaches to are: The over mentioned colleges have not submitted sufficiently all specializations as engineering and scientific one, the human specializations are the dominant one in Al-Maamun college, amounted (54%,55) for the years 2010– 2014, while the scientific and engineering specializations amounted (45%,450 for the same years. The number of the students for every prof in the over mentioned colleges amounted ( 60,93) for the year 2011-2014, while in the Al-Mansour College , the ratio amounted 38,47. The national strategy focuses on diminishing the number of students to every Prof. , from 62 students for every prof. the average is 30 for every prof. The large number of students would effect on the efficiency of the human investment of the college in respect to the students' comprehension ; this actually lead to Prof. 's fatigue. It has been indicated that the quality of graduates in these over mentioned colleges have not been at good level of comprehension , this actually effect on the quality of human investment , where the most ratio of the students averages have been considerable and agreeable. This indicated to the weakness of the scientific level in both colleges , The reasons behind that are related to the weakness in students ' characterizations as that indicated by their low averages. Most important recommendations are listed below: The necessity of paying concern over the over two colleges by increasing their departments ( engineering and scientific one) in way that meets the need of the work place. and should be consistent with the strategy of the ministry of higher education and Scientific research for the years (2011-2020). The increase in Profs. and Masters ,in addition to other instructors instead of lecturers having relation to other works and jobs of delivering lectures in other colleges, This lead to weakening in their abilities to reach the subject to the students.

يهدف البحث إلى تقييم كفاءة التعليم الجامعي الاهلي في العراق، الذي توسع بشكل ملحوظ بعد عام 2003 إذ يوضح البحث مدى التزام الكليات الأهلية وعلى وجه الخصوص كليتي المأمون والمنصور بإستراتيجية وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، من خلال استخدام بعض المؤشرات الكمية التي تقيس كفاءة هذا النوع من التعليم ومنها (مؤشرات الكفاءة في استخدام الموارد البشرية ومؤشرات الكفاءة في استخدام المستلزمات المادية ومؤشرات الكفاءة في استخدام الجانب المالي). ان كفاءة الاستثمار البشري في هذه الكليات ومنها عينة البحث كليتي (المأمون والمنصور) لم تكن متوافقة مع ما كانت ترغب في تحقيقه وزارة التعليم العالي من التعليم الجامعي الأهلي، لذا انطلقت هذه الدراسة من فرضية مفادها ضعف كفاءة الاستثمار البشري في الكليات الأهلية لعدم تطبيقها بصورة تامة لاستراتيجيه وزارة التعليم العالي والبحث العلمي والتي كان من أهم الاستنتاجات التي توصل أليها البحث هي1- ان الكليتين المبحوثتين لم تقدم لسوق العمل العراقي الاختصاصات المرغوبة بصورة تامة من اختصاصات علمية وهندسية،اذ كانت الاختصاصات الإنسانية في كلية المأمون هي السائدة والبالغة نسبتها (54.55%) على الاختصاصات العلمية والهندسية والبالغة نسبتها (45.45%) للسنوات (2010-2014). أما كلية المنصور فكانت الاختصاصات الهندسية هي الغالبة على الاختصاصات الإنسانية، اذ ينقص هذه الكلية الاختصاصات العلمية التي بلغت نسبتها (صفر) .2- ان معدل عدد الطلبة لكل تدريسي في الكليتين المبحوثتين مرتفعة اذ بلغت نسبتها في كلية المأمون (60.93) ، أما كلية المنصور كانت نسبتها (38.47) للسنوات (2010-2014). لقد نصت الإستراتيجية الوطنية على تقليل عدد الطلبة لكل تدريسي من (62) طالب لكل تدريسي إلى معدل (30) طالب لكل تدريسي، وان العدد الكثير للطلبة يؤثر في كفاءة الاستثمار البشري للكلية من حيث استيعاب الطالب وأيضا يعمل على إرهاق التدريسي أثناء تدريسه في قاعة الدراسة.3- تبين أن نوعية الخرجين في كليتي المأمون والمنصور، لم تكن بالمستوى المطلوب مما اثر على نوعية الاستثمار البشري فيهما، آذ أن اغلب نسب تقديرات الطلبة كانت بتقدير مقبول ومتوسط. مما يدل على ضعف المستوى العلمي في كلا الكليتين المبحوثتين ويرجع سبب ذلك إلى الضعف في خصائص الطلبة المقبولين الناتجة من انخفاض معدلاتهم والتي قد تؤدي بصورة عامة إلى ضعف في مستواهم العلمي. اما اهم التوصيات التي توصل اليها البحث كانت:1- ضرورة اهتمام الكليتين بزيادة عدد الأقسام العلمية والهندسية وبما يتلائم مع حاجة سوق العمل، وكذلك بما ينسجم مع توجهات استراتيجيه وزارة التعليم العالي للأعوام (2011-2020)2- زيادة نسبة التدريسيين من حملة شهادة الدكتوراه مقارنةً بغيرهم من حملة شهادة الماجستير، فضلا عن زيادة عدد التدريسيين المعينين على الملاك بدلاً من المحاضرين الذين يلقون محاضرات في أكثر من كلية أهلية احياناً مما يضعف قدراتهم على توصيل المادة الى الطلبة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)