research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Ottoman relations - Saudi Arabia 1904 - 1906
العلاقات العثمانية – السعودية 1904- 1906

Authors: Omar Mohammed Al-Qaralleh عمر محمد القرالة --- Amjad Mamdouh Faouri أمجد ممدوح الفاعوري
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2011 Issue: 57 Pages: 175-202
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

In which there was negative atmosphere characterized by violence and hostility since the beginning of the bad relation between the parties which extend to emergence of the wahhabi movement in Najd during the eighteenth century ,as adopted by Al-Saud princes and becoming apolitical movement which led to a friction between Al Saud in Najd and the Ottoman governors in Iraq ,Levant and Egypt in which they represent Sub line Porte and refused the Wahhabi movement . on the other side the Saudis, the political leaders of the movement refused Ottomans authority .This movement formed starting point to the Saudis so they started annexation of Najd areas one after other ,did not take more than half century this coalition pure the whole Najd under control and looked to occupy the near places which increased the tense between Ottomans and Saudis.

تحاول هذه الورقة استجلاء العلاقات العثمانية – السعودية في نجد خلال الفترة ما بين (1904-1906)، هذه العلاقة التي اتخذت طابعاً سلبياً اتسم بالعنف والعداء منذ البداية لسوء العلاقات بين الطرفين، والتي تمتد إلى ظهور الحركة الوهابية في نجد خلال القرن الثامن عشر، التي تبناها أمراء آل سعود وعملوا على نشرها، فأصبحت بذلك حركة سياسية،وهذا ما ترتب عليه فيما بعد احتكاك بين آل سعود في نجد وولاة العثمانيين في العراق والشام ومصر، ويعود ذلك إلى رفض هؤلاء الولاة للحركة، كونهم يمثلون الباب العالي.وزاد في توتر العلاقات بين الطرفين أن هذا التحالف قد شكل نقطة انطلاق للسعوديين، فبدئوا بضم المناطق النجدية الواحدة تلو الأخرى، ولم يمض أكثر من نصف قرن على هذا التحالف حتى تمكنوا من إحكام السيطرة على نجد بكاملها، وتطلعوا إلى إخضاع المناطق المجاورة.الكلمات الدالة: علاقات سياسية وعسكرية، آل سعود، العثمانيين.


Article
عبد الهادي الجواهري شاعراً (1904 - 1973) دراسة أدبية فنية

Author: وسام علي محمد الخالدي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2016 Volume: 1 Issue: 40 Pages: 209-263
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

He is a writer, a journalist, an inquisitor and poet. Abd Al-Hadi Al-Jawahiri is one of Al-Najaf Al-Ashraf poets inherited poetry fron his father the mullah and poet Abd Al-Hussain Al-Jawahiri and his two brothers Abd Al-Aziz Al-Jawahiri and Muhammed Mahdi Al-Jawahiri, so poetry was truly a forming nature for this Jawahiri family. Abd Al-Hadi Al-Jawahiri left us a compilations some of them were typed and others not typed and left a collection of poems (unfortunately could not find it).The poetic purposes has been varied among lamenting, eulogy, dalliance, patriotism... etc, they were of traditional type carried contents accompanied the spirit of the poet era because they looked enlightening and liberating as his calling to social justice and distribution the wealth fairly and justice for the poor and advocacy of the wronged and fighting the unjust, the tyrant and the colonist,... etc. I devoted myself to studying these contents and analysing its methods and artistic expression.

وفي نهاية مطاف رحلتي العلمية مع الشاعر عبد الهادي ألجواهري لابد لي أن اوجز ما توصلت أليه من نتائج منها:-1- التزمت المصادر والمراجع الصمت حول أسباب انتحاره المؤسف.2- لم تكشف المصادر عن كل محطات حياة الشاعر عبد الهادي لاسيما حياته الاسرية مع زوجته واولاده..3- لم يدون اشعاره من الدارسين سوى صاحب الغري.4- كان عبد الهادي رحاله بين البلدان المختلفة، فلم تصلنا مذكراته واشعاره بين تلك البلدان.5- اقتصرت اغراض الشاعر عبد الهادي على الاغراض التقليدية كــ الرثاء، الغزل، الوصف... الخ. 6- عبر من خلال تلك الاغراض عن مضامين تخص واقعه لاسيما الاجتماعي ومسالة التفاوت الطبيعي بين الفقراء الاغنياء،واستخدم الفاظا مثل: الفقير العاري، الجوع، الاذلال، الافقار... الخ.7- اما الجانب السياسي المتمثل بظلم الحكام الطغاة واستغلال المستعمرين لخيرات الشعب، فقد عبر بالفاظ تمثلت بـ:الطغاة،الشاربين دم الشباب، الطامعين، السوط، السجن، الاستعمار... الخ. 8- على الرغم من الاجواء الدينية التي عاشها عبد الهادي في ظل المجتمع النجفي الا انه قد تجرأ واعلن انبهاره بالغناء والفن والطرب الاصيل، جاعلا من (فيروز) رمزا فنيا ابهر به.9- اتخذ الشاعر من: الحب والحبيب، والشوق، والجوى، والدل... الخ الفاظه المعبره عن حبه وغزله. 10- كان للخمرة حضور في شعره على الرغم من انحسارها في ذلك المجتمع الملتزم بعاداته وتقاليده. فنلحظ الشرب والنديم والكاسات والزهر والكؤوس والمدام والراح... متغلغله في ابياته الخمريه.11- استخدم الشاعر الفاظا اتسمت بالغرابه مثل:الدوح الاثيل،والسميدع، وصدى الهزار، واهاب، وانداح... الخ. 12- عبر عبد الهادي من خلال قصائده عن نفس شعري طويل، وتمكن وموهبة فذه.13- امتاز شعر الهادي بعده ظواهر فنية منها: التكرار ورد الاعجاز على الصدور، والمحسنات البديعيه، والاقتباس من القرآن الكريم.


Article
Health Conditions in the State of Kuwait before the Appearance of Medical Activities in 1904
الأوضاع الصحية في إمارة الكويت قبل بدأ الأنشطة الصحية الأجنبية عام 1904

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe research aims to study the health conditions in the Emirate of Kuwait during the period that preceded the beginning of the health activities of foreign where in 1904 , with research focused on the importance of site Kuwait geographical location, because of its importance in the transmission and spread of many pests and diseases suffered by the population of Kuwait , and methods of treatment before Log in modern foreign health services . As research found out that Kuwait was living conditions of poor health , which provided the opportunity to be a risk for the spread of epidemics and diseases between now and then , were these epidemics kill people's lives and infect each other disabilities permanent , and this is what happens , for example , when infected human blindness result of exposure to the epidemic of smallpox. Despite holding several international conferences to reduce the spread of epidemics in the Arabian Gulf region , and exit a number of resolutions and recommendations , but it did not limit the spread of these epidemics. It seems that the purpose of this conference was to prevent the spread of epidemics coming from India towards the Arabian Gulf and Europe . As well as we should not forget the economic situation is bad for most of the population of Kuwait , as it is well known that poor man in terms of supplier financial mostly be less people interested in his condition of health , the concern to provide a living for himself and his family under difficult working conditions may contain a lot of risks. Moreover , it was the spread of ignorance among the Kuwaiti society , that form an obstacle to the development of health awareness , not to mention the lack of modern medicine from doctors , hospitals, devices and drugs .. , so I adopted the population of Kuwait on folk medicine and the experiences are tempted to treat their patients .. And that did not work so patient waiting for even thrown fate .

ملخص البحث :يهدف البحث إلى دراسة الأوضاع الصحية في إمارة الكويت خلال المدة التي سبقت بداية النشاطات الصحية الأجنبية فيها عام 1904، إذ ركز البحث على أهمية موقع الكويت الجغرافي، لما له من أهمية في انتقال وانتشار الكثير من الأوبئة والأمراض التي تعرض لها سكان الكويت، وطرق معالجتها قبل دخول الخدمات الصحية الأجنبية الحديثة. إذ توصل البحث إلى ان الكويت كانت تعيش أوضاع صحية سيئة الامر الذي أتاح الفرصة لان تكون عرضة لانتشار الأوبئة والأمراض بين الحين والاخر. وبالرغم من عقد العديد من المؤتمرات الدولية للحد من انتشار الأوبئة في منطقة الخليج العربي، وخروجها بعدة قرارات وتوصيات، الا انها لم تحد من انتشار تلك الأوبئة. كذلك ينبغي علينا ان لا ننسى الوضع الاقتصادي السيئ لمعظم سكان الكويت، إذ من المعروف ان الإنسان الفقير من ناحية المورد المالي، في الغالب يكون من اقل الناس اهتماما بحالته الصحية، فضلا عن ذلك، كان لانتشار الجهل بين المجتمع الكويتي، ان شكل عائقا امام تطور الوعي الصحي، ناهيك عن عدم وجود الطب الحديث من أطباء ومستشفيات وأجهزة وأدوية ..، لذلك اعتمد سكان الكويت على الطب الشعبي وتجارب المجربين لعلاج مرضاهم .

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2016 (1)

2015 (1)

2011 (1)