research centers


Search results: Found 7

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Article
A Stylistic Study of Deixis and Viewpoint in

Author: Hussein Dhahi al-Hassnawi
Journal: hawlyat al_montada حولية المنتدى ISSN: 19980841 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 15 Pages: 1-17
Publisher: nati for forum onal and ideology researches culture المنتدى الوطني لابحاث الفكر والثقافة

Loading...
Loading...
Abstract


Article
A STYLISTIC STUDY OF SYNONYMY IN W. WORDSWORTH’S POETRY
دراسة أسلوبية للترادف في شعر وليام ووردزورث

Authors: Fareed H. H. Al-Hindawi, فريد حميد الهنداوي --- Musaab Abdulzahra Alkhazaali مصعب عبد الزهرة
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 18 Pages: 9-32
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

This study deals with the role of synonyms in propounding the main themes in Wordsworth's poetry, who is considered one of the best representatives of the romantic poets. Thus, his style can be a portrait for this movement. Wordsworth's poetry generally reacts against the thought and literary practices of the preceding century. His major subject, like most Romanticists, matter is the beauty and satisfactions derive from nature. Romanticists believe in naturalism and realism in the place of morality. They believe that man should not be conformed or stereotyped to one norm of code rather derive pleasure from what he derives from nature (see Abrams, 1953; Moulin, 2005: 1-2). His style, thus, is worth researching because it is a picture of his age.

يدرس هذا البحث الدور الأسلوبي للترادف في شعر وليام ووردزورث الذي يعد من رواد الشعر الرومانتيكي وواحد من أفضل من يمثله. قام الباحثان باستقصاء دور الترادف الذي هو احد العلاقات الدلالية التي تدرس في علم اللغة وخصوصا علم القواميس. تركزت الدراسة على استعمال ما يسمى التحليل الجزيئي للكلمات في تحليل الترادف. تم الوصول الى نتائج هامة منها ان الترادف هو ميزة اسلوبية في شعر وليام ووردزورث, وهو احد عناصر الاتساق المعنوي في النص خصوصا انه يعبر عن الوحدة الفكرية (الثيمية) للنص الشعري على المستويين المحلي والعام.


Article
August Strindberg's "The Stronger " as Monodramatic Situational –Plot Structure : A Stylistic Study

Author: Fatima H . Aziz
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Issue: 52 Pages: 21-52
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

On the surface , there is nothing particularly complicated about Strindberg's monodramatic situational plot one – Act play structure ,"The Stronger ". Tow women- Tow actresses – run into each other in a restaurant on Christmas Eve . One is married and has been out shopping for presents for her family , the other is unmarried and is sitting alone in the restaurant reading magazines and drinking . We are told almost nothing about these tow women- they are not even important enough to have names ; Strindberg calls them simply Mrs. X. and Miss. Y. And , the entire play consists of nothing more than a single conversation between these tow women. There is no action , no real plot development , nothing particularly out of the ordinary . In fact , one of the woman – Miss. Y. does not even speak in the entire play ,i.e. Miss Y. maintaining her share in the development of the action by pantomime , facial expressions , and an occasional laugh , ( The Stronger ,P.: 22).


Article
The Anthology of Bustan Aisha: A Stylistic Study
ديوان " بستان عائشة " قراءة أسلوبية

Author: Dr. Mohammed Qasim naema الدكتور محمد قاسم نعمه
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 Year: 2015 Volume: 40 Issue: 1 Pages: 31-41
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractAish orchard D iuanThe research deals with Abdul wahab Al Bayati (A isha orchard ) which its text chargrd with multiple struetures . we limited the reading to three struetures ( substantiue , lexical , and rhythmic ) , with regard to the substantiue structure Aisha represent thematic structure wether directly or by symbol that indicate her . Aisha stand as atheme through the contrast structure whid control the diuan . As regards to the lexical structure the units of speech associate with each other by verbs , present tence performs the coming verbs in texts . Rythmutic saturation idea , this idea is growing the deeper we get through the diuan texts , so the poet tries to brek saturation in the process of his progress by avoiding access to this point

الملخص :يتناول البحث ديوان ( بستان عائشة ) للشاعر عبد الوهاب البياتي ، الذي جاءت نصوصه مشحونة بالبنى المتعددة . لكننا قصرنا القراءة على ثلاث بنى بدت رئيسية وهي ( الموضوعية ، المعجمية ، الإيقاعية ) . ففيما يخص البنية الموضوعية ، تمثل ( عائشة ) بنية موضوعية سواء كانت بشكل مباشر ، أوعلى اعتبار الترميز دالا عليها ، وتظهر (عائشة ) على شكل موضوع من خلال بنية التضاد التي تحكم الديوان . أما ما يخص (البنية المعجمية )فإنّ وحدات الكلام ترتبط فيما بينها بوساطة الأفعال ، ويقوم الفعل المضارع بوظيفة المهيمنة في سلسلة الأفعال الواردة في النصوص . أما (البنية الإيقاعية ) فتتمثل في قيامها على فكرة ( التشبع ) ، وهذه الفكرة تتنامى كلما توغلنا في نصوص الديوان ، إذ يحاول الشاعر في عملية تقدمه كسر ( التشبع ) من خلال تجنب الوصول إلى تلك المرحلة .ترتبط النصوص الأدبية بوحدات الكلام ارتباطا يجعلها تشترك مع النصوص والخطابات الأخرى ضمن هذه الوحدات ، وتستطيع الوحدات الكلامية أن تنتج بنيات متعددة ، وكلما تعددت البنى كلما قاربت النصوص صفة الأدبية والفن . إذ أنَ الخطاب غير الأدبي ــــ وانطلاقا من الوظيفة الفردية التي يسعى إلى تحقيقها وهي الوظيفة الإبلاغية ــــ لا يعتمد على تعدد البنى بقدر ما يركز على بنية واحدة .فضلا عن أن الطاقة التعبيرية هي مزدوجة في ذاتها ، فمنها جدول تصريحي ومنها جدول إيحائي ، فالأول يعتمد على الدلالات الذاتية ، أما الثاني فيستمد قدرته التعبيرية من الدلالات السياقية (1)


Article
A STYLISTIC STUDY OF SOME OF EMILY DICKINSON’S POEMS
دراسة استقصائية لبعض قصائد إميلي ديكنسون

Author: Abid Hmoud Ali عبد حمود علي
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2017 Issue: 29 Pages: 49-70
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The stylistic study of the language of literary works has received a great amount of attention from linguists, text analysts, and literary critics. This leads researchers to apply the methods of stylistics in analyzing literary texts. The current study is an attempt to explore the language of some of Emily Dickinson’s poems. It tries to show how the linguistic features of the deviant form of language can be employed in Emily Dickinson’s poetry and their effect on her style. The categories in the model adopted (Leech 2013) are applied to the data selected form Dickinson’s poems. The poems are chosen according to their themes. Themes of ‘Death’, ‘Poetry’, and ‘Nature’ are taken into consideration. The poems are: I heard a fly buzz when I died, My Life had stood a Loaded Gun , and I taste a Liquor never be brewed. On the prosodic level, Dickinson is famous for the irregularity of her rhyme and rhythm. On the graphological level, capitalization is important in establishing a special prominence with certain words. On the syntactic level, Dickinson develops a short hand system of poetic language because of her violation of grammar. On the semantic level, her poetry has an ability to make abstract concepts concrete through her genius use of meaning transference.

نالت الدراسة الاسلوبية للغة الاعمال الادبية اهتماما كبيرا من قبل اللغويين ومحللي النصوص ونقاد الادب وهذا دعى بدوره الباحثين إلى تطبيق مناهج الاسلوبية في تحليل النصوص الادبية.ان الدراسة الحالية هي محاولة لاستكشاف لغة بعض قصائد الشاعرة إيميلي دكنسون. تحاول الدراسة بيان كيفية استخدام الانحراف النحوي بوصفه احد الخصائص اللغوية للغة شعرها واثر ذلك على اسلوبها.تم تطبيق الاصناف اللغوية المستخدمة في منهج(Leech 2013) على بعض القصائد المختارة من شعر إيميلي دكنسون. تم اختيار القصائد اعتمادا على الفكرة الرئيسية التي تعالجها كل منها وهي افكار الموت, الشعر والطبيعة وهذه القصائد هي: سمعت طنين بعوضة عندما متت, وقفت حياتي كبندقية محشوة بالذخيرة , تذوقت شرابا لم يختمر ابدا.فيما يتعلق باوزان الشعر بينت الدراسة ان إيميلي دكنسون كانت تستخدم الوزن والقافية غير المنتظمين بينما استخدمت الحروف الكبيرة فيما يتعلق بشكل وتنظيم الكتابة لابراز بعض الكلمات. اوضحت الدراسة ان الشاعرة كانت تخرق قواعد النحو لغرض بناء الصورة الشعرية اما على المستوى الدلالي فقد قامت بجعل المفاهيم المجردة محسوسة للقارئ من خلال استخدامها الاصيل لانتقال المعنى بين تلك الاشياء.


Article
A Stylistic Study of Joyce’s “Eveline”: A Proposed Model
دراسة أسلوبية من "إيفلين" جويس: نموذج مقترح

Authors: Amin U’kaal Ghailan --- Majeed Hameed Jasim مجيد حميد جاسم
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2007 Issue: 44 Pages: 9-32
Publisher: Basrah University جامعة البصرة


Article
No Repetition Where None Intended : A Stylistic Study Of Repetition as a Cohesive Signal In Samuel Beckett's Waiting for Godot

Authors: Fatima H. Aziz --- Majeed H. Jasim
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2007 Issue: 43 Pages: 1-19
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Samuel Beckett seems to be possessed by the idea of repetition to the extent that it becomes one of the principal traits which distinguishes his work. Repetition , here ,should not be confined to the abstract dictionary meaning .The term simply suggests that there are similar dramatic settings , situations , and phrases which may be found in more than one place in the same play, and in their relations to the theme of the playwright. Thus , the cohesive function of repetition is to achieve certain dramatic purposes so as to provide us with a useful key in attempting an interpretation of the play and to make us see clearly the meaning and the relevance of the dramatist’s philosophy . This suggestion can be substantiated by discussing and examining the ideas of Beckett and how repetition becomes of a great significance in presenting the settings , action and dialogue in a symbolic way in “Waiting for Godot “ *(henceforth, WFG).

Listing 1 - 7 of 7
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (7)


Language

English (6)

Arabic (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

2015 (1)

2014 (1)

2013 (1)

2010 (1)

More...