research centers


Search results: Found 11

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Gifts in Abbasid poetry
الهدايا في الشعر العباسي

Loading...
Loading...
Abstract

When we read about the Abbasid poetry, we noticed that there are many texts in which poets talk about gifts, but they are divided into three sections. The first section is where poets are the initiators of the gift. They are the ones who give gifts to others. The second section is the poets. In the third section we noticed that poets received gifts without asking them, and in the three sections most of the poets described these gifts at length.

حين اطلعنا على الشعر العباسي، لحظنا وجود نصوص كثيرة يتكلم فيها الشعراء على الهدايا، إلّا أنّها مقسّمة على ثلاثة أقسام، القسم الأول منها يكون فيه الشعراء هم أصحاب المبادرة في الإهداء، فهم مَن يهدون الهدايا المختلفة إلى الآخرين، أما القسم الثاني، فقد كان الشعراء فيه يرومون الاستهداء لأمور معيّنة من الآخرين، لاسيما من الممدوحين، وفي القسم الثالث لحظنا حصول الشعراء على الهدايا من دون طلبهم لها، وفي الأقسام الثلاثة كان معظم الشعراء يصفون تلك الهدايا بإسهاب.


Article
Motives of Pleasure and Pain for the Abbasid Poet: Nature and Woman as Examples
بواعث اللذّة والألم عند الشاعر العباسي : (الطبيعة والمرأة إنموذجاً)

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims at explaining Motives of delight and pain in the Abbaside poet ,investigating their activity and recognizing their dimensions on the poets identity. The poet is swaying between delinght and pain. Befor Studging these motives, We Consider to explain the concept ( delight and pain) to form a general idea about these two tendencies and to show similarities and differenas between them. Then we limit ourselves with tow main axes because they are important motives Which have a notable role ,that stimulates this dichotomy .This dichotomy reveuleled the concealed and the deep behaviour in the poet,s identity and its dreams,wishes,worry and suffering .These two motives are nature and woman.

تهدف هذه الدراسة إلى استجلاء بواعث اللذة والألم عند الشاعر العباسي ، وتقصي فعاليتها ومعرفة أبعادها على ذاتية الشاعر وهو يتأرجح بين هذه الثنائية ، أي بين اللذة تارة وبين الألم تارة أخرى . وقبل الولوج في دراسة هذه البواعث ارتأينا أن نمهد لمفهوم (اللذة والألم ) لنكوّن فكرة عامة عن هذه النزعتين ، وبيان أوجه التشابه والاختلاف فيما بينهما ، ومن ثم نقصر جهدنا على محورين أساسيين نراهما من البواعث المهمة التي كان لها أثرٌ بارز في إثارة هذه الثنائية التي كشفت عن الخفايا والسلوكيات الغائرة لدى الذات الشاعرة وما يدور في خلدها من الأحلام والرغبات ، ومن الهموم والمعاناة ، وهذان الباعثان هما : الطبيعة ، والمـــرأة .


Article
The Effect of the Material Motives on Poetry: The Abbasid Poet as an Example
الدافع المادي وأثره في المنجز الشعري ((الشاعر العباسي أنموذجاً))

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this paper is to examine the phenomenon of material gain from poetry in the Abbasid period. Although the material motive behind literary creativity is very strong and essential, material gain was not an aim in early Arabic poetry. It is a new motive to the Arabic poets and it came to existence only lately under the pressure of poverty and their desire for leisure and the dwindling of tribal fanaticism.

يدرس هذا البحث ظاهرة التكسب المادي بالشعر خلال العصر العباسي. بالرغم من ان الدافع المادي كان دافعاً قوياً من دوافع الإبداع الشعري الا ان التكسب بالشعر لم يكن بغية الشعراء أول أمرهم بل هو طارئ عليهم ولم يعرفوه إلا في مرحلة متأخرة من عمر الشعر تحت ضغط الحاجة والفقر والتطلع إلى الترف واللذات وبعد ضعف العصبية وخفوتها عند الشعراء... وبذا بزغت ظاهرة التكسب بالشعر.


Article
Religious and Literary Intertextuality in Ibn Al-Roumi's Poetry
التناص الديني والأدبي في شعر ابن الرومي

Loading...
Loading...
Abstract

The present paper addresses intertexuality for two aspects; theoretical and practical. The theoretical aspect presents a brief review of the concept of intertexuality for contemporary critics in the west and east. The practical aspect, on the other hand, studies two samples of intertextuality namely; the religious and literary in the poetry of Ibn Al- Romi. In the practical aspect, the researchers have depended on recalling the literary & religious texts( as a part of cultural heritage) that interrelates with the original poetic text and its artistic and thought functions in the poetry of Ibn Al- Romi, on the basis of our reference to the harmony among all these various intertextualities in the poetic context both in form & content.

يدرس هذا البحث موضوع التناص من جانبين: نظري وتطبيقي، ففي الجانب النظري يقدم عرضا مختصرا لمفهوم التناص عند النقاد المعاصرين غربا وشرقا0 إما الجانب التطبيقي فيدرس البحث نموذجين من نماذج التناص، هما:التناص الديني والتناص الأدبي في شعر ابن الرومي0 وقد اعتمدنا في الجانب التطبيقي: شعر ابن الرومي على استحضار النص الديني والأدبي ( بوصفه جزءا من المقروء الثقافي) 0 (1) الذي يتداخل مع النص الشعري الأصلي ووظيفته الفكرية والفنية في شعر ابن الرومي ، حسب ما اشرنا إلى مدى انسجام هذه التناصات المختلفة مع السياق الشعري شكلا ومضمونا0


Article
Satire of Beards in the Abbasid Poetry
هجاء الّلحى في الشعر العباسي

Loading...
Loading...
Abstract

Throughout surveying the Abbasid poetry, the first section of the research tackles satire of beards which are long, untidy and unclean. The second section deals with the beards of the servants and the poets' attitudes towards them

يتطرق الباحث – من خلال الجرد الشامل لشعر الشعراء العباسيين- إلى هجاء اللّحى وأصحابها في المحور الأول من البحث، ونقصد اللحى الطويلة وغير المرتبة وغير النظيفة، أما في المحور الثاني منه، فيتناول هجاء لحى الغلمان حين تنبت، ويعرض لمواقف الشعراء من تلك اللحى.


Article
هجاء البخلاء في الشعر العباسي

Author: ثائر سمير حسن الشمري
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 3 Pages: 1806-1836
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The people's admiration of miserliness led a lot of Abbasid poets to face miserly people in their own poems, thus they dealt with this phenomenon having fun of them and their behaviour in terms of dealing with money or food or in relation to the coming guest. All these details are treated by the Abbasid poets in a way that makes the reader feels amused and laugh at their cases.

إن عشق كثير من الناس للبخل، هو ما دعا كثيراً من الشعراء العباسيين إلى التصدّي لهم في قصائدهم ومقطوعاتهم، فتناولوا الظاهرة وأصحابها بالهجاء، ساخرين منهم ومن تصرّفاتهم فيما يتعلّق بتعاملهم مع الأموال والطعام، أو فيما يتعلق بالضيف القادم إليهم وكيفية تعاملهم معه، فذلك كلّه تطرّق له الشعراء في العصر العباسي بأسلوب طريف يدعو المتلقي إلى الضحك مباشرة


Article
الهجاء سلاح الشعراء العباسيين في معاركهم الشعرية

Author: ثائر سمير حسن الشمري
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 4 Pages: 1875-1911
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

There was a lot of written poems a bout satiric poems in which poets tend to refuse other poets, but this sort of writing didn't reach a state of contradiction. Thus, in this research, the researcher studied the meaning of this type of poems regardless of the reaction that emerged from some of the Abbasid poets, due to its rarity to the extent that it cannot be considered as a considerable phenomenon to be depended on in this research

هناك نتاج كبير من الشعر الهجائي الذي هجا فيه الشعراء العباسيون شعراء آخرين، غير أنّ ذلك الهجاء لم يرقَ إلى مستوى النقائض التي عرفناها في الشعر الأُموي، ولذلك آثرتُ دراسة المعاني التي احتواها ذلك الشعر، بصرف النظر عن ردود الأفعال التي صدرت عن بعض الشعراء العباسيين، لقلّتها وعدم تشكيلها ظاهرة كبيرة يمكننا اعتمادها في الدراسة.


Article
The change of the month of Ramadan in the Abbasid poetry discourse
شهر رمضان في الخطاب الشعري العباسي

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:What we have found in the Abbasid poetry regarding the month of Ramadan is surprising, and leads to surprise. What we got from the poetic texts was on the creative expectation. Many of the Abbasid poets took negative attitudes towards it, which led to a strange paradox between their positions and the virtues of this. Month, but our surprise began to fade when we know the poets owners of those texts, made them who knew the lack of piety and intimidation, they who saw the Islamic religion an obstacle to them; because he forbade what they love the practice of sins, and the commission of sins.

الملخص: إنّ ما وجدناه في الشعر العباسي بخصوص شهر رمضان يثير العجب، ويؤدّي إلى الاستغراب، فما حصلنا عليه من النصوص الشعرية كان على خلاف التوقّع، فكثير من الشعراء العباسيين اتخذوا مواقف سلبية منه، ممّا أدّى إلى حدوث مفارقة عجيبة بين مواقفهم التي صرّحوا بها، وفضائل هذا الشهر، إلّا أنّ استغرابنا بدأ يتلاشى حين تعرّفنا الشعراء أصحاب تلك النصوص، فجلُّهم ممّن عُرِفُوا بعدم التقوى والورع، فهم ممّن رأوا الدين الاسلامي عائقاً أمامهم ؛ لكونه نهى عمّا يحبّون ممارسته من الكبائر، وارتكاب الذنوب .


Article
The change of the month of Ramadan in the Abbasid poetry discourse
شهر رمضان في الخطاب الشعري العباسي

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:What we have found in the Abbasid poetry regarding the month of Ramadan is surprising, and leads to surprise. What we got from the poetic texts was on the creative expectation. Many of the Abbasid poets took negative attitudes towards it, which led to a strange paradox between their positions and the virtues of this. Month, but our surprise began to fade when we know the poets owners of those texts, made them who knew the lack of piety and intimidation, they who saw the Islamic religion an obstacle to them; because he forbade what they love the practice of sins, and the commission of sins.

الملخص: إنّ ما وجدناه في الشعر العباسي بخصوص شهر رمضان يثير العجب، ويؤدّي إلى الاستغراب، فما حصلنا عليه من النصوص الشعرية كان على خلاف التوقّع، فكثير من الشعراء العباسيين اتخذوا مواقف سلبية منه، ممّا أدّى إلى حدوث مفارقة عجيبة بين مواقفهم التي صرّحوا بها، وفضائل هذا الشهر، إلّا أنّ استغرابنا بدأ يتلاشى حين تعرّفنا الشعراء أصحاب تلك النصوص، فجلُّهم ممّن عُرِفُوا بعدم التقوى والورع، فهم ممّن رأوا الدين الاسلامي عائقاً أمامهم ؛ لكونه نهى عمّا يحبّون ممارسته من الكبائر، وارتكاب الذنوب .


Article
Nature Description in the Abbasid Poetry – Lawhat Kashajum as a Sample
وصف الطبيعة في الشعر العباسي لوحات كشاجم نموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

The poetry of nature is the poetry that represents nature or some of what it included, and the environment of Shamia and Egypt at that time fertile ground and abundant news gave us a grudge of hair descriptive nature, which fascinated by the poets, and take the poet meditating, and transmitted by his pain, and forget his sorrows, and love, , As she herself complied with.

شعر الطبيعة هو الشعر الذي يمثل الطبيعة أو بعض ما اشتملت عليه، وكانت البيئة الشامية والمصرية آنذاك أرضاً خصبة وينبوعاً وافراً أفرز لنا غرراً من الشعر الواصف للطبيعة والتي فُتن بها الشعراء، وأخذ الشاعر يتأمل فيها، ويبثها آلامه، وينسى عندها أحزانه، ويحبها، ويفتن بها، كما امتثلتها نفسه.

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (11)


Language

Arabic (11)


Year
From To Submit

2019 (2)

2018 (1)

2017 (1)

2016 (2)

2015 (2)

More...