research centers


Search results: Found 7

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Article
Call the characters and historical events in the poetry of Ahmad Matar
استدعاء الشخصیات والأحداث التاریخیة في أشعار أحمد مطر

Loading...
Loading...
Abstract

Ahmad Matar is one of the most prominent poets of contemporary politicians. It is best to call the characters and events mentioned in his hair. The case dates back to inform deep poet of the heritage and talk. Ahmed Matar different personalities and events may be invoked in a different time, linked to what is happening at the present time. Poet tries linked to the Arab reality. Ahmad Matar raises political issues that have taken place in the Arab and Muslim countries since ancient times until now, it puts Martyrs heritage and contemporary in through his poems to compares them with what is happening on the ground in Arab societies or leaves the reader to have left such a comparison.

أحمد مطر هو من أبرز الشعراء السیاسیین المعاصرین. هو أحسن استدعاء الشخصیات وذکر الأحداث في شعره. وهذه القضیة یعود إلی اطلاع العمیق للشاعر علی التراث والحدیث. قد استحضر احمد مطر شخصیات وأحداث مختلفة في مجال زمن مختلفة، ویربطها بما یحدث في الزمن الحاضر. الشاعر یحاول ربطها بالواقع العربي. أحمد مطر يطرح القضايا السياسية الّتي حدثت في البلاد العربية والإسلامية منذ القدم حتّی الآن، ویطرح الشخصیات التراثیة والمعاصر في خلال أشعاره لیقارن بینها وبین ما یحدث علی الأرض في المجتمعات العربیة أو یترک القارئ لیقم بتلک المقارنة.


Article
Patterns of irony in the poetry of Ahmed Matar
أنماط المفارقة في شعر أحمد مطر

Loading...
Loading...
Abstract

Emerged irony of the concepts and techniques of modern criticism (k stylistic and linguistics, poetry and criticism in response reader and the theory of receiving and receiver) and I found a place welcomed under the slogan of another different like surprises and anticipation and waiting is frustrating, delinquency and the gap or vacuum, shock and distance tension and the horizon of expectation and others.

لقد برزت المفارقة من بين المفاهيم والتقنيات الحديثة في النقد كـ (الأسلوبية والألسنية والشعرية ونقد استجابة القارئ ونظرية التلقي والاستقبال) فوجدت لها مكانا رحبا تحت مسميات أُخَر مختلفة كالمفاجآت والتوقع والانتظار الخائب أو المحبط والانحراف والفجوة أو الفراغ والصدمة ومسافة التوتر وأفق التوقع وغيرها.


Article
أحمد مطر بين الهمّ الجمعي والوعي الكتابي - قصيدة (مفقودات) أنموذجاً

Author: إدريس طارق حسين
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2016 Volume: 3 Issue: 23 Pages: 1179-1190
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

researcher tries through these papers monitor stylistic features and follow-up and down to catch the aesthetic Profiles that fueled the kinetics of poetic expression, and imposed a it's umbra over an area of awareness-mediated activation of mental mobility of the recipient.Declares Ahmed Matar, which came poem for the emancipation of the same and his refusal to undergo Assar stressed that emancipation through the behavior of the sensor for their collective and so by creating a balance between clarity and depth of the signal words useful technique of self-written and awareness to grasp the snapshot induced.The mechanism adopted in the disclosure of an entity text (idea and production), but refers to the nature of the product thinking the (good writing is good thinking) This is revealed by the discourse structure and confirmed by cultural elegance which resulted in a number of textual relations inspired by reality and revealed an aesthetic manner and viscerally

يحاول الباحث من خلال هذه الأوراق رصد السمات الأسلوبية ومتابعتها وصولاً إلى الإمساك بالملامح الجمالية التي غذت حركية التعبير الشعري ، وفرضت ظلها على مساحة الوعي بوساطة تفعيل الحراك الذهني للمتلقي . يعلن (أحمد مطر ) مما جاءت به قصيدته عن انعتاق ذاته ورفضه لأسار الخضوع مؤكداً ذلك الانعتاق عن طريق سلوكه المٌسْتَشْعِر للهمٌ الجمعي وذلك بفعل خلق التوازن بين وضوح العبارة وعمق الإشارة، مفيداً من تقنيته الذاتية باقتناص اللقطة المحرّضة ، فضلاً عن كيفية توظيف مرجعياته الثقافية التي انبنت عليها دوافع الكتابة وهي ممتلئة بالقيمة الجمالية . إن الاّلية المعتمدة في الكشف عن كينونة النص (فكرة وانتاجاً) إنما تشير الى طبيعة تفكير المنتج فإن ( الكتابة الجيدة هي التفكير الجيد) وهذا ما كشفت عنه بنية الخطاب وأكدته أناقه الثقافية التي أثمرت جملة من العلاقات النصيٌة التي استلهمت الواقع وكشفته بطريقة جمالية وجدانية .


Article
The Techniques of Rejection and Mutiny in the Poetry of Ahmed Matar
آليات الرفض والتمرد في شعر أحمد مطر

Author: أ0م0د0 نضال ابراهيم ياسين
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 Year: 2008 Volume: 33 Issue: 1-A Pages: 5-50
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Lexically, rejection means to leave something. You say: "he rejected me, so I rejected him". It has been stated in Allisan: "to reject something is to refuse, and to disapprove it", i.e. to leave and quit it.Mutiny, on the other hand, means to exceed the limits. You say: "the man rebels"; which means that "he disobeys and exceeds the limits", and "the boy has rebelled against his people" which means he disobeys and becomes obstinate and insistent.In terminology, rejection and mutiny have the same lexical implication for according to the poet, rejection means disapproving and leaving the repulsive reality and criticizing it ironically, whereas mutiny, parallel to its lexical implication, refers to refusing, disapproving and disobeying the others' point of view, and announcing rebellion against the contaminated and inferior reality. Strikingly, it meets rejection in this respect though mutiny is much stronger than rejection. Yet, both agree in referring to disapproving, denying, and ridiculing reality.

الرفض في اللغة هو ترك الشئ ، تقول : رفضني فرفضته ، وقد ورد في اللّسا ن (1) : رفضتُ الشئ ،أرفضُه ، وأرفِضه رفضاً ورِفضاً : تركته وفرقته .أما التمرد في اللغة (2) ، فهو مجاوزة الحد ، تقول : مَرَدَ الأنسان مَردا : طغى وجاوزحدّ أمثاله، أو بلغ غاية يخرج بها عن جملتهم ، وتمرّد الغلام على القوم : عصى وصار عنيدا مصرّا .أما الرفض والتمرد في الأصطلاح فهما لا يختلفان عن المعنى اللغوي ، فالرفض عند الشاعر هو استنكار مظاهر القبح في واقعه ، وتركها ، ونقدها والسخرية منها .والتمرد : هو الآخر يكاد يتفق مع معناه اللغوي ، فهو الرفض ، والخروج عن رأي الآحرين ، ومخالفتهم واعلان العصيان على الواقع المتدني والفاسد ، ويلاحظ أنه يلتقي مع الرفض في هذا المعنى ، وان كان التمرد أشدّ وطأة في دلالته من الرفض ، ولكن كلاهما يتفق في معنى عدم تقبل الواقع ، وانكاره ، والسخرية منه ، والتحريض عليه بأساليب شتى .انّ الرفض والتمرد باتا قدرا ً للشاعر العربي ، فقد دفعته الظروف القاسية ، والأزمات المتلاحقة الى تبني رؤية الرفض والتمرد بوصفهما السلاح الذي تبقى لديه في رد اعتباره لنفسه وللآخرين {تمكّنه من وضع مسافة بين أحلامه وتطلعاته ، وبين الواقع ومسوغاته } (3)والشاعر أحمد مطر (4) ينتمي الى الشعراء الرافضين المتمردين على واقعهم ، بل يأتي في طليعة هؤلاء الشعراء ، وقد اختار الأحتماء بالرفض ، ولجأ الى التمرد وله أكثر من سبب مقنع لأعلان تمرده على الواقع ، ورفضه جملة وتفصيلا ، فهو من جيل الشعراء الذين بدأوا مشوارهم الابداعي على وقع انكسارات ، ونكبات ، وأزمات سياسية واجتماعية ، فهو شاعر عراقي عاش ـ منذ وقت مبكر ـ أزمات ، ونكبات متلاحقة ، وانكسارات على صعيد الفرد والمجتمع ، باتت عبئا ً ثقيلا ًحمله ورزح تحت وطأته حتى وجد نفسه مقيدا بأصفاد زمن عصيب ، عاجزا عن تحقيق طموحه ،وآماله ، وكذلك طموح وآمال جيله وأحلامهم .


Article
The Style of Ahmed Matar's Political Poetry / A Critical View
اسلوب شعر احمد مطر السیاسی رؤیة نقدیة

Loading...
Loading...
Abstract

Ahmed Matar is classified as a poet of political resistance and has a special style which differentiates him from others. He is influenced by the Holy Quran and its constructions and vocabularies such as the narrative style which is the tool by which the poet clarifies his aim which is to show the problem of his society. Another aspect is the satire which the poet used as a weapon to fight the corrupt governmental authorities. Although Ahmed Matar is a poet of free verse, he restricts himself to the rhyme in most of the times because of the effect of the rhyme on the listeners.

یُصنف الشاعر أحمد مطر في خانة الشعراء السیاسیین والشعراء المقاومة، له الأسلوب الخاص الذي یمیّزه من الشعراء الآخرین. تأثّر الشاعر من القرآن وألفاظه ومعانیه بشکل خاص وهذه القضیة واضحة في أسالیبه الشعریة، کالأسلوب القصصي. الأسلوب القصصي کأداة في ید الشاعر لبیان هدفه من إنشاد الشعر وهذا الهدف هو بیان المصائب الموجودة في مجتمعه. السخریة هو کسلاح في ید الشاعر لإفشاء مؤامرات السلطات الحکومیة والمخبرین والقوی السرییّن و الأجانب. مع أنّ أحمد مطر من شعراء الشعر الحرّ لکن یُلزم نفسه بالقافیة في أکثر الأحیان لما في القافیة من أثر جید علی السامعین والقرّاء. إکتفائه بالصور البیانیة والبدیعیة یمثّل الخیال الشاعر و قدرة الشعریة لدیه. أحمد مطر یستخدم کل هذه الأسالیب لیبیّن إعتراضاته من وضع مریر مجتمعه وکبت الحریات سواء الحریة الإجتماعي أو حریة التعبیر.


Article
Reciting the image of the ruler in the poetry of Ahmed Matar
استظهار صورة الحاكم فی شعر أحمد مطر

Author: جامعة خليج فارس، بوشهر- ايران) أ.م.د. رسول بلاوي و عبد الحسين كعب
Journal: Journal of Misan Researches مجلة ابحاث ميسان ISSN: 66221815 Year: 2018 Volume: 14 Issue: 27 Pages: 112-127
Publisher: Misan University جامعة ميسان

Loading...
Loading...
Abstract

The developments and political circumstances that have passed through Iraq and the Arab countries have had a clear impact on poets' poetry. The poets were not immune from these events, because they were part of these peoples who were waiting for them to express the status quo. Poet Ahmed Matar is one of the most prominent poets in the field of politics. He depicts the injustice of the oppressors and the calamities of the oppressed and oppressed, and tries to incite them against the ruling authority and to fight against them in order to gain their stolen rights from the arrogant. Ahmed Matar in his poetry is a moral and moral obligation to his nation and his people, because he does not belong to a party Keywords: Arabic contemporary poetry, Iraq, Ahmed Matar, photo, ruler.

كان للتطورات والظروف السياسية التي مرّت على العراق والأوطان العربية أثرها الواضح في شعر الشعراء؛ فالشعراء لم يكونوا بمنأى عن تلك الأحداث، لأنّهم جزء من هذه الشعوب التي كانت تنتظر منهم -بوصفهم لسان حال شعبهم- التعبير عن الحالة القائمة. الشاعر أحمد مطر يصنّف من الشعراء البارزين في مجال السياسة، فهو يصوّر في منشوداته ظلم الظالمين والمصائب الواردة على المساكين المظلومين ويسعی جاهداً لتحريضهم ضد السلطة الحاكمة ويدعوهم إلی النضال ضدّها لكي يظفروا بحقوقهم المسلوبة من جانب المستكبرين. أحمد مطر في نتاجه الشعري يمثل التزاماً أدبياً وأخلاقيّاً تجاه أمته وشعبه، لأنّه لا ينتمي إلى حزب أو فئة أو مجموعة خاصة بل ينتمي لأمة بكاملها فيعبّر عن آلام هذه الأمة المضطهدة والمقهورة. يعتمد هذا البحث علی المنهج الوصفي - التحليلي فيسعی إلی دراسة النصوص الشعرية والمضامين السياسية لهذا الشاعر في تصوير الحاكم والتحذير من الاستعمار ومخطّطاته. يهدف هذا البحث إلی استظهار صورة الحاكم في نتاج الشاعر أحمد مطر حيث يصفه بالكلب والحمار، والطاغي والخائن. إنّنا في هذه الدراسة توصّلنا إلى نتيجة مفادها أنّ شعر أحمد مطر بما فيه الشعر الساخر يحمل قضايا إنسانيه عامّة لها أبعاد مختلفة فی مجال السیاسة والاقتصاد والإجتماع. وقد تجلّت في قصائده كبريائه الإنسانية التي يراها أرفع من كل ظالم مستبد وأعظم من كل سلطة؛ وبذلك أصبحت نظرته سلبيّة بالنسبة للحكّام الطغاة الذين لا يعترفون بالانسانيّة وكرامة الشعب. الكلمات الرئيسية: الشعر العربي المعاصر، العراق، أحمد مطر، الصورة، الحاكم.


Article
Revolutionary sarcasm in Modren Iraqi Poem Ahmed Matar sample
السخرية الثورية في الشعر العراقي المعاصر- شعر أحمد مطر نموذجاً

Authors: Mounera Najefan منیژه نجفیان --- Mohameed J. Ghanami محمد جواد غانمي
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2019 Volume: 1 Issue: 39 Pages: 245-282
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The contemporary Arab poets have used various techniques to highlight their attitudes towards the prevailing conditions in their countries. Some of them have taken symbolism and symbolism as a way to combat negative situations. Some of them have taken a cynical and cynical manner to deter the ruler and his exploits in a sarcastic language that deters injustice and injustice. The contemporary Iraqi poet Ahmed Matar may be one of the prominent Iraqi poets who have taken upon themselves to defend the homeland. His poems and sarcastic style were a violent reaction, a harsh cry, a sharp and harsh rebuke against the Baathist regime, its repressive practices, and the conspiracies of government authorities, informants, secretaries and foreigners. Through cynicism, he tries to criticize the current Iraqi situation, the Arab nation and its political men, and urges the Iraqi people to move for their cause and stand up and stand against the Baathist regime. This study, which is based on the descriptive-analytical approach, aims to address the concepts of the irony and its semantic fields in Ahmad Matar poetry and to show his sarcastic style in dealing with the issues of Iraqi society and show its effect in awakening citizens' awareness in fighting tyranny and confronting tyranny and fighting contradictions and ignorance. False slogans and rejection of deplorable reality.

دأب الشعراء العرب المعاصرون لتوظيف التقينيات المختلفة لإبراز مواقفهم تجاه الأوضاع السائدة في بلدانهم، فمنهم اتخذ من الرمز والرمزية أسلوبا يكافح الأوضاع السلبية ومنهم اتخذ من السخرية ولاسيما السخرية الثورية وسيلة لردع الحاكم وافعاله بلغة ساخرة لاذعة تردع أزلام الظلم والضلام. وقد يعتبر الشاعر العراقي المعاصر" أحمد مطر" من الشعراء العراقيين البارزين الذين أخذوا علي عاتقهم الدفاع عن الوطن. فكانت قصائده واسلوبه الساخر ردّة فعل عنيفة وصرخةً حيةً ووهجاً حاداً ونقداً لاذعاً في كثير من الاحيان ضد النظام البعثي وممارساته القمعية وافشاء مؤامرات السلطات الحكومية والمخبرين والقوي السريين و الأجانب . فهو يحاول من خلال السخرية أن ينتقد الأوضاع االعراقية الراهنة والأمة العربية ورجالها السياسيين ويحثّ الشعب العراقي علي التحرّك من أجل قضاياه والوقوف والوقوف بوجه النظام البعثي آنذاك. فهذه الدراسة التي اعتمدت علي المنهج الوصفي – التحليلي تهدف إلي معالجة مفاهيم السخرية الثورية وحقولها الدلالية في شعر "أحمد مطر" والعمل علي تبين اسلوبه الساخر واللاذع في معالجة قضايا المجتمع العراقي وتبين مدي أثرها في ايقاظ الوعي المواطنين في محاربة الطغيان و مجابهة الاستبداد ومحاربة التناقضات والجهل والشعارات الزائفة ورفض الواقع المزري

Listing 1 - 7 of 7
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (7)


Language

Arabic (5)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2016 (2)

2015 (1)

2013 (1)

More...