research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Role of SMEs in Economic Development in Jordan: The Case of Al Hassan Industrial Estate
دور المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في التنمية الاقتصادية في الأردن: حالة دراسية ( مدينة الحسن الصناعية/اربد)

Author: احمد صالح الهزايمة
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2016 Volume: 22 Issue: 89 Pages: 231-248
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study aimed at highlighting the role of small and medium enterprises in bringing about economic development in Jordan. The study examined the impact of the number, size of investment and the number of jobs provided by these enterprises on the rate of growth in gross domestic product (GDP) as an indicator for economic development. To achieve its objectives, the study adopted descriptive and quantitative analysis. A linear multi regression model was developed with a growth rate of GDP as dependent variable and the number of institutions, size of investment, and the number of job opportunities as independent variables. The study concluded that each increase by one small or medium enterprise lead to an increase in the rate of growth of GDP by 0.46% , and each increase by one million dinars in the volume of investment in small and medium enterprises lead to an increase in the rate of output growth GDP by 0.23% and every increase of one job opportunity in the small and medium enterprises lead to an increase in the rate of GDP growth by 0.04% . Finally, the study made a set of recommendations in this area such as the need to provide adequate support for small and medium enterprises especially in the field of finance and the need to increase the size of the investment to enhance the economic development in Jordan.

هدفت هذه الدراسة إلى إبراز دور المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في إحداث التنمية الاقتصادية في الأردن من خلال مجموعة من المعايير المعتمدة لهذه الغاية وذلك بهدف اختبار وتحليل الأثر التنموي لهذه المؤسسات. وقد بحثت الدراسة أثر كل من عدد هذه المؤسسات وحجم الاستثمار فيها وعدد فرص العمل التي توفرها هذه المؤسسات على معدل النمو في الناتج المحلي الإجمالي بوصفه أحد المعايير المعبرة عن التنمية الاقتصادية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد أسلوب التحليل الإحصائي الوصفي والكمي في تحليل بيانات الدراسة التي تم الحصول عليها، كما اعتمدت الدراسة على أسلوب التحليل الاستقرائي, كما تم بناء نموذج انحدار خطي متعدد اعتمد فيه معدل النمو في الناتج المحلي الإجمالي مؤشرا للتنمية الاقتصادية كمتغير تابع وعدد المؤسسات وحجم الاستثمار وعدد فرص العمل كتغيرات مستقلة وذلك بهدف التعرف على الاتجاهات الزمنية لتطور المتغيرات الإحصائية موضع الدراسة خلال فترة محددة من الزمن. خلصت الدراسة إلى أن كل زيادة بمقدار مؤسسة واحدة في عدد المؤسسات الصغيرة والمتوسطة تؤدي إلى زيادة في معدل نمو الناتج المحلي الإجمالي كمؤشر للتنمية الاقتصادية بمقدار 0.46%، وأن كل زيادة بمقدار مليون دينار في حجم الاستثمار في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة تؤدي إلى زيادة في معدل نمو الناتج المحلي الإجمالي بمقدار 0.23%، وأن كل زيادة بمقدار فرصة عمل واحدة في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة تؤدي إلى زيادة في معدل نمو الناتج المحلي الإجمالي بمقدار 0.04%. وأخيرا تقدمت الدراسة بمجموعة من التوصيات في هذا المجال أهمها ضرورة توفير الدعم الكافي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة ولاسيما في مجال التمويل والعمل على زيادة عددها وتوسيع حجوم الاستثمارات فيها مما يعني تطور هذه المؤسسات وزيادة اسهامها في تحقيق التنمية الاقتصادية المنشودة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)