research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Factors influencing the links with some Arab tribes before Islam
العوامل المؤثرة في صلات القبائل العربية مع بعضها قبل الإسلام

Loading...
Loading...
Abstract

كان للحقبة السابقة للإسلام خصوصيتها المميزة من حيث المنحى والتوجهات السياسية حيث أن موطن العرب قبل الإسلام ذات صفة متباينة في المناخ والتضاريس وهذا الاختلاف جعل منه موطناَ متعدد الخصائص وذا نظام معين، فضاقت شبه الجزيرة العربية عامة والحجاز خاصة على إمداد سكانها بأسباب العيش الرغيد فعاش العربي في أحضان طبيعة قاسية أنتجت أعرافا وتقاليد أضحت قانونا كاد يكون ثابتا تسير عليه القبائل لرسم صورة صلاتها مع بعضها البعض.


Article
مملكة أودغست اإلسالمية )دراسة في احوالها العامة 62-446هـ/682-2004م((

Authors: م.م.عبد الحسن كاظم عناد --- أ.د. عباس إبراهيم حمادي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2016 Volume: 1 Issue: 23 Pages: 203-222
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Awdaghast Islamic kingdom is a famous by the name of it's capital and the biggest city Awdaghast, commercial city and gold city. Awdaghast was the important city in this kingdom which was established between different problem . We are studying the history of this kingdom in order to solve this contrasts problem. There are many question like is Awdaghast Arabic or Sudany kingdom? Is the population from Arab tribes or from Sudanies ? Is Awdaghast kingdom established by economic reasons? Why was the struggle between Ghanies and Muravids is situated in Awdaghast kingdom ? Is the Islamic religion entered early in this kingdom by the earliest Arab military invades of liberation western Arab lands, or by Abdullah bin Yassin the leader of Muravids ? All these questions search for answers. Researchers do all their bests to reach for the best results of this research in order to explain the historical actual.The study contains many paragraphs in order to reach for good results. We study the situation, the border of this kingdom to clear the significance for Awdaghast kingdom and for it's neighbor countries. We also study it's name and we choose the correct name which is " Awdaghast ". This section study the founder and the date of it's foundation. The population of this kingdom are consisted from the Arab nation who were the majority, and from Negroes who were the minority. Other paragraphs studies the spread of Islamic religion in this kingdom. Islamic religion entered this kingdom at the same time of Uqbah bin Nafia, and Musa bin Nusair invaded toward western land. We also study the social and the economic life which was very rich because the kingdom contains pure gold and it was important commercial center who encourage other countries like Ghanah to control on this kingdom. We study the administration system of this kingdom. We also study Awdaghast's army who is very strong in order to defend the borders of this kingdom. The political regime is the important subject in this section. The collapse of this kingdom returned to internal reasons like the shortage of the water, the competition upon the authority and the richness live of the nation of this kingdom. The external reasons were the threaten of neighbor powers like Ghanah who occupy the Awdaghast kingdom. The research contains many results like the significance of it's situation who give the kingdom economic activities and attract the Arab merchants who used cheque in their treatment.

تعد مملكة أودغست الإسلامية والتي اشتهرت باسم عاصمتها واكبر مدنها أودغست ، مدينة التجارة ، ومدينة الذهب وهي أهم مدن المملكة التي نشأت وسط العديد من التناقضات التي لابد ان نتوصل إلى حل ما غمض وما منها ، ويمكن لنا أن نجمل تلك الإشكالات بما يلي ، هل مملكة أودغست عربية أم سودانية؟ هل سكانها من القبائل العربية أم من القبائل السودانية ؟ هل العوامل الاقتصادية هي التي خلقت من أودغست مملكة ؟ لماذا كانت أودغست مدينة الصراعات السياسية بين الغانيين من جهة والمرابطين من جهة أخرى؟ هل الدين الإسلامي دخل مبكرا إلى مدينة أودغست متزامنا مع الحملات العسكرية للفتح العربي الإسلامي للمغرب العربي ، أم جاء نشر الإسلام على أيدي المرابطين بقيادة عبد الله بن ياسين؟ فكل هذه الأسئلة تبحث عن جواب ، وقد عمل الباحثان مابوسعهما من اجل حل تلك الاشكاليات و توضيح الحقائق التاريخية . يتضمن العديد من الفقرات منها الموقع والحدود وأهمية ذلك للمملكة والبلدان المجاورة ، وتسميتها وعلى أي لفظ اعتمدنا في بحثنا ، زيادة على دراسة المؤسس وتاريخ التأسيس واستطعنا أن نصل في دراستنا أن نعطي تاريخا لتأسيس المملكة ومؤسسها زيادة على دراسة سكان المملكة بأنهم شعب عربي والذي كان له نصيب الأكثرية بين الأقلية من الزنوج .تناولت الفقرات الاخرى كيفية دخول الدين الإسلامي الى هذه المملكة والذي كان متزامنا مع حملات عقبة بن نافع وموسى بن نصير زيادة على دراسة جهاد المملكة في نشر الدين الإسلامي هناك ، ودراسة الحياة الاجتماعية والاقتصادية فيها لكونها من الممالك الغنية بالذهب الخالص، زيادة على كونها مركزا تجاريا مهما والذي كان عاملا مهما دفع الممالك المجاورة مثل غانة للسيطرة عليها .


Article
The Prophet (peace be upon him) and offered himself to the Arab tribes in the seasons of Hajj
الرسول صلى الله عليه وسلم وعرض نفسه على القبائل العربية في مواسم الحج

Author: Dr. Khatab Ismail Ahmed د.خطاب إسماعيل احمد
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2013 Volume: 7 Issue: (14/1) Pages: 158-196
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This research aims at giving the accurate details of the messengers calling straqes (pray be up him), in the Mecca time particularly that is related to the stage of talking to the Arab tribes himself in pilgrimage times, Which was the final stage of Islam calling at that time, started in the tenth year of the expedition (Mission) probably in addition to. Characterization of this stage comparing With other preceding stages and the style adopted by the honorable Messenger in his calling at that stage including the reasons that were behind adoption of such a new calling s style. So, the calling was started secretly for (3) years, in the fourth year it turned into public but, it was gradual where the messenger did not move to a public calling directly. Out in the beginning his honor directed the calling to his closest relatives as described by glorious Quran who are his cousins like Abd-Manaf then in a short time the calling took the public way to all quraish people and Mecca's as well. But a Mixture was made in the references between these two stages, the publicly made calling was held in terms of a warning to his closest relatives based on reasons mentioned before and the messengers move at the pilgrimage times to call the Arab tribes to Islam, the stage was divided into two ones first of which was the public calling to Islam, started in (4-9) of Islamic expedition and second was to talk to the Arabic tribes himself in the tenth year of expedition after Al- taief plight, concentration was made on this stage in which the messenger waived to those tribes not necessarily they would be converted into Islam on condition that they would protect and guard his honor until he would accomplish his religious call. Also in this research there is a list of names of Arab tribes to which the of the Messenger talked in person and the debated he held with them and their attitudes towards his call, the total of the tribes mentioned by the referuces were (20) tribes only and this does not harmonize with a length of one time period of the pilgrimage seasons which continued for more than (3) months, so we preferred that all of them were the tribes to which the messenger introduced his call in one season, it is the pilgrimage season for the tenth year of the expedition in addition to the new style adopted by the messenger to talk the tribes in person, It indicates that this stage differs from the preceding stages which have started in the year (4-9) of the honorable expedition, reasons of his adoption of the new style were clarified in the study.

يهدف هذا البحث إلى بيان التفاصيل الدقيقة، لمراحل دعوة الرسول  في العهد المكي، وخاصةً التي لها علاقة بمرحلة عرض نفسه  على القبائل العربية في مواسم الحج، وهي المرحلة الأخيرة من مراحل دعوة الإسلام في ذلك العهد، والتي بدأت في السنة العاشرة من البعثة على الأرجح، فضلاً عن بيان ما يميز هذه المرحلة عن المراحل الأخرى التي سبقتها، والأسلوب الذي اتخذه الرسول الكريم في دعوته في هذه المرحلة، والأسباب التي كانت وراء اتخاذ هذا الأسلوب الدعوي الجديد.إذ إن الدعوة بدأت سرية لمدة ثلاث سنوات، وفي السنة الرابعة تحولت إلى العلنية، ولكنها بدأت بالتدرج كما تم توضيحه في هذه الدراسة، حيث لم ينتقل الرسول  إلى دعوة عامة الناس مباشرةً، وإنما في البداية وجه الدعوة لعشيرته الأقربين كما وصف القرآن الكريم، وهم أبناء عمومته من بني عبد مناف؛ ثم بعد ذلك بمدة وجيزة تنتقل الدعوة إلى مرحلة الصدع بالدعوة، لعامة قريش وأهل مكة، ولكن حصل خلط في المصادر بين هاتين المرحلتين، إذ قدمت مرحلة الصدع بالدعوة على مرحلة إنذار عشيرته الأقربين، وقد تم بيان أسباب ذلك، ومرحلة خروج الرسول  إلى مواسم الحج لدعوة أبناء القبائل العربية، التي تنقسم بدورها على مرحلتين، هما: مرحلة الدعوة العامة إلى الإسلام، بدأت من سنة (4ـ9) للبعثة، ومرحلة عرض نفسه  على القبائل العربية، في السنة العاشرة للبعثة، بعد محنة الطائف، وقد تم التركيز على هذه المرحلة، التي اكتفى فيها الرسول ، بعرض نفسه على القبائل العربية، فكان يطلب من القبائل أن تأويه وتمنعه من أن يظلمه أحد، حتى يبلغ دعوته، وكذلك في هذا البحث بيان لأسماء القبائل العربية التي عرض عليها الرسول  نفسه، والحوار الذي أجراه معها، ومواقفهم من دعوته، حيث كان مجموع ما ذكرته المصادر عن أعداد تلك القبائل، عشرين قبيلة فقط، وهذا لا يتناسب مع طول مدة موسم واحد من مواسم الحج التي كانت تستمر لأكثر من ثلاثة أشهر، لذا رجحنا أنها جميعاً قبائل كان الرسول  قد عرض عليها دعوته، في موسم واحد وهو موسم الحج في السنة العاشرة للبعثة، وفيه كذلك بيان للأسلوب الجديد الذي كان الرسول ، قد اتخذه لعرض نفسه على القبائل العربية بدلاً من عرض الدعوة عليها، يدل على أنها مرحلة تختلف عن المراحل السابقة، التي كانت قد بدأت من السنة الرابعة إلى التاسعة للبعثة، وكذلك أسباب اتخاذ الرسول  لهذا الأسلوب الجديد.


Article
Political relations of the Arab tribes in the Levant and the island Lafratip with the Byzantines in the fourth and fifth Alqrnien AD
العلاقات السياسية للقبائل العربية في بلاد الشام والجزيرة الفراتية مع البيزنطيين في القرنيين الرابع والخامس الهجريين

Author: Talab sabbar mahal طلب صبار محل
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2012 Issue: 11 Pages: 299-350
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Saw the Levant and the island Lafratip at the beginning of the second half of the fourth century AH / tenth century, fierce competition between the two Abbasid and Fatimid The Levant is a vital area of this conflict, this as well as the ambitions of some of the princes of the Muslims in the establishment of the signs of their own in the region, Vomra Arab tribes took their followers and take over the cities and villages and to Admunha Omarthm in the Levant and the island, also took influence Qaramita appears, so they start taking over the cities.It was not the Abbasid Caliphate in Baghdad itself the situation allows them to put an end to such abuses because of concern Bmchkladtha economic and political, which reflected negatively on the population of the region, the uncle of the road sector has spread corruption and chaos and GLT prices in the country.To make matters worse, the growing greed of the emperors of Byzantium and their leaders in the region, where he became only interest is to take command of the armies of Byzantium, and intent areas stomata island and maize, and incursions into their campaigns to the depths of the Levant and the island Lafratip, taking advantage of the opportunity the absence of Islamic forces from the area, and the busy Princes Muslims their leaders and each other.

شهدت بلاد الشام والجزيرة الفراتية في بدايات النصف الثاني من القرن الرابع الهجري/ العاشر الميلادي, تنافساً حاداً بين الدولتين العباسية والفاطمية وكانت بلاد الشام هي المجال الحيوي لهذا الصراع,هذا فضلاً عن أطماع بعض أمراء المسلمين في تأسيس أمارات مستقلة لهم في المنطقة, فأمراء القبائل العربية وأتباعهم أخذوا يستولون على المدن والقرى ويضمونها لأمارتهم في الشام والجزيرة, كما أخذ نفوذ القرامطة يظهر, فراحوا يستولون على المدن.ولم تكن الخلافة العباسية نفسها في بغداد بحالة يسمح لها ان تضع حداً لمثل هذه التجاوزات بسبب انشغالها بمشكلاتها الاقتصادية والسياسية الأمر الذي انعكس سلباً على سكان المنطقة, فقد انتشر قطاع الطرق وعم الفساد والفوضى وغلت الأسعار في البلاد.ومما زاد الأمر سوءا تنامي طمع أباطرة بيزنطة وقادتهم في المنطقة, حيث أصبح همهم الوحيد هو تولي قيادة جيوش بيزنطة, وقصد مناطق الثغور الجزرية والشامية, والتوغل في حملاتهم إلى أعماق منطقة بلاد الشام والجزيرة الفراتية, مستغلين فرصة غياب القوات الإسلامية عن المنطقة, وأنشغال أمراء المسلمين وقادتهم بعضهم ببعض.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (2)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2016 (1)

2013 (1)

2012 (2)