research centers


Search results: Found 13

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Analogy in the architectural design process in the academic medium Analytical study of students’ projects
المماثلة في عملية التصميم المعماري في الوسط الأكاديمي دراسة تحليلية لمشاريع الطلبة

Authors: Bayda Hanna Saffo بيداء حنا صفو --- Imad. M. ALBakri عماد محمد أزهر البكري
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2010 Volume: 18 Issue: 3 Pages: 56-84
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The current research tackles the study of analogy depended on in designing products of students of academic architectural study as it is one of the important designing strategies in the process of architectural designing because it is closely related with the stage of synthesis and the derivations of architectural concepts within the designing process. The research discusses the importance of this concept in order to explore the particular problem represented by the unclarity of analogy role in the designing products of students of academic architectural study over their different grades. Therefore the problem of the research was crystallized and its objective and methodology were identified by studying analogy by two axes, included the analogy and the designer, the analogy and designing process, reaching the determination the theoretical framework, that involved four main items, which are; the item of analogy cause, analogy sources, the paradigm of dealing with the analogy source and the nature of the designing element relevant to analogy, firstly. And then applying the theoretical framework on selected projects of students of academic architectural study in the second, third and fourth grades in Mosul University, secondly, in order to explore the change of analogy application paradigms adopted by the students in those grades, thirdly. The results showed that the differences in students’ trends throughout different academic grades led to the emergence of similar differences in the nature of practicing analogy in those grades. Keywords: Analogy, Architectural design process, academic medium.

الملخص يتناول البحث دراسة المماثلة المتبلورة في النتاجات التصميمية لطلبة الدراسة المعمارية الأكاديمية ، كونها واحدة من الإستراتيجيات التصميمية المهمة في عملية التصميم المعماري لارتباطها الوثيق بمرحلة التركيب واشتقاق الأفكار ضمن العملية التصميمية . يناقش البحث اهمية هذا المفهوم بهدف استكشاف المشكلة الخاصة المتمثلة بعدم وضوح دور المماثلة في النتاجات التصميمية لطلبة الدراسة المعمارية الاكاديمية عبر المراحل الدراسية المختلفة. وبذلك تبلورت مشكلة البحث وتحدد هدفه ومنهجه متمثلا بدراسة المماثلة من خلال محورين شملا كلا من المماثلة والمصمم، المماثلة والعملية التصميمية ، وصولا الى طرح إطار نظري يحدد مفهوم المماثلة بشكل عام ، تضمن اربع مفردات رئيسية شملت كلا من مفردة مسبب المماثلة ، مصادر المماثلة ، تمثيل النتاج لمصدر المماثلة ، طبيعة العنصر التصميمي ذات العلاقة بالمماثلة ، اولا . ثم تطبيق الإطار النظري على مشاريع منتخبة لطلاب الدراسة المعمارية الأكاديمية ، للمراحل الثانية والثالثة والرابعة في جامعة الموصل ثانيا، بهدف استكشاف تغير صيغ تطبيق المماثلة المعتمدة من قبل الطلبة في تلك المراحل ثالثا.وقد اوضحت النتائج بان الاختلاف والتمايز في توجهات الطلبة عبر المراحل الدراسية المختلفة ، أسفر عنه ظهور اختلاف مماثل في طبيعة ممارسة المماثلة في تلك المراحل .


Article
The Architectural Design Between Creation and Methodology.
التصميم المعماري بين الابداع والمنهج

Author: ahmed hashim aleqabe م.د.احمد هاشم حميد العقابي
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2009 Volume: 5 Issue: 16-17-18 Pages: 300-320
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The cotemporary thesis focused on studying design operation and concept by many view which distinguish by obligated one science side in the studying like creation, method, design elements….etc. That what remote the knowledge and thoughtfully production par the totality in limited and understand characters and properties for this concept, in the same time amplifier the knowledge base about one side alone except the other by form make it disconnect par other sides. To missed the knowledge and thoughtfully relationship which can be in case study in related form with others. All that makes the real base and need for the research beginning and aims to understand and show totality which are came from study the design concept by depend two basic side relationships in it they are the creation side and the methodology side.This research aim is to identify the general basic for design concept in the light of linking the creative and methodology nature for it. Thus the research begin by submitted the knowledge about the two earlier sides, to declare and submit the research problem which represented by " Non being total knowledge view for the relationship between creative and methodology sides for the design operation " and its goal which represented by this knowledge view, and then go to search and discuss the early studies about them for theoretical construction which represent dual knowledge imagination .Will be practice it on the individual knowledge models by intent submit and analysis results of this practice and discover achieved the types of the relation between the two earlier sides in these models on two levels (individual and Varity), beside submit the final conclusions and recommendations.

ركزت الطروحات المعاصرة على دراسة مفهوم وعملية التصميم من زوايا عدة تميزت اغلبها بالتزام جانبا علمي واحد في الدراسة كالإبداع والمنهج وعناصر التصميم او غيرها. وهذا ما ابعد النتاج الفكري والمعرفي بالمحصلة عن الشمولية في تحديد وفهم خصائص وملامح هذا المفهوم وفي نفس الوقت وسع القاعدة المعرفية عن جانب لوحده دون الاخر بشكل جعله ينفصل عن بقية الجوانب ويفقد العلاقة المعرفية والفكرية التي يمكن ان توجد في حال درس بشكل مرتبط مع البقية. هذا كله شكل الاساس والحاجة الحقيقية لانطلاقة البحث والسعي لفهم وعرض الشمولية المتاتية من دراسة مفهوم التصميم باعتماد علاقة جانبين اساسيين فيه هما الجانب الابداعي والجانب المنهجي.ويهدف هذا البحث الى تعريف الاسس العامة لمفهوم التصميم في ضوء ترابط الطبيعة الابداعية مع الطبيعة المنهجية له وهكذا بدء بطرح المعرفة عن كل من الجانبين السابقين بقصد توضيح وطرح مشكلة البحث المتمثلة بعدم وجود تصور معرفي شامل لعلاقة الجانب الابداعي بالجانب المنهجي لعملية التصميم وهدفه المتمثل بايجاد هذا التصور المعرفي ، ومن ثم توجه لعرض ومناقشة الدراسات السابقة عنهما لاجل بناء نظري يمثل تصورا معرفيا مزدوجا سيتم تسقيطه وتطبيقه على النماذج المعرفية الفردية بقصد طرح وتحليل نتائج هذا التطبيق واستكشاف تحقق انماط العلاقة بين الجانبين السابقين في تلك النماذج وعلى مستويين فردي وتعددي مع طرح الاستنتاجات النهائية والتوصيات.


Article
The Impact of Architecture design quality in build competitiveness for contracting companies in The Ministry of Housing and Construction of Iraq
اثر جودة التصميم المعماري في بناء التنافسية لشركات المقاولات في وزارة الاسكان والتعمير العراقية

Authors: نعمة عباس الخفاجي --- عامر عبد اللطيف العامري --- مصدق حنون الكعبي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2017 Volume: 23 Issue: 97 Pages: 44-74
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The study aimed at interpreting the role of architectural design quality in in build competitiveness model in accordance with the proposal included the idea of architectural design quality for its removal; interesting design factors of the environment, good design of the spaces, and design aesthetic explanatory variable. The competitiveness dimensions; the level of innovation, stimulate research, and the quality of the company's products, and activating the role of human resources, entrepreneurship, profitability, market share and competitiveness, variable responsive. The study of construction companies in the Ministry of Housing and Construction has taken the Iraqi society for the study. The sample consisted of (48) managers from senior management there. The questionnaire adopted data collection tool that was processed program (SPSS v.20) to extract the results of Cronbach's alpha, and the arithmetic mean, standard deviation, correlation, and analysis of multiple linear regression, the study has resulted in the following conclusions:1- High level of care managers architectural design quality and its dimensions, and building Competitiveness and its dimensions in the construction companies which shows the depth of knowledge and awareness of their technological aspects, economic, and environmental and sustainable for of its business and operations.2- The existence of a significant impact in part to the quality of architectural design in dimensions interesting design factors of the environment and aesthetic design to build a competitiveness and dimensions are collectively and individually.3- The possibility of using the architectural design quality in the interpretation of the estimated change the dimensions of competitiveness partially. 4- Proven the validity of the idea of a model study in the interpretation of the potential ability of contractors to build competitiveness Changes in terms of awareness of its directors architectural design quality

هدفت الدراسة تفسير دور جودة التصميم المعماري في بناء التنافسية على وفق أنموذج مقترح اشتملت الفكرة جودة التصميم المعماري بأبعاده؛ اهتمام التصميم بعوامل البيئة، والتصميم الجيد للفراغات، وجمالية التصميم متغيرا تفسيريا. والتنافسية بأبعادها؛ مستوى الابتكار، وتنشيط البحث، وجودة منتجات الشركة، وتفعيل دور الموارد البشرية، وريادية الاعمال، والربحية، والحصة السوقية، والقدرة على المنافسة، متغيرا مستجيبا. اتخذت الدراسة شركات المقاولات في وزارة الاسكان والتعمير العراقية مجتمعا للدراسة. وتألفت العينة من (48) مديرا من الادارة العليا فيها. اعتمدت الاستبانة اداة لجمع البيانات التي تمت معالجتها ببرنامج (SPSS v.20) لاستخراج نتائج كرونباخ الفا، والوسط الحسابي، والانحراف المعياري، والارتباط، وتحليل الانحدار الخطي المتعدد، وقد اسفرت الدراسة بالاستنتاجات الآتية:1-ارتفاع مستوى عناية المديرين بجودة التصميم المعماري وابعاده، وببناء التنافسية وابعادها في شركات المقاولات مما يدل على عمق المعرفة والوعي بهما من النواحي التكنولوجية، والاقتصادية، والبيئية وبصورة مستدامة لاعمالها وعملياتها.2-وجود اثرا معنويا جزئي لجودة التصميم المعماري ببعديه اهتمام التصميم بعوامل البيئة وجمالية التصميم في بناء التنافسية وابعادها بصورة مجتمعة ومنفردة.3-امكانية استخدام جودة التصميم المعماري في تفسير التغير المتوقع بأبعاد التنافسية بصورة جزئية.4-ثبوت صلاحية فكرة أنموذج الدراسة في تفسير التغيرات المحتملة بقدرة المقاولات على بناء التنافسية بدلالة وعي مديريها بجودة التصميم المعماري.


Article
The Indicators of Creative Thinking Patters in Architectural Design and The Forms of Continuity for The Designer's Direction of its
مؤشرات أنماط التفكير الابداعي في التصميم المعماري وأشكال المؤاصلة لدى المصمم اتجاهها

Authors: Suha Haddan ALdahwia سهى حسن الدهوي --- Jassim Mahammed Neama جاسم محمد نعمة
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2016 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 166-186
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

There is no doubt that creative thinking an area refined human activity since ancient times, for that scientific research institutions attented it since the mid-twentieth century , society humanitarian civilized increasingly need more to the creative which can not be achieved without the development of skills and thinking abilities activity creative different cultural norms . Despite the issue of architectural creativity, especially in the architectural design process importance, but can say that and also that every thinking in any area of life areas of special rules and attributes define features pattern, the to think of the architectural work to him is the other his patterns have rules and attributes define features creative. What research aims to create a clear vision for patterns of creative thinking in the field of architecture] that can be used as a yardstick to judge the availability of creative thinking patterns in architectural work indicators, and determine the forms of communication between the architect and these patterns, so the search is divided into five parts; the first part deals synopsis of thinking and patterns, while Part II deals with extraction and research of the problem and research objectives and approach. The third part presents the study that have been developed in two dimensions; creative thinking in architectural design and stages, and creative thinking skills in architectural design. In the fourth part is the discussion of creative thinking patterns and indicators. general conclusions and recommendations made at the fifth and final

لاشك في أن التفكير الابداعي يشكل مجالا راق للنشاط الانساني منذ القدم ، لذا دئبت مؤسسات البحث العلمي منذ منتصف القرن العشرين في جميع انحاء العالم بالاهتمام به ، فالمجتمع الانساني المتحضر تزداد حاجته اكثر الى النشاط الابداعي الخلاق الذي لا يمكن تحقيقه من دون تنمية مهارات و قدرات التفكير الابداعي بانماط مختلفة ورغم ما لقضية الإبداع المعماري من أهمية خاصة في عملية التصميم المعماري إلا أن هناك خلافاً بين المعماريين حول التباين بين التفكير المعماري المبتكر وبين التفكير المعماري التقليدي المنقول أو المقتبس، لكن يمكن القول بأنه وكما أن لكل نمط تفكير في أي مجال من المجالات الحياتية قواعد وسمات خاصة تحدد ملامحه، فإن للتفكير الابداعي في العمل المعماري له هو الآخر له انماط لها قواعد تحدد ملامحه الابداعية. لذا يهدف البحث الى ايجاد تصور واضح عن مؤشرات انماط التفكير الإبداعي في مجال العمارة] التي يمكن استخدامها كمقياس للحكم على مدى توفر انماط التفكير الابداعي في العمل المعماري، و تحديد اشكال التواصل بين المصمم المعماري و تلك الانماط ، ولهذا فإن البحث ينقسم إلى خمسة اقسام؛ يتناول القسم الأول نبذة مختصرة عن التفكير و انماطه. بينما يتناول القسم الثاني استخلاص المشكلة البحثية وأهداف البحث ومنهجه. أما القسم الثالث فيقدم الدراسة التي تم وضعها في بعدين هما؛ التفكير الابداعي في التصميم المعماري و مراحله، و مهارات التفكير الابداعي في التصميم المعماري . وفي القسم الرابع يتم مناقشة انماط التفكير الابداعي و مؤشراته . وتأتي الاستنتاجات العامة والتوصيات المقدمة في القسم الخامس والأخير.


Article
The Effect of Conventional and Digital Drawing Tools on Imagination in Architectural Design Education
تأثير أدوات الرسم التقليذية والرقمية على التخيل في تعليم التصميم المعماري

Authors: Hawar Himdad هاوار هيمذاد --- Amjed M. Ali أمجذ محمذ علي
Journal: Sulaimania Journal for Engineering Sciences مجلة السليمانية للعلوم الهندسية ISSN: 24101699/24156655 Year: 2015 Volume: 2 Issue: 2 Pages: 27-45
Publisher: university of Sulaimania جامعة السليمانية

Loading...
Loading...
Abstract

This research investigates the effects of digital drawing tools on imagination in comparison to the conventional drawing tools within the educational frame of architectural design. The significance of this study lays in the critique on the utilization of different digital drawing tools in the educational frame, seeking to find the main effects the different types of tools have on students' imagination. This study has taken imagination faculty as factor since the highest level of mental abilities is found in this specific faculty and design students cannot permit any obstacle in front of their imagination design capabilities. The problem upon which this study is based, beside the fact that the digital technology is a dialectic issue in the educational framework, its effects are also unknown as far as the students' imagination capacities are concerned.The case study involved the comparison between two groups; one group relying strongly on digital tools while the other depends merely on conventional tools, herein are students' imagination capacities as well as drawing capabilities investigated. Also the teaching staff opinions were taken from each student group by means of a questionnaire. This study has found that there is a positive relationship between drawing and imagination capabilities. And students using conventional drawing tools merely have higher imagination capabilities score as well as drawing capabilities score according to a test and evaluation form designed specifically for this study. The majority of teaching staff found that students with higher capabilities in drawing by conventional tools encompass also higher capability in imagination.

هلخض الجحث ذْٗف زّا الجحث الى العث سَ على تأث ش٘ أد اٍت الشسن الشلو على التخ ل٘ ثبلومبس هع أد اٍت الشسن التمل ذ٘ ضوي الإعبس التعل و٘ .ٖ سٍعت استخذاهبت التك لٌَ جَ ب٘ أٍلاد اٍت الشلو ثشكل خبص هجو عَ هي أسبل ت٘ التظو ن٘ خلال العمذ يٗ الوبض ي٘٘. لٍذ استخذم التظو ن٘ الوعوبس زّ التم بٌ٘ت اثتذاء هي هشحل الفكش الا لٍ اٍ تً بْء ثوشحل الت فٌ ز٘ اللوسبت الأخ ش٘ .ٓ عٍلى الشغن هي أى استخذام زّا التغج ك٘ ا تًمذ ثشذ ،ٓ إلا ا فٍ ال لَت رات هغل ةَ ف س قَ ألعول لٍذ ت بٌهت ف الأ سٍبط الأكبد وٗ الوعوبس خلافبت كج ش٘ ح لَ الج اَ تً السلج الوتعلم ثبستخذام زّ الأد اٍت الشلو .٘ٔ هي بٌّ جبءت أ وّ زّ الذساس آلت تسعى الى العث سَ على تأث ش٘ات الأ اًَع هختلف هي ألأد اٍت،التمل ذ٘ اٍلشلو ،٘ٔعلى التخ ل٘ لذى الغلجٔ . لٍذ اتخزت زّ الذساس عبهل الخ ب٘ل لا حٗت على أعلى هست ىَ هي المذسات العمل اٍل فٌس ،٘ٔ ر ا وّ فبئم لذى علج المسن الوعوبسى. الوشكل الت تست ذٌ إل بْ٘ زّ الذساس :ٔ ىّ اى ظب شّ استخذام التك لٌَ جَ ب٘ الشلو لض جذل ف إلاعبس التعل و٘ ،ٖ آٍثبس بّ على لذس التخ ل٘ لاصالت هج لَْ .ٔ شٍولت حبل الذساس همبس ث ي٘ هجو عَت ي٘؛ احذا وّب اكثش اعتوبدا على الأد اٍت الشلو ،٘ٔ ف ح ي٘ تعتوذ الاخشى على الأد اٍت التمل ذ٘ فمظ، تٍٗن بٌّ التحش عي لذسات التخ ل٘ لذى الغلاة كٍزلك لذسات الشسن. لٍذ تن تظو ن٘ اختجبس هتخظض لتم ن٘٘ لذس التخ ل٘ اٍلشسن لذى الغلاة فٍى ال لَت فًس تن تم ن٘٘ هست ىَ تخ ل٘ الغلاة هي لجل اسبتز التظو ن٘ هي خلال استوبس تم وَٗ ) اٍلز تك ىَ هي هجو عَت الوؤششات: ه شَشات التخ ل٘ الاثذاعى ه شَشات التخ ل٘ الت اَلذ (ٕ. كوب تن أخز آساء ئّ٘ التذس سٗ ح لَ كل هجو عَ هي الغلاة عي عش كٗ الاستج ب٘ى . جٍذت زّ ألذساس :ٔ اى بٌّلك علال إ جٗبث ث ي٘ الشسن لٍذسات التخ ل٘. اٍلغلج الز يٗ سٗتخذه ىَ أد اٍت الشسن التمل ذ٘ ثكثش تك ىَ دسج لذسات التخ ل٘ لذسات الشسن لذ نْٗ اعلى. جٍٍذ ا ضٗب اى بٌّلك علال ا جٗبث ث ي٘ التخ ل٘ الاثذاعى التخ ل٘ الت اَلذى, كوب تشى ئّ٘ التذس سٗ اى الغبلت اللزى لذ لذس عبل ف الشسن ثبلأد اٍت التمل ذ٘ تك ىَ لذ لذس تخ ل٘ اعلى .


Article
Activation of typology in acadimic architectural design studio work
تفعيل دور النمطية في التعليم الجامعي لمادة التصميم المعماري(دراسة في قسم الهندسة المعمارية -جامعة الموصل)

Author: duha abd alghani abd elaziz alkazaz م.م ضحى عبد الغني عبد العزيز القزاز
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2005 Volume: 2 Issue: 8 Pages: 96-109
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

the research studies the role of typology in architectural design education ,clarifying its importance .it defines this role by adopting the educational objectives like : knowledge ,comprehension ,application ,analysis ,synthesis ,evaluation ,as a base for inducing the behaviors that students gained in studios taken on typology in their design education .

يتناول البحث دور مفهوم النمطية في تعليم مادة التصميم المعماري موضحا اهميته اذ يعرف البحث هذا الدور عن طريق تبني الاهداف التعليمية المتمثلة بكل من : تذكر المعرفة و الاستيعاب و التطبيق و التحليل و التركيب و التقويم اساسا لاستقراء السلوكيات المطلوبة اكسابها لدارسي المعماري المعتمد لمفهوم النمطية في العالم الاكاديمي ...........


Article
Graphic Techniques for Developing Creativity in Architectural Design
التقنيات الكرافيكية لتطوير الإبداع في التصميم المعماري

Authors: Rasha Subbhy رشا صبحي مجيد --- Dr.Emad Abd Al Hameed م.د. عماد عبد الحميد --- Dr Sahar N. Kharrufa أ.م.د. سهر نجيب خروفه
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2009 Volume: 5 Issue: 16-17-18 Pages: 151-167
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The contemporary world is marked by the phenomenon of the rapid changes in all fields of human knowledge. The architecture of future will still be the most confusing and puzzling issue and misgivings that a rouse worry and leading to the spirit of adventures to make progress and arrive at the ways of revival, creativity and modernism. The idea of prevailing of certain culture or certain product in architecture depends on the given and available techniques, due to the fact that the computer and their graphic techniques become very important and vital to reinforce the image in architectural design. Thus, it is very necessarily to link between these techniques and suitable way to reform the mentality by which the architecture will be reformed, from what has been said, (there has no utilization for the whole modern and available graphic techniques in design processes for developing the creativity in architectural design). In the preparatory stages of the architectural design processes, the designer is in search for basic solutions connected to the design method. Therefore, in the architectural design process, the graphic technique plays the vital and important role in developing the preparatory concept and the external representation of the design concepts, The graphic techniques and their representations can be regarded as tools of demonstrating concepts in the architectural design, in which the creation of concepts in the design is one of the necessary and creative tasks of the designer. Accordingly, the objective thesis can be shown in (developing the ways to utilize and exploit the recent graphic techniques of computer for developing the creativity in architectural design). The creative processes in the design with the aid of computer have been defined as processes that present new designing variables to the design processes. As a result, the purpose of these creative products must be innovated, and unlike other products and these products must be of high value and understandable as well. Moreover, the creation lies in achieving the two-sides of equation (i.e., Novelty and Value) in that they will be fulfilled on the basis of the hypothesis of the thesis (i.e.,it is possible that the designer can utilize the raster-image programmers as a creative tool for the designer).On the one hand, the value can be achieved by using previous formal references in the preparatory concept of the project; on the other hand, the novelty can be achieved by adopted methodology in the design process. as a result of that; this adopted methodology in this thesis will be achieved by using Photoshop programs and additional and annexed filters of the program in which the thesis will deal with it by designing methodology and the designer will apply them on a group of projects which are designed by the researcher and these projects are of preparatory concepts as a first part of the practical study includes selection a group of third-class students, department of architectural engineering, university of technology. This designing methodology will be applied on private projects which are also in the preparatory concept.The research has arrived at the seriousness and importance of utilizing Photoshop programs and additional and annexed filters connected with it in generating creation forms in architectural design process which can be shown on the level of the plan.

في عالم سمته الأساسية ظاهرة التغير السريع في كل مجالات المعرفة الإنسانية، ستظل عمارة المستقبل سؤالاً مطروحاً وهاجساً يثير القلق ويبعث روح المغامرة لارتياد سبل التجدد والارتقاء والإبداع. ان الانعكاس لثقافة معينة او نتاج معين في العمارة يعتمد على التقنيات المتبعة فيها ، إذ أصبح الحاسوب وتقنياته الكرافيكية مهماﹰ بشكل حيوي لتعزيز الصورة في التصميم المعماري ، فأصبح من الضروري الربط بين هذه التقنيات وكيفية إعادة تشكيل الذهنية أو العقلية التي سوف تعيد تشكيل العمارة ، ومن هذا برزت مشكلة البحث ((قلة استثمار التقنيات الكرافيكية الحديثة المتوفرة في عمليات التصميم من اجل تطوير الإبداع في التصميم المعماري)). وفي المرحلة المبكرة لعملية التصميم المعماري ، يبحث المصمم عن حلول أساسيه إلى مهمة التصميم ، وفي هذه العملية تلعب التقنيات الكرافيكية دوراً مهماً في تطوير المفهوم الأولي (concept) والتمثيل الخارجي لأفكار التصميم اذ أن التقنيات الكرافيكية وتمثيلاتها يمكن أن تعد كأداة لإبداء الأفكار في التصميم المعماري ، اذ أن خلق الأفكار في التصميم هو أحد المهام الضرورية المبدعة لدى المصمم فيظهر هدف البحث في ((تطوير طرائق لاستثمار التقنيات الكرافيكية الحديثة للحاسبة من اجل تطوير الإبداع في التصميم المعماري)). وان العمليات الإبداعية في التصميم بمساعدة الحاسبة قد تم تعريفها على انها تلك التي تقدم متغيرات تصميمية جديدة الى عملية التصميم . فالمطلوب في الإعمال المبدعة ان تكون مبتكرة لاتشبه أياً من النتاجات السابقة بشكل كامل وتكون ذات قيمة ومفهومة في الوقت نفسه ، اذ يكمن الإبداع في تحقيق طرفي المعادلة وهما الجدة والقيمة والذان سيتحققان بالاستناد إلى فرضية البحث وهي ((بالإمكان استثمار برامج الصورالنقطية كأداة أبداعية للمصمم)). يمكن للقيمة ان تتحقق باعتماد مراجع شكلية سابقة في الفكرة الأولية للمشروع اما الجدة فتكون من خلال المنهج المعتمد في عملية التصميم وسوف تتحقق في هذا البحث عن طريق تطبيق برنامج photo shop والمرشحات (filters) الملحقة والمضافة للبرنامج التي اعتمدها البحث من خلال منهجيه تصميمه طبقها على مجموعة من المشاريع من تصميم الباحثة وهي في مرحلة الفكرة الأولية كجزء أول من الدراسة العملية ، وانتخاب مجموعة من طلبة المرحلة الثالثة في قسم الهندسة المعمارية في الجامعة التكنولوجية وتطبق هذه المنهجية التصميمية على مشاريعهم الخاصة وهي أيضاً في مرحلة الفكرة الأولية للمشروع كجزء ثان من الدراسة العملية . وقد توصل البحث إلى أهمية برنامج (photo shop) والمرشحات الملحقة والمضافة له في توليد ناتج شكلي مبدع في عملية التصميم المعماري على مستوى المخطط الأفقي.


Article
The effect of design tasks on changing the conceptual structure for architectural engineering students
اثر المهام التصميمية على تغيرّالبنية ألمفاهيمية لطلبة الهندسة المعمارية

Authors: Ekbal S.Alsoofee إقبال سالم الصوفي --- Dr.Nahith T.Alkymakchy د. ناهض طه القيماقجي
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 3 Pages: 95-111
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

In the lastyearsof thiscentury, many of the research centers continue to do many experimental studies with cognitive nature in the field of design process that had wide range of applications in the architectural domain, to explore how the designer think and perform during the design process and on which aspects the designer depend during that process.Thiscanbeattributed tomanycauses are;the intimate need for"Corporatearchitecture"which became the rule of communication between the designersand clientsnow.Theincrease of the designers justification abilities and capabilities the promotion oftheirroleasKeydecisionmakersonaprojects.Finally, therole of computer technology asadesigntool that helpsindesignprocessandbecomes congenial to a designer's thinking and working procedures in order to grow and develop such atool, which will be supportive for architectural field. This paper puts forward an experimental study comparing the cognitive processes during conceptual design stage for three different types of design tasks performed by a group of architectural design students, to explore the effect of the different design tasks on the concept framework of those students during conceptual design activities.

دأبت العديد من المراكز البحثية في السنوات الأخيرة من هذا القرن على القيام بدراسات تطبيقية ذات طبيعة إدراكية في مجال العملية التصميمية والتي كان لها حيز كبير ومجال واسع للتطبيق في الحقل المعماري، بغية الكشف عن الجوانب التي يفكر فيها المصمم وأداءه أو الكيفية التي تقوم عليها مثل تلك الجوانب ويرجع سبب ذلك إلى عدة أسباب منها؛ الحاجة إلى العمل الجماعي أو ما تسمى بالعمارة التشاركيةالتي أصبحت القاعدة التصميمية لعملالعديد من معماري اليوم مع العملاء، وكذلك زيادة قابلية المصممين وقدراتهم التبريريةوتعزيز دورهم كصانعي قرار أساسي في المشروع التصميمي، وأخيرا، دور برمجيات الحاسوب كأداة تصميم تساعد في العمل التصميمي التي استوجبت فهم بنية المعرفة التصميمية لنمو وتطور هكذا بيئة حاسوبية داعمة للعمل المعماري.تقدم هذه الورقة البحثية تقريراتصف فيه دراسة تجريبية مقارنة للعمليات المعرفية خلال مرحلة التصميم ألمفاهيمي لثلاثة أنواعمختلفة من المهام التصميمية يتم أداءها من قبلمجموعة من طلاب التصميم المعماري، بغية الكشف عن تأثير طبيعة مهام التصميم علىالعمليات المعرفية لأولئك الطلاب خلال فعاليات التصميم ألمفاهيمي.


Article
The Impact of Scamper Program in the Development of Creative Thinking Patterns for Students of Architecture
أثر برنامج سكامبر في تنمية أنماط التفكير الابداعي لدى طلبة العمارة

Authors: Suha Hassan Abdullah Al.Dahwi سهى حسن الدهوي --- Jassim Mohammed Neamah جاسم محمد نعمة
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2016 Volume: 34 Issue: 10 Part (A) Engineering Pages: 312-329
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The creative thinking in architecture one of the important concepts, especially since the late twentieth century to increase calls for the investment skills in the growth patterns of various creative thinking affecting the architectural production, and through the normal growing according to the processes of education and training, towards a single programs that contribute to the development of the skills of creative thinking for architect that can be applied and clarified its effectiveness on the academic level in response to global and local trends , which calls for the need to address development at the level of creative thinking programs, so research aims to give a clear image about the impact of the use of scamper program in patterns of development creative thinking for students of architecture. The sample of the research [60] students of the third phase in the Department of Architecture [University of Technology] [2014-2015] for two groups [the control group and the experimental group] and has been a special test designed to measure the degree of development of creative thinking skills for architects, and the results showed the existence of differences with Statistically significant for members of the experimental group in the development of the skills and capabilities of creative thinking, and that was no have scope for all to the development of the patterns of thinking creative within steps of this program within one level, there are subjective obstacles and external allow dispersion in levels of development. This Search recommends the organization of training courses for designers to use scamper program in the design work .

يعد التفكير الابداعي في العمارة احد المفاهيم المهمة و بالاخص منذ اواخر القرن العشرين لتزايد الدعوات لاستثمار مهاراته في تنامي انماط التفكير الابداعي المختلفة المؤثرة في النتاج المعماري ، و من خلال طبيعته المتنامية وفق عمليتي التعليم و التدريب مما استدعى التوجه نحو احد البرامج التي تسهم في تنمية مهارات التفكير الابداعي لدى المصمم المعماري التي يمكن تطبيقها و بيان فاعليتها و امكانياتها على المستوى الاكاديمي في المراحل الدراسية لقسم هندسة العمارة استجابة للاتجاهات العالمية و المحلية التي تنادي بضرورة الاهتمام ببرامج التنمية على مستوى التفكير الابداعي؛ لذا يهدف البحث الى اعطاء تصور واضح عن تاثير استخدام برنامج سكامبر في تنمية انماط التفكير الابداعي لدى طلبة العمارة و تكونت عينة البحث من [60] طالب من المرحلة الثالثة في قسم هندسة العمارة [ الجامعة التكنولوجية ] للسنة الدراسية [2014-2015] موزعيين على مجموعتيين [ المجموعة الضابطة و المجوعة التجريبية ] و تم تصميم اختبار خاص لقياس درجة تنمية مهارات التفكير الابداعي لدة طلبة العمارة ، و اظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية لدى افراد المجموعة التجريبية في تنمية مهارات و قدرات التفكير الابداعي و ان الفرصة لا تتاح للمصمميين كافة بتنمية انماط التفكير الابداعي ضمن خطوات هذا البرنامج ضمن مستوى واحد لوجود معوقات ذاتية و خارجية تسمح بالتشتت في مستويات التنمية لديهم.و يوصي البحث بضرورة تنظيم دورات تدريبية و ورش عمل للقائمين على مادة التصميم المعماري في كيفية استخدام برنامج سكامبر في العمل التصميمي .


Article
The alteration of designer logical performance during architectural design task
تغير الأداء المنطقي للمصمم عبر زمن المهمة التصميمية في العمارة

Authors: Uriya Noory Saeed وريا نوري سعيد وريا نوري سعيد --- Nahith Taha Abdulla ناهض طه عبدا لله
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2009 Volume: 17 Issue: 4 Pages: 52-66
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Although many studies have tried to reduce differences between conceptual models of thinking processes, through the description of the operational performance of any intellectual task includes problem solving, however, because of the design specificity in this regard, and diversity of its motion, there were always, many of obstacles that stand in the way of developing a model describes the operations of reasoning achievement during different architectural design phases. The need for explicit language of designer thinking, and architects performance or how they underlined such aspects, was incentive concern for many contemporary studies, which tried to cover this area in one way or another. This research tries to investigated designer logical behavior during a design process, through the review of inference acts, during conceptual stage of that process, also it tries to investigate the nature of the mobility of this behavior across time of the task.Keywords: Logic, Logical Structure, Architectural Inference, Architectural Design

الخلاصةرغم أن العديد من الدراسات قد حاولت، تقليص الفرق بين النماذج المفاهيمية التي تعرضت لحصر العمليات الفكرية، من خلال توصيفها للجانب المعرفي و العملياتي المرتبط بأداء أي مهمة فكرية (تتضمن إجابة تساؤل أو حلا لمشكلة ما)، إلا أنه ولما للتصميم من خصوصية في مجاله المعرفي، وما للعملية الفكرية من سعة جانبها الإجرائي، فلقد كان هنالك دوما العديد من العقبات التي تقف عائقا أمام وضع نموذج معرفي عام يصف عمليات الانجاز المنطقي أثناء القيام بالمهام التصميمية المختلفة بما فيها عملية التصميم المعماري. إن الحاجة إلى لغة معلنة للجوانب التي يفكر فيها المصمم، وأداءه أو الكيفية التي تقوم عليها مثل تلك الجوانب، كان حافزا مهما للعديد من الدراسات المعاصرة، التي حاولت التقرب من هذا المجال. يحاول البحث التحري عن السلوك المنطقي للمصمم أثناء قيامه بالفعل التصميمي وذلك من خلال استعراض أساليب الاستدلال التي يمر بها تفكير المصمم في المرحلة المفاهيمية للعملية التصميمية والتي يكون حصيلتها غالبا إنتاج الحلول للمشاكل التصميمية وطبيعة حراك هذا السلوك عبر زمن المهمة التصميمية في تلك المرحلة من خلال ملاحظة تغير ذلك السلوك ضمن تجربة اداء مهمة تصميمية، كمحاولة لبناء نموذج أبستمولوجي يعلن الأداء الفكري للمصمم ويضع الخطوط العامة لطبيعة تغير ذلك الأداء.كلمات مفتاحيه: المنطق، البنية المنطقية، الاستدلال المعماري، التصميم المعماري

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (13)


Language

Arabic (10)

English (2)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2017 (3)

2016 (2)

2015 (2)

2012 (1)

2010 (1)

More...