research centers


Search results: Found 131

Listing 1 - 10 of 131 << page
of 14
>>
Sort by

Article
صــورة المرأة في أعمـال الفنان ماهود احمد

Author: nada aide yousif ندى عايد يوسف
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2012 Issue: 62 Pages: 11-28
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The SummaryThrough the track's history, we find that women appeared meanings and symbols of different topics were legendary, religious, social, historical, which the artist selects a typical image formed in the body or subject. And are based on knowledge background with the findings of the artist from the experience to get to approach the mental image of the artist and the image actually announces itself by hiding in the form of a female or may be intensified for the entire culture of the era. This research "the image of women in the work of the artist Mahood Ahmed." Search terms included four chapters. Interested in the first chapter the methodological framework of the research that the research problem is circumscribed to disclose the following questions:1. Why (Mahood Ahmed) gone to the south to look for his women. And What are the terms of reference establishing the aesthetic image of the artist?2. Is the female body expression of the symbolic or instinctive?3. Do the women realize psychological equilibrium between the artist and the tradition of the community?The second chapter contains a theoretical framework for research. The third chapter contains the procedures used in the analysis of the samples according to the context of the theoretical framework. Based on that was a basic set of results was the establishment of a special artist's style approach for the rehabilitation of the forms within the technical field. Also the subject of fundamental importance in determining the image of women, where the artist chose two images. the first image that belong to the village community where women appear naked or nearly naked, and lying dormant and in most cases with amplification of abdominal and hip. The second image appears in the subjects of public and relating stories of popular topics, religious, mystical or relating to the profession were women graceful not contain any sensory signals instinctive but derives its image from the reality of the subject belongs to him and support the artist in the two subjects to find a form expressive of women according to what is the artist known, not according to what is seen.

ملخص البحثمن تتبع تاريخ الصورة نجد أن المرأة تمظهرت بمعانٍ ورموز متباينة قدمت موضوعات أسطورية ودينية واجتماعية وتاريخية وصولا إلى الذاتية، التي ينتقي فيها الفنان صورة أنموذجية تتشكل في هيأة أو موضوع. وتستند إلى خلفية معرفية مع ما توصل اليه الفنان من خبرة للوصول إلى مقاربة بين الصورة الذهنية الخاصة بالفنان وصورة الواقع لتعلن عن ذاتيته التي تختبئ في صورة الأنثى أو قد تكون تكثيف لثقافة عصر بأكمله. فجاء هذا البحث "صورة المرأة في أعمال الفنان ماهود احمد ". فقد اشتمل البحث على اربعة فصول. اهتم الفصل الأول منه بالإطار المنهجي للبحث الذي تمثل بمشكلة البحث المتحددة بالتعرف عن التساؤلات الآتية: 1.لماذا ذهب الفنان (ماهود احمد) الى الجنوب للبحث عن نسائه. وما المرجعيات المؤسسة للصورة الجمالية للفنان؟ 2.هل يمثل الجسد الأنثوي تعبيراً عن دلالات رمزية أم غرائزية لدى الفنان؟3.هل تحقق المراة توازناً سايكولوجي بين ذاتية الفنان وتقاليد المجتمع لدى الفنان؟واختص الفصل الثاني بالإطار النظري للبحث. أما الفصل الثالث فقد مُثل بالإجراءات المتبعة في تحليل العينات على وفق سياق الإطار النظري في بناء أداة البحث. واستنادا إلى ذلك تم التوصل إلى مجموعة من النتائج الأساسية تمثلت بتأسيس الفنان أسلوبا فنيا خاصا لإعادة تأهيل الأشكال داخل الحقل الفني فاعتمد الفنان (ماهود احمد)، إسلوب التسطيحي الخطي. اما الموضوع فله أهمية أساسية في تحديد صورة المرأة حيث اختار الفنان صورتين للمرأة الأولى هي الصورة التي تنتمي إلى مجتمع القرية حيث تظهر المرأة عارية أو شبه عارية، ونائمة ومستلقية في أغلب الأحيان مع تضخيم منطقة البطن والورك. أما الصورة الثانية فتظهر في الموضوعات العامة التي تتعلق بحكايات شعبية متداولة أو موضوعات دينية او صوفية أو تتعلق بمهنة فكانت المرأة رشيقة ولا تحوي أي إشارات حسية غريزية بل تستمد صورتها من واقع الموضوع الذي تنتمي إليه، ويعتمد الفنان في الموضوعين على إيجاد صورة تعبيرية للمرأة وفق ما يعرف الفنان وليس على وفق ما يرى.


Article
الخط وعلاقته بالتكوين في فن الرسم المعاصر

Author: alham subhy abd الهام صبحي عبد
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2012 Issue: 62 Pages: 29-46
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:Not only the role of the line performance as a formal written means of expression only, it is a different configuration elements such as color, size and lighting, texture, space, and shadows, which works to create balance and rhythm. And the importance of the font in the work of art has to address the researcher felt that the topic of discussion is marked (line and its relationship to the training in the art of contemporary painting). The first chapter includes the following topics: the research problem, the importance of research and need for, objectives of the research, the limits of research and determine the terms. Included in Chapter II Section I: Types of configurations, the line and the extent of its effect on the configurations, the configuration properties, techniques for the formulation of the configuration. The second topic: the configuration elements contained in the art of drawing, figure and ground, color and space, space, shadow and light and their relationship to the line in the artwork, as well as indications of the vacuum in the artwork

ملخص البحث :لا يقتصر دور الخط على الأداء الخطي الشكلي بوصفه وسيلة تعبير فقط ، فهو مرتبط بعناصر التكوين المختلفة كاللون والمساحة والإضاءة والملمس والفراغ والظلال مما يعمل على خلق توازن وإيقاع .ولأهمية الخط في العمل الفني فقد ارتأت الباحثة أن تتناول ذلك في موضوع بحثهـا الموسـوم ( الخط وعلاقته بالتكوين في فن الرسم المعاصر ) . اشتمل الفصل الأول على الموضوعات الآتية : مشكلة البحث ، أهمية البحث والحاجة إليه ، أهداف البحث ، حدود البحث وتحديد المصطلحات . وقد تضمن الفصل الثاني في المبحث الأول : أنواع التكوينات ، والخط ومدى تأثيره فـي التكوينات ، وخصائص التكوين ، والأساليب الفنية لصياغة التكوين . أما المبحث الثاني : فقد تضمن عناصر التكوين في فن الرسم ، الشكل والأرضية واللون والمساحة والفراغ والظل والضوء وعلاقتهم بالخط في العمل الفني ، وكذلك دلالات الفراغ في العمل الفني .


Article
Dimensional aesthetic for art realism inflated
الأبعاد الجمالية لفن الواقعية المضخمة

Author: Mohsen Riza Qizweeiny محسن رضا القزويني
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 150-174
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Research has examined the current deportation aesthetic art realism inflated came Find four seasons, was the first of which may be contained on the research problem and its significance, has crystallized the problem by answering the following question: What is the deportation aesthetic art realism inflated and led this question to put aim of the research, which identified the deportation art aesthetic realism inflated.

درس البحث الحالي الإبعاد الجمالية لفن الواقعية المضخمة وقد جاء البحث على أربع فصول, فكان الأول منها قد احتوى على مشكلة البحث وأهميته, وقد تبلورت المشكلة من خلال الإجابة على السؤال الآتي: ما هي الإبعاد الجمالية لفن الواقعية المضخمة وقاد هذا التساؤل لوضع هدف البحث وهو التعرف على الإبعاد الجمالية لفن الواقعية المضخمة.


Article
سمات التحول في فنون ما بعد الحداثة التعبيرية التجريدية أنموذجا
Transformation attributes in the arts of postmodernism Abstract expressionism as a model

Authors: Ali Shenawa wadi علي شناوة وادي --- Hussein Ali Shenawa حسين علي شناوة
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2016 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 1-10
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

As the world's melting pot of indicators and influence in light of the significant changes and Dislodge act in many economic, political, cultural and social have implications in the fields of aesthetic and artistic taste Since the world has become a village under secretions and Fords globalization areas as put there questions problematic in itself Research and Analysis and Investigation require what are Within these reflections on art movements postmodern including abstract expressionism? is implications include the formal aspects or stylistic or technique and are these reflections represent attributes of turning a phenomenon artistic and aesthetic impose themselves in the contemporary world and what is the nature of materials and topics and methods, techniques and experiences of expressive movement abstractions that granted transformation attributes.

بما ان العالم بوتقة للتأشير والتأثير في ضوء التحولات الكبيرة والفعل الازاحي في مجالات عديدة اقتصادية وسياسية وثقافية واجتماعية لها انعكاساتها في الميادين الجمالية و الفنية والذوقية وبما ان العالم امسى قرية في ظل افرازات ومخاضات العولمة اذ تطرح هناك اسئلة اشكالية بحد ذاتها تستوجب البحث والتحليل والتقصي فما هي حدود هذه الانعكاسات على حركات فنون ما بعد الحداثة ومنها التعبيرية التجريدية وهل هي انعكاسات تشمل جوانب شكلية ام تقنية ام اسلوبية وهل تمثل هذه الانعكاسات سمات تحول تشكل ظاهره فنية وجمالية تفرض نفسها في عالمنا المعاصر وما هي طبيعة مواد وموضوعات ومناهج و اساليب وتجارب الحركة التعبيرية التجريدية التي تمنحها سمات التحول.


Article
The Impact Of Glottal Stop in Spoken Iraqi Arabic(SIA) on Fluency in English as a Foreign Language( An Evaluation Study)

Author: Ali H. Muhammad Aljumaily علي حسين الجميلي
Journal: JOURNAL OF HISTORICAL & CULTURAL STUDIES an academic magazin مجلة الدراسات التاريخية والحضارية ISSN: 20231116 Year: 2010 Volume: 2 Issue: 4 Pages: 319-337
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:This Paper deals with glottal stop in Spoken Iraqi Arabic and its impact on fluency in English as a foreign language .An approach evaluated from the segmentation is used to consider glottal stop as an independent phoneme. Glottal Stop is“ holding back of the compressed air followed by a sudden release.”(O’connor,1988:14). This research aims at investigating glottal stop and its impact on fluency in English and to help students by increasing their reading speed by practice and fluency in conversation. The hypothesis indicates that glottal stop in the native language has its impact on fluency in English, and how might one identify the remedy to get rid and overcome the difficulty. In conclusion, evaluating and constructing both the objective of the study and the analysis of results which were to follow .


Article
The Intuition between theory and practice in the text theatrical play misunderstanding as a model
الحدس ما بين النظرية والتطبيق في النص المسرحي مسرحية سوء تفاهم انموذجا

Authors: Ievan ali Hadi م.م ايفان علي هادي --- Wessam Ahmed Shihab م.م. وسام احمد شهاب
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 2 Pages: 94-126
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Research Summary      Knowing whether time and space within the text theatrical reality of what we believe or see or feel it, this leads to see if the killing symbolic of others and to the world and cut vision and visual, thought, and found it all leads to questions put in front of sensations and ideas, all of which is plucking really comprehensive that can not be accessed only by the forces of more ingenuity that will move understanding abstract of the feelings the other bank the bank informed understanding of the insider events and produces philosophy whereby, the outlook abstract will not be able to apply only to things that are located in front of As for the substance which those meanings internal They exist only legitimate right which can be relied upon to analyze text playwright and this strength and motor is undoubtedly (intuition) as brokered can raise everything to the level of substance that produces ideas and possibilities substance can produce and packaged and contain events those possibilities are derived from the strength of intuition Assorted to do so.      The process of trauma caused suddenly the incidence of Sense on their misguided produce imbalance and spends the individual toward equilibrium again and cut off then conduct mental processes and enters in the field something new, and there then the case of conscience may be violent until it reaches the enthusiasm and flowing in mind torrent suddenly of ideas and images.     Call for this sudden moments of creativity, which vary accompanied by moments and emotional crises seem far from the normal operations of the mind and feeling, far from the rule of the will and control, for all that we call the (intuition).      Can count this interpretation, in fact one of the oldest interpretations and observations suggest that the concept of intuition in the minds of critics and poets throughout history available in Subliminal automatically prevail in each and make them able to be creative, and this is what we find and clearly the poets Greeks and Romans and behind them in subsequent ages, This depends on the extent of their dependence on intuition or perception makes sense.      So researchers deliberately to study (intuition) to clarify the basis of that relationship between the vision and its application to the theater because of its text from a consensual relationship to the adoption of the text on the creative situation of the individual that was a writer or director or a representative or the recipient.      The search is in four chapters, which included the first systematic framework of the research, the research problem question centered on the following: Are the scripts intuitions reach the reader to understand than perceived mental aesthetic of the scene? While reflected the importance of research as accomplishing cognitively cash benefit Darcy theatrical texts and critics from finding structure of the text according to visualize cash intuitively, and thus founded the need to research the work to detect recruitment of data aesthetic and imaginative and actual intuitions reading and linked foundations specialist texts of the play, as well as it was derived target basis for research is known (detected aesthetic features of intuition and ranges employed in the theatrical version), either beyond research has been limited to global theatrical texts, and conclude chapter identifies some of the terms contained in the title search.       The second chapter evolved to include theoretical framework given to associated research topic, and consisted of two sections each one taking part significance to the nature of the problem as it included the first intuition in philosophical world and the second topic: intuition in philosophical world has effort researchers to cover belongings and themes theory aid of references and Arab sources, also included this chapter resulted in the theoretical framework of indicators.      The third chapter evolved to include search procedures, which included the research community and the same search of theatrical world is a model search and a search tool that included researchers adopted indicators theoretical framework built and addressed honestly and consistently tool included as well as a research method descriptive approach.      Included Section II of Chapter III analysis of the sample according to the above fourth quarter included the results reached by the researchers in their research were discussed and know where intuition, and included as well as the conclusions that emerged from the research and a list of the margins and proven Arab sources and references.

ملخص البحث ان معرفة ما اذا كان الزمن والفضاء في داخل النص المسرحي حقيقة ما نعتقده او نراه او نحس به , هذا يقود الى معرفة ما اذا كانت عملية القتل الرمزي للاخرين وللعالم وقطع الرؤية والمرئي , الفكر والموجود كل ذلك يقود الى تساؤلات نضعها أمام الأحاسيس والأفكار , وكل ذلك هو نتف في الحقيقة الشاملة التي لا يمكن الوصول اليها الا عن طريق قوى اكثر براعة من شانها ان تنقل الفهم المجرد الصادر عن الاحاسيس الى الضفة الاخرى ضفة الفهم الواعي لبواطن الاحداث وتنتج الفلسفة بواسطتها , فان النظرة المجردة لن تستطيع ان تنطبق الا على الاشياء التي تقع امامها , اما الجوهر وهي تلك المعاني الداخلية وهي الوجود الوحيد الشرعي والصحيح الذي يمكن الاعتماد عليه في تحليل النص المسرحي وهذه القوة والمحركات هي بلا شك ( الحدس ) اذ بوساطته يستطيع ان يرفع كل شيء الى مستوى الجوهر والذي ينتج الافكار وامكانيات الجوهر تستطيع ان تنتج وتغلف وتحتوي الاحداث وتشتق تلك الامكانيات من مدى قوة الحدس بانواعه على فعل ذلك . ان عملية الصدمة الناتجة فجاة من وقوع الحاسة على ظالتها تنتج اختلال في التوازن ويمضي الفرد نحو اتزان جديد وينقطع عندئذ سير العمليات الذهنية ويدخل في الميدان شئ جديد، وتوجد عندئذ حالة وجدانية قد تكون عنيفة حتى تبلغ الحماسة وينساب في الذهن سيل فجائي من الافكار والصور . نطلق على لحظات الابداع الفجائي هذه , وهي لحظات تتباين مصحوبة بأزمات انفعالية وتبدو بعيدة عن العمليات العادية للعقل والشعور , بعيدة عن حكم الارادة وسيطرتها , عن كل ذلك نطلق عليه ( الحدس ) . يمكن عَد هذا التفسير في الواقع من اقدم التفسيرات وتشير الملاحظات الى ان مفهوم الحدس في اذهان النقاد والشعراء على مر التاريخ يتوفر بشكل لا شعوري تلقائي تسود لدى بعضهم وتجعلهم قادرين على الابداع، وهذا ما نجده وبشكل واضح لدى شعراء الاغريق والرومان ومَنْ خلفهم في عصور لاحقة , ويتوقف هذا على مدى اعتمادهم على الحدس او التصور المنطقي . لذا عمد الباحثان الى دراسة ( الحدس ) بشكل اساس لتوضيح تلك العلاقة بين الرؤيا وتطبيقاته على النص المسرحي لما له من علاقة توافقية لاعتماد النص على الحالة الابداعية للفرد انْ كان كاتباً او مخرجاً او ممثلاً او متلقي . ويقع البحث في اربعة فصول , تضمن الاول منها الاطار المنهجي للبحث , مشكلة البحث المتركزة في الاستفهام الاتي : هل للنصوص المسرحية حدوس توصل القارئ الى فهم يفوق المدرك العقلي للمشهد الجمالي ؟ في حين تجلت اهمية البحث بوصفه منجزا معرفيا نقديا يفيد دارسي النصوص المسرحية ونقاده من تقصي بنية النص وفق تصور نقدي حدسي , وبذلك تأسست الحاجة للبحث الذي عمل على كشف التوظيف للمعطيات الجمالية والتخيلية والفعلية للحدوس قراءاتيا وربطها بالاسس التخصصية للنصوص المسرحية , فضلا عن ذلك تم اشتقاق هدف اساس للبحث هو تعرف ( الكشف عن السمات الجمالية للحدس ومديات توظيفها في النص المسرحي ) , اما حدود البحث فقد اقتصرت على النصوص المسرحية العالمية , واختمَُ الفصل بتحديد بعض المصطلحات الواردة في عنوان البحث . اما الفصل الثاني فشمل الاطار النظري بالنظر الى ما يرتبط بموضوع البحث،و تألف من مبحثين كل واحد تناول اطار ذات اهمية لطبيعة المشكلة اذ تضمن الاول الحدس في الفكر الفلسفي العالمي والمبحث الثاني : الحدس في المذاهب الفلسفية العالمية وقد جهد الباحثان على شمول متعلقات ومحاور البحث النظرية مستعينين بالمراجع والمصادر العربية، كما شمل هذا الفصل ما اسفر عن الاطار النظري من مؤشرات . اما الفصل الثالث فشمل اجراءات البحث التي شملت مجتمع البحث وعينه البحث المتمثلة بمسرحية عالمية هي نموذج البحث وشمل أداة البحث التي اعتمد الباحثان مؤشرات الاطار النظري في بناؤها ومعالجتها بصدق وثبات الاداة وشمل كذلك منهج البحث وهو المنهج الوصفي. شمل القسم الثاني من الفصل الثالث تحليل العينة وفق ما تقدم وشمل الفصل الرابع على النتائج التي توصل لها الباحثان في بحثهما وتم مناقشتها وتعرف الحدس فيها , وشمل كذلك الاستنتاجات التي تمخض عنها البحث وقائمة الهوامش وثبت بالمصادر والمراجع العربية .


Article
Manifestations of generative path (demo) to the aesthetic taste of the building for Iraqi filmmakers
تجليات المسار التوليدي(التجريبي)لذائقة المبنى الجمالي للمخرجين العراقيين

Author: Dr. Akil Jaafar Muslim Al Waili الدكتور عقيل جعفر مسلم الوائلي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2013 Volume: 3 Issue: 1 Pages: 1-45
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Man could and since ancient times that practiced the art sense and purity natural as it feels instinct driven to create things willingly, and that imperfect, it is satisfying sense of humanitarian components of ego different Valambda supposed to kind of taste for each work submitted and taste caused by the thrill falls within what is known as (Horizon expectationthe) horizon Dattentente and which in turn determines the quality of the production work and the quality of reception Accordingly renewed taste of the recipient.Valmtgay can find Tdhuqa and acknowledges the beauty of working through consensus visions from which the work of art with the vision of the receiver that does not shift without hearing it. And on this basis to be worked various races of beauty acceptable in principle, provided that the girls letters with homogeneous units and employed for this purpose.

استطاع الإنسان ومنذ القدم إن يمارس الفن بحس ونقاء طبيعيين إذ كان يشعر بغريزة تدفعه لإنشاء الأشياء بإرادته، والتي تتسم بالكمال، فهو إشباع الإحساس الإنساني بمكونات الأنا المختلفة فالمبدع يفترض نوع من التذوق لكل عمل يقدمه والتذوق الناجم عن التشويق يدخل ضمن ما يعرف بـ (أفق التوقع) horizon Dattentente والذي بدوره يحدد نوعية إنتاج العمل ونوعية الاستقبال وبناءً عليه يتجدد تذوق المتلقي .فالمتلقي يستطيع إن يجد تذوقاً وأن يقر بجمالية العمل من خلال توافق الرؤى التي ينطلق منها العمل الفني مع رؤية المتلقي التي لا تحول من دون الاستماع به . وعلى هذا الأساس عملت أن تكون الأجناس المختلفة للجمال مقبولة مبدئياً، شريطة أن تكون بنات خطابات ذات وحدات متجانسة وموظفة لهذا الغرض .


Article
Educational values ​​prevailing in the texts of the puppet theater
القيم التربوية السائدة في نصوص مسرح الدمى

Author: Amal Hassan Ibrahim al-Ghazali أمل حسن إبراهيم الغزالي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2013 Volume: 3 Issue: 1 Pages: 128-156
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

A lot of educational institutions attention to children tried in many ways based on scientific studies Saiklogih, aimed at evaluating the child and his behavior and build character, to be an individual active role in the progress of society, in terms of the puppet theater is an integral part of the Children's Theatre, is an educational institution related directly affecting the child,therefore, it contributes in a manner effective in building character through the guidance and transmit the educational values ​​of ideas and links to social, cultural and moral, as well as recreation and entertainment as it provides proper behavior for a child about a lot of experience going through at the beginning of his life, contributed puppet theater in the formation of a group of structures, educationalthat have a positive impact in the construction of the child in all respects, and here the current defined research problem

حاولت الكثير من المؤسسات التربوية الاهتمام بالطفل بوسائل عديدة مستندة إلى دراسات علمية سايكلوجية ,هدفها تقويم الطفل وسلوكه وبناء شخصيته, ليكون فردا فاعلا في تقدم المجتمع ,من حيث ان مسرح الدمى هو جزء لا يتجزأ من مسرح الأطفال ,فهو مؤسسة تربوية ذات مساس مباشر بالطفل ,لذلك فهو يسهم بطريقة فاعلة في بناء شخصيته من خلال توجيه وبث القيم التربوية من أفكار وروابط اجتماعية وثقافية وأخلاقية ,إلى جانب الترويح والتسلية اذ يقدم السلوك السليم للطفل إزاء الكثير من التجارب التي يمر بها في بداية حياته , ساهم مسرح الدمى في تكوين مجموعة من البنى التربوية التي لها الأثر الايجابي في بناء الطفل من كافة النواحي ,وهنا تحددت مشكلة البحث الحالي


Article
Historical in the Iraqi theater fashion
التاريخانية في أزياء العرض المسرحي العراقي

Author: Haider Jawad Kadhim al-Amidi .حيدر جواد كاظم ألعميدي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2013 Volume: 3 Issue: 1 Pages: 228-248
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

literary studies and contemporary art Popularized in, especially theater, including the use of the concepts of cash and employ conceptual in analyzing texts - theatrical performances, and the possibility of their applications and take advantage of as an approach to research critically analytical, approach use for those in the fields of literature, art and beauty, and these terms - placed search - (historical)a term cash effectively, took a researcher from the meaning conventional approach Qraúaa new element analysis assumed a position in the theatrical performances of contemporary and Theatre Studies modern, namely (costume drama), and can be played by the function of multiplicity Almanaúa and reading constant him - process Almanaúah - in widthone in every watch from multiple views him through the integration and overlaps and the transfer of ideas and living in historical deep eras historic in immediate foot of living (here - now), achieving the concept (outfit Tarikhanyh) in the theater.

شاع في الدراسات الأدبية والفنية المعاصرة لاسيما المسرحية منها استخدام المفاهيم النقدية وتوظيفها مفاهيمياً في تحليل النصوص - العروض المسرحية ،وإمكانية تطبيقاتها والاستفادة منها بوصفها منهجاً بحثياً نقدياً تحليلياً ، محايثة الاستخدام لمثيلاتها في مجالات الأدب والفن والجمال ، ومن هذه المصطلحات – موضوعة البحث – (التاريخانية ) كمصطلح نقدي فعال ، اتخذ الباحث من معناه الاصطلاحي منهجاً قرائياً جديداً في تحليل عنصر تبوأ منصباً في العروض المسرحية المعاصرة ، والدراسات المسرحية الحديثة ، ألا وهو (الزى المسرحي ) ، وما يمكن أن يؤديه من وظيفة التعدد المعنائي والقرائي المستمر له - السيرورة المعنائية - في العرض الواحد وفي كل مشاهدة من المشاهدات المتعددة له من خلال إدماجه وتداخله ونقله للأفكار التاريخية والمعيشة في الحقب التاريخية الموغلة في القدم إلى الآنية المعيشة (ها هنا – الآن)،محققاً مفهوم (تاريخانية الزي ) في العرض المسرحي .


Article
Connotations place in expressive performances (the study of the presentations of the Faculty of Fine Arts - University of Babylon)
دلالات المكان في العروض المسرحية التعبيرية(دراسة للعروض المقدمة لكلية الفنون الجميلة- جامعة بابل)

Author: Samir Abdel Moneim Mohammed Al Qasimi سمير عبد المنعم محمد القاسمي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2013 Volume: 3 Issue: 1 Pages: 291-327
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

A place natural phenomenon most weight and versatile in effect being a container of the phenomenon and geographical boundaries and cultural environment, we find in the corresponding place in the phenomenon Simulator has a rich semantic, which is designed according to the design limits exploit in the rest of the dimensions of the phenomenon Simulator (the act and the actor and the time and place) as a rich Baldoal thatrefers to the implications indicate the place already and relationship actor and Zmanama the being space physically and morally space contains simulations phenomenon. The city (good) is a place rich in tragedy (the courtyard of the palace and the hallway and porch overlooking (Oedipus) each of which is printed character tragic (illness, fear, anxiety) each of which is tell tragedy also tell by the ghost of the King (Hamlet) on the walls of Castle Elsinore, and this What makes the place exceptional importance so that the Aristotle unit not vary, distributed or open to Fragmented to it then it will not lead role as you can see the classic drama

يمثل المكان الظاهرة الطبيعية الأكثر ثقلاً وتنوعاً في التأثير كونه الحاوي للظاهرة وحدودها الجغرافية والبيئة الثقافية ، نجد في المقابل المكان في الظاهرة المحاكية يتمتع بالثراء الدلالي والذي يتم تصميمه طبقاً لتصميم حدوده المأثرة في باقي أبعاد الظاهرة المحاكية (الفعل والفاعل والزمان والمكان) إذ يكون غنياً بالدوال التي تشير إلى مدلولات تدل على علاقة المكان بالفعل والفاعل وزمانهما كونه فضاءاً مادياً وفضاء معنوياً يحوي ظاهرة المحاكاة . فالمدينة (طيبة) هي مكان غني بالمأساة (باحة القصر والأروقة والشرفة حيث يطل (اوديب) كل ما فيه مطبوع بطابع المأساوي (مرض ، خوف ، قلق) كل ما فيه ينبأ بالمأساة كما ينبأ بها لشبح الملك (هاملت) على أسوار قلعة السينور ، وهذا ما يجعل للمكان أهمية إستثنائية بحيث يكون وحدة أرسطية فلا يتنوع أو يتوزع أو ينفتح ليتشظى لأنه عندها لن يؤدي دوره الدرامي كما ترى الكلاسيكية

Listing 1 - 10 of 131 << page
of 14
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (121)

journal (10)


Language

Arabic (113)

English (4)

Arabic and English (3)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (11)

2017 (20)

2016 (9)

2015 (23)

More...