research centers


Search results: Found 13

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Similar Images in Surah Yunus: A study in Arabic rhetoric
الصور التشبيهية في سورة يونس - دراسة في البلاغة العربية

Author: Raghad Waleed Abdullah رغد وليد عبد الله
Journal: Journal of Tikrit University for the Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية ISSN: 18176798 Year: 2020 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 51-67
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of the research is to identify the simulating images in Surat Younis, in order to identify the secrets and aesthetics of the rhetorical miracles and its effect on the Qur'anic interpretation and to understand some of its provisions and rules. This is because the Qur'anic text occupies an important place in the language of the nation and its heritage; it builds the features of thought in our lives by crystallizing the concept of life according to the rules characterized by linguistic maturity. Moreover, the function of Qur'an is the function of connecting it with intellectual persuasion, politeness and mentalist in addition to emotional and faithful persuasion. This confirms the superiority of the Qur'anic text over all the texts that have shown the power of Allah almighty and shows the inability of the aggressors and liars in his saying : "If the mankind and the Jinns were together to produce the like of this Quran, they could not produce the like thereof, even if they helped one another." 88, the Holy Qur'an with its wise and detailed legislation. We must understand and manage the eloquent analogies in the Holy Quran, they are analogies that illustrate the facts in the best way. The Qur'anic simile still occupies a large part in the field of research because of its lessons, sermons and superior rhetoric, so I chose the analogies in Surat Younis and analyzed them and interpreted them and state the analogy in it and state of what the analogy adds to it of the aesthetic significant and the good statement.

الهدف من البحث التعرف على الصور التشبيهية في سورة يونس والوقوف على أسرار الاعجاز البلاغي وجماليته وأثره في التفسير القرآني وادراك بعض أحكامه وحكمه. وذلك لان النص القرآني شغل حيزاً مهماً في لغة الامة وتراثها لأنه بنى ملامح الفكر في حياتنا عن طريق بلورة مفهوم الحياة على وفق ضوابط تمتاز بالنضج اللغوي , وذلك لأن وظيفة القرآن وظيفة توصيله مع الاقناع الفكري والتهذيبي والعقلي وإضافة الى الاقناع الوجداني والإيماني وهذا ما يؤكد تفوق النص القرآني على جميع النصوص والتي وضحت قدرة الله سبحانه وتعالى ومبينة عجز المعاندين والمكذبين في قوله تعالى ( قل لئن اجتمعت الأنس والجن على أن يأتوا بمثل هذا القرآن لا يأتون مثله ولو كان بعضم لبعضهم ظهيراً) الاسراء 88 فالقرآن الكريم بما حواه من تشريعات حكيمة وفصاحة وبلاغة وأدب عالٍ وأخلاق رفيعة فهو كتاب رب العالمين لا يأتي بالباطل تنزيل من حكيم حميد, فيجب علينا تفهم وتدبر التشبيهات البليغة في القرآن الكريم فهي تشبيهات لا نظير لها توضح الحقائق بأحسن أسلوب و أبهى حلة فتشبيهات القرآن الكريم عند التأمل فيها نجدها ترمي الى معاني عظيمة وعظات جليلة فالتشبيه القرآني لازال يشغل حيزاً كبيراً في مجال البحث لما يحوية من العبر والعظات والبلاغة الفائقة , لذلك أخترت التشبيهات في سورة يونس وقمت بتحليلها وتفسيرها وبيان التشبيه فيها وبيان ما يضيفه التشبيه إليها من جمال الدلالة وحسن البيان.

Keywords

assimilation --- image --- aesthetics


Article
Assimilation in Classical Arabic( )
المماثلة في اللغة العربية الفصحى

Authors: Abbas Jawdat Rahim عباس جودت رحيم --- Umayy adreesYounis أُميَّة أدريس يونس
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2013 Issue: 66 Pages: 461-484
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

تعدّ المماثلة ظاهرة صوتية لها دور مهم في تطوير حقل اللغات العالمية، ويعود السبب الرئيس وراء هذا التغيير هو ميل المتكلم إلى تسهيل المنطق أو الاقتصاد في الجهد أو الاثنين معاً، أي أنَّه عند أداء الأصوات اللغوية هناك ميل لدى المتكلمين نحو إعطاء أقصى قدر من المعلومات بأقل جهد ممكن .وهدف الدراسة التوصل إلى أنماط المماثلة في اللغة العربية الفصحى وتقسم هذه الأنماط استناداً إلى العوامل الآتية:1.درجة التأثير.2.اتجاه التغيير والصفات المتأثرة (أي الجهر ومخارج الأصوات ونوعها بالإضافة إلى التفخيم)، إذ للتفخيم دور كبير في النظام الصوتي للغة العربية. (أنظر: رحيم 1980: 187 وما يليها) إذ أنَّه يميز بين الكلمات ذات المعنى المختلف. ويقدم البحث المماثلة السياقية لا المماثلة التاريخية . وتبين النتائج أن العربية الفصحى تستعمل المماثلة التامة أكثر من المماثلة الجزئية، وفيها حالات من المماثلة التراجعية، وتكاد تخلو من حالات المماثلة التقدمية. ومن الاستنتاجات الأخرى أن العربية الفصحى تخلو من أيَّة حالات للماثلة الاندماجية.


Article
In-betweenness and Liminal Selfin Amiri Baraka's Dutchman
مفهوم المابينية والذات المغتربة في مسرحية "الرجل الهولندي" لأميري بركة

Author: Zainab Hasoon Abd Al-Ameer
Journal: Journal of the College of Languages مجلة كلية اللغات ISSN: 20479279 25203517 Year: 2015 Issue: 32 Pages: 333-356
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study deals with the thems of "in-betweeness" in the modern Afro-American Drama, drawing upon the accumulated literature of the colonial and postcolonial studies. In-betweeness appears in these studies under the canopy of the terms mimicry, hybridity and liminality which refer to a transformative, in-between state of being. It also refers to themutual relations holdingbetween man and his cultural space. This concept is fitting the Afro-American playwright Amiri Baraka's plays and his violent, revolutionary theatre. In his play Dutchman (1964), Clay, the protagonist, is a good example of the two-ness or in-betweeness. He finds difficulty choosing between the ethnocentric white culture and the black culture.He allows himself to be shaped into the image of the white middle–class society. Baraka's protagonist is thus situated in between two worlds and is made to suffer the ramifications of a culturally estranged identity.

آخذة بنظر الاعتبار الموروث النظري للدراسات الاستعمارية وما بعد الاستعمارية، تعمدُ هذة الدراسة الى تناول مفهوم المابينية في المسرح الافروامريكي الحديث. يبرزُ مفهوم المابينية تحت مظلة واحدة مع مصطلحات أخرى من قبيل التنكر الثقافي، والهجنة وعتبة الاغتراب، والتي تشير جميعها الى حالة الوجود المتحول والمنقسم . كما ويشير مفهوم المابينية الى جدلية العلاقة ما بين الانسان وحيزه الثقافي. تتناول هذة الدراسة الكاتب المسرحي الافروامريكي أميري بركة ومسرحهُ الثوري العنيف لبيان مدى تجذر هذا المفهوم في نتاجه. في مسرحيته " الرجل الهولندي" (1964) يبرز البطل كلاي، بوصفة خير مثال لما يدعى بالثنائية او المابينية الثقافية، إذ يجابه هذا البطل مسألة الأختيار ما بين ثقافة العرق الأبيض المتسيدة وثقافته السوداء المهمشة. ومن هنا يجد هذا البطل نفسهُ في معتركِ عالمين مختلفين، الامر الذي يجعلهُ يخوض تبعة الهوية المغتربة ثقافياً.


Article
The Camels in the Assimilation Perspective in Nahjul Al-Balagha
الإبل في المنظور التشبيهي في نهج البلاغة

Author: Ali Maturi علي مطوري
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 20 Pages: 325-348
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

تعد الطبيعة( الصامتة-والصائتة) إحدي أهم عناصر التصوير الأدبي،فالتصوير الأدبي هوشكليبرز رؤية الأديب الخاصة تجاه الوجود، ويعمل علي تخصيبها كما أنّه يمكنه من استبطان التجارب الحياتية، ويمنحه القدرة علي استكناه المعاني استكناهاً عميقاً، مما يضفي علي إبداعه نوعاً من الخصوصية والتفرد. فالأديب الذي يستمد رموزه من الطبيعة، يخلع عليها من عواطفه ويصبغها من ذاته ما يجعلها تنفث إشعاعات وتموجات تضج بالإيحاءات والدلالات. فالأديب لاينظر إلي الطبيعة علي أنّها مجرد شيء مادي منفصلاً عنه وإنّما يراها امتداداً لكيانه فالإستعانة بالطبيعة للتعبير عن المعاني العميقة التي تجول في خاطر الأديب تحتم علي الخطيب أو الأديب أن يلبسها ثوب التشبيه، فالتشبيه يقوم بتصوير خلجات النفس التي لا تستطيع اللغة الاعتيادية الإفصاح عنها ، إذ يقربها من الأذهان ثم تنعكس دلالتها علي المتلقي فيتفاعل معها ومع الدلالة الكامنة فيها. فالمشابهة عملية تعبيرية تفقد طرفي التشبيه هويتهما الواقعية لتقيم على انقاضهما هوية جديدة هي الحاصل الدلالي الذي تسرب الى ذهننا جراء هذه العملية. فالتشبيه هو فن من الفنون الكلامية التي تشكل في البيان العربي عنصرا أساسيا من عناصر الإبداع قي عملية التركيب الجملي- فنجد إن المعنى القصدي للمبدع داخل النتاج لا يتم إلا به.

تعد الطبيعة( الصامتة-والصائتة) إحدي أهم عناصر التصوير الأدبي،فالتصوير الأدبي هوشكليبرز رؤية الأديب الخاصة تجاه الوجود، ويعمل علي تخصيبها كما أنّه يمكنه من استبطان التجارب الحياتية، ويمنحه القدرة علي استكناه المعاني استكناهاً عميقاً، مما يضفي علي إبداعه نوعاً من الخصوصية والتفرد. فالأديب الذي يستمد رموزه من الطبيعة، يخلع عليها من عواطفه ويصبغها من ذاته ما يجعلها تنفث إشعاعات وتموجات تضج بالإيحاءات والدلالات. فالأديب لاينظر إلي الطبيعة علي أنّها مجرد شيء مادي منفصلاً عنه وإنّما يراها امتداداً لكيانه فالإستعانة بالطبيعة للتعبير عن المعاني العميقة التي تجول في خاطر الأديب تحتم علي الخطيب أو الأديب أن يلبسها ثوب التشبيه، فالتشبيه يقوم بتصوير خلجات النفس التي لا تستطيع اللغة الاعتيادية الإفصاح عنها ، إذ يقربها من الأذهان ثم تنعكس دلالتها علي المتلقي فيتفاعل معها ومع الدلالة الكامنة فيها. فالمشابهة عملية تعبيرية تفقد طرفي التشبيه هويتهما الواقعية لتقيم على انقاضهما هوية جديدة هي الحاصل الدلالي الذي تسرب الى ذهننا جراء هذه العملية. فالتشبيه هو فن من الفنون الكلامية التي تشكل في البيان العربي عنصرا أساسيا من عناصر الإبداع قي عملية التركيب الجملي- فنجد إن المعنى القصدي للمبدع داخل النتاج لا يتم إلا به.


Article
مستوى طلبة قسم اللغة العربية في استيعاب المفاهيم النحوية

Authors: م. عمران عبد صكب م. عمران عبد صكب --- م.م. حسين فليح مهدي م.م. حسين فليح مهدي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2017 Volume: 2 Issue: 24 Pages: 1099-1114
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Aims current research to know the level of Department of Arabic Language grammatical concepts and the limits of research is1-sample of his Students the fourth stage Department of Arabic Language in the College of Education in Human Sciences at the University of Babylon Morning study for the academic year of 2016 2017. Test the grammatical concepts2-The research community has a comprehensive fourth-grade students in the Department of Arabic Language Babylon University for the academic year 2016 2017, if the research community reached (230) students stood research sample (70) male and female students who were selected randomly manner.Find promising test to absorb the grammatical concepts to determine the level of students by marking the correct answer. Researcher used Pearson correlation coefficient, and Altai test of one sampleThe researcher found to outweigh Students in the Department of Arabic Language a study representative at his Students in the Department of Arabic Language accommodate grammatical conceptsThe researcher recommended Faculty of Arts

يهدف البحث الى تعرّف مستوى طلبة قسم اللغة العربية في استيعاب المفاهيم النحوية وحدود البحث هي1-عينه من طلبه المرحلة الرابعة قسم اللغة العربية في كليه التربية للعلوم الإنسانية في جامعه بابل الدراسة الصباحية للعام الدراسي 2016 2017 .2 - اختبار في المفاهيم النحوية اما مجتمع البحث فقد شمل طلبة الصف الرابع في قسم اللغة العربية جامعه بابل للعام الدراسي 2016 - 2017 , اذا بلغ مجتمع البحث (230) طالباً وطالبةً وبلغت عينه البحث (70 ) طالباً و طالبةً تم اختيارها بأسلوب عشوائي اعده الباحثان اختباراً في استيعاب المفاهيم النحوية لمعرفه مستوى الطلبة من طريق الاجابة عن الاختبار الذي اعده لهذا الغرض، واستعمل الباحث معامل ارتباط بيرسون لحساب الثبات, والاختبار التائي لعينه واحده لمعرفة مستوى الطلبة في استيعاب المفاهيم النحوية .وتوصل الباحثان الى ان مستوى طلبه قسم اللغة العربية في استيعاب المفاهيم النحوية كان جيداًواوصى الباحث اجراء دراسة ممثله على طلبه قسم اللغة العربية في كليه الآدبوالعناية بالمفاهيم النحوية، واعتمادها أساس في التدريس لأنها تسهم كثيرا في ترسيخ المادة النحوية في أذهان الطلبة. ضرورة تصويب التدريسيين أخطاء الطلبة النحوية فور وقوعهم فيها .


Article
A Phonological Study of /n/ in Standard English and Standard Arabic

Author: Abd Ali Nayif Hasan
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 3 Pages: 1279-1287
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The present study is concerned with studying the consonant /n/ phonologically in both standard English and standard Arabic. Thus, a detailed analysis has focused on its assimilation patterns and its features as a nasal consonant and how it affects the neighboring sounds, in addition to its behavior as a hidden sound when followed by certain consonants. The research under analysis aims at identifying the points of similarity and difference between such patterns and features of /n/ in English and Arabic. Accordingly, it is hypothesized that the similarities are more than the differences between those patterns and characteristics in the two languages. It is concluded that /n/ assimilates to the same sounds in both languages with the exception of certain sounds in one language that have no counterparts in the other one such as English /ŋ/ and /p/ and Arabic /ᶡ, ṭ, ṣ, q/ and /ḍ/. Additionally, its nasalization transfers to its neighboring sounds in both languages and that it is hidden under the influence of approximately the same consonants following it in English and Arabic.

يعنى البحث الحالي بدراسة صوت النون الساكن دراسة صوتية في اللغتين العربية والانجليزية حيث تم التركيز, من خلال تحليل مفصل لهذا الصوت , على نماذج إدغامه مع الأصوات الأخرى وخاصيته كصوت انفي وكيفية تأثيره على الأصوات المجاورة إضافة إلى إخفائه عندما تتبعه مجموعة محددة من الأصوات الساكنة. يهدف البحث إلى إيجاد جوانب التشابه والاختلاف لخصائص هذا الصوت في اللغتين العربية والانجليزية. ولتحقيق ذلك يمكن افتراض إن جوانب التشابه أكثر من جوانب الاختلاف لخصائص هذا الصوت في اللغتين المذكورتين. وقد توصل البحث إلى مجموعة نتائج منها ان صوت النون يدغم في نفس الأصوات في اللغتين العربية والانجليزية باستثناء بعض الأصوات التي توجد في لغة دون أخرى وان خاصية هذا الصوت كونه انفيا تنتقل إلى الأصوات المجاورة في كلا اللغتين على حد سواء. ويمكن القول ان هذا الصوت يختفي تحت تأثير نفس الأصوات في اللغتين المذكورتين.


Article
التمثلات الايديولوجية في رسوم عصر النهضة

Authors: محمد علي اجحالي --- وميض سمير هادي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 9 Pages: 140-161
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This research is concerned with the study of (ideological representations in Renaissance drawings). This research included four chapters, which included the first methodological framework of research, which is represented by the problem of research and the objective of research (known as the representations of ideology in the drawings of the European Renaissance) and the boundaries of spatial research in Europe (1450-1550). The second chapter included the theoretical framework which contained two topics, the first dealt with the "ideology", the second included "art and ideology", "humanism and the arts of the Renaissance" The third chapter focused on the research procedures that included the identification of the research community and the selection of the research eye of (3) oil paintings, and then the research tool in which the researcher relied on the philosophical, aesthetic and artistic indicators which he concluded within the theoretical framework. Then the researcher reviewed the research sample in which he tried to cover the aspects of the phenomenon and its dimensions and to achieve the goal of the study. The fourth chapter contains the results, conclusions, recommendations and proposals. The researcher reached basic conclusions, among others.1. The visual texts have been used as historical documents that bear witness to the ideological foundations of political and religious treaties.2. Combining the virtual and internal dimensions of the scene and establishing a visual correlation between the realistic form and the ideological thought expressed through the forms and images, for a kind of communication between the visual and the mental of the recipient.The conclusions:1. Realistic scenes dominated the symbolic representation of ideological representation, as direct visual letters that give the recipient a great deal of understanding and clarification of the subject and make it more close and in touch with the principles of thought expressed.2. The European artist recorded his works, inspired by their themes from several sources, some contemporary and other historical, or the embodiment of religious / political events or stories of the past or mythological depth in the doctrines, and this pluralism in the subjects is a clear and direct expression of the concept of ideology according to its comprehensive definition.

تناولت الدراسة الحالية (التمثلات الايديولوجية في رسوم عصر النهضة) وضمت اربعة فصول عني الفصل الاول بالاطار المنهجي للبحث، والذي تمثل بمشكلة البحث وهدفه (تعرف تمثلات الايديولوجيا في رسوم عصر النهضة الاوربية) وحدوده المكانية في اوروبا اما الحدود الزمانية بين (1450- 1550) أما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري الذي احتوى على مبحثين حيث تناول الاول (ماهية الايديولوجيا )، فيما تضمن الثاني (الفن والايديولوجيا) و(النزعة الانسانية وفنون عصر النهضة). أما الفصل الثالث فقد اختص بإجراءات البحث وقد تضمن تحديد مجتمع البحث واختيار عين البحث البالغة (3) لوحات زيتية، ومن ثم أداة البحث التي اعتمد فيها الباحث على المؤشرات الفلسفية والجمالية والفنية التي انتهى اليها ضمن الإطار النظري بوصفها أداة لتحليل عينه البحث الحالي، ومن ثم أستعرض الباحث عينة البحث والتي حاول فيها تغطية جوانب الظاهرة وأبعادها بما يحقق هدف الدراسة. أما الفصل الرابع، فقد احتوى على النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وقد توصل الباحث إلى نتائج أساسية ومن جملتها.1.وظفت النصوص البصري كوثائق تاريخية تحمل في طياتها شواهد ايديولوجية مؤرشِفه لمعاهدات سياسية ودينية.2.تلاقح البعدين الظاهري والباطني للمشهد وتأسيس علاقة ترابط صورية ما بين الشكل الواقعي والفكر الايديولوجي المتجلي من خلال الاشكال والصور، لأحداث نوع من التواصل ما بين البصري و الذهني لدى المتلقي.اما الاستنتاجات:1.طغت المشاهد الواقعية على نظيرتها الرمزية في التمثيل الايديولوجي، بوصفها خطابات بصرية مباشرة تمنح المتلقي قدرا كبيراً لما يحتاجه من فهم و توضيح للموضوع وتجعله اكثر قربا وتلامسا مع حيثيات الفكر المبثوث.2.سجل الفنان الاوربي اعماله مستلهما مواضيعها من عدة منابع بعضها واقعية معاصرة واخرى تاريخية، او تجسيدا لأحداث دينية /سياسية او قصصية من الماضي او اسطورية لها عمقها في العقائدي، وهذه التعددية في المواضيع هي تعبير واضح ومباشر عن مفردة الايديولوجيا طبقا لتعريفها الشمولي.


Article
Sibawaayh's Improvements in Phonetic Manifestation and Assimilation of Typicality, and Adjacencies Gemination
ما حَسَّنَ فيه سيبويه الإدغام وما حَسَّن فيه الإظهار | إدغام المتماثلين والمتقاربين والمتجانسين أنموذجاً

Author: . Ahmed Khudair Mohammed أحمد خضير محمد
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2019 Volume: 11 Issue: 39 | Part I Pages: 1-13
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

This research entitled “Sibawaayh's improvements in phonetic Manifestation and Assimilation of Typicality, and Adjacencies Gemination” is confined to what Sebwei himself improved phonetically.The aspect that are dealt with can be represented by assimilation only.The outline is represented by a preface and two hubs. The preface is concerned with the definition of assimilation and scholars’ concern about it.As for the two axes of the study, the first axis is related to the assimilation of two vocalized sounds and adjacent sounds which have different places of articulation, and the second is concerned with coalescent assimilation of sounds that are homorganic.Then the research is concluded with finding remarks and bibliography.

اقتصر بحثنا الموسوم بـ (ما حَسَّنَ فيه سيبويه الإدغام وما حَسَّن فيه الإظهار) على ما نص عليه سيبويه أنه حسن من الجانب الصوتي، فقد جردنا الوجوه الصوتية التي حسنها سيبويه بكتابه فوجدناها كلها في الادغام وهذا دليل كبير على اهتمام سيبويه بهذا الموضوع لما يقدمه من خدمة كبيرة لقراء القرآن الكريم، تكونت خطة البحث من مدخل ومحورين: المدخل تحدثنا فيه عن الادغام واهتمام العلماء به.المحور الأول (الادغام في الحرفين المثلين المتحركين (إدغام االمتماثل) والادغام في الحروف المتقاربة (إدغام التقارب).المحور الثاني (الإدغام في الحرفين اللذين هما من مخرج واحد وليسا مثلين (إدغام االتجانس)، ثم الخاتمة ثم ثبت المصادر والمراجع، نسأل الله السداد في القول والعمل.


Article
Assimilation in Old Arabic Dialects in the Light of the Modern Phonetic Study
الأبدال في اللهجات العربية القديمة في ضوء الدراسة الصوتية الحديثة

Author: D.Saiwan K. Kalaf د0 صيوان خضير خلف
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: ISSN PRINT 27073580 /ISSN ONLINE 27073599 Year: 2007 Volume: 32 Issue: 1-A Pages: 69-115
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Assimilation phenomenon in Arabic dialects enriched Arabic and Increased its lexis without violating their meanings. This phenomenon is not concerned only with what takes titles and these titles are not Concerned with voiceless sounds only but they include voiced sounds too. This means that assimilation phenomenon happened in both voiced and voiceless Arabic sounds. Resemblance was the most important of its causes; however it isn't limited to adjacency of places of articulation, concurrence of futures but it was in the context through which the sounds flow. A sound may change its place of articulation so the two sounds become nasal or velar.Resemblance may occur between two sounds that are trot adjacentin the one word but it may occur in two words the second of them is in the speaker's mind.

ان ظاهرة الأبدال في العربيةللهجات العربية اثرت العربيةوزادت من الفاظها من دون ان تمس معانيهاوهذه الظاهرة لمتقتصر على ما اتخذ من عنوانات وان العنوانات تلك لم تقتصر على الصوامت وانما شملت الصوئت ايضا0 وهذا يني ان ظاهرة الأبدال حصلت في صوامت العربية وصوائتها وكانت المماثلة اهم مسبباتها ولم تقتصر على قرب المخارج واتفاق الصفات وانما كانت في الوسط الذي تجري فيه الاصوات فقد يبدل الصوت ليكون الصوتين انفيين او فمويين0


Article
Significance of Cultural Assimilation in the Contemporary World with Specific Reference to Blood Effluence in Karbala Chronicle and Night of the Martyrdom

Authors: Prof. G. N. Khaki --- Prof.Haider Ghazi Jassim Al-Moosawi
Journal: AL-AMEED JOURNAL مجلة العميد ISSN: 22270345 23119152 Year: 2019 Volume: 8 Issue: 4 Pages: 123-145
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

Cultural assimilation comes to the fore as so spectacular amotive and a drive in modern drama . Man ,quite recently, wallowsinto diverse ordeals ; to tolerate under the hammer of the worldrequirements and the anvil of reality ; to observe whatsoeverrigours exude and to determine his colour in the welter of such anunabated vice or virtue. In drama , the globalisaton as the feature ofpresent day culture prevails throughout literature and life to erect aculture fraught with all bonds , feeble and dominant giving birth toGloculture. However, the Islamic culture emerges as gloculture as theIslam runs into promulgation worldwide to convey the manifestos oftolerance , pluralism and philanthropy ; the martyrdom of Imam ALHusseinstrikes epitome of valour and faith at the face of jeopardyand despotism and revives decorum and principlism at the face ofanomie and mundanity , which bids virtue and forbids vice on earth.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (13)


Language

Arabic (9)

English (2)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (2)

2018 (1)

2017 (1)

2016 (2)

More...