research centers


Search results: Found 33

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by

Article
The Philosophy of Beauty of Hegel
فلسفة الجمال عند هيغل

Author: Hanan M. Ali Al-Tai' حنان مجيد علي الطائي
Journal: Journal of College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات ISSN: Print ISSN 16808738 /E ISSN: 2663547X Year: 2019 Volume: 30 Issue: 1 Pages: 130-138
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Hegel's book entitled"The science of Beauty" is a serious attempt to establish a foundationfor this science. Hegel decided from the beginning, that his research is limited to artistic beauty more than natural beauty. He regards artistic beauty above the natural beauty as the former is the product of the soul.Everything that comes from the soul is superior to what is found in nature and the worst idea that penetrates human's thoughtbetter than any product of the nature. Man turned to art as a means of his awareness of his superior soul and his interests. All nations poured their highest outputs of their perceptions in the product of art.

يشكل كتاب هيغل علم الجمال محاولة جادة لارساء اساس هذا العلم. يقرر منذ البدء ان بحثه يقتصر على الجمال الفني دون الجمال الطبيعي. ويضع الجمال الفني فوق الجمال الطبيعي لانه نتاج للروح. وان كل ما ياتي من الروح اسمى مما هو موجود في الطبيعة وارداً فكرة تخترق فكر الانسان افضل وارفع من اعظم انتاج للطبيعة. ولجأ الانسان الى الفن وسيلة لوعي اسمى افكار روحه واهتماماته وقد صبت الشعوب ارفع تصوراتها في نتاجات الفن.

Keywords

Beauty --- Philosophy --- Hegel


Article
الفضاء الجمالي للتقنيات الحديثة في العرض المسرحي العراقي

Author: شيماء حسين طاهر
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 1 Pages: 482-500
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The space of the theatrical show consists of many crucial and primary components start with the text whatever be, either written or not written , the director prepared it through some exercises in the theatrical show, who depends on the theatre's elements which are decor, music, makeup, light, color, mass, size, line and space ..etc. to all audible and optic elements of the theatre's components that compose the sonography of theatre that represent the theatre speech, in addition to the tools and materials used in these elements that have the favor in making the theatre more impressive ,affecting , beautiful, fascinating and acceptable , they all come from the space of technology to the space of the theatrical show through best reciting by workers in theatre to compose theatrical show space more pretty, convincing and more affecting on the viewers. The research falls into four chapters, the methodically first chapter included the problem of the research which is represented by the question( Does the new technology support the theatrical show and added new aesthetic audible and optic features to it?),then importance, need to the research and the aim of the research which is represented by" identifying the aesthetic space of the recent technique in the Iraqi theatrical show. Then comes the parameters of the research, specifying terms of research,

يتأسس فضاء العرض المسرحي من عدة مكونات حاسمة وأساسية تبدأ بالنص ــ مهما كان ــ سواء أكان مكتوباً أم غير مكتوب،بمعنى أن يقوم المخرج بإعداده عبر تمارين العرض المسرحي,والذي يعتمد عناصر العرض,الديكور,والموسيقى,والماكياج,والضوء,واللون,والكتلة,والحجم,والخط,والفراغ,إلى مكونات العرض السمعية والبصرية الاخرى,والتي تشكل فضاء السينوغرافيا و خطاب العرض, فضلاً عن الأدوات والمواد المستخدمة في تلك العناصر والتي جعلت من العرض المسرحي اليوم عرضاً أكثر آلقاً وجمالاً وإبهاراً, وهي قادمة من فضاء التكنولوجيا إلى فضاء العرض المسرحي عبر استثمارها بالشكل الأمثل من قبل العاملين في المسرح لتشكيل فضاء عرض مسرحي أكثر جمالية وأكثر تأثيراً وإمتاعاً للمتلقي.ووفق هذا فقد حاء البحث بأربعة فصول,ففي الفصل الأول,بحثت الاطار المنهجي,و قد احتوى مشكلة البحث وتساءلها (هل دعمت التقنية الحديثة العرض المسرحي وأضفت له جماليات تشكيلية سمعية/بصرية ؟) .ثم أهمية البحث والحاجة إليه وهدف البحث المتضمن (التعرف على الفضاء الجمالي للتقنية الحديثة في العرض المسرحي العراقي) وبعدها حدود البحث وتحديد المصطلحات.


Article
الجمال في الفكر الإسلامي

Authors: اياد عبد الكاظم طارش1 --- RoziahSidik
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 25-35
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The researcher discussed the concept of beauty and defined it as a technical and humanitarian experience, and presented this concept to some philosophers of Greece and then addressed beauty in the Islamic intellectual perspective and what came in the Holy Quran of terms such as beauty, beauty and adornment, and then the researcher took beauty in the Sunnah and Scholars and thinkers of Islam The researcher concluded that the Islamic perspective of beauty is broad and inclusive to include the real aesthetic beauty and intuition of both the metaphysical and spiritual intuition that elevates man towards absolute divine beauty.

ناقش الباحث مفهوم الجمال وعرّفه كتجربة فنية وإنسانية، واستعرض هذا المفهوم عند بعض فلاسفة اليونان ثم تناول الجمال في المنظور الفكري الإسلامي وما جاء في القرآن الكريم من تعابير دالة عليه مثل الجمال والحسن والزينة، ثم تناول الباحث الجمال في السنة وعند ثلة من العلماء والمفكرين المسلمين وخلص الباحث إلى أن المنظور الإسلامي للجمال واسع وجامع يشمل الجمال الواقعي الذي نتذوقه بالحس والجمال الميتافيزيقي والروحي الذي نتذوقه بالحدس والذي يسمو بنا للتقرب من الجمال الإلهي المطلق.


Article
Evaluation of a new orthodontic bonding system (Beauty Ortho Bond)

Loading...
Loading...
Abstract

Background: The purpose of the current study was to evaluate the efficacy of a new orthodontic bonding system(Beauty Ortho Bond) involving the shear bond strength in dry and wet environments, and adhesion remnant index(ARI) scores evaluation in regard to other bonding systems (Heliosit and Resilience Orthodontic Adhesives).Materials and methods: Sixty defect free extracted premolars were randomly divided into six groups of 10 teetheach, mounted in acrylic resin, three groups for a dry environment and three for a wet one. Shear bond strength testwas performed with a cross head speed of 0.5 mm/min, while surfaces of enamel and bracket-adhesive-enamelsurfaces were examined with stereomicroscope For ARI scores evaluation. Data were analyzed by one way analysisof variance, least significant difference, student's t-test, and Fisher exact test.Results: The mean shear bond strength showed highest values for Resilience adhesive followed by Beauty Ortho Bondand Heliosit adhesives respectively both in dry and wet environments. Interestingly, there was a non-significantdifference (P<0.05) between Resilience and Beauty Ortho Bond adhesives using least significant difference at dryenvironment. In wet environment the Beauty Ortho Bond showed an acceptable mean shear bond strength value(6.39 Mpa) which is considered as a clinically acceptable value. Adhesive remnant index scores demonstrated atendency towards score 1 in dry environment, and towards score 3 in wet environment, the scores also showed anon-significant difference (P<0.05) between Resilience and Beauty Ortho Bond adhesives using Fischer exact test.Conclusion: Beauty Ortho Bond is less sensitive to wet environment than Resilience and Heliosit adhesives, therefore ithas an advantage during clean up, as it reduces the risk of enamel damage during debonding procedure


Article
جماليات التصميم في رسوم الفن الرقمي

Authors: علي عطية موسى السعدي --- رنا اسكندر حسين عجام
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 1 Pages: 228-257
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This research is about studying (Design Aesthetics in Digital Art Graphics), the research examined the nature of the concept and mechanisms functioned in digital art graphics, the research identified by answering the following question: What is the aesthetic effect of design techniques in digital art achievement?The chapter also contains the aim of the research: know the aesthetics of design in digital art graphics. The limits of the research were limited to the study of digital 2D drawings for the period (2009-2015), taken from the websites of personal artists on the Internet and virtual galleries. Terms also defined.The second chapter dealt with the design in the art of drawing (elements and foundations) and also included the digital art and design techniques in its work. The third chapter dealt with the research procedures that included the research society, the research sample, the research methodology, the research tool. The fourth chapter included the main findings and conclusions of the current research.The researcher came to a number of conclusions based on the analysis of samples, in addition to the theoretical framework as follows:4.Design formulations are influenced by digital art drawings, the aesthetic and stylistic search data of the artist, the organizational process in the artwork, the artist's skill in painting, and the computer's support for his abilities.5.As the application of colors and shadows within the digital drawing technique depends on the artist's vision of a free aesthetic composition, the nature of the forms varies within the digital collage productions and through its dependence on external input sources Different.6.The work of digital editing technology has a great ability to simulate the reality, because the tools of this technology to implement the entries of realistic vocabulary, and with high accuracy and the use of graphic entries, to achieve the purpose of the artist according to aesthetic vision. Victor technology provides the ability to maintain the accuracy of the forms entered into them, Provides the artist with ease in dealing with the form in addition to the possibility of preserving the details within the limits of the work of art.

تناول البحث الحالي (جماليات التصميم في رسوم الفن الرقمي) فدرس طبيعة المفهوم وآليات اشتغاله في رسوم الفن الرقمي، وقد أحتوى على أربعة فصول، أهتم الفصل الأول بالإطار المنهجي للبحث ممثلاً بمشكلة البحث التي تحددت بالإجابة على السؤال الآتي:ما الأثر الجمالي الذي عكسته تقنيات التصميم في المنجز الفني الرقمي؟وكذلك احتوى الفصل على هدف البحث: تعرّف جماليات التصميم في رسوم الفن الرقمي. فيما اقتصرت حدود البحث على دراسة رسوم الفن الرقمي ثنائية الابعاد للمدة (2015-2009)، المأخوذة من مواقع الفنانين الشخصية على الانترنيت، وصالات العرض الافتراضية. وتم فيه تحديد المصطلحات.أما الفصل الثاني فقد أحتوى على مبحثين تناول المبحث الاول التصميم في فن الرسم (العناصر والأسس) وتضمن المبحث الثاني الفن الرقمي وتقنيات التصميم في اعماله، وتناول الفصل الثالث إجراءات البحث الذ ي أحتوى على مجتمع البحث، وعينة البحث، ومنهج البحث، وأداة البحث، وتحليل نماذج عينة البحث، أما الفصل الرابع فقد تضمن أهم النتائج والاستنتاجات للبحث الحالي.توصلت الباحثة الى جملة من النتائج استناداً إلى ما تقدم من تحليل العينات، فضلاً عمَّا جاء به الإطار النظري وعلى النحو الآتي:1.تتأثر الصياغات التصميمية في رسوم الفن الرقمي، بمعطيات البحث الجمالي والاسلوبي لدى الفنان، ووفقاً للعملية التنظيمية في العمل الفني، إضافة لإمكانيات المهارة في الرسم التي يتمتع بها الفنان، وما يوفره الحاسوب في دعم لقدراته.2.تجمع الأشكال المنتجة بتقنية الكسيرات بين البساطة والتعقيد، لتعطي العمل بناء تكويني له قيمته الجمالية، ويعتمد تطبيق الألوان والظلال ضمن تقنية الرسم الرقمي إلى رؤية الفنان في تكوين جمالي حر، تتنوع طبيعة الأشكال ضمن نتاجات الكولاج الرقمي وباعتمادها على مصادر المدخلات الخارجية المختلفة.3.تتميز الاعمال ضمن تقنية المونتاج الرقمي بإمكانية كبيرة في محاكاة الواقع، لما توفره ادوات هذه التقنية من تنفيذ إدخالات للمفردات الواقعية، وبدقة عالية واستخدام ادخالات الرسوم، لتحقيق غرض الفنان على وفق رؤية جمالية، توفر تقنية الفكتور إمكانية الحفاظ على دقة الأشكال المدخلة ضمنها، الذي يوفر للفنان سهولة في التعامل مع الشكل إضافة إلى إمكانية المحافظة على تفاصيله ضمن حدود العمل الفني.


Article
Consistency as rhetorical achievement and an aesthetical description
التلاؤم مُنجزاً بلاغياً ووًصْفاً جمالياً

Loading...
Loading...
Abstract

In this study, the researcher detected the term "consistency" as a rhetorical achievement and an aesthetical description that is fulfilled in a certain level of the technical and linguistic expression. The researcher detected the roots of the term epistemology, as it - though it was not known until the age of writing maturity in the linguistic study and especially the rhetorical and critical aspect - was known and can be observed in the creative literary texts since the pre Islamic era, and the critique experts were acquainted with it and we can find it in the poems of AlNabigha AlThubyani or mentioned in the scholars' concepts and opinions like AlKhaleel Ibn Ahmed AlFaraheedi.

في هذا البحث تتبعنا بالتأصيل مصطلح (التلاؤم). بوصفه منجزاً بلاغياً ووصفاً جمالياً يتحقق في مستوىً من التعبير اللغوي الفني، وقد أصَّلناه معرفياً على وفق كون هذا (المصطلح) وإن لم يعرف بهذا اللفظ إلا في عصر نضج التأليف في الدرس اللغوي وبالأخص البلاغي النقدي، إلا أنَّهً كان موجوداً في النصوص الأدبية الابداعية منذ فجر العصر الجاهلي، وكان المحكمون النقديون على دراية بهِ، كما عرفنا ذلك عند النابغة الذبياني، أو في أراء العلماء كالخليل بن أحمد الفراهيدي.


Article
Islamic Arab taste during the Abbasid era
الذوق العربي في العصر العباسي

Author: Venus mathm Ali فينوس ميثم علي
Journal: Journal of Education and Scientific Studies مجلة الدراسات التربوية والعلمية ISSN: 24134732 Year: 2020 Volume: 1 Issue: 16 Pages: 133-156
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

The taste is beautiful word muwHiyatUU her helped endurance in foldsthe kindness, and good decagonal, and as money of the discipline, and thebehavior felt, and avoiding what the embarrassment and wound of the feelingsin pronunciation prevents from, or sign or towards that Where the successionwitnessed aale’baas t across her stages aaltaar t numerous developmentsadequate mjaalaatmxtlft, and leads favored that on behavior and tastes of thepeople, and in next so to that development is union ‘aSnaafmn the society Al-AbbasiThe searching to study aims the taste in the era Al-Abbasi and masteryof the light on layer of blessing the gathered taste materialized in wonderfulme’aanyt and radiant image for the Arabic taste presented who was for himthe pioneering at that where was aarwyaa intense living in chaos in Al-Hayatgeneral .wqd inclusion of the searching the taste is language then the taste isconvention and for wandering from the taste Islamic then the taste in the eralinguistic Al-Abbasi and the evidence for the circumstance and charming and asyour lowness authors about the circumstance and charming, the taste in the eraAl-Abbasi and the evidenceThe linguist for the circumstance and charming and likewise authors about thecircumstance and charming, and charming characteristics and their relationshipin the connoisseur in the era Al-Abbasi, and biography aalmtDHrfaat, high ladiesof the taste in the era Al-Abbasi The end and the sources waalmraaje’.wmn theproduced

الذوقُ كلمةٌ جميلة مُوْحِيَةٌ تَْمِلُ في طياتها معاني اللطفِ، وحُسْنِ المعشر، وكالِ التهذيبِ، وحسنِ التصرفِ،وتجنبِ ما يمنع من الإحراج وجرح الإحساسات بلفظ، أو إشارة أو نحو ذلك.فهذه المعاني وما جرى مجراها تُفَرُِّ لنا كلمة الذوقِ، وإن لم تفسرها المعاجمُ بهذا التفسر الملائم لما تعارفعليه الناس، وجرى بينهم مجرى العرف؛ فتراهم إذا أرادوا الثناء عى شخص با يحمله من المعاني السابقة قالوا:فان عنده ذوق، أو هو صاحب ذوق.يهدف البحث الى دراسة الذوق في العر العباسي وتسليط الضوء عى طبقة من المجتمع جسدت الذوقفي أروع معانية وقدمت صورة مشرقة للذوق العربي الذي كان له الريادة في ذلك حيث كانت ارويا تعيشفي فوضى عارمة في الحياة العامة .وقد تضمن البحث الذوق لغة ثم الذوق اصطلاحاً ولطائف من الذوقالإسامي ثم الذوق في العر العباسي والدلالة اللغوية للظرف والظرفاء وكذلك مؤلفات عن الظرف والظرفاء،الذوق في العر العباسي والدلالة اللغوية للظرف والظرفاء وكذلك مؤلفات عن الظرف والظرفاء، وخصائصالظرفاء وعلاقتهم بالذوق في العر العباسي ، وسرة المتظرفات ،سيدات الذوق الرفيع في العر العباسي ،الخاتمة والمصادر والمراجع.


Article
Beauty and Ugliness intellect for the Isolationists
الحسن والقبح العقليين عند المعتزلة

Author: Ph. D. Mustafa Hadal Khamees د. مصطفى هذال خميس
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2012 Issue: 29 Pages: 335-352
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

The first linguist one who searched this topic was (Al jaham Bin Safwan), where he put his famous base (Knowledge Obligation in intellect before presence of hearings) and the Isolationists took this saying and they built their origin and (Al Karamia) due to (Muhammad Bin Kiram Al Sijistani) agreed it too.The Isolationists see that beauty and ugliness in things is autism and can be considered by intellect ,,so the doing itself has a beautiful side that must merit the doer by praise and reward ,,or ugly side that the doer must disparage and punished The Isolationists made the enact as an uncover for obvious known things by intellect and that the intellect does the beauty and ugliness not the enact.The Isolationists donated the intellect high confidence,, where they made it as a concept for regulations and a source for knowledge,, and by the Isolationists a third scale entered to the Muslims that is the intellect next to the conveyed science .this (as far as containing some right) as a whole but they failed and was wrong when they considered this enough in given trust and responsibility and then put the penal in Judgment Day.


Article
Time in the stories of the beauty of Nuri (Study)
الزمن في قصص جمال نوري (دراسة)

Author: Ramadan Ali Abood رمضان علي عبود
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2013 Volume: II Issue: 17 Pages: 1-35
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The research in the study time element in the stories of the beauty of Nuri , time as an important element of narrative construction , a thread that combines parts of the whole story . The study included the approach to the problem of time which arises because of the relationship existing between the timelines , the time of the speech and the time of the imagination , the most important issues related to the reductive study time in the stories being studied in two types of relationships1 - relationship chronological order : the relationship between the system the sequence of events in the story with the system appearing in narrative text and through this relationship Mvariqtin been identified , namely:A - loopback Bonamath three : internal - external - mixed .And then determine the extent of recovery , which is distributed on two key are:1 - a long-term recovery . 2 - near-term recovery .B - preemption , and the most important aspects that emerged out : the normative , suggestive , and static .2 - soundly schedule , or duration ( a relationship that means measuring the speed , and we set to examine the relationship between the duration of the facts and the time it takes , and the length of the text relative to the number of delimited or pages, and which emerged four movements narrative , which is working to speed up the narrative , namely:- Deletion Bonamath three , deletion of schedule, and deletion of schedule, and the implicit deletion .- The total ( Conclusion ), a narrative of the events take a long time in a few words without going into details.The movements that slow down the narrative are: - the scene, Bnmtih talk show , and collages . - And then pause descriptive distributed on two axes : Character description - description and location .

تناول البحث في دراسته عنصر الزمن في قصص جمال نوري ، بوصف الزمن عنصرا مهما من عناصر البناء القصصي ، وهو الخيط الذي يجمع أجزاء القصة كلها. وقد تضمنت الدراسة مقاربة مشكل الزمن الذي يثار بسبب العلاقة الموجودة بين زمنيين ، زمن الخطاب وزمن التخيل ، مختزلة اهم القضايا المرتبطة بدراسة الزمن في القصص قيد الدراسة في نمطين من العلاقات١- علاقة الترتيب الزمني : أي العلاقة بين نظام تتابع الأحداث في الحكاية مع نظام ظهورها في النص السردي ومن خلال هذه العلاقة تم تحديد مفارقتين همـــــــــــا :أ-الاسترجاع بأنماطه الثلاث : الداخلي – الخارجي – المختلط . ومن ثم تحديد مدى الاسترجاع الذي توزع على مظهرين أساسيين هما :١-الاسترجاع بعيد المدى. ٢-الاسترجاع قريب المدى . ب-الاستباق ، واهم المظاهر التي برز بها وهي : التقريري ، الإيحائي ، و الساكن .٢-الاستغراق الزمني ، او المدة ( وهي العلاقة التي تعنى بقياس السرعة ، ونحددها بالنظر في العلاقة بين مدة الوقائع والوقت الذي تستغرقه ، وطول النص قياسا لعدد اسطره او صفحاته ، وفيها برز اربع حركات سردية، منها تعمل على تسريع السرد وهــــــــــــي :-الحذف بأنماطه الثلاث ، الحذف المحدد ، والحذف غير المحدد ، والحذف الضمني . -والمجمل ( الخلاصة ) ، وهو سرد أحداث تستغرق زمنا طويلا في بضع كلمات دون الخوض في تفاصيلها .اما الحركات التي تبطئ السرد فهـــي :- المشهد، بنمطيه الحواري ،والتصويري . – ومن ثم الوقفة الوصفية التي توزعت على محورين هما : وصف الشخصية - ووصف المكان .


Article
Beauty and majesty and pomp and their relationship to philosophy
الجمال والجلال والبهاء وعلاقتهما بالفلسفة

Author: zena Ali Jassim زينة علي جاسم
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 19976208(print) 26644355(online) Year: 2014 Issue: 30 Pages: 695-723
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

Has divided philosophers among themselves in relation to their position on the beauty more than the opinion of representatives of philosophers idealists recipe list in the stuff and then she again does not change and become something beautiful in itself or ugly at the same regardless of the circumstances of the sentencing and this is Plato's opinion while see natural philosophers that the term Tareft by a group of people affected by their circumstances and then be judged by the beauty of the thing or ugliness different depending on the verdict and believes most of them that recipe harmony in the thing closest thing to a beauty in it's some of them said that the beautiful is all what interests us admiration and pleasure Others felt that beauty is truth in perfect shape.

فقد انقسموا الفلاسفة فيما بينهم بالنسبة إلى موقفهم من الجمال إلى أكثر من رأي ممثلا عند الفلاسفة المثاليين صفة قائمة في الاشياء ومن ثم هي ثانية لا تتغير ويصبح الشيء جميلاً في ذاته أو قبيحا في ذاته بصرف النظر عن الظروف من يصدر الحكم وهذا هو رأي أفلاطون في حين يرى الفلاسفة الطبيعيون انه اصطلاح تعارفت عليه مجموعة من الناس متأثرين بظروفهم ومن ثم يكون الحكم بجمال الشيء أو قبحه مختلفا باختلاف من يصدر الحكم ويعتقد أكثرهم ان صفة الانسجام في الشيء اقرب ما يكون إلى الجمال في يحين قال بعضهم ان الجميل هو كل ما يثير فينا الاعجاب والسرور ورأى آخرون ان الجمال هو الحقيقة في شكلهـا المثالي.

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (33)


Language

Arabic (29)

English (3)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2020 (2)

2019 (14)

2018 (4)

2017 (2)

2016 (3)

More...