research centers


Search results: Found 209

Listing 1 - 10 of 209 << page
of 21
>>
Sort by

Article
ISSUES IN The Critical Period Hypothesis In Second Language Acquisition

Authors: Firas Awad Marouf --- Nibras Hashim Hani
Journal: Journal Of AL-Turath University College مجلة كلية التراث الجامعة ISSN: 20745621 Year: 2011 Issue: 10 Pages: 206-225
Publisher: Heritage College كلية التراث الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The Critical Period Hypothesis (CPH) maintains that humans are genetically endowed with a language acquisition device which gradually fades with age.This article attempts to find out whether this hypothesis is also true with regard to second language learning.Along with this issue, other related questions are also investigated, notably: which layers of language is the CPH applicable to? Do children and adults learn the same way? Do they process the linguistic input similarly?The issues are debated by various empirical research works conducted over a large time span.The conclusions arrived at indicate that:1.Adults do have the ability to acquire a second language, especially in the fields of syntax and morphology.2.Children's superiority in fluency and accuracy of pronunciation is due to biological and sociocultural reasons, since they have the opportunity to engage in casual speech.If the target of second language learning is to achieve communicative competence, both children and adults can do that, provided that they are motivated, dedicated and have the appropriate learning circumstance.

مسائل في فرضية الفترة الحرجة لاكتساب اللغة الثانية تنص فرضية الفترة الحرجة على إن الإنسان مزود وراثيا بالقابلية على اكتساب اللغة الأم في مرحلة الطفولة. ألا إن هذه القابلية تتضاءل تدريجيا مع التقدم بالعمر.نحاول في بحثنا هذا استكشاف مدى صحة هذه الفرضية عندما يتعلق الأمر في تعلم اللغة الثانية. كما يتناول البحث أسئلة أخرى ذات علاقة بالموضوع من بينها :على أي جانب من التراكيب اللغوية تنطبق فرضية الفترة الحرجة ؟ وهل يتعلم الأطفال والكبار بالطريقة نفسها؟ وهل تعالج عقولهم ما تتلقاه من التراكيب اللغوية بوسائل متشابهة ؟نستند في مناقشة المواضيع المذكورة على عرض ومناقشة الآراء المتضاربة التي توصل إليها الباحثون من خلال دراساتهم وتجاربهم العلمية وبحوثهم الميدانية في هذا الحقل والتي أجريت على مدى حقبة طويلة من الزمن .تشير النتائج التي توصل إليها البحث إلى ما يأتي :1-إن بإمكان الراشدين اكتساب لغة ثانية بكفاءة عالية ,خصوصا الجوانب النحوية والصرفية والاشتقاقية.2-يعزى تفوق الأطفال في حقلي الطلاقة ودقة التلفظ إلى أسباب بيولوجية وثقافية واجتماعية, حيث أنهم يتمتعون بفرص الانخراط في حوارات اعتيادية طبيعية مع إقرانهم.وإذا كان الهدف من تعلم اللغة الثانية هو الوصول إلى الكفاءة في التواصل مع الآخرين فأن الأطفال والكبار قادرون على تحقيق ذلك على حد سواء, بشرط أن يمتلكوا الدوافع الكافية وان يبذلوا قصارى جهدهم وان تتاح لهم الظروف الملائمة

Keywords

ISSUES --- Critical


Article
Critical Intellectual of Dr Mohammad Mandoor
الفكر النقدي عند د. محمد مندور

Author: Dr. Farooq Al-Haboobi د. فاروق محمود الحبّوبي
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2005 Volume: 1 Issue: 2 Pages: 88-100
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

لابد لي وأنا أكتب بحثاً موجزاً عن ناقد أدبي حديث عنيت بدراسته واهتممت به، ألا وهو المرحوم (الدكتور محمد مندور) الذي جمع بين أصالة التراث وعمق لثقافية الغربية، وكان له دور واضح في نقل الكثير من الآراء والأفكار النقدية الغربية من الأدب الفرنسي خاصة الى الأدب العربي وضمّنها في معظم كتبه الكثيرة، وكانت له آراؤه الواضحة في كل ما نقله وحلله من نصوص أدبية، عربية كانت أم غربية.وقد عزفت عن الجانب التاريخي في حياة مندور، وقررت أن أكتب عن منهجه النقدي من خلال مؤلفاته، ولذلك كانت هذه الوريقات دراسة نصيّة لتبيان ذلك المنهج الفنّي.


Article
The impact of typical educational-learning in critical thinking for students of Mathematics In Diyala University
اثر تصميم أنموذجي تعليمي تعلمي في تنمية التفكير الناقد لطلبة الرياضيات في جامعة ديالى

Author: Jasim Mohammad Ali / Hashim Mohammed Hamza جاسم محمد علي / هاشم محمد حمزة
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2016 Volume: 12 Issue: 68 Pages: 97-114
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to know the effect of typical educational-learning in critical thinking for students of mathematics department at University of Diyala. the sample formed of students from the Department of Mathematics at the University of Diyala of the first stage, for the academic year 2015-2016 , the researchers prepaid the critical thinking test in three areas, namely, induction and Eduction, Knowledge of assumptions ,Applied on a prospective sample , Found reliability coefficient (0.89) , the sample was divided into two groups the experimental that is taught by using instructional design model of learning and the control that is taught in the usual way. It is cleared from the results of research that the there is a difference statistically significant between the average of scores of the control group and experimental group in the total thinking critic test . In each of its fields, and this difference attributed to the training program , the experimental group was subjected to direct or indirect training in the fields of thinking which led to the supremacy in this test, while members of the control group did not have the opportunity to undergo such a program. The excellence of experimental group (that is learned in accordance with the learning instructional design the control group, which is taught by the way of lecture, in the total thinking critic test In each of its fields) attributed to organize content according to educational activities which are designed based on careful planning to organize content and management, and in the light of the results reached by the authors of this research proposes the following:1-Give teach critical thinking importance that fit this type of thinking so that our students can think at all levels the right thinking and distinguish things events by appropriate data thinking.2-The organizers of the curriculum is working as well as on the application for the development goals of thinking and bring it on the ground and not just written in the goals of the curriculum without special regard to the curricula in mathematics and activated by realistic.

يهدف البحث الى معرفة اثر تصميم أنموذجي تعليمي تعلمي في التفكير الناقد لطلبة قسم الرياضيات في جامعة ديالى وتكونت العينة من طلبة قسم الرياضيات في جامعة ديالى من المرحلة الاولى للعام 2015-2016 واعد الباحثان اختبار التفكير الناقد وبثلاثة مجالات وهي الاستقراء, والاستنباط, ومعرفة الافتراضات وطبق على عينة استطلاعية ووجد معامل الثبات (0.89)وقسمت العينة الى مجموعتين التجريبية التي تدرس باستعمال تصميم أنموذج تعليمي تعلمي والضابطة التي تدرس بالطريقة الاعتيادية.يتبين من نتائج البحث ان هناك فرقا دالا إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في اختبار التفكير الناقد الكلي وفي كل مجال من مجالاته, ويعزا هذا الفرق الى البرنامج التعليمي اذ اخضعت المجموعة التجريبية الى تدريب مباشر او غير مباشر في مجالات التفكير مما ادى الى تفوقها في هذا الاختبار في حين لم تتح الفرصة لافراد المجموعة الضابطة الخضوع لمثل هذا البرنامج. ويعزى تفوق المجموعة التجريبية التي تعلمت وفق التصميم التعليمي التعلمي على المجموعة الضابطة والتي تعلمت بطريقة المحاضرة, في اختبار التفكير الناقد الكلي وفي كل مجال من مجالاته, الى تنظيم المحتوى وفقا للأنشطة التعليمية التي صممت بالاعتماد على التخطيط الدقيق في تنظيم المحتوى وادارة، وفي ضوء النتائج التي توصل اليها هذا البحث يقترح الباحثان ما يلي:اعطاء تعليم التفكير الناقد الاهمية التي تناسب هذا النوع من التفكير لكي يصبح بمقدور طلبتنا في جميع المستويات التفكير الصحيح وتمييز اشياء الاحداث بالتفكير بالمعطيات تفكيراً مناسباً.وكذلك ان يعمل القائمون على المناهج الدراسية على تطبيق الاهداف الخاصة بتنمية التفكير وابرازها على ارض الواقع وليس فقط كتابتها ضمن اهداف المنهاج دون تفعيلها واقعيا خاصة ما يتعلق منها في مناهج الرياضيات وكتبها.


Article
Experimental Estimation of Critical Buckling Velocities for Conservative Pipes Conveying Fluid
تخمين تجريبي لسرع الانبعاج ألحرجه للأنابيب الناقلة للموائع ذات الطاقة المحفوظة

Authors: Mahmud R. Ismail محمود رشيد اسماعيل --- Albert E. Yousif البير ايليا يوسف --- Mohsen J.Jweeg محسن جبر جويج
Journal: Al-Khwarizmi Engineering Journal مجلة الخوارزمي الهندسية ISSN: 18181171 23120789 Year: 2011 Volume: 7 Issue: 4 Pages: 17-26
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Conservative pipes conveying fluid such as pinned-pinned (p-p), clamped–pinned (c-p) pipes and clamped-clamped (c-c) lose their stability by buckling at certain critical fluid velocities. In order to experimentally evaluate these velocities, high flow-rate pumps that demand complicated fluid circuits must be used.
This paper studies a new experimental approach based on estimating the critical velocities from the measurement of several fundamental natural frequencies .In this approach low flow-rate pumps and simple fluid circuit can be used.
Experiments were carried out on two pipe models at three different boundary conditions. The results showed that the present approach is more accurate for estimating the critical velocities of p-p and c-p pipes. However, for c-c pipes it was not so unless a higher flow rate is used.

الأنابيب الناقلة للمائع ذات الطاقة المحفوظة تفقد استقرارها بالانبعاج عند سرع حرجه ولغرض حساب هذه السرعة تجريبيا يجب استخدام مضخات عاليه التصريف مما يسبب تعقيدات لمنظومة السائل. في هذا البحث تم تقديم طريقه تجريبية جديدة تعتمد على تخمين السرع ألحرجه من قياس عده ترددات طبيعيه أساسيه وبهذه ألطريقه يمكن استخدام سرع قليله نسبيا ومنظومة سائل بسيطة . تم إجراء تجارب على نموذجين من الأنابيب وتحت ظروف إسناد منوعه فبينت النتائج أن هذه ألطريقه ملائمة لحساب السرع ألحرجه للأنابيب ذات الإسناد بسيط- بسيط و بسيط- محكم بينما تكون اقل من ذلك للأنابيب المحكمة من جهتين إلا إذا تم زيادة مقدار الجريان المستخدم.


Article
A Critical Reading in
قراءة نقدية في شعر صالح الظالمي

Author: Hakim Habeeb Al-Qureity حاكم حبيب عزر الكريطي
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2009 Volume: 1 Issue: 8 Pages: 71-99
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This research interested on reading the poetry of the poet sheikh Saleh Al-Dhalimy "may God bless him" after a brief introduction about his life, education and cultural background. The research comes in fourth topics:1-The poet essence and poetry, where, it becomes clear, throughout the research, that his essence is mixed with his poetry technically and strongly, most of his poems, with their different subjects, show this point.2-The research care for studying the Islamic direction of his poetry which appeared in two of his poems which he wrote for Imam Hussein. In these poems he did not follow the ways of elegic poetry, rather he made them eulogy for Imam Hussein.3-Woman in the poet's life is also studied in this research and we find that the woman was unreal one with whom the poet spoke that he made her alive presented in all his poetry. 4-This research is considered the first in the poetry's of the poet Saleh Al-Dhalimy, as we know, and considered apart of be loyal to him.


Article
Percutaneous Plumonary Valvuloplasty in Critical Plumonary Valve Stenosis

Authors: Zayir H. Khalid --- Sadiq M. Al Hammash --- Hussein Abdul-Wahab
Journal: Iraqi Academic Scientific Journal المجلة العراقية للاختصاصات الطبية ISSN: 16088360 Year: 2011 Volume: 10 Issue: 2 Pages: 155-160
Publisher: The Iraqi Borad for Medical Specialization المجلس العراقي للاختصاصات الطبية

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT:BACKGROUD:Critical plumonary valve stenosis represents an emergency and immediate treatment is mandatory. Percutaneous plumonary valvuloplasty is the treatment of choice for isolated plumonary valve stenosisOBJECTIVE:Results and complications, of this procedure in our cath. Lab.PATIENTS AND METHODS:From January 2006 to August 2009, 28 neonates and infants with critical plumonary valve stenosis (mean age 33.5 days : range 6-88 days) underwent percutenous plumonary valvulopalsty. All patients were cyanosed, and the clinical diagnosis was confirmed by cross sectional and Doppler echocardiographyRESULTS:The plumonary valve was successfully crossed in all patients. The trasvalvular gradient dropped from 86.9+_21mmgh to 33.2+_20.9mmgh, the mean right ventricular systolic pressure dropped from 100.4+_2o.7mmgh to 54.2+_20.9mmgh, and oxygen saturation increased from 81+_8% to 97+_2% .There were 9(32.1%) major complication including 4(14.2%) death ,3(10.7%) hemopericardium reguiring drainge and transfusion, and two(7.1%) patients developed considerable venous congesation . During a mean followup of 1.6 years , 19(86.3%) of the 22 patients remain free of important restenosis.CONCLUSION:Percutaneous plumonary valvuloplasty is effective procedure of first choice in treatment neonates and infants with critical plumonary stenosis


Article
The Critical Discourse In Ahmed Amin's Articles
الخطاب النقدي في مقالات أحمد أمين

Author: Mohammed Salih Rashid Gargis محمد صالح رشيد جرجيس
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2014 Volume: 13 Issue: 2 Pages: 309-348
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Ahmed Amin (1886-1954) was one of our literates who lived though the beginnings of the last century Renaissance. He was taken by the awakening and emergent changes of the global literature and thought. Thus, he tried to be among the first to react with and participate in these changes in order that the Nation would take its suitable human and cultural position. He believed that such a position could be realized if continuous aware prerequisites including technical, scientific and cultural ones are prepared.He believed right from the very beginning, that there is no specific closure of knowledge sphere, that any literature or nation's thought carries values and orientations which are ready for anywhere and anytime solutions. Thus, he claims for finding a new Arabic Literary discourse trying to add new spheres of knowledge to it. This is so, because it is illogical for the Nation's thought and literary discourse to remain in a state of previous works rumination. Thus, a new semantic foundation is required to benefit from the discourse of Present for the Future.In his critical articles, and among the basics of this semantic foundations was his implied claim for uni3fying a distinctive framework and method of Arabic Literature away from subordination and imitation.

كان أحمد أمين (1886-1954) أحد كبار أدبائنا الذين عايشوا بدايات عصر النهضة من القرن الماضي ، فأصابته هواجس التغيرات الناهضة والطارئة في الأدب والفكر العالمي، ولذا حاول أن يكون من الرواد المتفاعلين معها والمساهمين فيها كي تأخذ الأمة مكانتها التي تليق بها إنسانيا وثقافيا، وآمن أن ذلك يمكن تحقيقه إذا هيأت لها المقومات والآليات الفنية والعلمية والثقافية اللازمة، على أن يتم التعامل معها بوعي وحرص .فهو كان يؤمن منذ البدايات أنه ليس هناك انغلاق – لأي فكر أو أدب- على إطار معرفي بعينه، إنّما كل أدب أو فكر أمّة محمّلً بقيم وتوجّهات صالحة للحلول في الأزمنة والأمكنة كافة، وبذلك تعني دعوته إلى إيجاد خطاب أدبي عربي حديث محاولة منه إضافة أبعاد معرفية جديدة إليه، لأنّه ليس من المتصوّر أن تبقى خطابات الأمة الأدبية والفكرية في حالة اجترار ما تمّ إنتاجه، بل لابد منّ تّأسيس دّلالي جديد يفيد منه خطاب الحاضر للمستقبل.وكان من بين مقومات هذا التأسيس دعوته الضمنية في مقالاته النقدية إلى توحيد إطار ومنهج الفكر الأدبي العربي بتميز بعيدا عن التبعية والمحاكاة.


Article
CRITICAL VIEW OF SAFETY DURING LAPAROSCOPIC CHOLECYSTECTOMY

Author: Mohmmed Shaheed*, Mansour Ameen Mohammed & Zeki A Al-Faddagh
Journal: Basrah Journal of Surgery مجلة البصرة الجراحية ISSN: 16833589 / ONLINE 2409501X Year: 2016 Volume: 22 Issue: 1 Pages: 33-38
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Laparoscopic cholecystectomy has become the preferred choice of management for gallstone disease. In spite of various theories explored trying to assess different aspects of management and outcome to reach the acceptable safest technique in laparoscopic operation and to compare it with its counterpart. Many surgical methods were attempted to clarify their value in counteracting a serious complication of laparoscopic cholecystectomy, mainly is the bile duct injury. This study aimed to evaluate the significance of critical view of safety as a technique of laparoscopic cholecystectomy concerning the issue of preventing bile duct injury in regard to the infundibular technique of dissection. This is an observational study of two hundred fifty patients who were scheduled for laparoscopic cholecystectomy using critical view of safety technique compared with probably matched previously performed two hundred fifty of laparoscopic cholecystectomy using infundibular technique. The incidence of bile duct injury was analyzed in both groups. The results shows that age, sex, body mass index and gall bladder status were comparable in both groups. The Incidence of bile duct injury in infundibular technique was (1.6%), while in critical view of safety technique the incidence was 0% which is statistically significant (P<0.05). In conclusion, critical view of safety technique in laparoscopic cholecystectomy has a significant effect in preventing bile duct injury as compared to infundibular technique with comparable time of surgery and it is best to be the preferred technique in laparoscopic cholecystectomy.


Article
Desmopressin Acetate Effects on Human Vigilance Task and Psychomotor Performances in Normal Healthy Volunteers: Randomized Single Blind Clinical Trail
تأثير الدييسموبريسن اسيستيت على الأنتباه والأداء الحركي النفسي :دراسة تجريبة منفردة عند المتطوعين الأصحاء

Author: Hayder M. Al-Kuraishy حيدر مطير خليل القريشي
Journal: IRAQI JOURNALOF COMMUNITY MEDICINE المجلة العراقية لطب المجتمع ISSN: 16845382 Year: 2012 Volume: 25 Issue: 3 Pages: 191-195
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractBackground: Desmopressin is a synthetic form of human vasopressin hormone act chiefly on V2 receptor that found in vascular and brain tissues ;and it's primarily used for treatment of nocturnal enuresis .Also previous studies in animals suggested that central vasopressinergic system proceed on cognitive function .Aim of study: This study aimed to estimate the central effects of desmopressin on human vigilance task and psychomotor performances in normal healthy volunteers.Subjects and method : This study done in the course of measurement of recognition reaction time (RRT); movement reaction time (MRT),total reaction time(TRT) and flickering-fusion frequency threshold which reflects the vigilance task and psychomotor performances by specific Leeds Battery Instrument before and after single trans-nasal desmopressin acetate in 20 healthy volunteers(17 males+3 females).Results: This study showed that desmopressin produced significant effects on all vigilance- psychomotor performance parameters (P<0.05) with the exception of on critical flickering which produced insignificant effects ( P >0.05).Conclusion: Desmopressin acetate significantly improves human vigilance- psychomotor performances and improves cognitive function so we recommend using this drug for nootropic effects and stimulation of mental function.

الملخص:الهدف وخلفية البحث:الديسموبريسن هو الشكل المصنع لهرمون الفاسوبريسين والذي يعمل بصورة أساسية على مستقبلات النوع الثاني والموجودة بصورة أساسية في الأنسجة الوعائية والدماغية والذي يستخدم بصورة أساسية في علاج السلس البولي.حسب الدراسات السابقة على الحيوانات أن الجهاز الفاسوبريسني يعمل على القدرة الإدراكية لذلك تهدف هذه الدراسة لتقيم التأثير المركزي للديسموبريسن على الانتباه وعلى الأداء الحركي النفسي في أناس متطوعين أصحاء.طرائق العمل:طريقة هذه الدراسة تمت بقياس وقت الرد الفعلي الإدراكي ,وقت الرد الفعلي الحركي وكذلك وقت الرد الفعلي الكلي وأيضا قياس عتبة الوقت المطلوب للاختزال والتلّمض والذين يعكسون الانتباه و الأداء الحركي النفسي,كل تلك القياسات تمت بجهاز مؤشرات الأداء الحركي النفسي قبل وبعد أخذ الديسموبريسن عن طريق من خلال ألأنف لعشرين متطوعا(17 ذكور و3 إناث).النتائج:أظهرت نتائج هذه الدراسة بأن الديسموبريسن يؤثر بشكل جيد وذو أهمية في تحسين جميع مؤشرات الأداء الحركي النفسي ماعدا وقت التلمض .الاستنتاج: عقار الديسموبريسن يحفز ويحسن ألأداء الحركي النفسي والقدرة ألأدراكية لذلك نوصي من خلال هذه الدراسة باستخدام هذا العقار كمحفز لدماغ وليس فقط للاستخدامات العادية.


Article
حديث الغرباء دراسة حديثية نقدية

Author: ماجد حميد سويدان الشعيبي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2012 Volume: 4 Issue: 13 Pages: 900-935
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

يمكن أن نلخص أهم النتائج التي توصلت إليها في هذا البحث : 1-الحديث ثابت صحيح الإسناد وان كان هناك بعض الطرق ضعيفة ولكن الحديث جاء أيضا من طرق صحيحة ، وهو من الأحاديث المشهورة . ولم يبلغ حد التواتر . 2-هذا الحديث أصل جامع للأمر بالمعروف والنهي عن المنكر واصل جامع لأصول الدين . 3-كما أن هذا الحديث شامل لمعاني التكليف والتشريف معا . 4-يحث الحديث إلى أن الضعف الحاصل في آخر الزمان أو الغربة الحاصلة هو دافع قوي للثبات على هذا الدين فالعزة والكرامة إنما تكون بالطاعة لا بالمعصية كما حصل للغرباء في بداية الدعوة وكيف أعزهم الله بعد ذلك بأمتثالهم ومضيهم في الطاعة واعتصامهم بحبل ربهم . 5-يخبر النبي محمد ﷺ أن الإيمان سينحاز إلى المدينة ثم يجتمع بين هذين المسجدين أي مسجد مكة والمدينة كما قال العلماء . 6-بين النبي محمد ﷺ معنى الغربة وهم الذين يصلحون ما أفسده الناس ولا يكفرون أهل القبلة بذنب . وصلى الله على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

Listing 1 - 10 of 209 << page
of 21
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (209)


Language

Arabic (104)

English (74)

Arabic and English (25)


Year
From To Submit

2020 (2)

2019 (37)

2018 (31)

2017 (29)

2016 (17)

More...