research centers


Search results: Found 34

Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by

Article
Iranian nuclear crisis Developments - motivation - the strategic implications
الازمة النووية الإيرانية التطورات –الدوافع- الدلالات الاستراتيجية

Author: Fahad Mizban Khazar فهد مزبان خزار
Journal: Iranian Studies Journal مجلة دراسات ايرانية ISSN: 22232354 Year: 2006 Issue: 3 -5 Pages: 199-228
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

استحوذت المسالة النووية الإيرانية على قدر كبير من الاهتمام الإقليمي والدولي,وأثارت مخاوف من نشوء حالة من التصعيد العسكري ,واحتاجت إلى قدر كبير من الجهد والتفاعلات السياسية من اجل محاصرة تداعياتها السلبية.وكان السلوك الصادر عن معظم إطراف ألازمة يهدف إلى حماية مصالحها والأوضاع القائمة بأقل تكلفة مادية وبشرية ,جنبا إلى جنب مع العمل قدر المستطاع على تجنب الدخول في غمار المواجهة العسكرية.وفي الوقت نفسه ,تعاملت معظم الإطراف مع المسالة النووية الإيرانية من منظور إدارة ألازمة, والذي يهدف إلى تجنب حدوث مواجهة مسلحة ,مع محاولة التحكم في مسار التفاعلات المحيطة بالأزمة,سعيا من كل طرف إلى صيانة مصالحة .فطرفا ألازمة الرئيسان (إيران والولايات المتحدة الأمريكية)حرصا على تفادي الوصول بالأزمة إلى مستوى المواجهة المسلحة , إذ لم يكن من مصلحة إيران بالطبع إن تتعرض منشاتها النووية وقدراتها العسكرية لضربة أمريكية مدمرة ,كما لم يكن من مصلحة الولايات المتحدة اللجوء إلى الخيار العسكري في الوقت الذي ماتزال فيه منغمسة بالكامل في العراق,علاوة على ما يتطلبه الخيار العسكري من تكاليف سياسية وبشرية ومادية ,ولكن ذلك لا ينفي إن كلاهما ظل يؤكد –على مستوى الخطاب السياسي-استعداده الكامل لمواجهة احتمالات التصعيد العسكري. وتحلل هذه الدراسة عناصر ألازمة النووية الإيرانية ,بدءا من مراحل تطور البرنامج النووي الإيراني ,والأهداف والدوافع المحركة له ,مرورا بالمعوقات والقيود التي تقف عائقا إمام تطوره,ومواقف القوى الإقليمية والدولية منه,والكيفية التي أديرت بها هذه ألازمة من جانب الإطراف الرئيسة ,وهم على وجه التحديد إيران والولايات المتحدة الأمريكية والاتحاد الأوربي وروسيا الاتحادية ,بالإضافة إلى (إسرائيل)التي كانت طرفا غير مباشر عبر التصاقها العضوي بالولايات المتحدة في هذه ألازمة. وأخيرا اختتمت الدراسة بمحاولة متواضعة لاستشراف المستقبل في ضوء المعطيات الموضوعية التي تم انتخابها بدقة من خضم الإحداث المتراكمة في مسيرة هذه ألازمة.


Article
Political Developments in Czechoslovakia 1918 – 1968
التطورات السياسية في تشيكوسلوفاكيا 1918 – 1968

Author: جاسم محمد هايس و عيسى سعد عيسى
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2013 Volume: 2 Issue: 15 ملحق Pages: 212-259
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Czechoslovakia is one of the most important countries of Eastern Europe which emerged after the second world war in 1918 as a result of the union of Czechoslovak and some separated districts from Austria and Magyar , with the agreement of the victorious countries in the war . these countries passed through critical challenges from their emergence till the day of their disunion . The researcher finds it important to study the period from the emergence to 1968 which represents an international crisis that spread all over the communist world with the soviet invasion of Czechoslovakia.

تعدُّ تشيكوسلوفاكيا من اهم الدول في اوربا الشرقية والتي تم انشائها بعد الحرب العالمية الثانية 1918 نتيجة الاتحاد التشيك والسلوفاك وعدد من الاقاليم المقتطعة من النمسا والمجر ، بموافقة الدول المنتصرة في الحرب ، اذا مرت هذه الدول بتحديات خطيرة من نشؤها الى يوم تفككها ،ولهذا ارتأيت ان ابحث في المدة من النشوء وحتى عام 1968 والتي تُعدُّ أزمة دولية اجتاحت العالم الشيوعي بالاجتياح السوفيتي لتشيكوسلوفاكية .


Article
The Morocco systematic ruling in changing at Arabic area
نظام الحكم في المغرب في ضوء التغيير في المنطقة العربية

Author: sudad mawlood Sabea سداد مولود سبع
Journal: AL-Mostansiriyah journal for arab and international studies مجلة مركز المستنصرية للدراسات العربية والدولية ISSN: 2070898X Year: 2016 Issue: 54 Pages: 115-143
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Handles Find problematic task of course the relationship between the ruling regime in Morocco, especially the Islamic opposition in light of regional developments Arabic after the year 2011, which was able to Moroccan political system to deal with this crisis, with high accuracy and degree of diplomacy, and it's not just stop at this point, but extends to the nature of the Moroccan society, which is characterized Ptkadish constitutional monarchy, as well as the negative effects of the Arab variables after the year 2011, most of the countries that have taken place by the changes that have strengthened the conviction Moroccan citizen the importance of preserving the regime in order to preserve the social and political stability and national unity in It.

يعالج البحث اشكالية مهمة متمثلة بطبيعة العلاقة بين النظام الحاكم في المغرب والمعارضة ولاسيما الاسلامية في ظل التطورات الاقليمية العربية بعد العام 2011، التي استطاع النظام السياسي المغربي التعامل مع هذه الازمة بدقة ودرجة عالية من الدبلوماسية، والامر لا يقف عند هذه النقطة فحسب، بل يمتد الى طبيعة المجتمع المغربي الذي يمتاز بتقديسه للملكية الدستورية، فضلا عن التأثيرات السلبية للمتغيرات العربية بعد العام 2011، على اغلب البلدان التي جرت بها التغييرات التي عززت قناعة المواطن المغربي بأهمية الحفاظ على النظام الحاكم فيها حفاظاً على الاستقرار السياسي والوحدة الاجتماعية والوطنية فيها.


Article
Micolagic and the Development of the Poland Issue May -October 1944.
ميكولاجيك وتطورات القضية البولندية ايار - تشرين الاول 1944

Author: Amir Rchk Aepie AL- Zubaidi اميرة رشك لعيبي الزبيدي
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2011 Issue: 11 Pages: 141-182
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

ذهبت مساعي ميكولاجيك لمساعدة انتفاضة وارشو ادراج الرياح ,واثبتت احداثها ان بريطانيا والولايات المتحدة الامريكية لا يمكنهما ان يضحيا بفقدان تحالفهما مع الاتحاد السوفيتي من اجل المحافضة على استقلال بولندا ومصالحها الحيوية .


Article
Allal Al-Fassi and his attitude towards the political and constitutional developments in Morocco (1965-1971)
علاَّل الفاسي وموقفه من التطورات السياسية والدستورية في المغرب (1965-1971م)

Author: Wadad Zayed Sharhan Al Kaabi وداد زايد شرهان الكعبي
Journal: Historical studies bayt AL hikma بيت الحكمة - مجلة دراسات تاريخية ISSN: 22236376 Year: 2018 Issue: 47 Pages: 219-236
Publisher: Bayt Al-Hikma بيت الحكمة

Loading...
Loading...
Abstract

علاَّل الفاسي وموقفه من التطورات السياسية والدستورية في المغرب (1965-1971م)

Allal Al-Fassi and his attitude towards the political and constitutional developments in Morocco (1965-1971)


Article
The Development of cyprus cr&#305;s&#305;s (1967-1983)
تطورات الأزمة القبرصية (1967-1983)

Author: hanna Azoo Behnan حنا عزو بهنان
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2011 Issue: 21 Pages: 22-42
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe crisis of cyprus came out in the ýnternatýonal theatre after theýndepenence of cyprus ýn 1960 whých ýncluded two sects Turkýsh andGreek Creek Cyprýots The crisis has been complicated during 1963-1964) due to the declaration of the turkish goverment to intervencethe island by force.. .... ... ... . . ..... ...... . .. .. ... . ...The crisis emerged again in 1967 because of violence acts betweenthe two mentioned communities, and became more complicated as forthe recent developments in which cyprus has been witnessed sinc midof july 1974 till December 15, 1983, i.e. since the Greek military coupin cyprus and the Turkish military landing till the decleration of theTurkish Republic in north cyprus as an indepandert state.

برزت ألازمة القبرصية على المسرح الدولي عقب حصول قبرص على استقلالها سنة 1960 والتي كانت تضم طائفتين (طائفة القبارصة اليونانيين وطائفة القبارصة الأتراك). وتعقدت هذه ألازمة خلال سنتي (1963-1964) نظرا لإعلان الحكومة التركية التدخل العسكري في قبرص.
وتجددت تلك ألازمة ثانية سنة 1967 بسبب استئناف أعمال العنف بين الطائفتين المذكورتين. وأصبحت تلك ألازمة أكثر تعقيدا بسبب التطورات الأخيرة التي شهدتها قبرص منذ منتصف تموز 1974 وحتى 15 كانون الأول 1983، أي منذ الانقلاب العسكري اليوناني في جزيرة قبرص والإنزال العسكري التركي فيها وحتى إعلان قيام الجمهورية التركية لشمال قبرص دولة مستقلة.


Article
Political Developments in Algeria and Problem of Development (1999-2009)
التطورات السياسية في الجزائر وإشكالية التنمية (1999-2009)

Author: Kifah Abbas Ramadan Al-Hamadani . كفاح عباس رمضان الحمداني
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 26 Pages: 167-192
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The future of sustainable development in Algeria is not connected directly with mechanisms and indicators of good governance as much as it is connected first with mentality of ruling elite on one hand, and the extent of understanding of alphabets of opposing partisan work in particular on the other hand, on the base that the attempt of applying the mechanisms of good governance to activate the tracks of sustainable development depends the shoulders of ruling elite, but before materializing it in reality, there must be materializing thoughts of good governance and development in the mentality of ruling elite first of all.Thus, achieving comprehensive and balanced development in Algeria and materializing it on reality which pass first through changing the mentality of ruling elite and improving political performance of parties in general and opposition in particular, and then content of both two parties with mechanisms of good governance secondly.

أن مستقبل التنمية المستدامة في الجزائر ليس مرتبط ارتباطاً مباشرا بآليات ومؤشرات الحكم الراشد بقدر ما هو مرتبط أولاً بذهنية النخب الحاكمة من جهة، ومدى الفهم لأبجديات العمل الحزبي المعارض خاصة من جهة ثانية، على أساس أن محاولة تطبيق آليات الحكم الراشد في سبيل تفعيل مسارات التنمية المستدامة تقع المسؤولية الأولى على عاتق النخب الحاكمة، لكن قبل تجسيدها على أرض الواقع لابد من تجسيد أفكار الحكم الراشد والتنمية في أذهان النخب الحاكمة أولا وقبل كل شيء.وبالتالي فتحقيق التنمية الشاملة والمتوازنة في الجزائر وتجسيدها على أرض الواقع يمر أولا عبر تغيير ذهنية النخب الحاكمة وتحسين الأداء السياسي للأحزاب عامة والمعارضة خاصة، ثم مدى قناعة الطرفين بآليات الحكم الراشد ثانياً.


Article
European Security Developments
تطـورات الأمـن الأوروبـي

Author: Waleed Mahmood Ahmed وليد محمود احمد
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 30 Pages: 189-220
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The concept of European security witnessed variables mission that began since the Westphalia, which established a new concept in international relations was based on the sovereignty of States, and founded the balance of power, and played the European countries a key role in international security, when Europe was controlled by the balance of world powers until the outbreak of World War II, but global balance of power after the war moved from the European continent to the outside, and even became a European security, however, the two Soviet and American cold War period, and then took another twist on the European Security after the Cold War, representing the transition from the world when he was European security means security of international to the continental European security is no longer refers to international security, the concept of the sovereignty of States, founded by the Conference of Westphalia "thing" of the past. There is a paradox in European thought on this issue, after the First World War began to Europe is looking to get rid of its recent past based on the glorification of force and arms, but after the American hegemony, seems more nostalgic to look for defensive capabilities confirming their presence in the vision of twenty-first century.

شهد مفهوم الأمن الأوروبي متغيرات مهمة بدأت منذ مؤتمر ويستفاليا، الذي أسس لمفهوم جديد في العلاقات الدولية استند على سيادة الدول، وأسس لتوازن القوى، ولعبت الدول الأوروبية دورا أساسيا في الأمن الدولي عندما كانت أوروبا تتحكم بميزان القوى العالمية حتى اندلاع الحرب العالمية الثانية، غير أن ميزان القوى العالمية بعد هذه الحرب انتقل من القارة الأوروبية إلى خارجها، بل وأصبح الأمن الأوروبي بيد القوتين السوفييتية والأمريكية في فترة الحرب الباردة، ثم حدث تطور آخر على الأمن الأوروبي، بعد الحرب الباردة، تمثل بالانتقال من العالمية- حين كان الأمن الأوروبي يعني الأمن الدولي- إلى القارية، فلم يعد الأمن الأوروبي يشير إلى الأمن الدولي، وأصبح مفهوم سيادة الدول الذي أسسه مؤتمر ويستفاليا شيئا من الماضي. ثمة مفارقة في الفكر الأوروبي المتعلق بهذه المسالة، فبعد الحرب العالمية الأولى راحت أوروبا تبحث في التخلص من ماضيها القريب المستند على تمجيد القوة والسلاح، غير أنها وبعد الهيمنة الأمريكية، بدت أكثر حنينا للبحث عن قدرات دفاعية تؤكد فيـها وجـودها فـي أفق القرن الحادي والعشرين.


Article
Lights on the developments of the commercial arbitration rules of the International Chamber of Commerce in Paris, a comparative study
أضواء على تطورات قواعد التحكيم التجاري لغرفة التجارة الدولية في باريس دراسة مقارنة

Journal: TIKRIT UNIVERSITY JOURNAL FOR RIGHTS مجلة جامعة تكريت للحقوق ISSN: 25196138 Year: 2013 Volume: 5 Issue: 18 Pages: 331-359
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The International Chamber of Commerce in Paris of the most important arbitration centers Organizer (institutional) in the world through to keep pace Standing developments in the field of arbitration and the needs of the disputing parties when adopted arbitration system as a means to resolve their disputes, and has provided rules room for 2012 AD systems and new grounds and leaps important in its own different in a lot of judgments about the rules prior to 1998, and that this development is necessary to prosecute recent developments in this field fill any gap existing in the previous rules, and because the system of commercial arbitration is in the original way sophisticated always need to update rules between the period and the other

تعد غرفة التجارة الدولية في باريس من اهم مراكز التحكيم المنظم (المؤسسي) في العالم من خلال مواكبتها الدائمة للتطورات في ميدان التحكيم وحاجات الأطراف المتنازعة عند اعتمادها نظام التحكيم كوسيلة لحسم منازعاتها، ولقد قدمت قواعد الغرفة لعام 2012م نظما وأسسا جديدة وقفزات مهمة في نظامها الخاص يختلف في الكثير من أحكامها عن القواعد السابقة لعام 1998، وان هذا التطور ضروري لملاحقة المستجدات الحديثة في هذا الميدان وتجاوز اية ثغرة موجودة في القواعد السابقة، وذلك لان نظام التحكيم التجاري هو في الأصل وسيلة متطورة دائما ويحتاج لتحديث قواعده بين الفترة والأخرى.


Article
The interior developments of the soviet union 1918-1939
التطورات الداخلية في الاتحاد السوفييتي 1918 – 1939م

Loading...
Loading...
Abstract

The Soviet Union had a lot of events of internal political, economic and social during the period 1918-1939,the form of the political regime had changed, which ruled Tsarist Russia for a long time, and appeared new ideology was socialism that brought the concepts and principles of political, economic and social caused a radical change in Russian society and spread its effects to the rest of the regions of the world and the Soviet Union has become a major international power. And this research for the study of these developments and their impact on Soviet society in various field especially when it was not looking independent scientific study. The research found a number of conclusions to the most important success of the Russian Revolution and reform measures taken large, was the preparation of a new constitution in July 1918 as the text of the Constitution of the Soviet Union on Russia to be a socialist state, federal Soviet Republic.

شهد الاتحاد السوفييتي في المدة من 1918-1939 الكثير من الأحداث الداخلية السياسية والاقتصادية والاجتماعية، فقد تغير شكل النظام السياسي الذي حكم روسيا القيصرية حقبة طويلة، وظهرت آيديولوجيا جديدة تمثلت بالاشتراكية التي جاءت بمفاهيم ومبادئ سياسية واقتصادية واجتماعية، أحدثت تغيراً جذرياً في المجتمع الروسي وامتدت آثارها الى بقية مناطق العالم وأصبح الاتحاد السوفييتي قوة دولية كبرى، وجاء هذا البحث لدراسة تلك التطورات وانعكاساتها على المجتمع السوفييتي في المجالات المختلفة ولاسيّما أنها لم تُبحَثْ بدراسة علمية مستقلة. وقد توصل البحث الى جملة من الاستنتاجات أهمها نجاح الثورة الروسية واتخاذها إجراءات إصلاحية كبيرة، منها إعداد دستور جديد في تموز 1918 باسم دستور الاتحاد السوفييتي نص على أن تكون روسيا دولة اشتراكية فدرالية سوفييتية جمهورية.

Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (34)


Language

Arabic (21)

Arabic and English (9)

English (3)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (5)

2017 (3)

2016 (4)

2015 (2)

More...