research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Divine Justice Between God and Passionate Human Beings
العدالة الإلهية بين الخالق وبني البشر العاطفيين

Author: Rafid Sami Majeed رافد سامي مجيد
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2011 Issue: 17 Pages: 247-263
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Justice is the thing that man looks for in his life when wrong deeds are done and waste one's rights. To achieve justice, we are in need of some power that can control itself and never let feelings or something else affect its judgment as usually humans do .Humans can not be the power to execute justice in its perfection because they allow their personal feelings and emotions to have some influence on the judgment they are to take or execute ,and thus they will undergo the pressure of being humans with feelings and passion. So what is the power that can judge in the right way and then execute the judgment perfectly? God only can do it. God can never be affected by any feelings or passions in deciding justice and executing it because if He does ,He will become like humans which is something impossible to take place ever. God's decisions and judgments are so far away from any influence of any kind. However , God may use humans to be His weapon and device of executing His decisions .In this case, He chooses someone to be the weapon just to punish the wrong doer. This chosen person can be the wrong doer himself and thus he became the one who did the wrong thing and he is the one who will punish him as God decided that for him. This study examines the relationship between divine and human anger. The study discusses plays that feature explicitly divine or explicitly human acts of wrath. It engages two complicated amalgamations: human anger mediated through divine wrath and divine wrath conveyed through human agents.

العدالة هي ما يبحث عنه الإنسان إذا ما وقع فعل سئ أضاع الحق . ولتحقيق العدالة، فإننا بحاجة إلى قوة ما تستطيع التحكم بذاتها، ولا تسمح لانفعالاتها ومشاعرها الشخصية أن تؤثر في حكمها كما يفعل بنو البشر في الغالب. لا يمكن للبشر أن يصبحوا هم قوة تنفيذ العدالة في الصورة الاتم والأكمل، لأنهم يسمحون لمشاعرهم وعواطفهم أن يكون لها تأثير واضح على الحكم المراد اتخاذه أو تنفيذه، وبهذا يصبحون عرضة" للضغط المتولد من كونهم بشراً لهم مشاعر وأحاسيس . إذاً " ما هي القوة التي تحكم بشكل صحيح تماما" وتنفذ الحكم على أتم وجه؟ الخالق، هو الوحيد القادر على ذلك ,فهو سبحانه لا يتأثر بأي مشاعر أو عواطف عند إحقاق العدالة وتنفيذها، لأنه إذا ما سمح لذلك أن يحدث فانه سيصبح كخلقه من بني البشر، وهذا ما لا يمكن أن يحدث إطلاقا". إن القرارات التي يتخذها الخالق بعيدة كل البعد عن أي تأثير من أي نوع كان. ومع ذلك ,فان الخالق، قد يتخذ من البشر من يجعله أداة لتنفيذ قراراته. وفي مثل هذه الحالة يختار الخالق احدهم ليكون الأداة التي تعاقب المخطئين. وقد يحدث أن يكون الشخص هذا هو ذاته من أثم وفعل أمرا" سيئا" وبذلك يكون هو من سيعاقب نفسه بنفسه، وينفذ حكم الخالق على نفسه. تتفحص هذه الدراسة العلاقة بين الغضب الإلهي المقدس، وغضب بني البشر، وتناقش ذلك في المسرحيات التي توضح هذا الأمر جليا". إنها تناقش أمرين مختلطين ببعضهما : الغضب الإنساني المنفذ من خلال الغضب الإلهي, والغضب الإلهي المنفذ من خلال البشر كعناصر لتنفيذ هذا الغضب على العباد حينما يخطئون ليحاسبهم الخالق ويحق الحق


Article
Divine Justice Definition, its meaning, its divisions, the views of the speakers
العدل الإلهي تعريفه، معانيه ، أقسامه، آراء المتكلمين فيه

Author: Mouaid Mahmoud Hassan al-Mashhadani مؤيد محمود حسن المشهداني
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 4 Pages: 147-187
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

The definition of justice when linguists came to multiple meanings and correct view is integrity in the act put something in place which is comparable to the meaning of divine wisdom. The Justice when speakers came under multiple meanings of the justice in general that give each creature what he is willing to him, according to portability creature, and this sense correct to define the concept recipe divine justice because it gives justice means full complete, which is not tainted by lack of or injustice inflicted particular divine.The Justice is divided into multiple partitions is the (Justice formative), which includes assets before created any sense to give the creature while created what he is willing his completeness existential and the appropriate divine justice, (and Justice legislative) and is intended to justice in the legislation divine laws and the costs of enacting Allah for a person in the Quran, and (criminal justice) and specializes in the justice in the retribution and the expense between of creatures in the afterlife, according to their works in this life.

1.إن تعريف العدل عند اللغويين جاء لمعاني متعددة والراجح هو الاستقامة في الفعل بوضع الشيء في موضعه وهو مشابه لمعنى الحكمة الإلهية.2.إن العدل عند المتكلمين جاء وفق معان متعددة فالعدل بشكل عام بأنه إعطاء كل مخلوق ما هو مستعد له بحسب قابلية المخلوق ،وهذا المعنى الراجح لتعريف مفهوم صفة العدل الإلهي لأنه يعطي للعدل معناه التام الكامل الذي لا يشوبه نقص ولا ظلم يلحق بالذات الإلهية .3.إن العدل ينقسم إلى أقسام متعددة هي (العدل التكويني) وهو ما يشمل الموجودات قبل خلقها أي بمعنى إعطاء المخلوق حين خلقه ما هو مستعد له من الكمالات الوجودية وهذا مقتضى العدالة الإلهية،(والعدل التشريعي) ويقصد به العدالة في التشريع الإلهي من قوانين وتكاليف سنها الله للإنسان في القرآن الكريم،و(العدل الجزائي) ويختص بالعدالة في الجزاء والحساب بين الخلق في الآخرة بحسب أعمالهم في الحياة الدنيا

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2012 (1)

2011 (1)