research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Divine Justice Definition, its meaning, its divisions, the views of the speakers
العدل الإلهي تعريفه، معانيه ، أقسامه، آراء المتكلمين فيه

Author: Mouaid Mahmoud Hassan al-Mashhadani مؤيد محمود حسن المشهداني
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 4 Pages: 147-187
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

The definition of justice when linguists came to multiple meanings and correct view is integrity in the act put something in place which is comparable to the meaning of divine wisdom. The Justice when speakers came under multiple meanings of the justice in general that give each creature what he is willing to him, according to portability creature, and this sense correct to define the concept recipe divine justice because it gives justice means full complete, which is not tainted by lack of or injustice inflicted particular divine.The Justice is divided into multiple partitions is the (Justice formative), which includes assets before created any sense to give the creature while created what he is willing his completeness existential and the appropriate divine justice, (and Justice legislative) and is intended to justice in the legislation divine laws and the costs of enacting Allah for a person in the Quran, and (criminal justice) and specializes in the justice in the retribution and the expense between of creatures in the afterlife, according to their works in this life.

1.إن تعريف العدل عند اللغويين جاء لمعاني متعددة والراجح هو الاستقامة في الفعل بوضع الشيء في موضعه وهو مشابه لمعنى الحكمة الإلهية.2.إن العدل عند المتكلمين جاء وفق معان متعددة فالعدل بشكل عام بأنه إعطاء كل مخلوق ما هو مستعد له بحسب قابلية المخلوق ،وهذا المعنى الراجح لتعريف مفهوم صفة العدل الإلهي لأنه يعطي للعدل معناه التام الكامل الذي لا يشوبه نقص ولا ظلم يلحق بالذات الإلهية .3.إن العدل ينقسم إلى أقسام متعددة هي (العدل التكويني) وهو ما يشمل الموجودات قبل خلقها أي بمعنى إعطاء المخلوق حين خلقه ما هو مستعد له من الكمالات الوجودية وهذا مقتضى العدالة الإلهية،(والعدل التشريعي) ويقصد به العدالة في التشريع الإلهي من قوانين وتكاليف سنها الله للإنسان في القرآن الكريم،و(العدل الجزائي) ويختص بالعدالة في الجزاء والحساب بين الخلق في الآخرة بحسب أعمالهم في الحياة الدنيا

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2012 (1)