research centers


Search results: Found 31

Listing 1 - 10 of 31 << page
of 4
>>
Sort by

Article
Compensation for arbitrary divorce in Islamic Sharia law - a comparative study -
التعويض عن الطلاق التعسفي في الشريعة الإسلامية والقانون- دراسة مقارنة-

Author: shada mothefer شذى مظفر
Journal: Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق ISSN: 20752032 Year: 2009 Issue: 1 Pages: 166-194
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

We all know that there were strong links between law and Shara, and that the law is in the San believe the Koran, although the majority, that there is much difference between them, maintaining that the classification for each share they understand the rules governing the conduct of social relations emerging between members of the community, preserving the rights of all, And carry on the duties of social, and hand in that sense Shara on Syariah (Islamic) law of God is Tklevip take into account the provisions of the moral integrity of the relationship between the Creator and the creature deterrent myself, and the rule of law is the status, represents the will of the competent authority legislation, and the only purpose of the organization to find a suitable The ties imposed by the laws it; in every research scholar can not come to a conclusion that only through sound addressed by the Islamic Sharia laws. Given the importance of the issue of divorce, it came in the Al-Quran on behalf of divorce; The name also stems from the issue of control of the divorce, which is the main theme of this sura, and this shows that the divorce issues attached great importance to Islamic law, so she had discussed all matters relating to divorce Surat in full; resolution of the dispute between the parties of God to the satisfaction of both the right and gives it full. Given the high incidence of cases of arbitrary divorce, and the possibility that other cases, In order to achieve the intended goal, we have worked on the study in question comparative study because it is one of the greatest means of identifying concepts and Tgeeltha, according to a scientific plan to deal with in the first two chapters, including: a sense of arbitrariness and arbitrary divorce; And we have two: the system of compensation for divorce Olhaknahma and brought together the conclusion we have reached conclusions and proposals

يرتبط القانون والشرع الإسلامي بأواصر قوية ، وان القانون هو لسان القرآن رغم اعتقاد الأغلبية، أن هناك اختلافاً كبيراً بينهما،مستدلين على ذلك بالتصنيف المذكور لكل منهما،فهما يشتركان بأنهما قواعد سلوك اجتماعي تنظم العلاقات الناشئة بين أفراد المجتمع بما يحفظ الحقوق للجميع ،ويحمله على القيام بواجباته الإجتماعية،ويفترقان من حيث أن الشرع بمعناه الخاص(الشريعة الإسلامية) قانون الهي له أحكام تكليفية تراعي سلامة العلاقة المعنوية بين الخالق والمخلوق برادعٍ نفسيِ، أما قواعد القانون فهي وضعية، تمثل إرادة السلطة المختصة بالتشريع، وتقتصر غايتها على إيجاد تنظيم مناسب لعلائق عن طريق قوانين تفرضها عليه ؛ وفي كل الأبحاث المقارنة لا يمكن لأي باحث أن يخرج بنتيجة سليمةٍ إلا من خلال التطرق إلى ما وضعته الشريعة الإسلامية من قوانين خاصةً . ان علم الفقه الإسلامي من أشرف العلوم وأعظمها، إذ به يعرف الحلال من الحرام وبه تستقيم عادات الناس ومعاملاتهم، وقد جاءت نصوص شريعتنا كلية عامة، وذلك لأنها خاتمة الشرائع السماوية، وما يأتي من حوادث متجددة تحتاج إلى الإجتهاد في النصوص، وإن فهم الفقهاء للنصوص يختلف من فقيهٍ إلى فقيهٍ آخر، وقد نتج عن هذا الفهم إختلاف في كثير من المسائل الفقهية مما أدى إلى نشأة المذاهب الفقهية المختلفة ، وإن لكل مذهب من المذاهب أدلته وكتبه وإستقلاليته وتحقيقاً للهدف المقصود، فقد عملنا على دراسة موضوع البحث دراسةً مقارنةً لأنها من أعظم الوسائل لتحديد المفاهيم وتجليتها،وذلك وفقاً لخطة علمية مكونة من فصلين نتناول في الأول منها: في بيان مفهوم التعسف والطلاق التعسفي؛ وخصصنا الثاني :نظام التعويض عن الطلاق التعسفي ؛ وألحقناهما بخاتمة جمعنا فيها ما توصلنا إليه من نتائج ومقترحات


Article
Sentimental Divorce among Various Social Classes in the Iraqi Society
الطلاق العاطفي لدى شرائح اجتماعية مختلفة في المجتمع العراقي

Author: بشرى عناد مبارك /وفاء صبر نزال
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2015 Volume: 11 Issue: 63 Pages: 88-116
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with sentimental divorce among various social classes in the Iraqi society, thus the researchers labored to recognize the sentimental divorce phenomenon among various classes and ranks of the Iraqi society via identifying the most apparent negative sides that lead to sentimental divorce. The researchers set a questionnaire of (44) items in its final format which is applied on a sample of married males and females (employed, not employed) with a total number of (200) persons.The study aims at:1.Identifying the level of sentimental divorce within the sample of the study.2.Knowing the level of sentimental divorce among different statuses in the Iraqi society according to gender variable.3.Recognizing the level of sentimental divorce among various social ranks in the Iraqi society according to the work variable (employed, not employed).4.Identifying the level of sentimental divorce among numerous social classes in the Iraqi society according to the number of family members (less than three, four and more).The researchers concluded that the sentimental divorce phenomenon is more recurrent among working persons than with jobless persons. Therefore, the researchers recommend the following:1.Conducting seminars or cultural debates concerning the phenomenon of sentimental divorce and its effect on the society.2.Assisting working persons in solving their administrative and working problems so as not to negatively influence them and their families in turn.The researchers suggest the following:1.Setting a similar study on other social groups not dealt with in the present paper.

يهدف هذا البحث الى تعرف الطلاق العاطفي لدى شرائح اجتماعية مختلفة في المجتمع العراقي وذلك على وفق متغيرين الاول الجنس (ذكور- اناث) والاخر متغير العمل (موظفين – كسبة) اما المتغير الثالث عدد افراد الاسرة (اقل من ثلاثة افراد- اربعة فاكثر) , وقد تم استخدام ومعالجة بيانات البحث , ثم استخدام معادلة الاختبار التائي لعينة واحدة لعينتين مستقلتين , وقد تم التوصل الى عدد من النتائج , اهمها ان عينة الطلاق العاطفي كانت اكثر من الموظفين مقارنة بالكسبة , كما ان هذه النسبة ترتقع في الاسرة التي يزيد عدد افراد عن (4) فاكثر .وهدفت الدراسة إلى :1-تعرف مستوى الطلاق العاطفي لدى عينة البحث .2-تعرف مستوى الطلاق العاطفي لدى شرائح مختلفة من المجتمع العراقي على وفق متغير الجنس 3-تعرف مستوى الطلاق العاطفي لدى شرائح اجتماعية مختلفة من المجتمع العراقي على وفق متغير العمل ( موظفين – كسبة ) . 4-تعرف مستوى الطلاق العاطفي لدى شرائح اجتماعية مختلفة من المجتمع العراقي على وفق عدد افراد الأسرة ( اقل من ثلاثة أفراد – أربعة فأكثر). توصلت الباحثة إلى ان افراد عينة البحث من الموظفين والموظفات يتعرضون للطلاق العاطفي اكثر من غير العاملين ( الكسبة ) وتوصي الباحثتان بالاتي: 1-إقامة ندوات او حوارات ثقافية حول ظاهرة الطلاق العاطفي وتأثيرها في المجتمع .2-مساعدة الموظفين في حل مشاكلهم الإدارية والعملية لكي لا يؤثر سلبا عليهم وبالتالي على اسرهم . وتقترح الباحثتان بالاتي : 1-إجراء دراسة مماثلة على فئات اجتماعية اخرى لم يتناولها البحث الحالي.


Article
The concept of delegating to divorce wife A comparative study Between Islamic jurisprudence and the laws of personal status
مفهوم تفويض الطلاق إلى الزوجة (دراسة مقارنة بين الفقه الإسلامي وقوانين الأحوال الشخصية )

Author: Angham Mahmoud Shaker م.م. أنغام محمود شاكر
Journal: AL- Mouhakiq Al-Hilly Journal for legal and political science مجلة المحقق الحلي للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 20757220 23130377 Year: 2015 Volume: 7 Issue: 3 Pages: 587-622
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe pair owns divorce his wife when McCann Welcome to divorce , it is natural that those who have really owns of agency which has delegate pair of his wife in the divorce itself is called this of agency authorization Valtvweid is to have a pair of his wife 's right to divorce itself , and the mandate is all the word indicates it has been mentioned to him three words , a " micaceous yourself or choose yourself or your hand Amrak " It may also be an absolute mandate may be constrained by a time certain , or in addition to the future and the divorce judgment fact authorization may be revocable and may be irrevocable . For the surround aspects of this research, we found it appropriate to divide the research on the subject of delegated divorce to the wife on the three topics we dealt with in the First research the concept of delegated divorce to the wife and it distributed on two demands at first demand Pena meaning delegated divorce to the wife in the second requirement Frdhana which to guide the legality of the mandate of divorce to the wife while the second section Fbgesna the legal nature of the mandate to divorce the wife has dealt with this issue on two demands Aferdna first demand to the fact that the mandate of divorce to the wife and Pena in the second mandate formulas , and in the third section dedicated to the divorce judgment Buffer mandate We have reached a conclusion that we set the most important findings and recommendations derived from this research

ملخص البحثان الزوج يملك طلاق زوجته متى ماكان اهلاً لإيقاع الطلاق ، ومن الطبيعي ان من يملك حقاً يملك الانابة فيه فقد ينيب الزوج زوجته في طلاق نفسها فتسمى هذه الانابة تفويضاً فالتفويض هو ان يملك الزوج زوجته حق تطليق نفسها ، والتفويض يقع بكل لفظ يدل عليه وقد ذكروا له ثلاثة الفاظ وهي " طلقي نفسك او اختاري نفسك او امرك بيدك " كما قد يكون التفويض مطلقاً وقد يكون مقيداً بزمن معين او مضافاً الى المستقبل وحكم الطلاق الواقع بالتفويض قد يكون رجعياً وقد يكون بائناً . وللاحاطة بجوانب هذا البحث وجدنا من المناسب ان نقسم البحث في موضوع تفويض الطلاق الى الزوجة على ثلاثة مباحث تناولنا في المبحث الاول مفهوم تفويض الطلاق الى الزوجة وذلك بتوزيعه على مطلبين في المطلب الاول بينا معنى تفويض الطلاق الى الزوجة وفي المطلب الثاني فعرضنا فيه لدليل مشروعية تفويض الطلاق الى الزوجة ، اما المبحث الثاني فبحثنا فيه الطبيعة القانونية لتفويض الطلاق الى الزوجة وقد عالجنا هذا الموضوع على مطلبين افردنا المطلب الاول لحقيقة تفويض الطلاق الى الزوجة وبينا في الثاني صيغ التفويض ، وفي المبحث الثالث خصصناه لحكم الطلاق الواق بالتفويض . ووصلنا ذلك بخاتمة ثبتنا فيها اهم النتائج والتوصيات المستنبطة من هذا البحث.


Article
إيقاع الطلاق من جانب الزوجة دراسة سوسيو قانونية في مدينة الديوانية

Author: وسن حمودي حنيوي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 2 Pages: 417-443
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Divorce as a form of familial dissociation has occupied an important position in the issues of modern societies . For it has influential effect on the stability of the family and social building that women are considered the backbone of it . The Iraqi society like all societies ,is suffering today from the increase in the rates of divorce ,statistics show that women hold the big part in the issue of divorce. Women either go to court and ask for a lawyer to go through divorce or ask directly from their husbunds for divorce giving up all her rights . this makes women being the first to ask for divorce which was proved by the personal status courts . Beacuase of the danger of such phenomena this study tries to shed light on the reasons behind it through investigating and interviewing (125)divorced women in the city of Al- Dewniya the study is divided into two sections . the first section is concerned with the theoretical part which contains three chapter one deals with the definition, limitation and the problem of the study . The second chapter shows the right for women to ask for divorce throughout xhistory .The last chapter deals with the reasons behind the women asking for divorce. The second section deals with the practical side of the study Chapter one is all about the social research methodology while the second chapter is concerned with the analysis and discussion of the results that were obtained through the interview . Results of the study showed important facts concerning this very serious issue some of them are 1.there is a relation between early marriage and the increase in the rates of divorce among women who asked fmooor it less than age 18 .2.the effect of the family is not only on determining their daughters marriages but also their divorced . 3.the reasons behind women asking for divorce were a lot but the most prominent one 100% was the abuse wives witness by their husbands . then the husbands being reluctant to bay expenditure, also the husband practicing harmful behavior like drinking alcohol and drugs and marital cheating .4.Results also proved that wives asking for divorce in the courts had already tried a lot to settle out their problems trying to come to a compromise in a friendly way . Finally the study had some recommendations like a total review is very urgent for the personal status legislation especially laws concerning family abuse against wives , putting laws against early marriage ,putting laws against polygamy and increasing incomes of those who are poor.

احتل موضوع الطلاق كشكل من أشكال التفكّك الأسري جانباً كبيراً من اهتمام المجتمعات المعاصرة، لما له من تأثير على استقرار الاسرة والبناء الاجتماعي ، التي تشكّل المرأة اللبنة الأساسية فيه. والمجتمع العراقي كغيره من المجتمعات ، أصبح اليوم عرضة لازدياد معدلات الطلاق ، والجديد في الأمر وهو ما تسعى الدراسة الحالية إلى التحقق منه ، ما أشارت إليه الاحصاءات القضائية من تعاظم دور المرأة في إيقاع الطلاق ، حتى أصبح طلب إيقاع الطلاق من الزوجات حالة طبيعية تشهد بها الدعاوى المسجّلة في محاكم الاحوال الشخصية بشكل يؤشر ارتفاع نسبة إسهامات المرأة في ارتفاع معدلات الطلاق المسجلة في المجتمع العراقي . ومن هنا تكمن خطورة هذه الظاهرة التي تأمل الباحثة توضيح مظاهرها والتحقّق من اسبابها بمنظور سوسيوقانوني يتحرّى واقع الظاهرة ميدانياً من خلال عينة ضمّت (125) مطلقة في مدينة الديوانية . اشتمل البحث على فصلين تضمّن الفصل الأول في الاطار النظري ، وقد اشتمل على ثلاثة مباحث جاء في المبحث الأول التعريف بمشكلة البحث وأهميته وأهدافه ومفاهيمه ، وفي المبحث الثاني تم التطرّق وبشكل موجز عن حق المرأة في الطلاق عبر التأريخ ، وفي المبحث الثالث بيان الأسباب التي تدفع الزوجة إلى طلب التفريق القضائي أو الطلاق الخلعي . أما الفصل الثاني ، فقد اشتمل على الاطار الميداني للبحث ، ويقع في ثلاثة مباحث ، جاء خلال المبحث الاول التعريف بمنهجية البحث العلمي وفي المبحث الثاني عرض وتحليل ومناقشة بيانات البحث ، وتضمّن المبحث الثالث النتائج والتوصيات . التي يمكن أنْ تساهم في الحد من هذه المشكلة الاجتماعية الخطيرة على أمن المجتمع والأسرة .


Article
Arbitrary Divorce Between Legislation and Law
الطـلاق التعـسفي بين الشـريعة والقـانـون

Author: Majeed Ali Alubaidy مجيد علي العبيدي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2009 Volume: 1 Issue: 3 Pages: 1-68
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

For the sake of the continuity of life, and the survival of the human species, God has enacted marriage, in which men and women meet, and cooperate in building the family, it is the main nucleus of society. Laws menial, and human habits on them, set strong rules and solid foundations, to establish this structure please spiral and continue in a proper way, and Islamic law like other laws, confirmed the establishment of this structure, and laid the necessary foundations and sound for him, and called on its members to marry early, he said: (( O youth of those who were able to you, let him get married, it is more difficult for the eyes and fortified for the vagina, and who could not do the fast, it came to him)).    He also called for the choice of a good husband said : ((If you come from the satisfaction of his religion and created Vnkoh, only do not be strife in the ground and corruption)).    He said: ((women marry for four, for her money, and for her, and for her beauty, and her children, Vzvar same religion raised your hands)).The marital relationship in Islam is a holy relationship, based on piety and good cohabitationThe prophet says: ((Fear God in women, you took him faithfully God, and Tsthaljn Farjhm word of God, and that you should not set them brushing anyone hate him, if they declare Vdharbunha beating unjustly, and you have a living and cladding known)), but despite these The importance and seriousness of marriage, it may not be successful, it may betray eyesight and deceive the feeling in the choice of life partner, coupling may be based on the wrong choice… Vtqd days during the marital life of each other's satisfaction of the other character and creation, or may occur after marriage is beyond their management , Vkdr disturbed marital life, Vnqlb turn the basis of their entity to Mao Love is turned into hatred, harmony to misery, affection and tranquility to chaos, and it is not wise to force a party to accept the continuation of this fragile entity, which, day by day, exacerbates the problems that may lead them or one of them to criminal behavior or moral deviation. Divorce became necessary to resort to the nations, and approved by the heavenly laws, and adopted by positive laws.    And Islam approved divorce if marital life reached a dead end, and proceeded to him from the ethics and teachings that achieve the interest of the family and the nation in a way that is away from arbitrariness and injustice, and set conditions for him, and set limits, and imposed on the will of the husband so that he could not be considered a qualitative work On him whenever he wants and for whatever reason he wants.    The jurists agreed that a man has the right to divorce his wife, if he has a good reason to divorce, in order to end the marital life that is inevitable to end, because of misery, disagreement, bad ten, repulsion foul and other reasons that disturb the marital life    But granting this right to men is not to launch it, but necessarily restricts the extreme and the urgent need where the divorce and the solution of marital life is better than continuing.    Accordingly, a husband who divorces his wife without the utmost necessity or urgent need shall have committed a haraam act and may be abusive in the use of his right granted by God, and the material and moral harm to the wife who has been divorced should be compensated.    Whereas arbitrary and unjustifiable divorce is a serious social disease that leads to the destruction of homes, the rupture of families and the displacement of children, I would like to write a paper entitled "Compensation for arbitrary divorce between Sharia and the law", so that both men and women know what they are and what they should do. Such a divorce occurred, God forbid.    The research plan was considered to be an introduction, a preamble, two chapters and a conclusion.    The preamble included the meaning of divorce in terms of language, sharia and law and the extent of its legitimacy. The first chapter included three sections, the first section on the abuse of the right to Sharia and the law, and the second section on the origin of divorce is it permissible or urban? The third topic is the idea of ​​arbitrary divorce in law.    The second chapter also includes three topics, the first section on the legality of compensation and legal jurisprudence, the second section on the conditions of eligibility for compensation, and the third section on the proof of arbitrariness and how to estimate compensation.    The conclusion was dedicated to the results I reached, if I was injured, thanks to God and from him and his generosity, and that I made a mistake and myself and the devil, and God, the conciliator, which is my trust in him and entrusted him.

من اجل استمرار الحياة، وبقاء النوع الإنساني، شرع الله  الزواج، يجتمع فيه الرجل والمرأة، ويتعاونان على بناء الأسرة، فهي النواة الرئيسة للمجتمع، فكلما كانت الأسرة قوية مترابطة وأفرادها متفاهمون فيما بينهم، كان المجتمع قوياً ومتماسكاً ورصيناً، لذلك أخذت الشرائع السماوية، والقوانين الوضيعة، والعادات البشرية على عاتقها، وضع قواعد متينة واسس راسخة، لإقامة هذا البنيان رجاء دوامه واستمراره بطريقه سليمة، والشريعة الإسلامية كغيرها من الشرائع، أكدت على إقامة هذا البنيان، ووضعت الأسس اللازمة والسليمة له، فدعت أفرادها إلى الزواج المبكر، فقال  : (( يا معشر الشباب من استطاع منكم الباءة فليتزوج، فانه أغض للبصر وأحصن للفرج، ومن لم يستطع فعليه بالصوم، فانه له وجاء)) . كما دعا إلى اختيار الزوج الصالح فقال  : (( إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فأنْكِحوه، إلا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد كبير)) . وقال: (( تنكح المرأة لأربع، لمالها، ولحسبها، ولجمالها، ولدينها، فأظفر بذات الدين تربت يداك )) .والعلاقة الزوجية في الإسلام علاقة مقدسة، قائمة على التقوى والمعاشرة الحسنةويقول الرسول  : (( اتقوا الله في النساء، فإنكم أخذتموهن بأمانة الله، واستحللتم فروجهن بكلمة الله، وان لكم عليهن ألا يوطئهن فرشكم أحدا تكرهونه، فان فعلن فاضربوهن ضربا غير مبرح، ولهن عليكم رزقهن وكسوتهن بالمعروف )) ، ولكن على الرغم من هذه الأهمية والخطورة للزواج، فانه قد لا يحضى بالنجاح، فقد يخون البصر ويخدع الشعور في اختيار شريك الحياة، فالاقتران قد يُبنى على اختيار خاطئ … فتكشف الأيام أثناء الحياة الزوجية لكل منهما مالا يرتضيه الآخر من طباع وخلق، أو قد يطرأ بعد الزواج أمر خارج عن إدارتهما، فيكدر صفو الحياة الزوجية، فينقلب أساس كيانهما إلى معول هدام، فينقلب الحب إلى البغض، والوئام إلى الشقاء، والمودة والسكينة إلى الفوضى، وليس من الحكمة إرغام طرف على قبول استمرار هذا الكيان الهش، الذي يزيد يوما بعد يوم من تفاقم المشاكل التي قد تؤدي بهما أو بأحدهما إلى سلوك إجرامي أو انحراف خلقي، لهذا أصبح الطلاق أمراً ضروريا لجأت إليه الأمم، وأقرته الشرائع السماوية، وأخذت به القوانين الوضعية . والإسلام اقر الطلاق إذا وصلت الحياة الزوجية إلى طريق مسدود، وشرع له من الآداب والتعاليم التي تحقق مصلحة الأسرة والأمة بشكل يكون بعيدا عن التعسف والظلم، ووضع له شروطا، وحدد له حدودا، وفرض على إرادة الزوج قيودا بحيث لن يتمكن من أن يعتبره عملا كيفيا يقدم عليه متى شاء ولأي سبب أراد . وقد أجمع الفقهاء على أن من حق الرجل أن يطلق زوجته، إذا كان لديه سبب وجيه لإيقاع الطلاق، من اجل إنهاء الحياة الزوجية التي لامناص من إنهائها، بسبب الشقاء والخلاف وسوء العشرة وتنافر الطباع وغيرها من الأسباب التي تعكر صفو الحياة الزوجية ولكن منح هذا الحق للرجل ليس على إطلاقه، بل يقيد بالضرورة القصوى والحاجة الملحة التي يكون فيها الطلاق وحل الحياة الزوجية خير من استمرارها. وبناء على هذا فان الزوج الذي يطلق زوجته دون ضرورة قصوى أو حاجة ملحة فانه يكون قد ارتكب فعلا محرما ويكون قد تعسف في استعمال حقه الذي منحه الله  إياه، وألحق الأذى والضرر المادي والمعنوي بالزوجة التي وقع عليها الطلاق ينبغي ان تعوض عنه. ولما كان الطلاق التعسفي الذي ليس له ما يبرره مرضا اجتماعيا خطيرا يؤدي إلى خراب البيوت وتمزق الأسر وتشرد الأولاد وددت أن اكتب بحثا فيه تحت عنوان (( التعويض عن الطلاق التعسفي بين الشريعة والقانون ))، لكي يعرف كل من الرجل والمرأة ماله وما عليه فيما لو وقع مثل هذا الطلاق لا قدر الله . وقد ارتأيت أن تكون خطة البحث من مقدمة وتمهيد وفصلين وخاتمة. تضمن التمهيد معنى الطلاق لغة وشرعا وقانونا ومدى مشروعيته، وتضمن الفصل الأول ثلاثة مباحث، المبحث الأول عن إساءة استعمال الحق في الشريعة والقانون، والمبحث الثاني عن الأصل في الطلاق هل هو الإباحة أم الحضر؟ والمبحث الثالث عن فكرة الطلاق التعسفي في القانون . أما الفصل الثاني فقد تضمن ثلاثة مباحث أيضاً، المبحث الأول عن مشروعية التعويض فقها وقانونا، والمبحث الثاني عن شروط استحقاق التعويض، والمبحث الثالث عن إثبات التعسف وكيفية تقدير التعويض. أما الخاتمة فقد كانت مخصصة للنتائج التي توصلت إليها، فان أصبت فذلك بفضل الله ومنّه وكرمه، وان أخطأت فمن نفسي ومن الشيطان، والله الموفق، وهو حسبي عليه توكلت واليه أنيب.


Article
اتحاف البرايات بالوقوف على الطلاق بالبراءات للشيخ العالم العلامة عبد المعطي السملاوي الشافعي - دراسة وتحقيق

Author: أحمد عبيد جاسم
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2017 Volume: 9 Issue: 33 Pages: 243-290
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Manuscript (Ethaf Al-Barrayat Bilwoqof Ala Al-Talaq Bilbara'at by Sheikh Abdul Muti Al-Samlawi), In the doctrine of Imam Muhammad bin Idris al-Shafi'i, there are various doctrinal issues concerning divorce, which is a question and answer which is the method used in the scientific councils in which the Sheikh and his students gather around him and ask him and answer them. On: Introduction and study of the author's life, his writings and his death, then the study of the manuscript, then the text.

مخطوط (إتحاف البريات بالوقوف على الطلاق بالبراءات للشيخ عبد المعطي السماوي) على المذهب الإمام محمد بن إدريس الشافعي فيها مسائل فقهية متنوعة بخصوص الطلاق وهي عبارة عن سؤال وجواب هو الاسلوب المتبع في المجالس العلمية الذي يكون فيها الشيخ وطلابه يجتمعون حوله فيسألونه ويجيبهم وقد تضمنت هذه الدراسة على: مقدمة ودراسة المؤلف حياته ومؤلفاته ووفاته ثم دراسة المخطوط ثم النص محققا.


Article
Post-Divorce Experiences in Jordan: A Phenomenological Perspective

Authors: Mohammed Al-Hourani --- Husein M. Alothman
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 126 extension Pages: 31-52
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study analyzes the post-divorce experiences of a sample of 50 Jordanian divorced participants. Qualitative and exploratory results are similar to the results of other studies that were conducted in certain western cultures. Similar issues included modern reasons for exiting a marriage, men's experiences of losing children and women's poor financial circumstances. Despite changes in the structure and function of the Jordanian family, post-divorce experiences continue to be influenced by the major factors of a traditional gender culture regarding the traditional reasons to exit marriage, with women retaining custody of children when they do not remarry and failure to establish cooperative custody. In addition, the results of this study reveal that progressive changes in women's choices to exit their marriages to better themselves. The study also sheds light on the perception of violence against married women as a reason for exiting marriage and family support to minimize the negative effects of divorce on women with a concurrent realization of the stigmatization of society toward divorced women. Nevertheless, additional research on this topic is needed to significantly add to our understanding of these phenomena.

تحلل هذه الدراسة خبرات ما بعد الطلاق على عينة مؤلفة من 50 مطلق ومطلقة. تتشابه نتائج الدراسة الكيفية والاستطلاعية مع النتائج التي توصلت اليها الدراسات الاخرى في بعض الثقافات الغربية، كما تضمنت نتائج الدراسة قضايا مشابهة لأسباب الطلاق، خبرات المطلقين لفقدان الابناء، والظروف المالية الصعبة للنساء. وعلى الرغم من التغيرات في تركيب ووظيفة الأسرة الاردنية، فان خبرات ما بعد الطلاق استمرت لتتأثر بعوامل كلية للثقافة الجندرية التقليدية المتعلقة بالأسباب التقليدية للطلاق، واحتفاظ النساء بحضانة الأطفال حينما لا يتزوجن، والفشل في تحقيق حضانة تعاونية بين الزوجين بعد الطلاق. بالإضافة الى ذلك، تكشف نتائج الدراسة تغيرات تطورية في خيارات النساء للطلاق باعتباره تغيراً نحو الأفضل. كما القت الدراسة الضوء على تصور العنف ضد المرأة المتزوجة كسبب من أسباب الطلاق والدعم الأسري لخفض الأثار السلبية لطلاق النساء بالتزامن مع إدراك وصم المجتمع للنساء المطلقات . ومع ذلك، فان الحاجة ماسة لمزيد من البحث حول موضوع الدراسة لإضافة مزيد من الفهم لهذه الظواهر.


Article
Khula divorce judgment Or rescind
حكم الخلُع طلاق أو فسخ

Author: Ziad Saadi Fayad زياد سعدي فياض
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 8 Pages: 259-277
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

The dislocation is shot dowry Baynunah junior does not Vskha not revocable divorce because divorce was money which the wife made her money to own Asmtha and proceeded to God redemption for that, he said: (interpretation of the limits of God Iqima not stand them in Avcdt it ...)Had reactionary did not get the purpose for which began for him, because revocable divorce does not remove the king, as the husband take his wife as long as iddah did not get what it understood only that which removes a King irrevocable divorce.

إن الخُلع هو طلقة بائنة بينونة صغرى لا فسخاً ولا طلاقاً رجعياً لأن الخُلع كان بمال الزوجة وهي التي بذلت مالها لتملك عصمتها ولله تعالى شّرع الافتداء لذلك فقال: (فإن خفتم ألا يقيما حدود الله فلا جناح عليهما فيما افتدت به...) ولو كان رجعياً لم يحصل الغرض الذي شُرع من أجله، لأن الطلاق الرجعي لا يُزيل الملك، إذ للزوج أن يراجع زوجته ما دامت بالعدة فلم تحصل على مقصودها إلا بالذي يزيل الملك وهو الطلاق البائن.


Article
The impact of disease on the death of divorce A comparative study Between Islamic jurisprudence and the laws of personal status
اثـــر مــرض المـــوت علـى الطـــلاق (دراسة مقارنة بين الفقه الإسلامي وقوانين الأحوال الشخصية )

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe pair owns divorce his wife when McCann Welcome to divorce , it is natural that those who have really owns of agency which has delegate pair of his wife in the divorce itself is called this of agency authorization Valtvweid is to have a pair of his wife 's right to divorce itself , and the mandate is all the word indicates it has been mentioned to him three words , a " micaceous yourself or choose yourself or your hand Amrak " It may also be an absolute mandate may be constrained by a time certain , or in addition to the future and the divorce judgment fact authorization may be revocable and may be irrevocable. For the surround aspects of this research, we found it appropriate to divide the research on the subject of delegated divorce to the wife on the three topics we dealt with in the First research the concept of delegated divorce to the wife and it distributed on two demands at first demand Pena meaning delegated divorce to the wife in the second requirement Frdhana which to guide the legality of the mandate of divorce to the wife while the second section Fbgesna the legal nature of the mandate to divorce the wife has dealt with this issue on two demands Aferdna first demand to the fact that the mandate of divorce to the wife and Pena in the second mandate formulas , and in the third section dedicated to the divorce judgment Buffer mandate We have reached a conclusion that we set the most important findings and recommendations derived from this research .

ملخص البحثان الزوج يملك طلاق زوجته متى ماكان اهلاً لإيقاع الطلاق ، ومن الطبيعي ان من يملك حقاً يملك الانابة فيه فقد ينيب الزوج زوجته في طلاق نفسها فتسمى هذه الانابة تفويضاً فالتفويض هو ان يملك الزوج زوجته حق تطليق نفسها ، والتفويض يقع بكل لفظ يدل عليه وقد ذكروا له ثلاثة الفاظ وهي " طلقي نفسك او اختاري نفسك او امرك بيدك " كما قد يكون التفويض مطلقاً وقد يكون مقيداً بزمن معين او مضافاً الى المستقبل وحكم الطلاق الواقع بالتفويض قد يكون رجعياً وقد يكون بائناً . وللاحاطة بجوانب هذا البحث وجدنا من المناسب ان نقسم البحث في موضوع تفويض الطلاق الى الزوجة على ثلاثة مباحث تناولنا في المبحث الاول مفهوم تفويض الطلاق الى الزوجة وذلك بتوزيعه على مطلبين في المطلب الاول بينا معنى تفويض الطلاق الى الزوجة وفي المطلب الثاني فعرضنا فيه لدليل مشروعية تفويض الطلاق الى الزوجة ، اما المبحث الثاني فبحثنا فيه الطبيعة القانونية لتفويض الطلاق الى الزوجة وقد عالجنا هذا الموضوع على مطلبين افردنا المطلب الاول لحقيقة تفويض الطلاق الى الزوجة وبينا في الثاني صيغ التفويض ، وفي المبحث الثالث خصصناه لحكم الطلاق الواق بالتفويض . ووصلنا ذلك بخاتمة ثبتنا فيها اهم النتائج والتوصيات المستنبطة من هذا البحث


Article
Unfairness Imam Al-Hassan receives (marries and divorces too much: analytical study)
ظُلَامَاتُ الإمَامِ الحَسَنِ عَليّهِ السَلام (مِزوّاجٌ مِطْلَاقٌ – دِرَاسَةٌ تَحْلِيلِيَةٌ)

Loading...
Loading...
Abstract

Imam Al-Hassan Abin Ali (pbut) is one of the Imams that must be followed by people (this is mentioned in the book and Al-Sunna). But he has endured many accusations; one of them when he prays God calling "oh God who humulites the believers" but he is Imam for people. The historians of the Imams present stories about "marries and divorces too much "; many of them reject this accusation and consider it as a flaw and tendcy to women by him and this does suit his position that is why they judge it as a weak (inauthentic) accusation. Thus they attack those who claim so and accuse them of insulting the Imam. Therefoe, the two researchers work to collect the stories from different sources that can not be denied and present a new reading that suits his position.

الحسن بن علي عليه السلام إمام مفترض الطاعة في الكتاب والسنة. لكنه تحمل فنون الظلم، ومنها أن ينادى: يا مذّل المؤمنين، وهو عند الله إمامهم. وقد أورد جمهور المُحَدثِيّن الإماميّة روايات (مزواج مطلاق) فذهب كثير من الباحثين إلى رفضها وعدوا ذلك نقيصةً وميلاً منه للنساء بما لا يتناسم مع مكانته؛ فحكموا عليها بالضعف، فأساءوا لأعمدة الحديث من أصحاب المصنفات الذين أوردوها، بل؛ وكنتيجة لذلك جعلوهم في قفص الاتهام أنهم أساءوا لإمامهم المجتبى. فعمد الباحثان على جمع الروايات بألفاظها المختلفة ومن مصادرها المتعددة، ليثبتوا أن المضمون لا يمكن إنكاره، وأوردا قراءة جديدة تناسب ومكانته عليه السلام.

Listing 1 - 10 of 31 << page
of 4
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (31)


Language

Arabic (26)

Arabic and English (4)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (9)

2017 (4)

2016 (4)

2015 (2)

More...