research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Dramatic Composition function of the actor in the play
الوظيفة الدراماتورجية للمُمَثِل في العرض المسرحيِّ

Author: د. أحمد شريجي سدخان
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2018 Volume: 24 Issue: 100 / علمي Pages: 507-532
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The term "dramaturgy" was opened with the German dramatist and philosopher Gotthold Ephraim Lessing (1729-1781) to all of the elements of the theatrical play. It is no longer confined to the organizer of the theater repertoire, but rather the person who is responsible for determining the course of the ideological and aesthetic presentation. This openness contributed in defining the form of presentation as a vision, in a contrasting reading of the theatrical text, A projective reading on the theatrical performance society and culture. Dramaturgy work does not often go with the intentions of the original text, but carries the payloads of the ideological, political and social productive of its culture. Therefore, the carrier / intermediary actor must have the ability to write his own performance system, establishing a system and an imaginary state of the character he performs, and most importantly, the intense awareness of deconstructing the text of the author and the performance text, and then writing his own text through which he could simulate the social reality he/she lives, and achieve the structural intent of the verbal and visual display signs. Therefore, the researcher found the need to explore this subject of the dramaturgy, and the dramaturgy composition function of the actor, the research includes the following divisions:Methodological Framework: The research problem, its importance and the research objective and its limits.The Theoretical Framework: this includes the first two sections entitled (dramaturgism Dramaturgy from concept to function), and the second entitled (how the dramaturgy functions for a theater actor).The research procedures include the research methodology, research community, research sample and research tool, and then the analysis of the sample, which was represented by the experience of the actor Gijs Van Aschat, in the play Richard III. The researcher presents the results, the most important of which was (the opening of the term contributed to the development of the elements of theatrical play, and the dramaturgy function stimulates the actor's imagination, the latter being the most important source of the performance process, in addition to it imposing on the actor culture and knowledge, cultural text reference and ideological discourse). The researcher then developed a list of sources and research references, followed by an abstract of the research in English

انفتح مصطلح الدراماتورجية مع الألماني ليسنيغ على عناصر العرض المسرحي كافة، فلم يعد يقتصر على المنظم للربيتوار المسرحي ، بل الشخص الذي يتحمل تحديد مسار خطاب العرض الآديولوجي والجمالي، وساهم هذا الانفتاح بتحديد شكل العرض رؤيا ، على وفق قراءة مغايرة للنصِّ المسرحي، قراءة إسقاطية على مجتمع وثقافة العرض المسرحي، وفي اغلب الاحيان لايتفق العمل الدراماتورجي مع قصدية النص الأصلي ، بل يحمل حمولات ايديولوجية وسياسية واجتماعية الثقافة المنتجة. وعليه؛ لابد أن يكون الحامل/ الممثل الوسيط على قدرة في كتابة نظامه الأدائي الخاص، وإقامة نظام و وضع خياليٍّ للشخصية التي يمثلها، والأهم من كل ذلك، الوعي المتقد لتفكيك شفرات نص المؤلف، ونص العرض، ومن ثم كتابة نصه الخاص الذي عبره يستطيع محاكاة الواقع الاجتماعي الذي يعيش فيه، وتحقيق القصدية التركيبية لعلامات العرض اللفظية والبصرية. لذا وجد الباحث ضرورة البحث في موضوعة الدراماتورجية ، والوظيفة الدراماتورجية للممثل فجاء البحث متضمنًا التقسيمات الآتية:الإطار المنهجي: تضمن مشكلة البحث وأهميتها وهدف البحث وحدوده.الإطار النظري ضم مبحثين الأول بعنوان (الدراماتورجية من المفهوم إلى الوظيفة), والثاني بعنوان (آلية اشتغال الدراماتورجا عند الممثل المسرحي ).اما اجراءات البحث احتوت منهج البحث وعينة البحث واداة البحث ومن ثم تحليل العينة التي تمثلت بتجربة الممثل الدرماتورج Gijs Van Aschat ، في عرض مسرحية (رتشارد الثالث). ومن ثم عرض الباحث نتائج بحثه التي كان اهمها (ساهم انفتاح المصطلح بتطويرعناصر العرض المسرحي، وأن الوظيفية الدراماتورجية تحفز الممثل على الخيال، والأخير اهم مصادر العملية التمثيلية ، بالإضافة إلى انها تفرض على الممثل الثقافة والمعرفة ، ومرجعية النص الثقافية وخطابه الايديولوجي ). ومن ثم وضع الباحث قائمة بمصادر ومراجع بحثه, بعدها ملخص البحث باللغة الانكليزية

Keywords

Dramaturgy --- Actor


Article
Impact of the impression management strategies on posttraumatic stress disorder : Dramaturgy as a moderator Abstract
تأثير إستراتيجيات إدارة الانطباع في اضطراب ما بعد الصدمة: الدراماتورج متغيراً تفاعلياً دراسة ميدانية في شركة الحفر العراقية

Author: محمــد حســين منهــــل
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2016 Volume: 22 Issue: 90 Pages: 240-265
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This research was conducted to test the hypothesis (There is no significant moderating effect for Dramaturgy on the relationship between impression management strategies and PTSD), (45) employees in Iraqi drilling company (Basra province) were selected as a sample. Findings showed that the percentage (0.91%) of the employees who are exposed to accidents as a result of work suffer from post traumatic stress disorder, which negatively affects their organizational behavior, thereby, reducing future performance, findings also showed that the employment of impression management strategies will assist management to address PTSD among employees who are exposed to work-related accidents, and that the dramaturgy may played a moderating role enhances the impact of the independent variable (impression management strategies) in handling the dependent variable (PTSD).

أجري هذا البحث لاختبار الفرضية القائلة (لا يوجد تأثير تفاعلي (ملطف) ذو دلالة معنوية للدراماتورج على العلاقة بين إستراتيجيات إدارة الانطباع و اضطراب ما بعد الصدمة) ، جرى اختيار عينة من موظفي شركة الحفر العراقية في محافظة البصرة بلغت (45) موظفاً. بينت نتائج البحث أن نسبة (0.91%) من الموظفين الذين يتعرضون إلى حوادث من جراء العمل يعانون من اضطراب ما بعد الصدمة الذي يؤثر سلباً في سلوكهم التنظيمي مما يخفض من أداءهم المستقبلي ، كما بينت النتائج أن توظيف استراتيجيات إدارة الانطباع يمكن الإدارة من معالجة اضطراب ما بعد الصدمة لدى الموظفين ممن يتعرضون لحوادث العمل، وأن الدراماتورج يؤدي دوراً تفاعلياً ملطفاً يعزز من تأثير المتغير المستقل (إستراتيجيات إدارة الانطباع) في المتغير المعتمد (اضطراب ما بعد الصدمة).

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2016 (1)