research centers


Search results: Found 11

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Study And Analysis Of The Effectiveness Of Turkey's Economic Policies On Economic Diversification
دراسة وتحليل مدى فاعلية السياسات الاقتصادية لتركيا على التنويع الاقتصادي

Author: Salahuddin A M. Ameen(PhD) الدكتور صلاح الدين احمد محمد أمين
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: PISSN: 1609591X / EISSN: 2664276X Year: 2018 Volume: 37 Issue: 119 Pages: 161-178
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Turkish economy has witnessed a remarkable growth during the years (1973-2014). This growth was reflected in the economic, social and urban aspects of the economy. These plans were invested in the infrastructure projects and the development of human and economic resources. It is clear in the work to diversify the economic base and push the development process. Many of the main development goals, which are illustrated by macroeconomic indicators, have been achieved. The five-year development plans adopted since the first strategy of diversifying the economic base and not making the economy one-sided. In this context, Turkey has issued a number of policies, mechanisms and procedures to ensure the continued diversification of the economic resources structure by relying on policies that will achieve these objectives, and indicators of economic diversification of sources in Turkey.

شهد الاقتصاد التركي خلال المدة ما بين السنوات (1973 - 2014) نموا ملحوظا، وانعكس هذا النمو على نواحي الحياة الاقتصادية والاجتماعية والعمرانية جميعها، وقد رصدت لهذه الخطط مبالغ طائلة استثمرت في مشاريع البنية التحتية وتنمية الموارد البشرية والاقتصادية، وكان لتظافر جهود القطاعين العام والخاص أثره الواضح في العمل على تنويع القاعدة الاقتصادية ودفع عملية التنمية، وتم انجاز العديد من الأهداف التنموية الرئيسة التي توضحها المؤشرات الاقتصادية الكلية. وتبنت الخطط التنموية الخمسية منذ الاولى ستراتيجية تنويع القاعدة الاقتصادية وعدم جعل الاقتصاد أحادي الجانب، وفي هذ السياق أصدرت تركيا العديد من السياسات والآليات والاجراءات الكفيلة لضمان استمرار تنوع هيكل الموارد الاقتصادية، من خلال الاعتماد على السياسات التي من شأنها أن تحقق تلك الأهداف، ونستعرض فيما يأتي السياسات والموشرات للتنويع الاقتصادي لمصادر في تركيا.


Article
Economic diversification in Iraq in light of the requirements of the philosophy of free economy management
متطلبات التنويع الاقتصادي في العراق في ظل فلسفة إدارة الاقتصاد الحر

Loading...
Loading...
Abstract

The policy of economic diversification policies that guarantee the achievement of economic development, which requires overcoming the challenges and obstacles that stand in this policy , as well as followers of sound economic policy aims to redirect the economy and improve the efficiency of the effectiveness of the various economic sectors for the purpose of diversifying sources of income , and given what possessed Iraq's natural and human resources , has to be a way out of the start of the reform process and the establishment of real development , especially though the philosophy of management of the economy the current direction of the market economy, the basis of this vision must take the necessary measures to reduce dependence on the oil sector and diversifying sources of income , and these measures to maximize the role of the private sector for the purpose of implementation of reform policies , in addition to creating the investment climate conducive to attracting foreign investment they represent the main engine of economic growth in general, has seen Iraq after 2003 a new approach in the management philosophy of the economy, including new approaches to diversify the Iraqi economy in the light of the justifications and ingredients available in the economic environment and has taken several measures in this direction , it has emerged that the Iraqi economy is set to diversify in the light of new data , but it needs more time and determination to walk in this direction

تعد سياسة التنويع الاقتصادي من بين السياسات التي تسهم في تحقيق التنمية الاقتصادية, الأمر الذي يستلزم تذليل التحديات والعوائق التي تقف بوجها, وبما يؤدي إلى إعادة توجيه الاقتصاد وتحسين كفاءة فاعلية القطاعات الاقتصادية المختلفة بغية تنويع مصادر الدخل, ونظراً لما يمتلكه العراق من موارد طبيعية وبشرية متنوعة وكبيرة ، لابد من مخرج للبدء في عملية الإصلاح وقيام تنمية حقيقية، لاسيما وإن فلسفة أدارة الاقتصاد الحالية تسير باتجاه اقتصاد السوق التي تتيح فرصاً اكبر للمضي بهذه السياسة , وانطلاقاً من هذه الرؤية لابد من اتخاذ الإجراءات اللازمة لتقليص الاعتماد على قطاع النفط وتنويع مصادر الدخل , ومن بين هذه الإجراءات تنظيم دور القطاع الخاص لغرض المساهمة في تنفيذ سياسات الإصلاح, بالإضافة إلى تهيئة المناخ الاستثماري الملائم لاستقطاب الاستثمارات الأجنبية , وقد شهد العراق بعد عام 2003 توجهاً بهذا الاتجاه , اذ شملت التوجهات الجديدة تنويع الاقتصاد العراقي على ضوء المبررات والمقومات المتوفرة في البيئة الاقتصادية واتخذت العديد من الإجراءات بهذا الصدد وخاصة ماتضمنته الخطط التنموية بعد عام 2003 , وقد ظهر أن الاقتصاد العراقي مهيأ للتنويع على ضوء المعطيات الجديدة, إلا أن ذلك يحتاج إلى المزيد من الوقت والإصرار على السير بهذا الاتجاه


Article
The Economic effects of oil policy in Saudi Arabia
الآثار الاقتصادية للسياسة النفطية في المملكة العربية السعودية

Author: Naji Sari Fars ناجي ساري فارس
Journal: Gulf Economist الاقتصادي الخليجي ISSN: 18175880 Year: 2016 Volume: 32 Issue: 29 Pages: 188-213
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The political importance of oil stems from its role in shaping the economic policy in Saudi Arabia, as oil revenue is the main source that finance budget of the country and various economic sectors. Its impact, however, embodies in the Increase of level of GDP and per capita GDP in order to reach the basic goals of economic and social development. Moreover, this policy is a tool for achieving the economic goals. Saudi Arabia occupies ranked as a first producer of crude oil from among oil-producing countries. The hypothesis of study assumes that make a change in Saudi oil policy for economic diversification ought to be depended on successful oil policy that affect other economic sectors and reduce its dependence on oil revenues for financing its public budget. In spite of the high per capita income of Saudi Arabia, but it is still dependent on oil revenues to finance the public budget. Accordingly, Saudi Arabia is seeking to diversify its sources of income by raising non-oil revenues to reduce dependence on oil export.

تنبع أهمية السياسية النفطية من الدور الذي تلعبه في رسم السياسة الاقتصادية في السعودية, إذ تعتبر الإيرادات النفطية الممول الرئيسي لموازنة هذه الدولة, وتمويل القطاعات الاقتصادية المختلفة, وزيادة الناتج المحلي الإجمالي ورفع مستوى متوسط دخل الفرد فيها, من أجل الوصول إلى الأهداف الأساسية للتنمية الاقتصادية والاجتماعية. وتعد هذه السياسة أداة لتحقيق الأهداف والمصالح الاقتصادية. وتحتل السعودية المرتبة الأولى بإنتاج النفط الخام من بين الدول المنتجة للنفط. وقد تستند فرضية البحث إلى التغير في سياسة السعودية النفطية من أجل التنويع الاقتصادي, لذلك فإن اعتمادها على سياسة نفطية ناجحة, قد تؤثر إيجاباً على مختلف القطاعات الاقتصادية الأخرى, من أجل التقليل من اعتمادها على وارداتها النفطية في تمويل موازنتها العامة. وعلى الرغم من ارتفاع نصيب دخل الفرد السعودي, إلا إنها ما تزال معتمدة على الإيرادات النفطية في تمويل الموازنة العامة. لذا إن السعودية تسعى إلى تنويع مصادر الدخل من خلال رفع الإيرادات غير النفطية, للتقليل من الاعتماد على الواردات النفطية.


Article
The Role of the Iraqi Ports in the Economic Activity Case Study: The Port of Faw
الموانئ العراقية ودورها في النشاط الاقتصادي : دراسة حالة ميناء الفاو الكبير

Authors: Nabeel Jafar Abdlridha نبيل جعفر عبد الرضا --- Hussein Mohammed Haider Al - Jazaeri حسين حيدر محمد الجزائري
Journal: Gulf Economist الاقتصادي الخليجي ISSN: 18175880 Year: 2016 Volume: 32 Issue: 30 Pages: 112-145
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The Iraqi seaports are the main gate which the country overlooks to other countries of the world. It’s a direct port for foreign trade and international markets as well. These seaports imply many consequences which including all Iraqi economic sectors that contribute directly and indirectly on the current and future economic features. This research, however, aims to investigate the role of Iraqi seaports in activating the economic activities. And as a case study, the research will be focused on the Grand Seaport of Faw in order to reveal the most important potential economic effects resulted from operating the port studied.

تُعد الموانئ العراقية البوابة الوحيدة التي يطل عبرها العراق على العالم الخارجي, لأنها المنفذ المباشر لتجارته الخارجية مع السوق العالمية, وينطوي هذا المعنى على الكثير من الانعكاسات والتداعيات التي تمتد تأثيراتها لتشمل قطاعات الاقتصاد العراقي جميعها التي تسهم بشكل مباشر أو غير مباشر في رسم ملامحها الآنية والمستقبلية, من هنا يسعى البحث إلى الكشف عن دور الموانئ العراقية في تفعيل حركة النشاط الاقتصادي وتنشيطها, متخذاً من ميناء الفاو الكبير إنموذجاً يبين أهم التأثيرات الاقتصادية المحتملة ومردوداتها الاقتصادية في حال تشغيله. واستند البحث إلى الفرضية مفادها : إن السعي نحو الإنشاء ميناء الفاو الكبير يُعد خيار استراتيجي للعراق لتعزيز القدرة التنافسية للموانئ العراقية من جهة, ولتنويع مصادر الدخل في العراق من جهة أخرى .


Article
The Iraqi economy in light of the rent dominance and the requirements of economic diversification for the period (2003-2015)
الاقتصاد العراقي في ظل الهيمنة الريعية ومتطلبات التنويع الاقتصادي للمدة (2015-2003)

Authors: Musab Abdel - Thamer Hussein مصعب عبد العالي ثامر حسين --- : Salem Abdel-Hassan Risan سالم عبد الحسن رسن
Journal: Gulf Economist الاقتصادي الخليجي ISSN: 18175880 Year: 2017 Volume: 33 Issue: 34 Pages: 117-181
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The past decades of the Iraqi economy have proved that the dominance of the oil sector has not been reflected in positive results and no structural changes have taken place in its structure. The increasing reliance on this resource has made the Iraqi economy constantly subject to price fluctuations in world oil markets, which has reflected directly on Economic performance retraction and the exacerbation of the structural imbalances that create a state of economic instability. In fact, the dominance of this oil resource with this degree represents a defect in economic system administration ,therefore it is important to adopt an effective economic policies and strategies to diversify the sources of income and reform the structure of the economic sectors and change their infrastructure.

لقد أثبتت العقود الماضية من مسيرة الاقتصاد العراقي بأن هيمنة القطاع النفطي لم تنعكس بنتائج إيجابية ولم تحدث أي تغيرات هيكلية في بنيتهِ, وإنّ تزايد الاعتماد على هذا المورد جعل الاقتصاد العراقي يخضع بشكل مستمر لتقلبات الأسعار في أسواق النفط العالمية, ألامر الذي أنعكس بصورة مباشرة على تراجع الأداء الاقــتصادي وتفاقم ظاهرة الاختلالات الهيكلية التي تخلق حالة من عدم الاستقــــرار الاقتصــادي. والحقيقة أنّ هـيمنة استمرار هذا المورد النفطي بهذه الدرجة يُعّد خللاً في إدارة النظام الاقتصادي, لذلك تبرز الحاجة في المرحلة الحالية إلى ضرورة انتهاج سياسات واستراتيجيات اقتصادية فعالة واضحة المعالم لتنويع مصادر الدخل وإصلاح هيكل القطاعات الاقتصادية وتغيير بنيتها الأساسية.


Article
Ingredients Of Tourism Development And Its Impact In Achieving Economic Diversification In Iraq Religious Tourism Model
مقومات التنمية السياحية واثرها في تحقيق التنويع الاقتصادي في العراق (السياحة الدينية انموذجا )

Author: Shatha Salem Daly م. شذى سالم دلير
Journal: Iraqi Journal For Economic Sciences المجلة العراقية للعلوم الاقتصادية ISSN: 18128742 Year: 2019 Volume: 17 Issue: 62 Pages: 56-74
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Tourism is today one of the most developed industries in the world, having become one of the most important sectors in international trade, as this sector has become a productive sector of great importance that contributes to increasing national income, and a source of hard currencies as its revenues amounted to hundreds of billions of dollars, and the number of tourists reached hundreds millions, in addition to this the role of tourism in the development of private sector institutions and non-governmental organizations, after the expansion of the sectors and services concerned with them, and the enormous infrastructure required to support them such as (transportation, banks, financial institutions, advertising and advertising institutions ... etc.), which made this sector is a target for economic development programs.

تعد السياحة اليوم واحده من اكثر الصناعات نموًا في العالم، بعدما أصبحت من أهم القطاعات في التجارة الدولية، إذ اصبح هذا القطاع قطاعا انتاجيا ذات أهميةً كبيرةً يسهم في زيادة الدخل الوطني، ومصدرًا للعملات الصعبة إذ بلغت عائداته مئات المليارات من الدولارات، وبلغ اعداد السائحين مئات الملايين، فضلا عن ذلك دور السياحة في تنمية مؤسسات القطاع الخاص والمنظمات غير الحكومية، بعد اتساع نطاق القطاعات والخدمات المعنية بها، وضخامة البنى التحتية الأساسية المطلوبة لدعمها مثل (النقل، المصارف، المؤسسات المالية، مؤسسات الدعاية والاعلان...الخ) الامر الذي جعل من هذا القطاع هدفًا لتحقيق برامج التنمية الاقتصادية. ويمتلك العراق مقومات التنمية السياحية اذ يعد من اهم البلدان التي تتنوع فيه التضاريس فضلا عن امتلاكه حضارة عمرها الاف السنين والى جانب ذلك يحتوي العراق على اهم المراقد المقدسة للأنبياء والاولياء الصالحين والمنتشرة في جميع انحاء البلد الامر الذي يجعل العراق واحدا من اهم مناطق الجذب السياحي في حال تنمية هذا القطاع الرائد في عملية التنمية الاقتصادية والذي يمكن ان يكون موردا من اهم الموارد الاقتصادية للدولة الى جانب النفط الذي تشهد اسعاره تغيرا بين الحين والاخر.


Article
Iraqi Economy Between the Domination of the Rentier and the Possibility of Future Economic Diversification
الاقتصاد العراقي بين الهيمنة الريعية وإمكانية التنويع الاقتصادي المستقبلية

Authors: Haloub Kazem حالوب كاظم معلة --- Ali Mohamed Ahmed علي محمد أحمد
Journal: AL-MANSOUR JOURNAL مجلة المنصور ISSN: 18196489 Year: 2015 Issue: 24 Pages: 43-68
Publisher: Private Mansour college كلية المنصور الاهلية

Loading...
Loading...
Abstract

Iraq's economy is suffering from problematic imbalances and extensive internal and external reasons, , it is still the economy yield (unilateral) despite the availability of numerous and varied resources and the existence of good potential in it, and the diversification of the economy process and directed towards the direction that serves the economic development process is very important. attempts to processing imbalance in the Iraqi economy was incomplete and did not clear and accurate, too, as well as the lack of clarity in the development plans of economic sectors, which resulted in a waste of wealth and loss and the lack of significant growth and evolution over the past years. So it must adopt appropriate and effective strategy for the case of the Iraqi economy and basic sectors while providing an appropriate environment for it, in the introduction develop these plans and arrange the investment priorities and infrastructure, and diversify the Iraqi economy to ease the dependence on the oil sector and increase the contribution of other sectors. All this would lead to the achievement of economic and social development

يعاني الاقتصاد العراقي من إشكالات واختلالات واسعة لأسباب داخلية وخارجية فهو لايزال اقتصاد ريعي (احادي الجانب) بالرغم من توفر موارد عديدة ومتنوعة ووجود إمكانيات جيدة فيه، وان عملية تنويع هذا الاقتصاد وتوجيهه نحو الاتجاه الذي يخدم عملية التنمية الاقتصادية امر في غاية الأهمية. فمحاولات معالجة عدم التوازن في الاقتصاد العراقي جاءت ناقصة، ولم تكن واضحة ودقيقة ايضاً، وكذلك عدم وضوح في الخطط التنموية للقطاعات الاقتصادية، مما ترتب على ذلك تبديد للثروات وضياعها وعدم تحقيق نمو وتطور ملموس طيلة السنوات الماضية. لذلك يجب اعتماد استراتيجية ملائمة وفعالة لحالة الاقتصاد العراقي وقطاعاته الأساسية مع توفير البيئة المناسبة لذلك، وفي مقدمة هذه الخطط وضع وترتيب الأولويات الاستثمارية والبنى التحتية اللازمة، وتنويع الاقتصاد العراقي من اجل تخفيف الاعتماد على القطاع النفطي وزيادة مساهمة القطاعات الأخرى. كل ذلك من شأنه ان يؤدي الى تحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية.


Article
Economic diversification and its impact on economic growth in the United Arab Emirates with reference to Iraq for the period (2003-2017)
التنويع الاقتصادي وأثره على النمو الاقتصادي في الإمارات العربية المتحدة مع إشارة إلى العراق للمدة (2003-2017)

Loading...
Loading...
Abstract

The concept of economic diversification is one of the modern concepts that has emerged in the economic fields in recent times. Many studies pointed to the need to apply the policies of economic diversification, especially in the countries of the nature of rent, because it has a clear impact on the sustainability and stability of economic growth and makes the economy more solid in facing external shocks. This study aims to measure and analyze the impact of economic diversification on the economic growth of selected the Arab countries (the UAE and Iraq) for the period (2003–2017(. The economic diversification was expressed according to three indicators: (the contribution of economic activities to the gross domestic product, Ratio of oil and non-oil exports to total exports Public and private sector contribution to total fixed capital formation). The above indicators were analyzed in which and which the impact of both the second and third indicators on the GDP growth rate during the study period was measured based on the modern standard methods of analyzing and testing time series. After quantitative and standard analysis of the indicators above for each country, it was noted that the UAE economy is more diversified than the Iraqi economy, where the UAE has been able to reduce dependence on the oil sector significantly through the low rates of contribution to the GDP and lower crude oil exports compared to non-oil exports. The contribution rate of the private sector in the GDP was greater than the contribution of the public sector, but in Iraq the opposite occurs as the dependence on the oil sector is still large according to all indicators studied. The study recommends the need to exploit the Iraqi oil revenues in the revitalization of other sectors, in order to diversify exports, diversify sources of income, and raise economic growth rates, and not to rely on the oil resource, as it is subject to continuous changes according to foreign policies.

يعتبر مفهوم التنويع الاقتصادي احد من المفاهيم الحديثة التي ظهرت على الساحة الاقتصادية في الآونة الاخيرة، واشارت العديد من الدراسات الى ضرورة تطبيق سياسات التنويع الاقتصادي وبالأخص في البلدان ذات الطابع الريعي، لما له من اثر واضح في ديمومة النمو الاقتصادي واستقراره، وجعل الاقتصاد اكثر صلابة في مواجهة الصدمات الخارجية.تهدف هذه الدراسة إلى قياس وتحليل أثر التنويع الاقتصادي في النمو الاقتصادي للإمارات العربية المتحدة مع اشارة الى العراق للمدة (2003- 2017)، وتم التعبير عن التنويع الاقتصادي وفق ثلاث مؤشرات وهي: (مساهمة الانشطة الاقتصادية في الناتج المحلي الاجمالي، نسبة الصادرات النفطية وغير النفطية الى اجمالي الصادرات، نسب مساهمة القطاعين العام والخاص في اجمالي تكوين رأس المال الثابت)، وبعد التحليل الكمي والقياسي للمؤشرات اعلاه لكل بلد على حده، تبين ان الاقتصاد الإماراتي اكثر تنوعاً من الاقتصاد العراقي، حيث استطاعت الإمارات تقليل الاعتماد على القطاع النفطي بشكل كبير من خلال انخفاض نسب مساهمته في الناتج المحلي وانخفاض صادرات النفط الخام مقارنة بالصادرات غير النفطية، كما ان نسب مساهمة القطاع الخاص في الناتج المحلي كانت اكبر من مساهمة القطاع العام، اما في العراق فيحدث العكس اذ لا يزال الاعتماد على القطاع النفطي بشكل كبير وفق جميع المؤشرات المدروسة، وأوصت الدراسة بضرورة استغلال العائدات النفطية العراقية في تنشيط القطاعات الأخرى، من اجل تنويع الصادرات، وتنويع مصادر الدخل، ورفع معدلات النمو الاقتصادي، وعدم الاعتماد على مورد النفط، باعتباره معرض لتغيرات مستمرة تبعاً للسياسات الخارجية.


Article
Economic diversification in Iraq (Between the challenges of the present and the potential of the future
التنويع الاقتصادي في العراق بين تحديات الحاضر وامكانات المستقبل

Author: Haider Talib Musa حيدر طالب موسى
Journal: Muthanna Journal of Administrative and Economic Sciences مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 14192226 53862572 Year: 2020 Volume: 10 Issue: 1 Pages: 100-117
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The follower for marching of the Iraqi economy believes that its economic and even political stages, which we refer to here, as they played the most prominent role in the formulation of economic policies, have made it as a rentier economy with excellence in spite of the abundance of human and material resources. Despite this abundance, no serious efforts based on scientific basis’s to escape the rentier trap, but in fact the efforts were in essence represent a political approach with an economic nature. The economic policy makers did not adopt a correct approach based on investing high oil surpluses, but on the contrary the public budgets of the Iraqi state is built based on the international oil price. This has reflected the economic growth rates, which despite that have achieved high positive numbers in some years (especially after 2003), but we can consider it as a digital growth that does not reflect the diversity of national income sources or more precisely the real growth in the productivity of different sectors of the national economy . This study shows the continuity of the distortions and chronic imbalances in the structure of the Iraqi economy and the inability to support the growth and development and achieve sustainability

أن المتتبع لمسيرة الاقتصاد العراقي يرى بأن مراحله الاقتصادية وحتى السياسية والتي نشير لها هنا كونها لعبت الدور الابرز في رسم السياسات الاقتصادية قد جعلته أقتصاداً ريعياً بامتياز على الرغم من وفرة الموارد البشرية والمادية ، ,وعلى الرغم من هذه الوفرة الأ انه لم تبذل جهود جدية مبنية على أسس علمية للهروب من الفخ الريعي بل كانت الجهود تمثل في جوهرها منهجاً سياسياً ذو صبغة أقتصادية ، بحيث لم يتبنى القائمين على السياسة الاقتصادية منهجاً صحيحاً يقوم على استثمار الفوائض النفطية العالية ، بل بالعكس من ذلك أصبحت تبنى الموازنات العامة للدولة العراقية على أساس سعر النفط العالمي مما أنعكس على معدلات النمو الاقتصادي والتي على الرغم من كونها حققت أرقاماً أيجابية عالية في بعض السنوات( خصوصاً بعد2003 ) ألا أننا يمكن أن نعده نمواً رقمياً لا يعكس حالة تنوع مصادر الدخل القومي أو بصورة أدق نمواً حقيقياً في أنتاجية مختلف قطاعات الاقتصاد الوطني ، وجاءت هذه الدراسة لتوضح أستمرارية التشوهات والاختلالات المزمنة في بنية الاقتصاد العراقي والعجز عن دعم عمليتي النمو والتنمية وتحقيق الاستدامة فيهما.


Article
الحياة الاقتصادية في اليمن من خلال المصنفات الجغرافية خلال القرون الرابع والخامس والسادس الهجري/ العاشر والحادي عشر والثاني عشر الميلادي (الزراعة انموذجاً)

Authors: عطا سلمان جاسم --- مصطفى شاكر حميد الخيكاني
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 5 Pages: 301-311
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This study is an important attempt to understand the economic life in Yemen through the geographical works during the fourth, fifth and sixth centuries AH, may explain during this period the task of methods to improve agricultural production and benefit from it, and the importance of the subject to shed light on agriculture in Yemen Through geographical works in particular on the grounds that agriculture is the source of wealth in some peoples.In this study, we have considered a series of questions that will be a major basis for explaining the problem of research and the mechanism of solving it., If he has taken up agriculture, what is the size of that in their works? And what is the nature of that?, and are some of them in detail more and more accurate than others, or transfer some of each other? These questions are raised in order to obtain answers that satisfy the reader and serve as a starting point for solving the problem of research. Efforts were made to find acceptable answers.

ان هذه الدراسة محاولة مهمة لفهم الحياة الاقتصادية في اليمن من خلال المصنفات الجغرافية في القرن الرابع والخامس والسادس الهجري, قد توضح في هذه المدة المهمة الاساليب المتبعة في تحسين الانتاج الزراعي والاستفادة منه, وتعود اهمية الموضوع على القاء الضوء على الزراعة في اليمن من خلال المصنفات الجغرافية بشكلٍ خاص كون الزراعة عماد الثروة لدى بعض الشعوب.وقد ارتأينا من خلال الدراسة عرض مجموعة من الاسئلة تكون مرتكزاً رئيسياً لبيان مشكلة البحث والية حلها, منها هل تناول اصحاب المصنفات الجغرافية الزراعة في مصنفاتهم؟, وما حجم الزراعة في مصنفاتهم؟ وما طبيعة ذلك؟, وهل انفرد بعضهم في تفاصيل اكثر وادق من غيره, ام نقل بعضهم من البعض الاخر؟ هذا الاسئلة تعرض بقصد الحصول على اجابات تنال رضا القارئ وتكون منطلقاً لحل اشكالية البحث, وبذلت جهود بقصد ايجاد اجابات مقبولة .

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (11)


Language

Arabic (6)

Arabic and English (4)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (3)

2018 (1)

2017 (1)

2016 (3)

More...