research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Evaluating financial performance in Islamic banks Applied Study on the Islamic Elaf Bank in Iraq
تقيم الأداء المالي في المصارف الإسلامية دراسة تطبيقية على مصرف إيلاف الإسلامي في العراق

Author: Samira Fawzi Shehab سميرة فوزي شهاب
Journal: Tikrit Journal For Administration & Economics Sciences مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 18131719 Year: 2019 Volume: 15 Issue: 45 Part 1 Pages: 1-15
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

This research focuses on evaluating the performance of Islamic banks through profitability, liquidity and solvency ratios, which reveal the relationship between the figures appearing in the financial statements. The just figures in the financial statements may not reflect the true financial position, so analysis of these lists is required to find the relationship between the figures. The importance of this study is the importance of analysis by the ratios of profitability, liquidity and solvency. It is one of the most widely used methods of evaluating the bank's financial performance. As indicators of what the bank achieved through comparison to see the financial situation during the study periods. The research aims at theoretical framing of banking applications and conducting financial performance evaluation of the bank (Elaf Islamic) through the ratios. Several conclusions were reached, the most important of which was the decrease in the volume of investments by Iraqi Islamic banks due to fear of the situation in Iraq. The research reached a number of proposals, the most important of which were openness to the outside world.

أهتم هذا البحث بتسليط الضوء على تقييم أداء المصارف الإسلامية من خلال نسب الربحية والسيولة وملاءة رأس المال التي تكشف العلاقة الموجودة بين الأرقام التي تظهر في القوائم المالية، فالأرقام المجردة في القوائم المالية قد لا تعكس حقيقية المركز المالي، لذا يتطلب تحليل هذه القوائم لإيجاد العلاقة بين الأرقام. وتأتي أهمية البحث من أهمية التحليل بواسطة نسب (الربحية والسيولة وملاءة رأس المال) وهي من أكثر الوسائل المستخدمة في تقييم الأداء المالي للمصرف، لكونها مؤشرات لما حققه المصرف من خلال المقارنة لمعرفة الوضع المالي خلال فترات الدراسة. ويهدف البحث إلى تأطير نظري للتطبيقات المصرفية وإجراء تقييم الأداء المالي للمصرف عينة البحث (إيلاف الإسلامي) من خلال النسب. وتم التوصل إلى استنتاجات عديدة كان من أهمها انخفاض حجم الاستثمارات لدى المصارف الإسلامية العراقية بسبب التخوف من الأوضاع التي يعيشها العراق. وتوصل البحث إلى مجموعة من المقترحات كان من أهمها الانفتاح إلى العالم الخارجي.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)