research centers


Search results: Found 5

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Article
The EXCLUSION CLAUSEOF CONTRCATUAL LIABILITY UNDER BOTH THE ENGLISH AND IRAQI LAW
شرط الإعفاء من المسؤولية العقدية في القانونين الانكليزي و العراقي

Authors: رؤى عبد الستار صالح --- Kadhim Kareem .كاظم كريم علي
Journal: journal of legal sciences مجلة العلوم القانونية ISSN: 2070027X , 2663581X Year: 2017 Volume: 32 Issue: 1 Pages: ج1 - 257-286
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Under Iraqi law and English law, the rules of contractual liability are not of public order. As a resul, the parties of contract can agree to amend these rules by including the contract an exclusion clause of contractual liability in favor of one of contractors in specific cases. Such this clause often involves a balancing of the competing interests of consumer protection and freedom of contract.The exclustion of contractual liability, under the Iraqi law and English law, can be totally or limited. However, the conditions of validity of exclusion clauses of contractual liability are not identical under the Iraqi law and English Law.

إن قواعد المسؤولية العقدية بموجب القانون العراقي والقانون الإنكليزيليست من النظام العام،ونتيجة لذلك، يمكن لأطراف العقد الاتفاق على تعديل هذه القواعد بما في ذلك أن يضعوا شرطاً للإعفاء من هذه المسؤولية لصالح أحد المتعاقدين،وبما يحقق التوازن بين المصالح المتعارضة المتمثلة بحماية المستهلك من جهة وحرية التعاقد من جهة أخرى.وان الإعفاء من المسؤولية العقدية، وفقا للقانون العراقي والقانون الإنكليزي، يمكن أن يكون كليا، وذلك بالإعفاء منها تماماً، أو يقتصر هذا الشرط على التخفيف من المسؤولية فحسب، ومع ذلك فإن شرط الاعفاء من المسؤولية العقدية ليس مطلقاً، بل ترد عليه قيود معينة تختلف في القانون العراقي عنها في القانون الانكليزي.


Article
Exemption for linguists and Usulis
الاستثناء عند اللغويين والأصوليين

Author: FadhilKamil Al-Musawy فاضل كامل الموسوي
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2017 Volume: ج2 Issue: 31 Pages: 365-388
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah, peace and blessings be the best all the people Mohammed Secretary and Haddat right and the leaders of all creatures and after:Looks at the knowledge of the language being one of the terms of the diligent worker with assets of Islamic jurisprudence to ete necessary to know the holy book of God, which is the first source of Islamic law, which touches the daily conduct practical for every Muslim such as prayer, fasting, transactions, etc., it is known that worships rely on verbal text and acts and statements and approve the infallible up to taxpayers by speech inaudible or illegible after the era of the infallible; and if so, must know the Arab speech styles; because the Koran was revealed. It is the manner of allocation methods and means some of what covered the speech with being compared with his output falls within the style allocation among other types, including its relevant wording of Commons, such as the condition and character and purpose exception including Mainvsal for the term of Commons such as mental and auditory, when a speech exception is devoted to the language, which will be the area of research, God Almighty. Find the three sections was taking exception to the first part, and idiomatically definition language when linguists and fundamentalists when it reported the views of some linguists and fundamentalists. The second section, entitled exception to the Staff stated inter exception clause exception vacuum, and the types of exception, the terms of the exception. The third Almiges was titled Placements in exception ensures the exception of the number and the exception of a few sentences, and finally was the finale, which contained the most important findings. Alla ask the Almighty to reconcile

الحمد لله ربِّ العالمين والصلاة والسلام على افضل الخلق اجمعين محمد وآله الطيبين الطاهرين سفن النجاة والشفعاء (يوم لاينفع مال ولابنون). في ختام البحث أسأل الله تعالى أن بغفر لي كلَّ زلة ٍ وخطأ ورد فيه وأن يسددني بالقول والعمل, وادناه اهم النتائج التي وصل اليها البحث:1.الاستثناء عند الأصوليين اعمُّ واشمل منه عند اللغويين, إذ اكتفى اللغويون بذكر انواعه بشكل عام وحالاته الاعرابية دون دلالاتها . 2.كان للاصوليين جهدٌ كبير في توضيح دلالات الاستثناء الدقيقة لما لها من اثار على الاحكام الشرعية ودقتها .3.لم يدرس الاصوليون الاستثناء المنقطع ضمن موضوع الاسنثناء , بلْ عدّوه من اساليب التخصيص وليس من اسلوب الاستثناء كما فعل اللغويون الذي عدّوه من اسلوب الاستثناء .4.الاستثناء من غير الجنس اخذ حيزاً واسعاً من اهتمام الاصوليين , لكنَّ اللغويين مرّوا به عجالى واهتموا باعرابه فقط دون دلالته الا النزر اليسير من الاشارات والتي ظهرت عند المتأخرين منهم ولم يذكره المتقدمون .5.درس اللغويون الاستثناء ضمن المنصوبات ودرسه الاصوليون ضمن التخصيص وبين الامرين فرق كبير لما للدلالة من اثر باعتبارها المعنى المُراد .6.اطال الاصوليون النظر في موضوع الاتصال وصرفوا من الوقت ما لايستوجبه الامر , علماً انه متوقف على الاستثاء بالمشية الالهية كما ذُكر , وهو بعيد عن الاستثناء , وقد اعتمدوا على حديث لابن عباس هم رجعوا وفندوه واثاروا حوله الريبة وعدم الصدق .7.الاستثناء من متعدد اختلفوا في عودته الى الجميع أو إلى الاخير واطالوا البحث , والحقيقة هي العوده الى الجميع مالم يكن هناك قرينة تصرفه عن ذلك .


Article
Value added tax and its technical organization Lebanon Case Study
ضريبة القيمة المضافة مفهومها و تنظيمها الفني ( لبنان حالة دراسية )

Authors: زيد كريم الشافعي --- عماد محمد علي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2018 Volume: 24 Issue: 105 Pages: 368-387
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Value Added Tax (VAT) is one of the most important types of indirect taxes because of its advantages in achieving financial, economic and financial objectives. The introduction of VAT is part of the reform of the structure of the Lebanese public tax system aimed at reducing the fiscal deficit and resulting inflation, which still lacks a general consumption tax. There is also an urgent need to increase treasury revenues , Because of its broad tax base, as it imposes on the consumption of locally produced and imported goods, in addition to the role played by this tax in support of the local product Therefore, this research focused on the definition and definition of value added tax and its financial, economic and social effects, as well as its strengths and weaknesses. The research, through its problem, emphasized the lack of studies that dealt with value added tax because of its global importance through its tax revenues To protect the local product and to deal with VAT in Lebanon to prove its hypothesis that the value of VAT is both financial and economic. Lebanon is also one of the developing countries to which Iraq belongs. It is possible, through the technical regulation of value added tax in Lebanon, Benefit from it when studying the possibility of applying this tax in Iraq.

المستخلص تُعد ضريبة القيمة المضافة احدى أهم انواع الضرائب غير المباشرة لما لها من مميزات تساعد على تحقيق الاهداف المالية والاقتصادية والاجتماعية, إذ يُمكن من خلال تطبيق ضريبة القيمة المضافة زيادة الايرادات الضريبة فضلاً عن حماية المنتوج المحلي. يأتي تطبيق ضريبة القيمة المضافة في إطار اصلاح هيكلية النظام الضريبي اللبناني العام الرامي الى تخفيض العجز المالي والتضخم الناتج عنها، والذي لا يزال يفتقر الى ضريبة عامة على الاستهلاك, كما ان هناك حاجة ماسة لزيادة ايرادات الخزينة التي سوف تؤمن ضريبة القيمة المضافة جزءا كبيرا منها نظرا لأوعيتها الضريبية الواسعة, اذ انها تفرض على استهلاك السلع المنتجة محليا وتلك المستوردة على حد سواء, بالإضافة إلى الدور التي تلعبه هذه الضريبة في دعم المنتوج المحلي. لذا كان هذا البحث منصبا على بيان وتعريف ضريبة القيمة المضافة وأثارها المالية والاقتصادية والاجتماعية, كما بين نقاط القوة والضعف فيها, إذ اكد البحث من خلال مشكلته قلة الدراسات التي تناولت ضريبة القيمة المضافة لما لها من اهمية عالمية من خلال ما تقدمه من ايراد ضريبي وما تساهم به من حماية المنتوج المحلي, و تناول ضريبة القيمة المضافة في لبنان لإثبات فرضيته التي تنص على اهمية ضريبة القيمة المضافة من الناحية المالية والاقتصادية وكذلك تعتبر لبنان من الدول النامية التي ينتمي لها العراق و يمكن من خلال بيان التنظيم الفني لضريبة القيمة المضافة في لبنان الاستفادة منه عند دراسة امكانية تطبيق هذه الضريبة في العراق.


Article
Legal regulation of the offer of compulsory purchase (A comparative study)
التنظيم القانوني لعرض الشراء الإجباري (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

A compulsory purchase offer is a offer made by a natural or legal person after he has acquired the majority of the shares of a certain company. A purchase offer is required for the company to acquire the remaining shares. The purpose of this obligation is to protect the remaining minority shareholders in the company to facilitate the sale of their shares and exit from the company instead of remaining in them and to comply with the decisions of the majority, as well as to allow those who acquired the majority of the shares of the company to complete control and acquisition of the remaining shares. The law shall specify the percentage of shares required to make the compulsory offer and the price of such offer and the period during which it must be submitted. Therefore, whoever contravenes these provisions is subject to a legal sanction, and in any case the compulsory offer is under the supervision and supervision of the General Authority in the stock market .

إن عرض الشراء الإجباري هو العرض الذي يقدمه الشخص طبيعي كان أم معنوي بعد أن استحوذ على أغلبية أسهم شركة معينة، حيث يلزم بتقديم عرض شراء لهذه الشركة لغرض الاستحواذ على الأسهم المتبقية فيها. وإن الغاية من هذا الإلزام والإجبار هو لحماية المساهمين الأقلية المتبقين في الشركة لتسهيل بيع أسهمهم والخروج من الشركة بدلاً من بقائهم فيها والرضوخ لقرارات الأغلبية، فضلاً عن السماح لمن استحوذ على أغلبية أسهم الشركة من إكمال سيطرته عليها والاستحواذ على الأسهم المتبقية. ويحدد بنص القانون نسبة الأسهم الموجبة لتقديم العرض الإجباري وسعر هذا العرض والمدة التي يجب أن يقدم خلالها، لذا فإن من يخالف هذه الأحكام يتعرض لجزاء قانوني، وفي كل الأحول إن العرض الإجباري يتم تحت رقابة وإشراف الهيئة العامة في سوق الأوراق المالية.


Article
Obedience effect on the criminal responsibility for the employees denial implementing of judicial rulings (Comparative Study)
أثر الطاعة على المسؤولية الجزائية لامتناع الموظف عن تنفيذ الأحكام القضائية (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

The question revolves around determining criminal responsibility of the employee who refused to implement judicial rulings in obedience to the administrative boss Will is his failure cause of the reasons is permitted or not. Where we will discuss the concept of obedience and conditions and the extent of its impact on the responsibility of the employee who refused any form of abstinence. With reference to the impact of the measures stipulated by the legislator come up in this crime and of direct warning to the employee who refused and the legal period to deny knowledge of the illegality abstain even if pursuant to an order of the President.

إن موضوع البحث يدور حول تحديد المسؤولية الجزائية للموظف الممتنع عن تنفيذ الأحكام القضائية طاعةً لأمر رئيسه الإداري , وهل يعد امتناعه سبباً من أسباب الإباحة أم لا. حيث سنتناول مفهوم الطاعة وشروطها ومدى أثرها على مسؤولية الموظف الممتنع بأي صورة من صور الامتناع في الدول محل المقارنة. مع الإشارة إلى مدى تأثير الإجراءات الخاصة التي اشترط المشرع الإتيان بها في هذه الجريمة والمتمثلة بتوجيه إنذار للموظف الممتنع ومضي المدة القانونية على نفي العلم بعدم مشروعية الامتناع عن التنفيذ حتى وان كان طاعةً لأمر الرئيس .كما سنبين شروط إعفاء المرؤوس من المسؤولية في القوانين الجزائية وقوانين الخدمة المدنية .

Listing 1 - 5 of 5
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (5)


Language

Arabic (3)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2018 (2)

2017 (2)

2014 (1)